Spot on, dit is kalibreren.View attachment 597512
Zal ik ook een poging doen?
Zoals er in deze grafiek te zien is, is de cel spanning tussen 80% en 20% SOC bijna gelijk.. Als de SOC over veel laadbeurten in deze range blijft zal de BMS op den duur niet meer precies weten wat de SOC is.
Ik denk dat de BMS naar de spanning kijkt maar ook naar de kWh die erin en eruit gaan. Maar er zijn ook interne verliezen en ook zal de spanning variëren door de temperatuur.
Door een keer bijna vol te laden en bijna leeg te rijden weet de BMS weer waar de SOC zit maar ook hoeveel kWh er nog in de Accu gebruikt kan worden.
Dit zou ik kalibrieren noemen.
Het slechtste pakket bepaald dus de staat van de gehele accu.
Door het vele laden en ontladen kan er spanningsverschil ontstaan tussen de verschillende pakketen.
Zover ik weet gaat de BMS bij een hoge SOC 95% ? de accu balanceren. Hierbij wordt de spanning van de verschillende pakketen weer gelijk gemaakt.
@DutchTM3 zegt dat de BMS de capaciteit van een batterij bepaald en koppelt dit somehow aan het kalibreren. Waarbij ik stel dat de capaciteit van de batterij een gegeven feit is die helaas steeds iets minder wordt en dat het BMS, als onderdeel van het kalibreren, moet onderzoeken wat de capaciteit van de batterij is.