Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
@HWS Wat is de gemiddelde snelheid bij jou dan als je op 287Wh/km zit? Overall zit ik op 207 Wh/km met ruim 7000 op de teller...
De X van ons staat wel op 20" en gaat de luchtvering zodra die de eerste meters rolt meteen op "very low". Het "probleem" bij mij is dat de cruisecontrol en autopilot niet meer werkt, dus alles old skool met de rechtervoet doseren. Ik ga er vanuit dat als ik me aan de geldende max. snelheden ga houden, dus na 19:00 130km/u waar het kan, het gemiddelde bij mij ook rap omhoog gaat. Van het weekend maar eens proberen, dan hebben we ook wat extra passagiers in het ruimteschip. ;)
 
287 Wh/km is mijn overall gemiddelde op dit moment. Bij mij werkt alles wel. Very low setting kan alleen handmatig gebeuren, elke rit opnieuw. Ik heb m op Low staan, automatisch. Ik rij meestal iets harder dan de toegestane snelheid waar mogelijk. Files heb ik ook wekelijks. Dan sukkel ik meestal mee op de rechterbaan.
 
Het is wel leuk, zuinig rijden, maar als de doelstelling is om daar geld mee te besparen, dan zou ik zeker niet achter een vrachtauto gaan hangen of in Very Low gaan rijden.

Steenslag van de voorligger geeft dure ruit- en lakreparatie. Very Low suspension geeft hogere bandenslijtage (google even op camber om te weten hoe dat zit).
 
Deze middag een rit van 100km en ik laad thuis nog op 16A enkelfazig en had na de rit van gisteren nog maar 45%. Dat is normaal genoeg om een eind ver te geraken. Bij vertrek zou ik volgens de boordcomputer nog 15% over hebben bij aankomst. 40km verder was dat al terug gevallen tot 5%. Heel frustrerend dat je daar dus niet op kan rekenen en er gewoon 30km range in de vuilbak verdwijnt terwijl je aan normaal tempo rijdt.

Teslafi beweert een verbruik van 364Wh/km, Teslalog zegt 312Wh/km. Kan je zeggen "dat ligt aan de temperatuur!" maar gisteren op quasi dezelfde rit deed ik 272Wh/km.
 
Deze middag een rit van 100km en ik laad thuis nog op 16A enkelfazig en had na de rit van gisteren nog maar 45%. Dat is normaal genoeg om een eind ver te geraken. Bij vertrek zou ik volgens de boordcomputer nog 15% over hebben bij aankomst. 40km verder was dat al terug gevallen tot 5%. Heel frustrerend dat je daar dus niet op kan rekenen en er gewoon 30km range in de vuilbak verdwijnt terwijl je aan normaal tempo rijdt.

Teslafi beweert een verbruik van 364Wh/km, Teslalog zegt 312Wh/km. Kan je zeggen "dat ligt aan de temperatuur!" maar gisteren op quasi dezelfde rit deed ik 272Wh/km.

En hoeveel had je daadwerkelijk over bij aankomst?
De tripplanner extrapoleert je verbruik tot nu toe tijdens de rit, en aangezien het verbruik in het begin altijd het hoogst is... de geplande route na een poosje cancellen en weer opnieuw laten berekenen geeft soms een veel beter eind estimate.
 
En hoeveel had je daadwerkelijk over bij aankomst?
De tripplanner extrapoleert je verbruik tot nu toe tijdens de rit, en aangezien het verbruik in het begin altijd het hoogst is... de geplande route na een poosje cancellen en weer opnieuw laten berekenen geeft soms een veel beter eind estimate.
7% omdat ik dus een tijdje onder de snelheidslimiet ging rijden en zo 2% bij kon winnen.
 
Wat zou het inschakelen van de range mode schelen?

Mijn vrouw was het weekend op en neer naar Harlingen (400 km) en we schrokken toch een beetje van het verbruik. 100% bij vertrek en warme batterij en interieur. Met 12% aangekomen bij de supercharger Hoorn. (267 km) Heen terug zijwind en redelijk gelijke condities. Om met die 12% aan te komen heeft ze de hele terugweg (75 km) niet harder dan 100 gereden.

Na t laden bedacht ik me dat de range mode nog uit stond en die heeft ze toen aangezet. Op het laatste stuk van 120 km heeft ze 10-12% minder verbruikt dan ik dacht. Komt dat overeen met jullie ervaringen?

Gemiddeld nu op 266 Wh/km over kleine 7000 km.
 
Wat zou het inschakelen van de range mode schelen?

Mijn vrouw was het weekend op en neer naar Harlingen (400 km) en we schrokken toch een beetje van het verbruik. 100% bij vertrek en warme batterij en interieur. Met 12% aangekomen bij de supercharger Hoorn. (267 km) Heen terug zijwind en redelijk gelijke condities. Om met die 12% aan te komen heeft ze de hele terugweg (75 km) niet harder dan 100 gereden.

Na t laden bedacht ik me dat de range mode nog uit stond en die heeft ze toen aangezet. Op het laatste stuk van 120 km heeft ze 10-12% minder verbruikt dan ik dacht. Komt dat overeen met jullie ervaringen?

Gemiddeld nu op 266 Wh/km over kleine 7000 km.
Zie weinig tot geen verschil met Rangemode aan of uit.
 
Wat zou het inschakelen van de range mode schelen?

Mijn vrouw was het weekend op en neer naar Harlingen (400 km) en we schrokken toch een beetje van het verbruik. 100% bij vertrek en warme batterij en interieur. Met 12% aangekomen bij de supercharger Hoorn. (267 km) Heen terug zijwind en redelijk gelijke condities. Om met die 12% aan te komen heeft ze de hele terugweg (75 km) niet harder dan 100 gereden.

Na t laden bedacht ik me dat de range mode nog uit stond en die heeft ze toen aangezet. Op het laatste stuk van 120 km heeft ze 10-12% minder verbruikt dan ik dacht. Komt dat overeen met jullie ervaringen?

Gemiddeld nu op 266 Wh/km over kleine 7000 km.

Dat is een prachtige waarde. Ik zit nu over 20K km op een gemiddelde van 282 Wh/km.
 
Ik heb een S85 - 21 inch met 90.000km en een gem verbruik 253 Wh/km. Sinds sept 2017 heb ik ook een X100D met 22 inch en de eerste 4000km is het gem verbruik 305Wh/km. Gevoelsmatig is dit veel te hoog, zeker als ik andere posts hier lees. Ik ben benieuwd naar meer ervaringen van X rijders met 22”.
 
Rare trilling in X.

Na 4 jaar zeer tevreden in een S85 gereden dinds kort overgestapt op een X100D.

De auto rijdt minder fijn als mn oude S. Oorzaak: een rare trilling in de auto die er iedere 5 seconden is (bij 130km/u). Wielen zijn al helemaal nagekeken en gebalanceert. Het lijkt in de aandrijflijn te zitten. Iemand soortgelijke ervaringen met een X?
 
Rare trilling in X.

Na 4 jaar zeer tevreden in een S85 gereden dinds kort overgestapt op een X100D.

De auto rijdt minder fijn als mn oude S. Oorzaak: een rare trilling in de auto die er iedere 5 seconden is (bij 130km/u). Wielen zijn al helemaal nagekeken en gebalanceert. Het lijkt in de aandrijflijn te zitten. Iemand soortgelijke ervaringen met een X?

Ik herken het volledig. Mn merkbaar bij lagere snelheden. Ik heb nog niet de tijd gehad om terug te gaan.
 
Ik heb een S85 - 21 inch met 90.000km en een gem verbruik 253 Wh/km. Sinds sept 2017 heb ik ook een X100D met 22 inch en de eerste 4000km is het gem verbruik 305Wh/km. Gevoelsmatig is dit veel te hoog, zeker als ik andere posts hier lees. Ik ben benieuwd naar meer ervaringen van X rijders met 22”.
Als je met de X even hard rij als met je S klopt het precies. Het verbruik van je S is hoog, een X verbruikt ongeveer 20% meer en dus wordt het verbruik van de X ook hoog.
Ik heb met mijn S85 met 21" wielen een ATA verbruik van 204 wH/km. Ik ben opa en zo rij ik ook :)
 
  • Funny
Reactions: dvroegop and Yero
Ik krijg maandag mijn S. Ik wilde eigenlijk de X, hoewel ik erg heb getwijfeld om die achterdeuren. Je bent toch een enorme mislukte clown als je die gebruikt. Bij bestellen toch op andere gedachten gebracht.

Mijn verkoper gaf aan dat volgens hun het gebruik ruim 20÷ hoger ligt. Teveel imho. En in lijn met wat ik hier lees.