Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Connector laten installeren thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Berekend voordat er een Tesla kwam. Zelfs met de Tesla ladend op 3x16 bleek achteraf 3x35 zelfs nog voldoende te zijn, maar kozen we voor 3x40 omdat dat hetzelfde tarief was.

Dus advies en aangelegd 3x63, waar 3x35 nog voldoende was rekening houdende met de Tesla die 3x16 snoept, dus 3x29 over voor de rest.

Wat heb je nou thuis? 3x63, 3x35 of 3x40?

Anyway, veel te veel lijkt me voor alleen het feit dat je een Model 3 wil gaan opladen.
Over overkill gesproken.
Maar dan voor draad wel weer een magere 2,5mm2 nemen...
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
2,5mm² bij 32 ampere kan niet, daarnaast is 32 ampere óf 7,3kW (bij 1-fase), of 22,1kW (bij 3-fase), nooit 11kW, 11kW is 3 fase bij 16A.

Persoonlijk zou ik eerder 2 aansluitingen van 3*25 ampere adviseren als ik het prijslijstje zo bekijk:
Tarieven 2019 | Consument | Liander
Schijnbaar scheelt dat een factor 3 bij liander.
Heeft meteen als voordeel dat als je auto kortsluiting veroorzaakt, dat je huis nergens last van heeft en andersom.
Geen idee of het mag trouwens, 2 aansluitingen op 1 huis.
63 ampère is inderdaad belachelijk, dat soort dingen zie je meestal bij bedrijven of kastelen of iets dergelijks.

Hoe dan ook, ik ben zomaar iemand op het forum hé, ik vraag jou geen geld, ik verkoop geen kabels, ik weet niet waar je woont, niets en natuurlijk schaalt Liander zijn prijzen zo in dat het voor iedereen in een flat goedkoop is, tenzij je ook maar iets speciaals wilt, want ja als je je iets speciaals kunt veroorloven, dan ruiken ze geld.


*edit: Er zit zo te zien geen eens een prijsverschil tussen 3*63 en 3*80Ampere.

Onderbouw nou eens gewoon waarom het niet kan. Ik heb onderbouwd waarom ik denk dat het wel kan (zie link naar elektrotechnische groothandel die meent dat 2,5 kwadraad wel 32 ampere aankan).
 
Wat heb je nou thuis? 3x63, 3x35 of 3x40?

Anyway, veel te veel lijkt me voor alleen het feit dat je een Model 3 wil gaan opladen.
Over overkill gesproken.
Maar dan voor draad wel weer een magere 2,5mm2 nemen...

Vorige woning. Ik heb mijn ex vrouw daarin achtergelaten en een paar straten verderop een tweekapper gekocht for the time being. En die heeft 1x40.

Vorige woning was ruim 2.000 kuub en draaide volledig op elektra (warmtepomp), op een gashaard na dan. Dus 3x35 was sowieso nodig en als je voor hetzelfde geld 3x40 krijgt, ja... simpele keuze.
 
Onderbouw nou eens gewoon waarom het niet kan. Ik heb onderbouwd waarom ik denk dat het wel kan (zie link naar elektrotechnische groothandel die meent dat 2,5 kwadraad wel 32 ampere aankan).
Ik lees zelfs bij jouw eigen link toch echt "Let op: Voor grondkabels gelden wel andere regels.", daarbuiten is het zeker geen advies om vlak onder het maximaal toelaatbare te gaan zitten als je die maximum dagelijks uren lang achter elkaar van plan bent te gebruiken.
 
Hihi...
duty_calls.png

tenor.gif
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Merijn and job-lek
Ik lees zelfs bij jouw eigen link toch echt "Let op: Voor grondkabels gelden wel andere regels.", daarbuiten is het zeker geen advies om vlak onder het maximaal toelaatbare te gaan zitten als je die maximum dagelijks uren lang achter elkaar van plan bent te gebruiken.

Zo lang we de andere regels niet kennen heeft het weinig zin om daarover een discussie te voeren.

In Nederland hanteren we zeer strikte veiligheidsnormen en als 32 amp veilig is bedoelen we in Nederland ook 32 amp continue.

Andersom geredeneerd: koop jij van deze groothandel 2,5 kwadraad en blijkt daardoor bv brand te ontstaan, dan heeft zo’n dradenboer gewoon een aansprakelijkheid te pakken. Toch zie ik bij meerderen ditzelfde lijstje zonder voorbehoud over aantal uren gebruik.

Nogmaals: als iemand hier meent dat het onveilig is, graag met onderbouwing, ipv ‘volgens mij is het onveilig’. Dat schiet gewoon niet op.
 
Ik kan het mis hebben maar krachtstroom is alleen maar 3x! 16A. Dan moet je alleen maar 3x de voorgeschreven draaddikte hebben.
Het gaat hier gewoon om de draaddikte per fase en of dat nou 1 of 3 fase zijn maakt niet uit.

Ook krachtstroom is gewoon 3x 230v tov de nul draad.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Tsja, je bent redelijk eigenwijs Devils son. Dat is je goed recht, maar ingaan tegen mensen die er voor hebben gestudeerd is niet echt heel verstandig. 2,5 mm2 is echt te dun. Je verschuilen achter een kabelboer is zo mogelijk nog onverstandiger, zeker als er kabelboeren zijn die een beter en gefundeerder verhaal hebben. Dat is in dit geval ronduit gevaarlijk. Grote stromen hebben dikke kabels nodig. Altijd.

Bijvoorbeeld 30 m kabel geeft 0,21 ohm. Dan is het vermogensverlies in de kabel 32^2*0,21= 215W. (!) Zie dat maar eens kwijt te raken zonder dat de kabel smelt, de kabel mag maar 90 graden worden. En let wel, hoe warmer de kabel, hoe meer weerstand, dus hoe vervelender die 32A wordt.

(het rekenvoorbeeld voor de weerstand komt uit Kabelweerstand berekenen: hoe ging dat ook alweer? - Modding, Mechanica & Elektronica - GoT)

De Hakkelaar heeft overigens gelijk. Ook bij krachtstroom is de spanning 230V ten opzichte van de nul dus niet 400V. Die 400V is de spanning van de fases ten opzichte van elkaar.

Die 400V is wortel(3)*230V door de fase verschuiving van de fasen ten opzichte van elkaar.
 
Ik kan het mis hebben maar krachtstroom is alleen maar 3x! 16A. Dan moet je alleen maar 3x de voorgeschreven draaddikte hebben.
Het gaat hier gewoon om de draaddikte per fase en of dat nou 1 of 3 fase zijn maakt niet uit.

Ook krachtstroom is gewoon 3x 230v tov de nul draad.

Mij lijkt het dus wel uit te maken of je drie warmtebronnen hebt of één.

Hoe dan ook: als ik de tabellen van internet trek dan zie ik dat voor enkelfase 2,5 kwadraad tot 32ampere gaat en voor krachtstroom andere waarden gelden zoals jij deze hebt gepost.

Ik zit hier niet om mijn gelijk te halen. Als ik het verkeerd heb gedaan weet ik dat graag voordat de tent affikt. Alleen ga ik niet geld uitgeven op basis van ‘ik denk dat’, terwijl ik op de sites van mensen die er verstand van zouden moeten hebben lees dat het wel kan.
 
Mij lijkt het dus wel uit te maken of je drie warmtebronnen hebt of één.

Hoe dan ook: als ik de tabellen van internet trek dan zie ik dat voor enkelfase 2,5 kwadraad tot 32ampere gaat en voor krachtstroom andere waarden gelden zoals jij deze hebt gepost.

Ik zit hier niet om mijn gelijk te halen. Als ik het verkeerd heb gedaan weet ik dat graag voordat de tent affikt. Alleen ga ik niet geld uitgeven op basis van ‘ik denk dat’, terwijl ik op de sites van mensen die er verstand van zouden moeten hebben lees dat het wel kan.

Als ik het zo lees is er idd wel verschil tussen 1 fase en 3 fase. Zal wel te maken hebben met het feit dat ze elkaar verwarmen oid.
Enig idee hoe lang je kabel is?
 
Tsja, je bent redelijk eigenwijs Devils son. Dat is je goed recht, maar ingaan tegen mensen die er voor hebben gestudeerd is niet echt heel verstandig. 2,5 mm2 is echt te dun. Je verschuilen achter een kabelboer is zo mogelijk nog onverstandiger, zeker als er kabelboeren zijn die een beter en gefundeerder verhaal hebben. Dat is in dit geval ronduit gevaarlijk. Grote stromen hebben dikke kabels nodig. Altijd.

Bijvoorbeeld 30 m kabel geeft 0,21 ohm. Dan is het vermogensverlies in de kabel 32^2*0,21= 215W. (!) Zie dat maar eens kwijt te raken zonder dat de kabel smelt, de kabel mag maar 90 graden worden. En let wel, hoe warmer de kabel, hoe meer weerstand, dus hoe vervelender die 32A wordt.

(het rekenvoorbeeld voor de weerstand komt uit Kabelweerstand berekenen: hoe ging dat ook alweer? - Modding, Mechanica & Elektronica - GoT)

De Hakkelaar heeft overigens gelijk. Ook bij krachtstroom is de spanning 230V ten opzichte van de nul dus niet 400V. Die 400V is de spanning van de fases ten opzichte van elkaar.

Die 400V is wortel(3)*230V door de fase verschuiving van de fasen ten opzichte van elkaar.

Het ging om de warmteontwikkeling in de kabel. Niet om de warmteontwikkeling per ader. Dat meet je in vermogen, ook wel VxI, wat je hieronder zelf ook doet.

Overigens schrik ik totaal niet van 215 watt over 30 meter. Ik zou daarop tegen kunnen werpen dat het in totaal om 9 meter gaat tussen meterkast en TWC, maar veel duidelijker is dat we over 7 watt per meter praten.

Dat is vergelijkbaar met een ledstrip. Die wordt bepaald niet heet.

Hoe langer te kabel, hoe meer oppervlakte deze heeft om de warmte weer kwijt te raken. Dus de lengte van de kabel is helemaal niet relevant voor de te gebruiken dikte.

Ik heb overigens net voor de aardigheid even ruim een kwartier geladen en daarna snel bij de kwh meter met mijn vingers de warmte van de koperdraden gemeten. Op gevoel gelijk aan of zelfs lagere temperatuur dan de schuco bij gebruik van de UMC op 13 amp. Lauw dus. Ver verwijderd van 90 graden celcius.

En ja, ik ben eigenwijs, maar ik zie even niet in wat er eigenwijs is aan anderen vragen om onderbouwing.
 
Hoe langer te kabel, hoe meer oppervlakte deze heeft om de warmte weer kwijt te raken. Dus de lengte van de kabel is helemaal niet relevant voor de te gebruiken dikte.

De lengte is zeker wel relevant, dat zie je in elke berekening.
Het werkt een beetje hetzelfde als een tuinslag, hoe langer de slang hoe meer kracht ervoor nodig is om het water er doorheen te persen.
En meer power nodig is meer warmte ontwikkeling.

Ook voor 9 meter is het advies minimaal 4mm2 bij 1 fase.

http://www.nexans.be/eservice/CrossSectionCalculation.nx

Berekening.JPG