Routenavigatie en snelheidsdata lijkt bij Tesla nog altijd een black box te zijn.
Bij mij in de buurt is recent een weg afgesloten voor doorgaand verkeer door middel van betonblokken, en kan je er enkel nog te voet en met de fiets door.
Direct na de wijziging gaf de Tesla navi nog altijd aan om deze weg te nemen, wat natuurlijk niet meer ging.
Ook Waze en Google bleven deze route berekenen.
Enkele dagen na het afsluiten van de weg heb ik in Waze aangegeven dat de weg afgesloten was. Op dezelfde dag wist Tesla dat ie niet meer via de originele route kon, en berekende ie een route die niet meer langs de afgesloten weg ging. Dus er is een correlatie tussen Tesla en Waze.
Een paar dagen later heb ik in Openstreetmap en Waze de weg aangepast, om duidelijk aan te geven waar de betonblokken geplaatst zijn, en om duidelijk aan te geven dat de weg wel nog toegankelijk is voor fietsers en voetgangers, en auto's wel nog kunnen rijden tot aan de betonblokken. Met de oude closure leek het er namelijk op dat de hele weg afgesloten was, terwijl de betonblokken natuurlijk halverwege de weg staan, om doorgaand verkeer te blokkeren.
Dit betekent een verandering in de vector-data van de weg: origineel was de weg 1 vector lijn, en dat is 1 wegsegment. Om de betonblokken te plaatsen moest ik de weg opdelen in 3 segmenten, waardoor elk wegsegment een nieuw ID krijgt. In Waze heb ik op segment dat afgesloten is met betonblokken dan ook weer een closure gezet, omdat closures sneller gesynchroniseerd worden met de Waze app dan nieuwe vector data.
Sindsdien weet de Tesla navigatie weer van niks en maakt ie weer routes langs het segment dat afgesloten is. Ik had in tussentijd Google Maps routering niet getest, maar ook Google Maps routeert vlot via de afgesloten weg.
Mijn conclusie is bijgevolg dat Tesla navigatie wel bewust kan zijn van Waze closures, maar de synchronisatie met nieuwe map data trager is dan veranderingen in Waze of Openstreetmap. Dat is ook in lijn met mijn vorige ervaringen, met tijdelijke closures door wegenwerken die wel door Tesla werden herkend en opgevolgd.
En het probleem is dat je binnen Waze niet een weg kan wijzigen waar een closure op zit. Je moet dus eerst de closure verwijderen, dan de weg vector data aanpassen, en eens die vector data weer gesynct is binnen Waze kan je pas een nieuwe closure op zetten. Maar die nieuwe closure is dan op een wegsegment dat een andere ID heeft dan de originele weg, dus er is geen relatie tussen de nieuwe closure en het oude wegsegment dat misschien Google of Tesla nog gebruiken, zolang ze ook niet de nieuwe kaartdata van Waze overnemen.
Bij Google Maps heb je een beetje verscholen een optie om een kaartprobleem te melden. Ik heb het net ingevuld, maar dat zal via een legertje door Google betaalde map editors gaan, dus dat zal ook wel een tijdje duren alvorens dat verschijnt.
Op Here is de wijziging ook nog niet bekend. Zal daar ook eens de wijziging aanpassen.
Van vroegere artikels en aankondigingen herinner ik me nl. dat Tesla gebruikt maakt van MapBox, dat op hun beurt dan weer Valhalla gebruikt als routing. Valhalla op OSM routeert ook correct, maar Mapbox kan ook gebruik maken van GoogleMaps of vroeger zelfs HERE, dus het is niet OSM dat Tesla gebruikt als routering.
Op zich wel jammer dat Tesla geen OSM gebruikt, want ik ben vaag nogal actief met OSM en Waze, en zeker OSM heeft nogal graag dat je ook de wegen van parkeerterreinen registreert. In de VS helpt dat bij de Smart Summon van Tesla.