Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Er staan hier in Italië soms van de ronde borden met rode rand en een zwart getal in het midden... is dat een aanduiding van minimumsnelheid of zo?

Maar even zonder gekheid. Als ik me aan de maximumsnelheid + 3 km/h houdt hier in Toscane, zeker op de stukken waar duidelijk max 50 km/h is is zelfs 30 km/h blij slecht wegdek, dan hijgen de Italianen enorm in je nek. Dan rijden met TACC voelt als ronduit gevaarlijk... één keer een phantom break actie van je Tesla en je hebt de afdruk van een Toscaans nummerbord in je achterbumper staan...
... of grijpt de TACC dan ook in (met snelle acceleratie?)
 
Er staan hier in Italië soms van de ronde borden met rode rand en een zwart getal in het midden... is dat een aanduiding van minimumsnelheid of zo?

Maar even zonder gekheid. Als ik me aan de maximumsnelheid + 3 km/h houdt hier in Toscane, zeker op de stukken waar duidelijk max 50 km/h is is zelfs 30 km/h blij slecht wegdek, dan hijgen de Italianen enorm in je nek. Dan rijden met TACC voelt als ronduit gevaarlijk... één keer een phantom break actie van je Tesla en je hebt de afdruk van een Toscaans nummerbord in je achterbumper staan...
... of grijpt de TACC dan ook in (met snelle acceleratie?)
Je kunt hier drinken wat je wilt en gaan autorijden, je kunt alle maximumsnelheden negeren, en dik, pas als er een ongeluk gebeurt spreken ze je er op aan. Bij scholen enzo hou ik me aan de snelheid maar buiten de bebouwde kom rij ik 20 harder. Is geen antwoord op de vraag, ik heb geen TACC etc.
 
Dat kleven doen ze extra graag bij buitenlanders volgens mij. Niet dat ik daar ooit last van gehad heb tenzij ik zelf klem zat. Je doet het pas goed als de locals op bergroutes een parkeervak induiken om je langs te laten.
Ik erger me er niet aan. Waar ik wel aan moet wennen is dat ze bij rechts uitvoegen niet de strook nemen maar pas op het allerlaatste moment naar rechts knallen.
 
CCE9F098-3A21-47C0-8476-62B927810F8F.jpeg
5CFC75E9-3AB2-49B7-B9E8-F9CD6C134ADA.jpeg
9196DB3B-B90B-4D9C-BA8B-FAE0BD1D06EE.jpeg
Fausto, de eigenaar van onze Agriturismo in Alba, Piëmont was erg EV minded. Hij heeft zelf een elektrische Smart. Ik mocht mijn X bijladen onder zijn carport en hij gaat een extra rode 3 fase stekker laten installeren voor bezoekende EV’s.

Home - La Cascina di Carlotta
 
Last edited:
Opnieuw zijn ook wij in Italië, nu in Toscane. We hebben als verblijf Belmonte gekozen omdat er twee Tesla Destination Chargers zijn. Tot onze verbazing vroeg de eigenaresse van dit vakantieverblijf wat we er van vinden om € 18 per laadbeurt te betalen. ‘Dit zijn wij niet gewend, was mijn reactie…

Wat vinden jullie? Ben ik een gierige Nederlander of zijn de spelregels van Tesla voor het ter beschikking stellen van hun Charger dat wij gratis mogen laden?

Hello, this is Lauro Lotti, owner of Belmonte Vacanze agriturismo accommodation with destination charge in Toscane,Italy. I wish to update this thread and inform that our destination charge is now free of charge for all Tesla cars.
When “ Vegan” was our guests we had just installed the chargers and after we made this investment we had no idea which would have been the cost to charge a Tesla car so far we installed an electric meters to understand which would have been the cost for a small company like mine and charged the electricity consumed.
Then I realized I can provide this service to my Tesla drivers guests for free and so far I am happy to provide this service for free and help my guests.
Just to inform, As you know Tesla provide to destination charge the chargers for free but we as destination charge do not receive any reimbursement or money from Tesla for the cost of the electricity used by chargers.
 
Hello, this is Lauro Lotti, owner of Belmonte Vacanze agriturismo accommodation with destination charge in Toscane,Italy. I wish to update this thread and inform that our destination charge is now free of charge for all Tesla cars.
When “ Vegan” was our guests we had just installed the chargers and after we made this investment we had no idea which would have been the cost to charge a Tesla car so far we installed an electric meters to understand which would have been the cost for a small company like mine and charged the electricity consumed.
Then I realized I can provide this service to my Tesla drivers guests for free and so far I am happy to provide this service for free and help my guests.
Just to inform, As you know Tesla provide to destination charge the chargers for free but we as destination charge do not receive any reimbursement or money from Tesla for the cost of the electricity used by chargers.

Thanks for explaining this Belmonte!
Just to let you know accomodations that offer Destination Chargers, or even another way to charge electric cars such as a red or blue power socket are very very much appreciated by us electric vehicle drivers.
Many people plan their trips specifically to location where they can charge their car overnight, it is such a convieniance during the holiday that you can leave again with a full battery.
 
PV rendeert niet in Italië. Of nauwelijks. Wij hebben het ook overwogen. Naast geklooi met de aansluiting, ik begreep dat je geen PV achter je eigen aansluiting mag hebben, is het grootste probleem dat je geen cent ontvangt bij teruglevering. Nul cent.

Dat heb ik ook zo begrepen. Omdat je verplicht bent meteen aan het netwerk te leveren is opslag in een Powerwall ook niet toegestaan (wat alleen mag is eerst terugleveren, dan weer inkopen en dat opslaan).

Off-topic: Dit beleid leidt soms ook tot nogal exotische oplossingen. Ik was een paar jaar geleden in hotel Leitlhof in de Dolomieten, dat tot het duurzaamste hotel van Europa was uitgeroepen. Geen warmtepomp en zonnepanelen, maar een installatie die houtsnippers vergast en het houtgaa vervolgens voedt aan een gasturbine (Siemens). Peak-shaving vindt plaats door met overtollige hitte de houtsnippers alvast extra te drogen.
 
  • Funny
Reactions: FreddieV
PV rendeert niet in Italië. Of nauwelijks. Wij hebben het ook overwogen. Naast geklooi met de aansluiting, ik begreep dat je geen PV achter je eigen aansluiting mag hebben, is het grootste probleem dat je geen cent ontvangt bij teruglevering. Nul cent.
Bizar, wist ik niet. Mij vielen in Toscane juist altijd de grote pv installaties op.
En tijdens mijn laatste vakantie heb ik juist lekker mijn auto opgeladen onder een carport met 22kWp pv panelen.
 
Bizar, wist ik niet. Mij vielen in Toscane juist altijd de grote pv installaties op.
En tijdens mijn laatste vakantie heb ik juist lekker mijn auto opgeladen onder een carport met 22kWp pv panelen.

Het was ook een poosje wel heel interessant om pv-installaties aan te leggen in Italie. Maar het beleid is niet stabiel en het maakt ook nog uit of je particulier bent of (agrarisch) ondernemer. Als particulier kun je te maken krijgen met een wet op hernieuwbare energie. Om voor een woonvergunning in aanmerking te komen moet je dan een bepaald percentage thermische energie en elektriciteit opwekken. Dus zie je bij nieuwbouw en renovatie nog vaak zonnecollectoren en pv.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Het was ook een poosje wel heel interessant om pv-installaties aan te leggen in Italie. Maar het beleid is niet stabiel en het maakt ook nog uit of je particulier bent of (agrarisch) ondernemer. Als particulier kun je te maken krijgen met een wet op hernieuwbare energie. Om voor een woonvergunning in aanmerking te komen moet je dan een bepaald percentage thermische energie en elektriciteit opwekken. Dus zie je bij nieuwbouw en renovatie nog vaak zonnecollectoren en pv.

Hoe zit dat dan voor agrarische ondernemers? Want de grote installaties die ik me zo snel herinner waren bij agriturismo’s.
En ook Paluffo (mooie plek met Destination Chargers) heeft veel pv (en ook collectoren inderdaad).
 
Hello, this is Lauro Lotti, owner of Belmonte Vacanze agriturismo accommodation with destination charge in Toscane,Italy. I wish to update this thread and inform that our destination charge is now free of charge for all Tesla cars.
When “ Vegan” was our guests we had just installed the chargers and after we made this investment we had no idea which would have been the cost to charge a Tesla car so far we installed an electric meters to understand which would have been the cost for a small company like mine and charged the electricity consumed.
Then I realized I can provide this service to my Tesla drivers guests for free and so far I am happy to provide this service for free and help my guests.
Just to inform, As you know Tesla provide to destination charge the chargers for free but we as destination charge do not receive any reimbursement or money from Tesla for the cost of the electricity used by chargers.

Thx for the information Mr. Lotti. Most Destination chargers are free for costumers, but not for all Tesla/EV drivers who are just passing by.

In my opinion, buying a lunch or a dinner at the place where you can use a destination charger for free, is the least we can do to express our gratitude. So installing a Tesla Destination Charger can get you extra costumers and this way you'll get a return on your investment. But don't worry about charging the expenses of the electricity to non costumers, as long as you're asking a fair price.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Hoe zit dat dan voor agrarische ondernemers? Want de grote installaties die ik me zo snel herinner waren bij agriturismo’s.
En ook Paluffo (mooie plek met Destination Chargers) heeft veel pv (en ook collectoren inderdaad).

Hoe het op dit moment is geregeld voor ondernemers weet ik niet exact, maar sinds 2005 was er een paar keer een inschrijfronde met vastgestelde feed-in tarieven (de Conto Energia). Die regeling werd zo populair dat ze in 2013 is beeindigd.
 
  • Informative
Reactions: robertvg