Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
heb per ongeluk paar maanden geleden mijn gemiddeld verbruik vanaf start gewist, echter zit ik met de laatste 8.000km op gem. verbruik van 229Wh/km ( 90D / 20" ), zat ik in de winter op +/- 286Wh/km en heb ik tijdens de vakantie ( rondje Zwitserland, Italie, Oostenrijk ) een gemiddeld verbruik gehaald van 213Wh/km gehaald over 3.700km. Dat viel mij erg mee gezien de volle belading, extreme hitte in Italie, rijden door de Alpen etc.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: PeDuvelt and HWS
90D, 22", 32050km. Verbruik 237Wh/km. Ik dacht dat het veel was maar het valt mee zie ik. Rij doorgaans max plus 4 km/u op AP en in Duitsland max van de AP, 150km/u. Maar veel files en druk verkeer. Daarnaast is het inhalen met de AP veel gedoe dus blijf ik vaak achter een ongeveer even snelle auto hangen.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Lekker dan, net nu een beslissing voor mij in de lucht hing lees ik dit draadje. Met mijn S rijd ik de laatste tijd rond de 200Wh/km, van de cijfers die ik hier lees schrik ik dan wel weer. Dat maakt een stap naar een 100D geen grote stap vooruit meer, maar een minimale. Ik snap dat een X meer luchtweerstand heeft, maar dat het in de orde van 20% scheelt had ik nog even gemist. Interessant, laat ik het zo maar even noemen.
Zonder te jennen, maar een X heeft een zeker 20% hoger verbruik. Zie gemiddeld verbruiken voor de X van 250 tot 260 wH/km met een enkele uitzondering op rond 240 wH/km.
De D is wel een kleine 10% zuiniger dan een alleen achterwiel aangedreven versie. Maar zoals je zelf weet is je rechtervoet de bepalende factor. Ik rij de hele zomer met een S85 met 21" onder de 190 wH/km.
Dus wil je eenzelfde of hoger bereik, dan zul je een 100 moeten nemen.
 
Heb in het MaxRange topic al eens gepost.:

Ik zit met mijn X90D de laatste 3600km op 203 watt/km.

Met de ijskoude april maand meegeteld zit ik nu gemiddeld op 219,6 watt/km volgens de Trip counters. Zie foto.

Is een X90D, 20 inch banden. Ben een anticiperende rijder, hetgeen soms wordt gestraft met piepende remschijven bij vertrek in de ochtend . Af en toe doe ikeen sprintje, maar vrijwel nooit stoplichtsprintjes.

Om een echt goed beeld te krijgen van het gemiddelde verbruik van de X is een periode van 12 maanden met alle seizoenen wel noodzakelijk, want zoals hier al is gezegd maakt winter en zomer een groot verschil.

X verbruik (1).jpg
 
Om een echt goed beeld te krijgen van het gemiddelde verbruik van de X is een periode van 12 maanden met alle seizoenen wel noodzakelijk, want zoals hier al is gezegd maakt winter en zomer een groot verschil.

View attachment 245300

Binnen een paar weken heeft mijn P90DL (20") er een jaar opzitten, en zowat 24.000 km op de teller. Gemiddeld verbruik is 226Wh/km.
Anticiperen maakt inderdaad veel verschil in verbruik (had gemiddeld 169Wh/km op vorige P85, maar heb dat spaarzaam rijden compleet achter me gelaten van zodra ik met de X begon te rijden).

Geduld raakt op bij het wachten op de "upgrade" van de batterij (100kWh). Was beloofd voor januari, maar nog steeds geen concreet nieuws :(
 
@ FrankNL 262.. echt? Ik ook... Met af en toe de trailer. Trip B is winterbanden 20" trip A zomerbanden 22 "

Ja, heb er niet vaak een kar achter hangen, maar soms wel...en fietsendrager ook nog eens..verder veel km's in de winter die dit gemiddelde omhoog hebben gedreven...en er pas na een half jaar achter gekomen dat range mode aan en suspension op low/very low op lange ritten ook veel uitmaken voor je gemiddelde verbruik. Eind van de maand heb ik hem exact een jaar en zal dan mijn gemiddelde nogmaals posten. Dan zitten mooi alle seizoenen erin! Op dit moment rijd ik sinds april ongeveer 225 gemiddeld...en op lange trips halen we de 200-210 ook wel eens...
 
Zal ook an je geografische ligging liggen. Als ik naar Vlissingen rij ligt mijn verbruik over de A58 een stuk hoger met dezelfde rijstijl dan over de A2 richting het Oosten.
@widodh kan hier ook wel het één en ander over vertellen.

Je bedoelt als gevolg van tegenwind richting Vlissingen? Dat nadeel wordt dan gecompenseerd op de terugrit (wind mee).
Wat wel uitmaakt is of je op je dagelijkse route vooral op 130 km/u wegen rijdt, of vooral op 100 km/u wegen (en je netjes aan die maximumsnelheid houdt)
 
Je bedoelt als gevolg van tegenwind richting Vlissingen? Dat nadeel wordt dan gecompenseerd op de terugrit (wind mee).Wat wel uitmaakt is of je op je dagelijkse route vooral op 130 km/u wegen rijdt, of vooral op 100 km/u wegen (en je netjes aan die maximumsnelheid houdt)
Naar het schijnt (en uit eigen ervaring) wordt het meerverbruik veroorzaakt door het gebruikte asfalt van de A58.
 
  • Informative
Reactions: Gaston