Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Wat bedoel je met projected? Als dat de waarde is bovenaan het scherm en in de app, dan heeft dit net wel alles te maken met degradatie. Eigenlijk met niets anders dan degradatie.
Als het de waarde is in het scherm met de energiegrafiek die je op actual gezet hebt, dan heeft het vooral met de historiek van de laatste 10, 20 of 50 km, maar zelfs met hetzelfde verbruik over die afstand, zal die waarde ook minder zijn als er meer degradatie is.

Daarmee bedoel ik de range die je ziet in de tesla app/bovenin het scherm bij 90% state of charge.

Ook via bijvoorbeeld teslamate onder de noemer projected range, al wordt dan een estimated projected range weergeven bij 100% state of charge. Daarbij is 90% van de 100% projected range op teslamate bij mij altijd gelijk aan 90% state of charge in de tesla app/bovenaan scherm.

Zie bijgaande screenshot van Teslamate. Gebruik ik nog maar krap twee maanden (met ook voor mijn doen weinig kilometers en dito laadsessies), maar laat wel zien dat de projected range soms omhoog gaat en soms omlaag. Als de weergegeven range 1-op-1 correleert met degradatie kan dat wat mij betreft niet.
 

Attachments

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    138.3 KB · Views: 71
Last edited:
Zit ik ook op, maar dan met een Model 3 LR van 2019 met bijna 130k op de klok.

Let wel: betreft (bij jou en bij mij) projected range en zegt dus niet echt iets over degradatie. Zou mij er dus geen zorgen over maken en je zeker niet voor schamen.


Lekker wakker, jij zit op 512, ik natuurlijk op 412 :) Mijn LR was bij 100% nog niet eens 500, net 499 dacht ik.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Daarmee bedoel ik de range die je ziet in de tesla app/bovenin het scherm bij 90% state of charge.
Die wordt dus wel beïnvloed door de degradatie.
Dit cijfer deelt de capaciteit door een vaste zr ruikswaarde (afhankelijk van het type wagen natuurlijk). Bij mijn MS was dat door 190Wh/km. Bruikbare capaciteit 85 kWh dus 85/0,190 = 447.
De wagen gaf 448 km bij 100% aan toen hij nieuw was. Na 200000km en 6 jaar was dat 401 km bij 100%. Of een degradatie van 10,5 %. —>Waarbij ik mijn eerdere post van 8,9% wil rechtzetten. Restcapaciteit was 89,5. Ik had beide cijfers verward.
 
Die wordt dus wel beïnvloed door de degradatie.
Dit cijfer deelt de capaciteit door een vaste zr ruikswaarde (afhankelijk van het type wagen natuurlijk). Bij mijn MS was dat door 190Wh/km. Bruikbare capaciteit 85 kWh dus 85/0,190 = 447.
De wagen gaf 448 km bij 100% aan toen hij nieuw was. Na 200000km en 6 jaar was dat 401 km bij 100%. Of een degradatie van 10,5 %. —>Waarbij ik mijn eerdere post van 8,9% wil rechtzetten. Restcapaciteit was 89,5. Ik had beide cijfers verward.
Zal vast een kern van waarheid inzitten, maar hoe verklaar je dan de fluctuaties? Volgens mij is er ook zoiets als BMS, temperatuurinvloeden (die al dan niet een weerslag hebben op beschikbare capaciteit) en ga zo maar door. Ik herinner mij ook nog een topic (dat redelijk uit de hand liep) met een MY berijder, die na enkele keren laden vanaf nieuw een substantieel aantal kilometers terugwon.

Ik zeg niet dat je onzin praat, ik zeg alleen dat het niet alles zegt.
 
Last edited:
Zal vast een kern van waarheid inzitten, maar hoe verklaar je dan de fluctuaties? Volgens mij is er ook zoiets als BMS, temperatuurinvloeden (die al dan niet een weerslag hebben op beschikbare capaciteit) en ga zo maar door. Ik herinner mij ook nog een topic (dat redelijk uit de hand liep) met een MY berijder, die na enkele keren laden vanaf nieuw een substantieel aantal kilometers terugwon.

Ik zeg niet dat je onzin praat, ik zeg alleen dat het niet alles zegt.
Dat kan ik beamen, BMS calibratie en Temperatuur spelen zeker een rol waarmee ik enkel maar kan zeggen dat de guess-o-meter zichzelf alle eer aandoet.

Wat ik zelf rond degradatie ontdekt heb, is dat dit redelijk plots komt en meestal na 1 a 1,5 jaar los van het aantal kilometers en het niveau van “afbeulen”. Pas merkelijk zichtbaar wordt.

Ik ga niet zeggen dat je er je klok juist op kan zetten en het kan ook maar perceptie zijn:

M3 2019 LR na +/- 1,5 jaar en 40K kilometer (3 a 4x DC supercharge per week)
M3 2021 P (27/12/21) met nieuwe batterij (rond april dacht ik) (1xDC per week) en 18K kilometer (ook +/-1,5 jaar)

Degradatie loopt erg gelijk zelfs na installatie van nieuwe batterij (506km nieuw) dus HEEL erg kort door de bocht, zie ik autoleeftijd een beetje als gemene deler.
 
Zal vast een kern van waarheid inzitten, maar hoe verklaar je dan de fluctuaties? Volgens mij is er ook zoiets als BMS, temperatuurinvloeden (die al dan niet een weerslag hebben op beschikbare capaciteit) en ga zo maar door. Ik herinner mij ook nog een topic (dat redelijk uit de hand liep) met een MY berijder, die na enkele keren laden vanaf nieuw een substantieel aantal kilometers terugwon.

Ik zeg niet dat je onzin praat, ik zeg alleen dat het niet alles zegt.
Ik zie weinig fluctuaties. Tenzij je die 1 à 2 km bedoelt. Dat zijn schatting- en afrondingsfouten. 1% foutenmarge geeft al snel 5km verschil. De capaciteit kan niet rechtstreeks gemeten worden. De spanning wordt gemeten. Die daalt geleidelijk met het leeglopen van de batterij om dan plots op 0 te vallen. Er is geen eenduidige formule. Elke wagen heeft zijn eigen curve. Het BMS berekent op basis van de historiek van de wagen en de fleet welke capaciteit er overeen komt met welke spanning. Daarom moet je best af en toe eens van vol naar bijna leeg rijden. Dan is de recentste volledige curve weer aan de historiek toegevoegd. Die berekening geeft een foutenmarge van een 1 à 2 procent, misschien iets meer als je nooit van vol naar bijna leeg rijdt.
Wagens die wel rekening houden met het rijgedrag hebben veel grotere schommelingen. Als ik in de Zoe van mijn vrouw stap, bij 100%, geeft hij 390km aan zij rijdt vooral dicht tegen de spits aan naar Brussel en terug. Met vertraagd verkeer dus. Ideaal voor een EV. Als in er mee naar mijn werk heen en terug gereden heb (75km enkel aan 125km/u) en ik laad daarna vol, dan geeft hij nog amper 290km aan: 30% verschil.
 
Ik zie weinig fluctuaties. Tenzij je die 1 à 2 km bedoelt. Dat zijn schatting- en afrondingsfouten. 1% foutenmarge geeft al snel 5km verschil. De capaciteit kan niet rechtstreeks gemeten worden. De spanning wordt gemeten. Die daalt geleidelijk met het leeglopen van de batterij om dan plots op 0 te vallen. Er is geen eenduidige formule. Elke wagen heeft zijn eigen curve. Het BMS berekent op basis van de historiek van de wagen en de fleet welke capaciteit er overeen komt met welke spanning. Daarom moet je best af en toe eens van vol naar bijna leeg rijden. Dan is de recentste volledige curve weer aan de historiek toegevoegd. Die berekening geeft een foutenmarge van een 1 à 2 procent, misschien iets meer als je nooit van vol naar bijna leeg rijdt.


min 447 max 463, is wel ietsjes meer dan 1 à 2 km (of wellicht bedoelde je 1 à 2%). Nog steeds niet veel, eens. Hiervoor gebruikte ik overigens Stats (iphone app) en die liet een vergelijkbaar verloop zien. Afgelopen ~60k overigens weinig tot niets aan projected (of zoals hier wordt genoemd, typical) range verloren. Kan mij mede daarom niet voorstellen dat dit juist de degradatie weergeeft. Ik weet dat degradatie in het begin het hardst gaat, maar dan nog.
 
Ik zie weinig fluctuaties. Tenzij je die 1 à 2 km bedoelt. Dat zijn schatting- en afrondingsfouten. 1% foutenmarge geeft al snel 5km verschil. De capaciteit kan niet rechtstreeks gemeten worden. De spanning wordt gemeten. Die daalt geleidelijk met het leeglopen van de batterij om dan plots op 0 te vallen. Er is geen eenduidige formule. Elke wagen heeft zijn eigen curve. Het BMS berekent op basis van de historiek van de wagen en de fleet welke capaciteit er overeen komt met welke spanning. Daarom moet je best af en toe eens van vol naar bijna leeg rijden. Dan is de recentste volledige curve weer aan de historiek toegevoegd. Die berekening geeft een foutenmarge van een 1 à 2 procent, misschien iets meer als je nooit van vol naar bijna leeg rijdt.
Wagens die wel rekening houden met het rijgedrag hebben veel grotere schommelingen. Als ik in de Zoe van mijn vrouw stap, bij 100%, geeft hij 390km aan zij rijdt vooral dicht tegen de spits aan naar Brussel en terug. Met vertraagd verkeer dus. Ideaal voor een EV. Als in er mee naar mijn werk heen en terug gereden heb (75km enkel aan 125km/u) en ik laad daarna vol, dan geeft hij nog amper 290km aan: 30% verschil.
Ik lees mijn Nominal fullpack regelmatig uit met Scanmy Tesla en die fluctueert zeker. De temperatuur heeft niet zoveel invloed maar bij mij de SOC wel. Een lage SOC kan de waarde zowel naar boven of naar beneden trekken.
 
Sommigen ervaren inderdaad sterke fluctuaties maar sommigen ook niet (zoals ik).
De daadwerlijke range is natuurlijk altijd weers en snelheidsafhankelijk maar dat is niet waar het BMS rekening mee houdt.

De tripplanner dan weer wel. Die houd tegenwoordig zelfs rekening met de windrichting. Net zoals A Better Route Planner dat doet enkel zegt de Tesla planner het niet. Als je je degradatie wilt bepalen moet je dus enkel naar je range kijken buiten de energy graph
Wat ik zelf rond degradatie ontdekt heb, is dat dit redelijk plots komt en meestal na 1 a 1,5 jaar los van het aantal kilometers en het niveau van “afbeulen”. Pas merkelijk zichtbaar wordt.

Nee, dit is niet waar. Degradatie vind continu plaats door rijden, laden, snelladen en gewoon leeftijd. De mate van extreme belasting bepaald of de degradatie nog sneller is dan normaal.
Ook een feit is dat goed leeg rijden en af en toe geheel vol (paar keer per jaar) voldoende is om het BMS te "kalibreren" maar deze procedure zorgt enkel voor een kleine correctie van mogelijk een paar kilometer en scheelt niet opeens tientallen kilometers. Kalibreren is dan ook niet echt nodig maar als ik op vakantie ga dan laad ik op de heenreis standaard op tot 100% en zorg ook dat ik onderweg minstens 1x onder de 5% duik en het liefst naar de 0% :cool:

Ik lees mijn Nominal fullpack regelmatig uit met Scanmy Tesla en die fluctueert zeker.

Klopt, maar minimaal. Ik doe hetzelfde maar het fluctueert niet opeens een aantal kilowatt net zoals het SoC percentage of rated/typical range. Al deze getallen kun je naar elkaar toerekenen. Je hebt niet een OBD2 reader nodig om je nominal full pack te berekenen als je weet welke vaste rekenfactor je auto hanteert met kilometer voor het verbruik.
 
  • Like
Reactions: Phil V
min 447 max 463, is wel ietsjes meer dan 1 à 2 km (of wellicht bedoelde je 1 à 2%). Nog steeds niet veel, eens. Hiervoor gebruikte ik overigens Stats (iphone app) en die liet een vergelijkbaar verloop zien. Afgelopen ~60k overigens weinig tot niets aan projected (of zoals hier wordt genoemd, typical) range verloren. Kan mij mede daarom niet voorstellen dat dit juist de degradatie weergeeft. Ik weet dat degradatie in het begin het hardst gaat, maar dan nog.
Zo’n schommelingen nog nooit gezien. Rij je af en toe wel eens van vol naar bijna leeg?
 
Nee, dit is niet waar. Degradatie vind continu plaats door rijden, laden, snelladen en gewoon leeftijd. De mate van extreme belasting bepaald of de degradatie nog sneller is dan normaal.
en toch ervaar ik het anders 🤷🏻‍♂️

Mijn eerste LR gedurende dikke 2 jaar gereden alsof hij gestolen was en dan bedoel ik echt als een malle.
40K+ kilometer, wekelijks naar Parijs op de kop 400km met een stop in Lille en zo goed als leeg in Parijs aankomen. (Dus ‘s avonds weer SUC) Bij vertrek terug naar Lille SUCen.

Met de huidige zit ik op dezelfde leeftijd met de 20K kilometers (de helft) en een pak minder SUC al op hetzelfde niveau van degradatie.

Het feit dat de HV batterij vrij snel werd vervangen, maakt het eigenlijk nog “erger” want de nieuwe batterij heeft er wss rond de 10K kilometers op zitten…

kan je trouwens in het service menu de staat van de batterij bekijken? Morgen eens proberen….
 
Met de huidige zit ik op dezelfde leeftijd met de 20K kilometers (de helft) en een pak minder SUC al op hetzelfde niveau van degradatie.

Hoe weet je dit? Is dit een gevoel of heb je vanaf de eerste kilometers van elk voertuig Teslafi of TeslaMate draaien?

Dit is mijn historie. Ik zit nu op bijna 60k in bijna 5 jaar. Relatief weinig kilometers per jaar dus het is meer bij mij de natuurlijke veroudering.


1681378872749.png
 
Hoe weet je dit? Is dit een gevoel of heb je vanaf de eerste kilometers van elk voertuig Teslafi of TeslaMate draaien?

Dit is mijn historie. Ik zit nu op bijna 60k in bijna 5 jaar. Relatief weinig kilometers per jaar dus het is meer bij mij de natuurlijke veroudering.


View attachment 927933
Spijtig genoeg een gevoel…een erg opvallend gevoel…na snel achter elkaar 2 Tesla’s te hebben gehad
 
  • Informative
Reactions: ramonneke