Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Wij zijn, met de e-tron, net terug van een weekje skiën in Wagrain (Ski Amade). Het was geen drukke week uiteraard, maar zonder enig probleem altijd kunnen laden bij Ionity zonder wachten en aan vol vermogen. Ik heb er trouwens bijna telkens ook Tesla's zien laden.
Op de terugweg gaf chargefinder voor een laadlocatie aan dat alle laders bezet waren en de SOC van de ladende auto's deed vermoeden dat dat nog even zou duren. Dus een Fastned genomen enkele km verder. Via Autocharge zonder swipen van een laadpas meteen vol vermogen. Maar toen een ID Buzz naast me kwam laden (aan 185 kW), viel het vermogen flink terug tot 75 kW. Ik heb me dan maar verplaatst en kreeg daar terug het volle vermogen (150 kW). Hebben anderen de gelijkaardige ervaring dat het vermogen blijkbaar gedeeld wordt bij Fastned. Ik zag er voor het eerst een Toyota bZ4X laden.
Ik kijk dan ook altijd eens naar de laadvermogens van de andere auto's. Zoals hier al gepost doet de e-tron het erg saai aan een constante 350A tot 80% SOC, hetgeen neer komt op 140 kW langzaam oplopend tot 153 kW. Van 8% tot 93% in 33' of van 5% tot 100% in 40'.
De Tesla's, altijd M3 of MY, gaan initieel erg hoog. Ik zag vermogens van boven de 200 kW, maar vallen al bij 30% SOC terug en haalden boven de 50% SOC vaak geen 100 kW meer. De laadmonsters zijn de Ioniq 5 en de EV6: ruim boven de 200 kW en bij 70% SOC nog altijd 175 kW, soms met een tijdelijke terugval alsof er even wat gekoeld moet worden. Het laadvermogen van de Taycan valt ook vrij vroeg terug en ook een EQE komt bij 65% SOC niet langer boven de 100 kW.
 
Wij zijn, met de e-tron, net terug van een weekje skiën in Wagrain (Ski Amade). Het was geen drukke week uiteraard, maar zonder enig probleem altijd kunnen laden bij Ionity zonder wachten en aan vol vermogen. Ik heb er trouwens bijna telkens ook Tesla's zien laden.
Op de terugweg gaf chargefinder voor een laadlocatie aan dat alle laders bezet waren en de SOC van de ladende auto's deed vermoeden dat dat nog even zou duren. Dus een Fastned genomen enkele km verder. Via Autocharge zonder swipen van een laadpas meteen vol vermogen. Maar toen een ID Buzz naast me kwam laden (aan 185 kW), viel het vermogen flink terug tot 75 kW. Ik heb me dan maar verplaatst en kreeg daar terug het volle vermogen (150 kW). Hebben anderen de gelijkaardige ervaring dat het vermogen blijkbaar gedeeld wordt bij Fastned. Ik zag er voor het eerst een Toyota bZ4X laden.
Ik kijk dan ook altijd eens naar de laadvermogens van de andere auto's. Zoals hier al gepost doet de e-tron het erg saai aan een constante 350A tot 80% SOC, hetgeen neer komt op 140 kW langzaam oplopend tot 153 kW. Van 8% tot 93% in 33' of van 5% tot 100% in 40'.
De Tesla's, altijd M3 of MY, gaan initieel erg hoog. Ik zag vermogens van boven de 200 kW, maar vallen al bij 30% SOC terug en haalden boven de 50% SOC vaak geen 100 kW meer. De laadmonsters zijn de Ioniq 5 en de EV6: ruim boven de 200 kW en bij 70% SOC nog altijd 175 kW, soms met een tijdelijke terugval alsof er even wat gekoeld moet worden. Het laadvermogen van de Taycan valt ook vrij vroeg terug en ook een EQE komt bij 65% SOC niet langer boven de 100 kW.
Hoeveel keer heb je moeten laden ?
 
Heerlijk die cijfers.
Heen: 4 keer voor 949 km, 254 kWh geladen in 116' dus gemiddeld laadvermogen 131 kW, verbruik 29,6 kWh/100km. Redelijk vol (39%) aangekomen. Geladen tot 100%, 81%, 90% en 90%
Terug: 4 keer voor 970 km, ongeveer 250 kWh geladen in 118' dus gemiddeld laadvermogen 127 kW, verbruik 29,9 kWh/100km. Leeg (6%) thuis aangekomen. Geladen tot 75%, 95%, 93% en 100%

En dat ondanks een weinig aerodynamische dakkoffer en met dank aan een eindeloze reeks wegenwerken.
Nog ter info: totale kost van alle laadbeurten via e-tron charging heen en audi- charging terug, zonder abonnement mee te tellen: 200€.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Bij de e-tron speelt het optimaliseren van het laden minder mee omdat die tot volledig vol snel blijft laden.
In ons geval, met de dakkoffer, had het niet eenvoudig geweest om minder dan 4 keer te laden. Meer dan 4 keer laden had evenmin tijdwinst opgeleverd.
Het enige wat ik laat spelen is het gunsttarief bij Ionity. Daardoor laad ik bij voorkeur en als het enigszins kan bij die aanbieder.
Kan je met een S90 met dakkoffer die afstand met 2 laadbeurten afleggen?
 
Bij de e-tron speelt het optimaliseren van het laden minder mee omdat die tot volledig vol snel blijft laden.
In ons geval, met de dakkoffer, had het niet eenvoudig geweest om minder dan 4 keer te laden. Meer dan 4 keer laden had evenmin tijdwinst opgeleverd.
Het enige wat ik laat spelen is het gunsttarief bij Ionity. Daardoor laad ik bij voorkeur en als het enigszins kan bij die aanbieder.
Kan je met een S90 met dakkoffer die afstand met 2 laadbeurten afleggen?
Nee ook niet zonder bak, maar met 110 met bak wel in 3 keer En zonder bak met 120
 
Mag ik de vrijheid hebben omdat een rare vraag te vinden? Als ik een lang stuk rij laad ik vaak vaker dan het nodig is. Ik laad als ik moet en als het kan en dan hoeft het nog niet nodig te zijn.
Er zijn 2 manieren van reizen. Zonder hierbij te oordelen, het zijn persoonlijke voorkeuren. Ieder mag zijn eigen voorkeur hebben.
  1. Old school zo snel mogelijk van A naar B reizen en dan is de vraag relevant. Alle oponthoud is dan vervelend en moet gekwantificeerd en vermeden worden
  2. Vakantie van op de oprit laten beginnen en onderweg genieten van leuke tussenstops. Etappes beperken tot 3-4 uur zodat het genieten onderweg de lengte van de reis teniet doet.
Afhankelijk van de omstandigheden, kies ik wel eens voor beiden. Maar meestal wel voor de tweede. dit al sedert lang voor we een EV hadden. Bij de terugreis en voor zakelijke trips wordt wel eens voor de eerste optie gekozen.
De EV dwingt mij nu om ook bij optie 1 stops in te lassen en er van te genieten, wat verbazend goed lukt. Reizen is veel aangenamer geworden. Ik had het bij mijn overstap niet verwacht. Het heeft mij aangenaam verrast.
 
Voor de zomervakantie doen wij het ook rustiger, maar bij een skivakantie ligt het anders. Dan mag het vooruit gaan en willen we geen extra dag verlof nemen. We hebben ook dit jaar weer vastgesteld dat we ongeveer een uur langer onderweg zijn dan anderen die met een ICE gaan en dat op afgerond 1000km. Ik vind dat aanvaardbaar
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Voor de zomervakantie doen wij het ook rustiger, maar bij een skivakantie ligt het anders. Dan mag het vooruit gaan en willen we geen extra dag verlof nemen. We hebben ook dit jaar weer vastgesteld dat we ongeveer een uur langer onderweg zijn dan anderen die met een ICE gaan en dat op afgerond 1000km. Ik vind dat aanvaardbaar
Inderdaad, aanpassen aan de nood van het moment.
Ik deed het 2 weken geleden omgekeerd. Ik heb door omstandigheden 1 (halve) dag van de skivakantie ‘opgeofferd’.
We konden ook pas zaterdagochtend vertrekken. Hoe zuidelijker, hoe slechter de weersvoorspellingen. Dan maar een heerlijke wandeling in Noord Frankrijk gedaan, waar de zon nog scheen. Daarna geleidelijk richting zuiden gereden tot 200 km voor de eindbestemming en daar overnacht. Zondag om 11 uur aangekomen toen de laatste regendruppels vielen en nog een mooie sneeuwwandeling kunnen doen.
Op vrijdag eerst nog de ganse dag geskied en dan na 17u nog 300 km gereden voor weer een overnachting. Zaterdag om 16:00 thuisgekomen.
 
Je gaat geen 4 keer laden als je het in 2 keer kan en het was maar om een vergelijk te krijgen met mij S90
Ook daarin kunnen we verschillen van mening. ;) Voorbeeld ongeveer 2 jaar terug ik kom uit het oosten van Duitsland ik moest laden in Lauenau. Laadsessie 1. Ik kon daar laden naar 100% en dan erg rustig op de snelweg rijden naar huis en dat zou ik moeten kunnen halen of net niet.:cool: Stel ik zou het kunnen halen maar dan moet ik erg lang laden. Ik kan ook een stuk korter laden bijv 20 minuten i.p.v. een uur en dan nog een keer laden bij de nederlandse grens nog een keer 20 minuten en dan kom ik wel thuis. Dus 2 keer laden is waarschijnlijk sneller dan 1 keer laden.
 
Met de ICE hebben we altijd optie 1 genomen, zeker als we naar Portugal reden. Zo veel mogelijk tijd ter plaatse was de boodschap.
Als je zakelijk al veel km's maalt, dan wordt afstand op een bepaald moment ook een beetje een relatief begrip.
Meestal vrijdag late namiddag / vroege avond vertrekken, de nacht doorsteken en tegen zaterdag 16u met de voeten aan het zwembad.
Met de het laden word je enigszins gedwongen om regelmatig te stoppen, geen slechte zaak, je went er snel aan.
Al proberen we hier ook wel enige efficiëntie na te streven. Zo hebben we ervaren dat je tijdens de laatste laadstop richting huis best niet meer gaat eten, af toppen om zeker thuis te geraken en dan doorrijden.
 
Er zijn 2 manieren van reizen. Zonder hierbij te oordelen, het zijn persoonlijke voorkeuren. Ieder mag zijn eigen voorkeur hebben.
  1. Old school zo snel mogelijk van A naar B reizen en dan is de vraag relevant. Alle oponthoud is dan vervelend en moet gekwantificeerd en vermeden worden
  2. Vakantie van op de oprit laten beginnen en onderweg genieten van leuke tussenstops. Etappes beperken tot 3-4 uur zodat het genieten onderweg de lengte van de reis teniet doet.
Afhankelijk van de omstandigheden, kies ik wel eens voor beiden. Maar meestal wel voor de tweede. dit al sedert lang voor we een EV hadden. Bij de terugreis en voor zakelijke trips wordt wel eens voor de eerste optie gekozen.
De EV dwingt mij nu om ook bij optie 1 stops in te lassen en er van te genieten, wat verbazend goed lukt. Reizen is veel aangenamer geworden. Ik had het bij mijn overstap niet verwacht. Het heeft mij aangenaam verrast.
ik was type 1 en gedwongen type 2 geworden. Door type 1 te rijden ben ik in het ziekenhuis beland met een long embolie, veel mensen beseffen niet dat uren aan 1 stuk rijden (levens)gevaarlijk is voor het ontstaan van bloedklonters. Ik rij nog max 2 uur aan 1 stuk en dan sowieso een pauze om de benen te strekken. Veel mensen onderschatten het gevaar van diep veneuze trombose...
 
Dus 2 keer laden is waarschijnlijk sneller dan 1 keer laden.
Wij hadden ook op een bepaald moment de keuze om 2 keer 17minuten of 1 keer 40minuten te laden.
17 minuten betekent, plaspauze en eventueel nog een koffie halen. De korte stops waren langs de autoweg en de bezetting varieerde tussen 1 à 2 vrij.
We hebben uiteindelijk 45 minuten geladen in Troyes (30% bezetting), 5 minuten van de autoweg en ondertussen wat windowshopping gedaan en wat uitleg gegeven aan M3-MY rijders die het verschil tussen V2 en V3 laders niet kenden. Qualitime.
Bij de vergelijking wordt ook geen rekening gehouden met afrijden, parkeren, communicatie auto-lader, tragere opstart. Ik denk dat het onder de streep niet zo veel verschil gemaakt zou hebben in tijd.
 
Na 220000 Tesla km, 50% SuC, waarvan 19 roadtrips (+800km enkel), spreek ik enkel voor mijzelf. Nog nooit aan een volle SuC aangekomen. 1 keer in Duitsland, waar er maar 6 stalls staan, was de SuC vol toen ik weer vertrok. Maar als je navigeert naar een SuC met slechts 6 stalls zou je moeten weten dat er risico is en de bezetting on de gaten houden. Vaak is er dan ook een alternatief on de buurt.
Ondertussen houdt de nav ook rekening met de toekomstige bezetting als je al onderweg bent. Vandaar dat er soms schijnbaar onlogische keuzes voorgesteld worden. Ik zou die wel niet negeren. Hoewel, met de huidige laadsnelheden, komt er nog om de 10 minuten een plaats vrij. Er zijn benzinestations waar je lanfer aanschuift op zwarte weekends. Tesla kent alle wagens die een SuC als bestemming ingaven. Als ik hier al eens las over het wachten voor een vrij plaatsje ging het over 5 minuten of omdat men het voorstel van de Tesla nav negeerde. Feel free to come in.
Wat de SuCs betreft die vrijgegeven zijn voor niet-Tesla’s heb ik nog nooit over een probleem gelezen. Het zou dan ook onverstandig zijn om van die overschot aan capaciteit geen business case te maken.
Opnieuw, zoals bij veel andere Tesla-issue verhalen reeds opgemerkt, zou het niet verstandig zijn om te managen op basis van die 0,1% uitzonderingsgevallen. Je laat dan 99,9% opportuniteit liggen. Dat is nu net wat ik zo sterk vind bij Tesla.
Ik zou je van harte uitnodigen om mijn voorgaande posts (nogmaals) te lezen. Ik rijd inmiddels 8 jaar en ruim 300.000km Tesla, en heb in die periode zo ongeveer alle hoeken van Europa met mijn Tesla bezocht. De eerste jaren waren uitdagend vanwege het nog in opbouw zijnde SuC netwerk, maar van wachttijden had nog niemand ooit gehoord. Laden was een eenzame aangelegenheid toen. Ontkennen dat het niet drukker geworden is, dat laadstau’s praktisch niet bestaan, en dat vreemdmerken voor problemen zorgen is gewoon naief. Misschien geen schering en inslag, maar voldoende om voor irritatie te zorgen. Zeker omdat Tesla het probleem kunstmatig vergroot door vreemdmerken toe te laten. Uiteraard spreek ik ook enkel voor mezelf en heb ik gewoon te vaak pech gehad :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Enzo63
Ik zou je van harte uitnodigen om mijn voorgaande posts (nogmaals) te lezen. Ik rijd inmiddels 8 jaar en ruim 300.000km Tesla, en heb in die periode zo ongeveer alle hoeken van Europa met mijn Tesla bezocht. De eerste jaren waren uitdagend vanwege het nog in opbouw zijnde SuC netwerk, maar van wachttijden had nog niemand ooit gehoord. Laden was een eenzame aangelegenheid toen. Ontkennen dat het niet drukker geworden is, dat laadstau’s praktisch niet bestaan, en dat vreemdmerken voor problemen zorgen is gewoon naief. Misschien geen schering en inslag, maar voldoende om voor irritatie te zorgen. Zeker omdat Tesla het probleem kunstmatig vergroot door vreemdmerken toe te laten. Uiteraard spreek ik ook enkel voor mezelf en heb ik gewoon te vaak pech gehad :)
Ik heb al jouw posts gelezen. Alle posts in dit draadje trouwens. Ik zeg niet dat er nooit eens problemen zijn en ook niet dat het niet drukker geworden is. Gelukkig maar. Wat een overkill was dat vroeger als je naar het zuiden reed en je bijna overal de enige aan de SuC was.
Ik bedoel maar dat de hoeveelheid problemen niet opweegt tegen de voordelen: inkomsten, marketing en bevordering van de transitie.
We nemen ook geen reservewiel meer mee omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Daarmee bedoel ik niet dat er nooit iemand lek rijdt. Er zullen er wel tig voorbeelden zijn van mensen die serieus gevloekt hebben toen ze plat reden en zichzelf niet konden verhelpen.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Op een rit van 1000 km hoop ik toch maximaal 3x keer te laden ( en te stoppen) . je gaat namelijk al helemaal vol thuis weg en vervolgens om de ca. 300 km (2 1/2 uur rijden) een stop.
Ik niet. Na 300 km een koffie pauze dat is meestal genoeg voor een extra 200 km dan een lunch pauze. Dan weer bijna 300km vervolgens weer een korte stop voor een extra 200 km. Dus ook 3 stops als ik met weinig kan aankomen.
 
  • Helpful
Reactions: **BatteryLow**