Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Zou best gezellig zijn een paar andere Tesla rijders.

EC01761B-5D6C-43B0-B8D0-03B9F31DE656.jpeg
 
Haha,
Val de Meuse?
Yep. Dit was natuurlijk niet op een zwarte zaterdag maar dan nog zal het laden niet het probleem zijn, eerder de files. Wintersport taferelen zoals in Duitsland heb ik in Frankrijk nog nooit meegemaakt. In Duitsland is dit al vaker voorgekomen, ook met minder Tesla's. In Frankrijk niet. De SuC's worden daar eerder zo sporadisch gebruikt dat de kans op ICE-ing groter is. Ik raad aan een sleepkabel in je auto te leggen mochten de Fransen hun hoffelijkheid even vergeten te zijn en weigeren hun auto te verplaatsen:rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: Basvdpoel
Heeft iemand ervaring met het laden bij Disneyland Parijs? Ik was van plan om maar 1x te laden, maar dan moet ik daar echt kunnen laden, anders haal ik op de terugweg de eerste de beste SuC niet meer (was Senlis of direct al bij Marne-La-Valleé). Ik vroeg me dus af of iemand weet of je daar kunt laden en of daar een royaal aantal punten is. We verblijven in het Disneyland Hotel.

Waarom überhaupt zo'n plan maken. Ga onderweg een keer 15 minuten de benen strekken bij een suc...

Inderdaad, gewoon bij Senlis nog even tot 60% op de heenweg en je haalt het zat.

Je doet het jouw kinderen toch niet aan om in 1 ruk naar Parijs te rijden?

zeker met Tesla op vakantie gaan! Maar op die zwarte weekends zullen er vrijwel zeker wachtrijen zijn, mede door het grote aantal model 3's in Nederland

Op zwarte weekens, is het SuC-probleeem verwaarloosbaar in vergelijking met wat je op de weg mee maakt.
 
Yep. Dit was natuurlijk niet op een zwarte zaterdag maar dan nog zal het laden niet het probleem zijn, eerder de files. Wintersport taferelen zoals in Duitsland heb ik in Frankrijk nog nooit meegemaakt. In Duitsland is dit al vaker voorgekomen, ook met minder Tesla's. In Frankrijk niet. De SuC's worden daar eerder zo sporadisch gebruikt dat de kans op ICE-ing groter is. Ik raad aan een sleepkabel in je auto te leggen mochten de Fransen hun hoffelijkheid even vergeten te zijn en weigeren hun auto te verplaatsen:rolleyes:
Dat kanon kan voor verschillende doeleinden ingezet worden.
 
  • Funny
Reactions: Faiz71
Ik heb een tijdje geleden gevraagd naar ervaringen voor een vakantie trip naar normandie en nu net terug dacht ik mijn ervaringen te delen.

Een week geleden ben ik met 3 vrienden vanuit Rotterdam vertrokken naar Houlgate in Normandie. De anderen hebben allemaal bezine motoren maar we hadden afgesproken de tussenstops voor de Tesla Model X90 aan te houden en daar allemaal te stoppen. Vol thuis geladen en nog wat opgewarmd begon ik op 367 km met goede moed. Eerste stop was afgesproken supercharger Kortrijk alhoewel ik ook nog Lille had kunnen halen volgens de Tesla planner. Ik zag wat slechter reviews dat er veel ICEing was maar aangekomen was ik de enige. Bij de Mac met zijn allen gegeten en door naar Amiens Suc. Deze was ook zo goed als uitgestorven, wel een druk winkelcentrum waar we met zijn allen gelunchd hebben. Weer volledig opgeladen en toen door naar camping La Valee in Houlgate op 180 km van Amiens. Het was slecht weer, ik kwam aan met nog 30 km. Aangekomen vroeg ik de camping eigenaar voor laadmogelijkheden maar die man wist alleen van een lader in Caen 50 km verderop.

We moesten toen nog boodschappen doen dus ik checkte de Chargemap app om bij een winkel misschien te kunnen laden maar dat was er niet in de nabije 30 km. Wel een intermarche, geant en carrefour. Dus toen mijn vrienden daar maar gedropt en bij een pleintje waar verder niets was gaan zitten aan een mobidsec laadpaal. Dit ging aardig met 72 km/uur (type 2 lader). Drie kwartier uur geladen en toen mijn vrienden gaan ophalen met de boodschappen. Kosten 1.38 eur voor 12 kwh. Ik zat toen dus op 70 km lading wat me nog niet helemaal lekker zat voor uitstapjes etc. Dus de volgende dag toen mijn vrienden lekker gingen zwemmen maar naar de Caen supercharger gereden, daar aangekomen op 3 % en een uur geladen en een boekje gelezen. Weer terug gereden en was dus totaal 2.5 uur van de camping weg, lading op de camping op 300 km.

Een paar dagen later gingen we naar een strand op 80 km rijden. Ik dacht hem aan een laadpaal te kunnen zetten maar daar was de 22 kw op de een of andere manier defect. Toen als proof of concept hem met een gewone stekker geladen en inderdaad moest ik toen de de stekker even omdraaien voordat hij het deed. Wel heel langzaam (10 km/ uur) en duur: 2.28 eur voor 3.6 kwh. Nog wel prima met voldoende lading kunnen terugrijden. Weer een dag later 100 km gereden naar een oorlogsmuseum. Aldaar een mobisec opgezocht die zou moeten werken volgens de app. Deze was 3 km van het museum dus een vriend reed met mij mee om mij van de laadpaal weer terug te vervoeren naar het museum. Deze laadpaal deze deed het helemaal niet. Kreeg een rood lampje als ik de chargemap pass ervoor hield. Geprobeerd te bellen met een assistance nummer maar die zei alleen in het Frans dat ik de laadpaal nummer moest doorgeven en daarna was er niets. Wel zag ik later op die dag in de app dat de paal op "buiten gebruik" stond (misschien door mijn belletje?) Ik zag wel een tesla destination charger verderop waar we een hapje hebben gegeten na het museum en ik een km of 60 kon bijladen. We hadden nog boodschappen nodig dus terwijl de anderen nog wat rondliepen gingen ik en mijn vrouw terug via Suc Caen daar was een supermarkt op 1 km loopafstand. Aangezien we nog al wat bier nodig hadden was het terug tillen van de boodschappen niet te doen en is zij blijven staan bij de supermarkt terwijl ik de volgeladen auto ophaalde. Toen terug naar de camping en we hadden nog 310 km over.

Gisteren teruggereden naar Rotterdam. Ik dacht met 310 km wel Amiens op 180 km te halen maar dit leek wat moeizamer dan gedacht. Hij gaf gelijk aan dat ik onder de 120 km / uur moest blijven. Het was wel koud (7 graden). We hadden het ook koud , mijn vrouw zat met jas aan onder een deken. Verwarming op 19 graden maar hierbij leek er enige koude lucht uit roosters te komen dus toen op 20 graden gezet ondanks enige angst dat we het niet zouden halen. Toen kwam er wel iets van warmte uit maar zeker niet zo dat je je jas uit kon doen. Op 5% haalden we Amiens. Toen ik in de Tesla app keek 5 minuten later zag ik dat de temperatuur ineens 25 graden was. Als ik dan climate zou inschakelen zou er koude lucht worden ingeblazen? We gingen even eten met mijn vrienden en toen ging ieder zijn eigen weg naar huis.

Ik zag dat ik met een volle lading in Amiens in principe pas weer in Antwerpen zou moeten laden maar wilde het liefst wel enige warmte in de auto (mijn kinderen achterin hadden het ook wat frisjes, wij konden in ieder geval nog stoelverwarming aanzetten). Ook wilde ik het liefst wel 130 rijden en niet telkens onder de 110. Toen ik de auto instapte in Amiens was het inderdaad heel warm dus dat klopte wel met de 25 graden die de tesla app had aangegeven.

Dus toen terug naar Kortrijk daar aangekomen met ongeveer 180 km en daar nog geladen tot 330 km en toen bij mijn laadpaal in Rotterdam aangekomen op 12%. Ik kwam 1.5 uur later aan dan mijn vrienden die ook in Rotterdam wonen. Ik kon wel het laatste stuk de maximaal toegestane snelheid halen. Uiteindelijk 590 km gereden op terugweg met verbruik 260 kw/km.

Mijn eindcijfer voor vakantie met Tesla in Normandie is een 6.5 geworden.

Voordelen:
1) Autopilot op snelweg

Nadelen:
1) Het is koud in auto (wintersport zou ik zeker niet aanraden met deze auto (tenzij je je skipak misschien al aandoet in auto). Misschien dat een reis in de zomer beter is onderweg maar dan moet de airco aan waardoor je wrsch ook niet ver komt. Ik heb me wel verkeken op hoeveel stroom er nog verbruikt wordt door verwarming en andere zaken (ruitenwissers?). Ik verwachte met 260 kw/km verbruik: 90000/260 = 346 km te halen maar uiteindelijk is dit dus max 200-220 waarbij je ook vaak langzamer moet rijden dan maximaal toegestane snelheid.
2) Laadpalen aldaar staan op veel plekken waar niets te beleven is. Je moet dus een boek bijvoorbeeld meenemen of iemand die je brengt en haalt naar een laadpunt. En van de 3 laadpalen die ik heb bezocht was er 1 defect en 1 enkel mogelijk met 3kw lader.

Al met al denk ik het nog wel een keer te doen maar dan liever in de zomer.
 
  • Informative
Reactions: PrimaTMan and SMU
Dank voor het delen van je ervaringen TomdH! Laadstress is balen, zeker op vakantie zou je gewoon lekker zorgeloos van je Tesla moeten kunnen genieten. Vraagje; wat is de reden dat je niet op de camping geladen hebt? Ik zou wel even contact opnemen met Tesla over je clima control, lijkt me dat daar iets niet helemaal goed gaat?
 
Aangekomen vroeg ik de camping eigenaar voor laadmogelijkheden maar die man wist alleen van een lader in Caen 50 km verderop.

Dank voor je ervaringen. Wij gaan deze zomer nog iets verder, naar Bretagne. Mijn ervaring is dat het een wereld van verschil maakt als je op locatie kan laden. Tot nu toe heb ik nog geen camping meegemaakt waar dat niet kon. Gewoon laden op normaal stopcontact is niet echt snel maar doorgaans voldoende. Openbare laadpalen (niet Tesla) blijft vaak gehannes, maar doe het uit interesse wel.

Nb zomer / winter maakt een significant verschil qua reistijd. Probeer het vooral nog eens in de zomer ;)
 
  • Like
Reactions: TomdH
@TomdH Mijn ervaring is ook dat Frankrijk lang nog niet zo ver is met laadpaaldichtheid + fatsoenlijke laadsnelheden.
Ook de diversiteit aan betaal/abbo vereisten daar maakt het niet makkelijker allemaal.

Op de snelwegen/autoroute is de Supercharger dichtheid redelijk ok. Dat dan weer wel.
Maar juist omdat je op locatie vaak de l binnendoorweggetjes rijdt moet je wat meer plannen waar te laden.
Een om elke keer een supercharger op te zoeken is niet te doen vaak.

Ik kom regelmatig in de Provence en ik moet zeggen dat (afgezien van de lage laadsnelheden) er toch in heel wat dorpjes (hoe klein ook) een paal op het dorpsplein of bij de supermarkt te vinden is. Maar vaak niet praktisch om een halve dag te staan laden.
Ook in de wat grotere provincie steden kan je redelijk goed terecht.

Tot nu toe heb ik het geluk gehad dat ik op de vakantiebestemming in Frankrijk in kon inprikken op de 1-fase. Dat maakt het allemaal toch wat makkelijker. Wel altijd je eigen omdraaibare verlengkabel meenemen, vanwege die aardpin (maar dit had je al gedaan).

In ieder geval goed te horen dat je niet opgeeft. In de zomer kijk je denk ik wat zonniger tegen dergelijke tegenslagen aan.
 
  • Like
Reactions: TomdH
Dank voor het delen van je ervaringen TomdH! Laadstress is balen, zeker op vakantie zou je gewoon lekker zorgeloos van je Tesla moeten kunnen genieten. Vraagje; wat is de reden dat je niet op de camping geladen hebt? Ik zou wel even contact opnemen met Tesla over je clima control, lijkt me dat daar iets niet helemaal goed gaat?

Ja ik had misschien wat meer moeten doordrukken bij de camping, want ze hadden gewoon van die blauwe stekkers waar het ook goed zou moeten lukken.

Climate control vraag ik me ook een beetje af of dat goed gaat. Ze hebben ooit al iets vervangen in de verwarming. Maar nu vond ik dus het verschil in warmte wat er uit kwam tussen stand op 19 graden en 20 graden wel opvallend. Dus bij 19 graden koude lucht en 20 graden iets van warmte terwijl het buiten 7 graden was. Ik zou verwachten dat er bij 19 graden stand dan ook wat warmte uit zou moeten komen. Maar misschien komt dan omdat ik range mode aan heb en dan doet de verwarming het minder goed.
 
Met de X met koude temperaturen gewoon op wintersport geweest bij lage temperaturen, jas lag gewoon op achterbank het was niet koud in de auto, climate stond op 21 graden. Verbruik lag rond de 300 wh/km bij -3, lege snelweg en 135 km/h. Bij hogere temperaturen is dit rond de 240 wh/km (althans vorige zomer). Wat al werd aangegeven laden op locatie geeft wat meer rust, al is het maar aan 10amp 220 volt, wat tot op 1 keer na altijd is gelukt.
 
Aangekomen vroeg ik de camping eigenaar voor laadmogelijkheden maar die man wist alleen van een lader in Caen 50 km verderop.

Waarom niet op de camping geladen?

Het is koud in auto

Tsja, ik begrijp ook niet helemaal hoe de verwarming werkt bij mijn Model S. Soms is 19.5 voldoende, maar zodra het buiten kouder is moet de verwarming wel op 22.5 graden. Dit gaat echt je verbruik niet sterk beïnvloeden. Tenzij je wellicht in een file rijd dan is de verhouding energie verwarming versus verplaatsing een beetje scheef.

Mijn 'strategie' bij SuC's tijdens de wintersport is, verwarming op 23 en sunroof op "vent" zodat condens/vocht makkelijk wordt afgevoerd en je bij het hervatten van de rit 'droge' lucht in de auto hebt.


Ik vroeg me af, heb je van te voren naar https://abetterrouteplanner.com gekeken? Zo niet, als je deze nu zou gebruiken om even je ritten opnieuw in te voeren had deze je dan meer inzicht kunnen geven? Vooral qua laadmogelijkheden?
 
Deze zomer wil ik ook met de S op vakantie. Mijn idee was gewoon op de camping plek de blauwe stekker te gebruiken. Dit zou voldoende moeten zijn om ten eerste de SoC te behouden maar ook om voldoende te laden om ritjes in de omgeving te kunnen doen. Het pack hoeft niet van 10% naar 90%. Sterker, als ik bij aankomst 20% heb en er elke dag maar 15% bij komt en er dagelijks 10% af rij dan is na 14 dagen 70% bij.

Dat houd in dat ik dagelijks 15kWh wil laden in waarschijnlijk 16 uur tijd. Voor het gemak dus 1kWh dus laden op ongeveer 4A.

Wat is de laagste vermogen van de UMC/TMC op 1 fase?
 
Waarom niet op de camping geladen?

Had ik misschien moeten vragen met een camping stekker.

Tsja, ik begrijp ook niet helemaal hoe de verwarming werkt bij mijn Model S. Soms is 19.5 voldoende, maar zodra het buiten kouder is moet de verwarming wel op 22.5 graden. Dit gaat echt je verbruik niet sterk beïnvloeden. Tenzij je wellicht in een file rijd dan is de verhouding energie verwarming versus verplaatsing een beetje scheef.

Mijn 'strategie' bij SuC's tijdens de wintersport is, verwarming op 23 en sunroof op "vent" zodat condens/vocht makkelijk wordt afgevoerd en je bij het hervatten van de rit 'droge' lucht in de auto hebt.


Ik vroeg me af, heb je van te voren naar https://abetterrouteplanner.com gekeken? Zo niet, als je deze nu zou gebruiken om even je ritten opnieuw in te voeren had deze je dan meer inzicht kunnen geven? Vooral qua laadmogelijkheden?

Ik heb van tevoren niet deze site gezien, dank voor de tip. Ik heb een soortgelijke routeplanner gebruikt en gewoon de tesla planner. Het verschil is dat bij abetterrouteplanner er naast bij kortrijk en amiens ook nog in rouen wordt geladen en dan korter in amiens. Persoonlijk vind ik iets langer laden prettiger met 3 kinderen achterin. Voordat iedereen in- en uitgestapt is ben je al 15 minuten verder :)
 
Met een Tesla Model 3 naar Frankrijk: C’est formidable!


Kan je met een gezin en bagage ook op op vakantie met een Model 3? Twee weken Zuid Frankrijk zijn de vuurdoop voor onze net ontvangen Tesla. Na 3.500 kilometer in twee weken tijd heb ik vast kunnen stellen dat het antwoord op die vraag een absolute ‘Ja’ is.


Op Goede vrijdag vertrokken we richting Macôn. De auto zelf stelde een eerste stop in Arlon voor, maar gaf ook aan dat de snelheid niet boven de 120 kilometer per uur mocht komen. Voor de zekerheid bij Urmond gestopt voor een korte laadsessie aan de Supercharger. Doorgereden richting België en Luxemburg waarbij de navigatie keer op keer aangaf dat de Superchargers bij Arlon bezet waren. Toen er ook nog een forse file bleek te staan richting Arlon hebben we de keuze gemaakt binnendoor te rijden via Longwy naar de Supercharger bij Metz. Na een lunch doorgereden naar Supercharger bij Val de Meusse en vanaf daar naar Macôn waar ons hotel meerdere Superchargers voor de deur had. De volgende dag met een stop bij de Supercharger in Orange doorgereden naar Aix en Provence. Daar nog een snelle stop bij een Supercharger om vanaf daar ons adres in Cannes te halen. Vanaf Orange was Cannes prima te halen, maar we hadden graag voor de eerste dagen genoeg in de accu’s zitten om wat lokale ritten te kunnen doen.


In de regio Cannes en Nice veel rondgereden met een aantal korte bezoeken aan de Supercharger in Mougins. In parkeergarages zijn vaak plaatsen gereserveerd voor EV’s en kom je naast de in Frankrijk veel gebruikte type 3 stekker ook een standaard stopcontact tegen waar de Teslalader in past. Snel gaat het niet met een laadsnelheid van 10 kilometer per uur. Een Supercharger geeft in vergelijking soms een laadsnelheid van ruim 750 kilometer per uur. Aangezien laden in de parkeergarages gratis was hebben we geen klachten over deze service.


De terugreis in één dag gedaan waarbij we totaal 1.350 kilometer hebben gereden. Laden in Orange begon wat traag (200km/h), maar na vertrek van de Tesla X die naast ons stond hadden we weer ruim 600 kilometer per uur aan laadsnelheid. De overige stops in Macôn, Val de Meusse en Metz verliepen prima en met iedere keer meteen een beschikbare laadpaal. In Metz wel de fout gemaakt te snel genoegen te nemen met de in accu aanwezig range. Deze gaf aan 400 kilometer beschikbaar en we hadden nog 260 kilometer te gaan tot Urmond. De navigatie gaf aan met 15% resterende range aan te komen in Urmond wat 75 kilometer zou zijn en geen 140. Door sneeuwbuien in de Ardennen en een temperatuur van 2 graden (het is toch Mei?) liep de range snel terug en zagen we 5% resterende range. Dit zou betekenen zo’n 25 kilometer resterend. Snelheid toch maar aangepast naar 110 kilometer en met de afdaling voor Luik ook nog wat geregenereerd. Met 37 kilometer in Urmond aangekomen. Wijze les: Iets meer geduld en wat langer laden geeft minder stress. Na 1.350 kilometer op één dag hebben we wel vastgesteld dat dit veel is met een EV. Voorheen met een auto met een Diesel- of Benzinemotor ging dit altijd prima, maar de laadsessie maken het een lange dag. Een afstand tot 1.000 kilometer zal prima gaan. Met een extra overnachting is de terugreis dan ook weer een deel van de vakantie in plaats van een race naar huis.


Het is dus goed mogelijk om met een Tesla model 3 naar Zuid Frankrijk te rijden. De auto zelf rijdt fantastisch en brengt je in alle rust waar je heen wil met de wetenschap dat er altijd voldoende vermogen is voor een vlotte versnelling. Kofferruimte voldoet prima zeker door de extra ruimte onder de kofferbak bodem en de ‘Frunk’ aan de voorkant. Bij het rijden van een langere afstand is het netwerk van Superchargers wel essentieel. De ervaringen leert dat de navigatie ruime ritten plant (> 3,5 uur) en dat een stop bij een Supercharger eerder net wat meer rust geeft en bovendien een kortere laadsessie. De navigatie van de Tesla geeft een meer realistische resterende range t.o.v. van de range volgens de accu. Deze reis in de meivakantie bood ons altijd een vrije plaats bij een Supercharger. Tesla heeft echter nog niet alle Superchargers aangepast voor de Model 3. Van de soms zestien Superchargers zijn er dan vier geschikt voor de Model 3 en de overige voor de Model S en X. Wat de ervaringen tijdens de zomervakantie gaan worden durf ik dan ook niet aan te geven. Dit zal ook afhangen van de conversie van de Superchargers.
 
  • Like
Reactions: SMU and pimn
Ja ik had misschien wat meer moeten doordrukken bij de camping, want ze hadden gewoon van die blauwe stekkers waar het ook goed zou moeten lukken.

Climate control vraag ik me ook een beetje af of dat goed gaat. Ze hebben ooit al iets vervangen in de verwarming. Maar nu vond ik dus het verschil in warmte wat er uit kwam tussen stand op 19 graden en 20 graden wel opvallend. Dus bij 19 graden koude lucht en 20 graden iets van warmte terwijl het buiten 7 graden was. Ik zou verwachten dat er bij 19 graden stand dan ook wat warmte uit zou moeten komen. Maar misschien komt dan omdat ik range mode aan heb en dan doet de verwarming het minder goed.

Die range mode kun je beter niet gebruiken. Het scheelt toch al niet veel en beter behaaglijk ietsje langer wachten aan de laadpaal dan de hele weg verkillen.
 
Tip: altijd zelf als eerste eruit springen bij de SuC en de kabel erin stoppen. En pas als allerlaatste, als iedereen klaar zit met gordels om etc de stekker er weer uit halen. Dan zijn die 15 minuten gewoon extra laadtijd. :cool:

Haha, zo doe ik dat ook altijd inderdaad. Het scheelt toch weer een paar kilometertjes harder rijden naar de volgende SuC. :D
Soms wel wat geklaag ‘papa, ík had de stekker er deze keer in willen steken’... :rolleyes: