Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 597512
Zal ik ook een poging doen?

Zoals er in deze grafiek te zien is, is de cel spanning tussen 80% en 20% SOC bijna gelijk.. Als de SOC over veel laadbeurten in deze range blijft zal de BMS op den duur niet meer precies weten wat de SOC is.
Ik denk dat de BMS naar de spanning kijkt maar ook naar de kWh die erin en eruit gaan. Maar er zijn ook interne verliezen en ook zal de spanning variëren door de temperatuur.
Door een keer bijna vol te laden en bijna leeg te rijden weet de BMS weer waar de SOC zit maar ook hoeveel kWh er nog in de Accu gebruikt kan worden.
Dit zou ik kalibrieren noemen.
Het slechtste pakket bepaald dus de staat van de gehele accu.

Door het vele laden en ontladen kan er spanningsverschil ontstaan tussen de verschillende pakketen.
Zover ik weet gaat de BMS bij een hoge SOC 95% ? de accu balanceren. Hierbij wordt de spanning van de verschillende pakketen weer gelijk gemaakt.
Spot on, dit is kalibreren.
@DutchTM3 zegt dat de BMS de capaciteit van een batterij bepaald en koppelt dit somehow aan het kalibreren. Waarbij ik stel dat de capaciteit van de batterij een gegeven feit is die helaas steeds iets minder wordt en dat het BMS, als onderdeel van het kalibreren, moet onderzoeken wat de capaciteit van de batterij is.
 
Spot on, dit is kalibreren.
@DutchTM3 zegt dat de BMS de capaciteit van een batterij bepaald ...
Dat zou een tamelijk bizarre uitspraak zijn geweest. Waar heb ik dit geschreven? Dan pas ik het zo snel mogelijk aan.

Spot on, dit is kalibreren.
Wat @Camelroel zegt is m.i. pas kalibreren, mits de auto dan ook de kans krijgt om na het leeg rijden een tijd stil te staan en na de volgende laadbeurt ook.

Het vereffenen van de spanningsverschillen tussen cellen is "balanceren" (maar dat was vast bekend).
 
Last edited:
Klopt gedeeltelijk, ten eerste het meetsysteem werkt niet alleen tijdens het rijden, maar ook tijdens het stilstaan ....

Exact waar ik op doelde toen ik schreef:

Om echt goed de SoC te kunnen bepalen aan de hand van de cell spanning moet de cell toch geruime tijd in rust zijn? Dat is m.i. ook waarom de auto een tijd still moet staan voor een goede kalibratie, zowel voordat het laden begint als nadat het laden voltooid is.

Waar ik mee aan wilde geven dat m.i. het alleen maar in één keer van vol naar leeg rijden en kijken hoeveel energie je verbruikt hebt niet genoeg is om te weten hoeveel capaciteit het pack heeft. Je krijgt dan voor mijn gevoel vooral informatie over hoeveel capaciteit het BMS op dat moment dacht dat het pack had.
 
Exact waar ik op doelde toen ik schreef:



Waar ik mee aan wilde geven dat m.i. het alleen maar in één keer van vol naar leeg rijden en kijken hoeveel energie je verbruikt hebt niet genoeg is om te weten hoeveel capaciteit het pack heeft. Je krijgt dan voor mijn gevoel vooral informatie over hoeveel capaciteit het BMS op dat moment dacht dat het pack had.
Klopt het 1 keer van vol naar legen geeft alleen de capaciteit aan voor jou! Dat is wat ik vanaf het begin schreef.
 
De weergave is echter in voltages:

View attachment 597634
Wat bedoel je met "de weergave"? Ja, er worden cell spanningen weer gegeven uitgedrukt in voltages. Maar wat zegt dat? Er wordt ook SoC weergegeven ,uitgedrukt in procenten. Ze staan hier samen op één scherm maar dat ook zegt toch niet dat er (op dat moment) een directe relatie is tussen die twee?

- disclaimer - ik heb niet de volledige 15 minuten van de video bekeken, maar na een minuut of 5 had ik niet het idee dat deze man aan ging tonen / bewijzen dat die directe relatie er wel degelijk was, en dan bedoel ik niet alleen tijdens stilstaan / laden, maar ook tijdens ontladen. Vergeet niet: hij doet hier AC laden. De belasting op de cellen is vele male kleiner dan tijdens het rijden. En ook nog eens constanter. Als hij die bewuste relatie later in de video wel aantoont, dan hoor ik dat graag. Dan kijk ik de rest ook. :oops:
 
Klopt het 1 keer van vol naar legen geeft alleen de capaciteit aan voor jou! Dat is wat ik vanaf het begin schreef.
Jij schreef, in reactie op de zorgen van @Jaap09, dat één keer van vol naar leeg rijden voldoende was om te bepalen wat de conditie van de batterij was.

Mijn standpunt is steeds geweest dat dat niet op gaat op het moment dat je BMS niet goed gekalibreerd is. De waarde die je krijgt kan beïnvloed zijn door een slecht gekalibreerde BMS.

Nog voor de duidelijkheid: waar ik het (in dit draadje) had over werkelijke capaciteit versus beschikbare capaciteit, dan had ik het niet over capaciteit inclusief buffers (bruto) versus capaciteit exclusief buffers (netto), maar over de werkelijke netto capaciteit (fysiek gegeven van de accu) ten opzichte van de netto capaciteit zoals die is ingeschat door de BMS.
 
Wat bedoel je met "de weergave"? Ja, er worden cell spanningen weer gegeven uitgedrukt in voltages. Maar wat zegt dat? Er wordt ook SoC weergegeven ,uitgedrukt in procenten. Ze staan hier samen op één scherm maar dat ook zegt toch niet dat er (op dat moment) een directe relatie is tussen die twee?

- disclaimer - ik heb niet de volledige 15 minuten van de video bekeken, maar na een minuut of 5 had ik niet het idee dat deze man aan ging tonen / bewijzen dat die directe relatie er wel degelijk was, en dan bedoel ik niet alleen tijdens stilstaan / laden, maar ook tijdens ontladen. Vergeet niet: hij doet hier AC laden. De belasting op de cellen is vele male kleiner dan tijdens het rijden. En ook nog eens constanter. Als hij die bewuste relatie later in de video wel aantoont, dan hoor ik dat graag. Dan kijk ik de rest ook. :oops:
Goede vraag, om jouw kostbare tijd dan nog meer op te snoepen, heb ik nog een film(pje :D slechts 2 uur) waarin de relatie wordt gelegd:


Om een quick look te geven:

upload_2020-10-12_8-46-16.png
 
Jij schreef, in reactie op de zorgen van @Jaap09, dat één keer van vol naar leeg rijden voldoende was om te bepalen wat de conditie van de batterij was.
.
Als ik dat schreef, dan sorry maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je zo je capaciteit inzichtelijk krijgt. Nogmaals ik heb veelvuldig aangeven dat er een duidelijk verschil is tussen capaciteit en kalibreren.

Edit:

Ik schreef:
Wat je kan doen om te testen is de batterij tot 100% opladen en dan in 1x leeg rijden tot onder 5% met alles wat energie verbruikt (verwarming/ airco) uit te zetten. Dan pas weet je met extrapolatie van de laatste 5% ongeveer hoeveel kWh je batterij opslaat en vrijgeeft.


Dat is inderdaad de conditie van de batterij, maar niet voor het BMS!

Dit verklaard wel onze miscommunicatie ;)
 
Goede vraag, om jouw kostbare tijd dan nog meer op te snoepen, heb ik nog een film(pje :D slechts 2 uur) waarin de relatie wordt gelegd:


Om een quick look te geven:

View attachment 597654
Ik krijg een beetje het gevoel van het grote advocatenkantoor dat zaken probeert te winnen door kleinere advocatenkantoren te bedelven onder zo veel (misschien wel volstrekt irrelevante) informatie dat ze niet meer bij kunnen blijven. De volgende stap is dan: kijk even ergens op het internet, dan zul je zien dat ik gelijk heb. Ik heb niet zoveel zin om daar aan mee te doen, sorry.

Als er ergens in dat filmpje iets te vinden is dat jouw stellingen onderbouwd, dan hoor ik graag waar en dan ga ik er naar kijken. En anders ga ik er van uit dat het er niet in zit. De omschrijving bij het filmpje suggereert in ieder geval dat het filmpje heel ergens anders over gaat:

"We describe in detail the UDP CAN link between the Powersafe 100kw battery system using Tesla Model S battery modules and a newly developed Raspberry Pi display system to monitor battery operating parameters wirelessly."


Het hier om een power wall, die is opgebouwd met Tesla Model S cellen. Ik vermoed zelfs dat het apparaat niet eens de BMS van een Tesla / auto gebruikt. De (dis)charge rates van deze powerwall (0.15 C met een piek van 0.45 C) zijn op geen enkele manier te vergelijken met de (dis)charge rates van een ladende / rijdende auto.

En dit motiveert ook niet heel erg :)

upload_2020-10-12_9-5-37.png


Om een quick look te geven:View attachment 597654
Voor dit plaatje geldt exact hetzelfde als voor het vorige plaatje dat je postte. Het brengt verschillende parameters samen op één scherm zonder een verband tussen die parameters aan te tonen.
 
Nogmaals ik heb veelvuldig aangeven dat er een duidelijk verschil is tussen capaciteit en kalibreren.
Dat lijkt me evident. Het één is (in deze context) een maat voor het vermogen tot opslag van energie, het ander is een process of procedure.

Edit:

Ik schreef:
Wat je kan doen om te testen is de batterij tot 100% opladen en dan in 1x leeg rijden tot onder 5% met alles wat energie verbruikt (verwarming/ airco) uit te zetten. Dan pas weet je met extrapolatie van de laatste 5% ongeveer hoeveel kWh je batterij opslaat en vrijgeeft.


Dat is inderdaad de conditie van de batterij, maar niet voor het BMS!

Dit verklaard wel onze miscommunicatie ;)
Ik heb een gevoel dat we dit al eerder op dit punt zijn geweest :D

Wat je kan doen om te testen is de batterij tot 100% opladen en dan in 1x leeg rijden tot onder 5% met alles wat energie verbruikt (verwarming/ airco) uit te zetten. Dan pas weet je met extrapolatie van de laatste 5% ongeveer hoeveel kWh je batterij opslaat en vrijgeeft

Dan weet je hoeveel je batterij opgeslagen en vrijgegeven heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook is hoeveel de batterij op had kunnen slaan / kunnen geven. Als je BMS van het padje is, dan zal de BMS op een gegeven moment denken dat je batterij 100% vol is terwijl dat nog niet zo is. In dat geval wordt niet de volledige capaciteit van je batterij gebruikt. Je zult eerst moeten zorgen voor een goede calibratie van je batterij. En dan dit doen. Maar als je batterij eenmaal goed gekalibreerd is, dan kun je m.i. ook gewoon de rated km/s vermenigvuldigen met 153 wH / km (M3 LR AWD) om het aantal bruikbare kWh's in je accu te bepalen.
 
Ik krijg een beetje het gevoel van het grote advocatenkantoor dat zaken probeert te winnen door kleinere advocatenkantoren te bedelven onder zo veel (misschien wel volstrekt irrelevante) informatie dat ze niet meer bij kunnen blijven. De volgende stap is dan: kijk even ergens op het internet, dan zul je zien dat ik gelijk heb. Ik heb niet zoveel zin om daar aan mee te doen, sorry.

Als er ergens in dat filmpje iets te vinden is dat jouw stellingen onderbouwd, dan hoor ik graag waar en dan ga ik er naar kijken. En anders ga ik er van uit dat het er niet in zit. De omschrijving bij het filmpje suggereert in ieder geval dat het filmpje heel ergens anders over gaat:

"We describe in detail the UDP CAN link between the Powersafe 100kw battery system using Tesla Model S battery modules and a newly developed Raspberry Pi display system to monitor battery operating parameters wirelessly."


Het hier om een power wall, die is opgebouwd met Tesla Model S cellen. Ik vermoed zelfs dat het apparaat niet eens de BMS van een Tesla / auto gebruikt. De (dis)charge rates van deze powerwall (0.15 C met een piek van 0.45 C) zijn op geen enkele manier te vergelijken met de (dis)charge rates van een ladende / rijdende auto.

En dit motiveert ook niet heel erg :)

View attachment 597657

Voor dit plaatje geldt exact hetzelfde als voor het vorige plaatje dat je postte. Het brengt verschillende parameters samen op één scherm zonder een verband tussen die parameters aan te tonen.
Van een goede discussie naar een zwakte bod. Dat is wel jammer. Ik heb er al wel veel tijd in gestoken om aan te geven hoe het volgens mij werkt.

Je zou ook je strategie kunnen veranderen: Toon aan dat ik fout zit, Uit een eerdere reply #789 kan je zien dat ik mijn ongelijk toegeef. Sterker nog daar leer ik van. Volgens mij moet jij nog reageren op die reply waarin daarna aangegeven is dat jij mijn beschrijving uit context haalt. Zeer menselijk, maar ik heb daar nog geen correctie op gezien.
 
Dan weet je hoeveel je batterij opgeslagen en vrijgegeven heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook is hoeveel de batterij op had kunnen slaan / kunnen geven. Als je BMS van het padje is, dan zal de BMS op een gegeven moment denken dat je batterij 100% vol is terwijl dat nog niet zo is. In dat geval wordt niet de volledige capaciteit van je batterij gebruikt. Je zult eerst moeten zorgen voor een goede calibratie van je batterij. En dan dit doen. Maar als je batterij eenmaal goed gekalibreerd is, dan kun je m.i. ook gewoon de rated km/s vermenigvuldigen met 153 wH / km (M3 LR AWD) om het aantal bruikbare kWh's in je accu te bepalen.


Het opladen van de batterij wordt wel gecontroleerd door het BMS gedaan, maar het BMS bepaald niet wanneer de batterij vol is ( als bijvoorbeeld op 4V nog steeds stroom de batterij inloopt, weet het BMS dat de batterij niet vol is). Wel wanneer de batterij leeg genoeg is om schade te voorkomen. Het van het padje af zijn van de BMS wordt bijgesteld door de feitelijke afname van de batterij.

Dank je voor deze mooie discussie jammer dat het nu in herhaling valt en dus ook wel een moment is om af te sluiten want zo komen we niet verder.
 
Van een goede discussie naar een zwakte bod. Dat is wel jammer. Ik heb er al wel veel tijd in gestoken om aan te geven hoe het volgens mij werkt.
Dat is precies wat ik bedoelde met dat advocatenkantoor gedrag: mensen overladen met al dan niet relevante meuk, zonder aan te geven wat er precies interessant aan is, en dan de 'zwaktebod' kaart gaan spelen als mensen geen zin hebben om zich door die meuk heen te worstelen. Daar is de discussie niet mee geholpen.

Zeg nou gewoon waar in dat filmpje jouw stellingen onderbouwd worden. Dan hebben we er ook allemaal wat aan. Als ik een link plaats naar een pagina waar meer staat dan alleen het deel waar het wat mij betreft om gaat, dan plak ik altijd een screenshot van dat relevante deel in en niet alleen de link. Of een tijdsaanduiding, als het om een filmpje gaat. Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Inderdaad jammer dat het zo gaat. Ik weet niet waarom dat is, maar we moeten maar accepteren dat we niet verder gaan komen.
 
Dat is precies wat ik bedoelde met dat advocatenkantoor gedrag: mensen overladen met al dan niet relevante meuk, zonder aan te geven wat er precies interessant aan is, en dan de 'zwaktebod' kaart gaan spelen als mensen geen zin hebben om zich door die meuk heen te worstelen. Daar is de discussie niet mee geholpen.

Zeg nou gewoon waar in dat filmpje jouw stellingen onderbouwd worden. Dan hebben we er ook allemaal wat aan. Als ik een link plaats naar een pagina waar meer staat dan alleen het deel waar het wat mij betreft om gaat, dan plak ik altijd een screenshot van dat relevante deel in en niet alleen de link. Of een tijdsaanduiding, als het om een filmpje gaat. Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Inderdaad jammer dat het zo gaat. Ik weet niet waarom dat is, maar we moeten maar accepteren dat we niet verder gaan komen.
Ik heb je een PM gestuurd.
 
Als ik de patent van Tesla goed interpreteer, meet en berekend Tesla de capaciteit van de batterij met een gewogen functie bestaande uit: voltage, stroom en temperatuur:
zie: https://patentimages.storage.googleapis.com/f2/ee/f2/082a9dfb98dd25/US20100138178A1.pdf

Hierin is te lezen dat een gewogen methode is


upload_2020-10-12_12-57-51.png


De tekst uit het patent:
Een methode om de batterijcapaciteit nauwkeurig te schatten op basis van
een wegingsfunctie is voorzien. Het beschreven systeem moni
tors batterijstroom en gebruikt de bewaakte batterijstroom
bereken de laadtoestand (SOCby Ah) van de accu. De
systeem meet ook de nullastspanning (OCV) van de
batterij wanneer het systeem in rust is, rust wordt bepaald door
het bereiken van een stroom van minder dan een vooraf ingestelde stroomwaarde voor a
tijdsperiode langer dan een vooraf ingestelde tijdsperiode. De staat van
lading van de batterij wordt berekend op basis van de OCV (SOCby
OCV). De weegfunctie is gebaseerd op ASOC door Ah en
ASOCbyOCV, waarbij ASOCby Ah gelijk is aan SOCby Ah
tijd min SOCby Ahs, en waar ASOCbyOCV is
gelijk aan SOCbyOCV minus SOCbyOCVs. De wegingsfunctie houdt ook rekening met de fouten
geassocieerd met het bepalen van SOCby Ah en SOCbyOCV.