Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stel de vraag maar even hier want iedereen die door Italië rijdt komt door tunnels. Gaan bij jullie ook de ruitenwissers aan als je bij felle zon de tunnels inrijdt??

Op de A2 heb ik dat ook met Model3. Overigens vaak maar 1 keer heen en weer..... (als ruitenwissers op "auto" staan) Wellicht dat een update e.a. nog gaat verbeteren :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Afgelopen week een dagje naar Florence geweest en de X geparkeerd bij de Coop in Scandicci waar een aantal Enellaadpalen is (pakweg de helft ge-iced. Het is een handige plek vanaf waar je met de tram in een kwartiertje in het centrum bent.
Aan het einde van de middag kwamen weer terug bij de auto en toen ik de kabel wilde loskoppelen bleef die in de laadpaal steken, wat ik ook probeerde. Op de app van Enel (en op de laadpaal) staat een 800 telefoonnummer voor hulp bij storingen, dus dat heb ik gebeld. Blijkt dat het niet mogelijk is een 800-nummer te bellen met een buitenlandse telefoon. Dit is wel even iets om rekening mee te houden.
Uiteindelijk hebben we het weten op te lossen via onze gastvrouw, maar het gaf nogal wat gedoe en kostte de nodige tijd.
 
Afgelopen week een dagje naar Florence geweest en de X geparkeerd bij de Coop in Scandicci waar een aantal Enellaadpalen is (pakweg de helft ge-iced. Het is een handige plek vanaf waar je met de tram in een kwartiertje in het centrum bent.
Aan het einde van de middag kwamen weer terug bij de auto en toen ik de kabel wilde loskoppelen bleef die in de laadpaal steken, wat ik ook probeerde. Op de app van Enel (en op de laadpaal) staat een 800 telefoonnummer voor hulp bij storingen, dus dat heb ik gebeld. Blijkt dat het niet mogelijk is een 800-nummer te bellen met een buitenlandse telefoon. Dit is wel even iets om rekening mee te houden.
Uiteindelijk hebben we het weten op te lossen via onze gastvrouw, maar het gaf nogal wat gedoe en kostte de nodige tijd.
slightly offtopci; hoe beviel het om zon afstand met een X75D af te leggen?
 
slightly offtopci; hoe beviel het om zon afstand met een X75D af te leggen?
Geen enkel probleem; het is voor ons de derde keer dat we naar Italië zijn gegaan met de X en de reis van en naar Italië is met het SuC-netwerk ook met 75 kwh heel goed te doen. Het lastigste is nog de beperkte laadinfrastructuur in een flink deel van Toscane. Buiten de grote steden kom je weinig tegen. Ook in het dorpje waar wij een huis gehuurd hebben (20 min van SuC Arezzo) is het niet goed mogelijk om te laden. Een 100 kWh-uitvoering zou het net iets gemakkelijker maken maar ook dan moet je bij trips plannen.
Een paar dagen geleden zijn we naar Rome geweest en hebben daar bij een Enel-laadpaal achter de Sint Pieter geparkeerd. Het laden ging traag maar dat was niet erg; zo konden we de X met een gerust hard de hele dag daar laten staan;-).
 
Afgelopen week een dagje naar Florence geweest en de X geparkeerd bij de Coop in Scandicci waar een aantal Enellaadpalen is (pakweg de helft ge-iced. Het is een handige plek vanaf waar je met de tram in een kwartiertje in het centrum bent.
Aan het einde van de middag kwamen weer terug bij de auto en toen ik de kabel wilde loskoppelen bleef die in de laadpaal steken, wat ik ook probeerde. Op de app van Enel (en op de laadpaal) staat een 800 telefoonnummer voor hulp bij storingen, dus dat heb ik gebeld. Blijkt dat het niet mogelijk is een 800-nummer te bellen met een buitenlandse telefoon. Dit is wel even iets om rekening mee te houden.
Uiteindelijk hebben we het weten op te lossen via onze gastvrouw, maar het gaf nogal wat gedoe en kostte de nodige tijd.
Via de app kun je ook bellen. En ze praten redelijk goed Engels. Ik belde in Volterra en ze moesten per se het nummer van de paal hebben. Beetje raar want in de verre omgeving, straal 35 km, is het de enige.
 
Geen enkel probleem; het is voor ons de derde keer dat we naar Italië zijn gegaan met de X en de reis van en naar Italië is met het SuC-netwerk ook met 75 kwh heel goed te doen. Het lastigste is nog de beperkte laadinfrastructuur in een flink deel van Toscane. Buiten de grote steden kom je weinig tegen. Ook in het dorpje waar wij een huis gehuurd hebben (20 min van SuC Arezzo) is het niet goed mogelijk om te laden. Een 100 kWh-uitvoering zou het net iets gemakkelijker maken maar ook dan moet je bij trips plannen.
Een paar dagen geleden zijn we naar Rome geweest en hebben daar bij een Enel-laadpaal achter de Sint Pieter geparkeerd. Het laden ging traag maar dat was niet erg; zo konden we de X met een gerust hard de hele dag daar laten staan;-).
Klopt. In de provincie Pisa Volterra en Pontedera en ik geloof ook Pomerance. Maar niks in San Gemignano, dat is wel merkwaardig. Via stopcontact kan ook, 13 km per uur.

Jullie overnachten ook ergens halverwege?
 
Via de app kun je ook bellen. En ze praten redelijk goed Engels. Ik belde in Volterra en ze moesten per se het nummer van de paal hebben. Beetje raar want in de verre omgeving, straal 35 km, is het de enige.

Ik heb via de app geprobeerd te bellen en dat liep via het gewraakte 800-nummer. Overigens gaf de call-centermedewerker van ENEL in het gesprek met onze gastvrouw toe dat er een probleem was met buitenlandse telefoons (waarschijnlijk buitenlandse SIM-kaarten).

Onze gastvrouw was heel erg verbaasd door het on-Italiaanse vertoon van efficiëntie bij de afhandeling van de storing. Ook na herhaaldelijk op afstand resetten kon de kabel niet loskomen van de laadpaal en dus moest er een monteur opgetrommeld worden. Omdat dat nog wel even zou kunnen duren werd afgesproken dat wij gewoon naar het vakantiehuis zouden gaan en dat de kabel later bij onze gastvrouw zou worden afgeleverd. Diezelfde avond stond de monteur al voor de deur met de laadkabel.
Facturering heeft ENEL ook zeer goed onder de knie. Binnen 10 minuten na afloop van het laden ligt er een factuur in de mail.
 
Klopt. In de provincie Pisa Volterra en Pontedera en ik geloof ook Pomerance. Maar niks in San Gemignano, dat is wel merkwaardig. Via stopcontact kan ook, 13 km per uur.

Jullie overnachten ook ergens halverwege?

Yep, in een B&B op 2 minuten lopen van SuC Beckenried. Toen ik de X er op Goede Vrijdag 's avonds wilde opladen was er nog precies één lader vrij. Nog niet eerder meegemaakt dat het daar vol stond.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik heb via de app geprobeerd te bellen en dat liep via het gewraakte 800-nummer. Overigens gaf de call-centermedewerker van ENEL in het gesprek met onze gastvrouw toe dat er een probleem was met buitenlandse telefoons (waarschijnlijk buitenlandse SIM-kaarten).

Onze gastvrouw was heel erg verbaasd door het on-Italiaanse vertoon van efficiëntie bij de afhandeling van de storing. Ook na herhaaldelijk op afstand resetten kon de kabel niet loskomen van de laadpaal en dus moest er een monteur opgetrommeld worden. Omdat dat nog wel even zou kunnen duren werd afgesproken dat wij gewoon naar het vakantiehuis zouden gaan en dat de kabel later bij onze gastvrouw zou worden afgeleverd. Diezelfde avond stond de monteur al voor de deur met de laadkabel.
Facturering heeft ENEL ook zeer goed onder de knie. Binnen 10 minuten na afloop van het laden ligt er een factuur in de mail.
Dan heb ik het nummer gedraaid dat op de paal staat. Het lukte in elk geval.
Dat factureren gaat idd supersnel. Vooral voor Italiaanse begrippen. Ook krijg ik ze soms een paar dagen later en in Luca heb ik wel eens gratis geladen.
 
Gisteren bij Greve in Chianti een zwarte Model S 75 gespot, toevallig van hier? Zo ja, dan sta ik in ieder geval op de Sentry Mode-beelden :-D

Inmiddels zit voor mij de tweede week Toscane er bijna op, morgen vertrekken. Met een Model S 100d perfect te doen. Ruim 2200 kilometer gereden nu. Heenreis met twee ICE’ers gedaan, iedere lange stop kwamen we precies tegelijk het parkeerterrein opgereden. Best leuk omdat ik telkens nog een korte SUC stop moest maken tussendoor. Wel leuk, want van te voren een hoop kritische mensen gesproken over de trip met een EV naar Toscane. Duurt lang, veel stilstaan, etc. Conclusie voor mij is nu dat je net zo snel bent als met een ICE als je gewoon normaal rijd. Als je een grote tank hebt en een zuinige auto, gesmeerde boterhammetjes mee hebt en alleen even stopt om tegen een boom aan te piesen, ben je wellicht een uurtje sneller. Maar doe mij maar lekker relaxed. Ook veel met de Autopilot aan gereden, ideaal tot aan Italië daarna wat meer opletten.

Dit was mijn eerste tripje in mijn maand oude Tesla en kijk al uit naar de volgende trip!
 
Gisteren bij Greve in Chianti een zwarte Model S 75 gespot, toevallig van hier? Zo ja, dan sta ik in ieder geval op de Sentry Mode-beelden :-D

Inmiddels zit voor mij de tweede week Toscane er bijna op, morgen vertrekken. Met een Model S 100d perfect te doen. Ruim 2200 kilometer gereden nu. Heenreis met twee ICE’ers gedaan, iedere lange stop kwamen we precies tegelijk het parkeerterrein opgereden. Best leuk omdat ik telkens nog een korte SUC stop moest maken tussendoor. Wel leuk, want van te voren een hoop kritische mensen gesproken over de trip met een EV naar Toscane. Duurt lang, veel stilstaan, etc. Conclusie voor mij is nu dat je net zo snel bent als met een ICE als je gewoon normaal rijd. Als je een grote tank hebt en een zuinige auto, gesmeerde boterhammetjes mee hebt en alleen even stopt om tegen een boom aan te piesen, ben je wellicht een uurtje sneller. Maar doe mij maar lekker relaxed. Ook veel met de Autopilot aan gereden, ideaal tot aan Italië daarna wat meer opletten.

Dit was mijn eerste tripje in mijn maand oude Tesla en kijk al uit naar de volgende trip!
1 uurtje sneller? Met ICE 12,5 uur doorgaans. Met MS75 16 uur in de zomer en 17 in de winter.
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Naar Pompeii geweest met de Tesla. Totaal 4200 km gereden en verschillende superchargers aangedaan. A Better Routeplanner is een prima voorbereiding en uiteraard de Tesla zelf kan het ook prima berekenen. Hoewel de totale tijd iets langer is dan een ICE, is de reis aangenaam door de AP. De charge momenten zijn prima voor het eten, rusten, badminton en frisbee met de kids... Ik vond het prachtig. Ook de tip om te chargen bij Melide in Zwitserland was goud waard.
Overigens zijn de SuC in zuid-Italy nog wat mager en moet je wel goed plannen. We hebben helaas ook meegemaakt dat destinationchargers (hotel en golfclub) niet werken.