Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Tuurlijk hebben we matrixborden, die volgens mij volledig onwettig zijn, maar dat is mijn idee.

Waar het hier om gaat is dat Myfirestone Tesla (of de navigatie) bagger noemt omdat hij in NL slechts 100km/u mag rijden.
Mijn punt daarop is/ was , hoe wil je dat een softwareontwikkelaar zich kan baseren op de werkelijke snelheid als deze elk moment kan veranderen?

Denk dat dat voor software nogal eenvoudig is :) zekers gezien de klok van de auto middels NTP gesync wordt.

Tesla kan er niks aan doen dat de NL overheid in een paar jaar tijd van 120, naar 100, naar 130, naar 130/100 en 120/100 schakeld :)

Ik persoonlijk begrijp ook niet dat AP nog steeds geen borden herkenning heeft. Ik zou zeggen.. houd navigatie data leidend tenzij je volgens de NL regelgeving aan BEIDE zijdes van de snelweg een hogere Vmax detecteerd en een hogere/lagere Vmax als dit door de matrixborden wordt aangegeven.

Verder doet de Tesla software dynamische Vmax op tijd normaliter gewoon goed in NL. Sterker, de route planner houdt er volgens mij ook rekening mee. Tesla navigatie zal de A16 vanuit Antwerper in de avond/nacht prefereren over de A4 en anders om.

Het is jammer van statements zoals van Firestone dat het nogal wat context mist :)
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
Tuurlijk hebben we matrixborden, die volgens mij volledig onwettig zijn, maar dat is mijn idee.

Waar het hier om gaat is dat Myfirestone Tesla (of de navigatie) bagger noemt omdat hij in NL slechts 100km/u mag rijden.
Mijn punt daarop is/ was , hoe wil je dat een softwareontwikkelaar zich kan baseren op de werkelijke snelheid als deze elk moment kan veranderen?
Is niet zo moeilijk lijkt mij. Er zijn 3 situaties op de autosnelweg
  1. Maximum snelheid 100km/h tussen 06.00 tot 19.00 uur
  2. Uitzondering buiten die tijd staan weergegeven op het bord en onderbord
  3. Matrix bord is altijd bepalend en overruled de rest
Als een bestuurder dit snapt (en moet weten volgens de wet) dan moet een programmeur hier ook iets van kunnen maken zou ik zeggen.
 
Nutteloos wordt dat scherm natuurlijk nooit, je zal hooguit wat functionaliteit verliezen, zoals ik die ben verloren op de iPad Air2 waar ik dit op tik. Werkt prima, maar sommige software draait niet meer.

En dan biedt Tesla nog de mogelijkheid te upgraden naar MCU2, waardoor je wagen weer langermee kan.
Wat vergeten woord te vertellen dat je achteruitrijcamera ook vervangen dient te worden en het niet alleen bij de MCU vervangen blijft…. €€€€
 
Ik denk dat de "bagger" eerder te vinden is in jullie snelheidsbeleid. Wie geen horloge heeft, afgestemd op een atoomklok, loopt in Nederland zowat elk uur kans op een overtreding...

cfr. Wat is de maximumsnelheid voor auto’s op de snelweg?
Hoe makkelijk kan het doorvoeren van snelheidsaanduiding en nou zijn🤷🏼‍♂️

Het is al heel lang kutmetperen in de navigatie en de een na laatste update moesten ze ook weer intrekken ivm klachten en dat heeft een 2 jaar geduurd voordat er deze update kwam.
 
En van waar komt ze dan wel?
Geen idee. Er zijn verschillende providers. Ik krijg bijvoorbeeld naar de SuC van Kortrijk een andere, correctere, route in de nav. In google maps wordt je nog altijd verkeerdelijk over de betaalparking gestuurd. Ik heb dit laatste al 4 keer gemeld aan google, kreeg steeds een melding dat het verbeterd werd, maar blijft verkeerd. Eerder was het in de Nav ook verkeerd. Maar lijkt rechtgezet nu. Vroeger was het wel geweten van waar de navdata kwam, maar het is veranderd met de nieuwe nav (the best ever, volgens Elon). Ik denk in 2018.
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Routenavigatie en snelheidsdata lijkt bij Tesla nog altijd een black box te zijn.

Bij mij in de buurt is recent een weg afgesloten voor doorgaand verkeer door middel van betonblokken, en kan je er enkel nog te voet en met de fiets door.

Direct na de wijziging gaf de Tesla navi nog altijd aan om deze weg te nemen, wat natuurlijk niet meer ging.

Ook Waze en Google bleven deze route berekenen.

Enkele dagen na het afsluiten van de weg heb ik in Waze aangegeven dat de weg afgesloten was. Op dezelfde dag wist Tesla dat ie niet meer via de originele route kon, en berekende ie een route die niet meer langs de afgesloten weg ging. Dus er is een correlatie tussen Tesla en Waze.

Een paar dagen later heb ik in Openstreetmap en Waze de weg aangepast, om duidelijk aan te geven waar de betonblokken geplaatst zijn, en om duidelijk aan te geven dat de weg wel nog toegankelijk is voor fietsers en voetgangers, en auto's wel nog kunnen rijden tot aan de betonblokken. Met de oude closure leek het er namelijk op dat de hele weg afgesloten was, terwijl de betonblokken natuurlijk halverwege de weg staan, om doorgaand verkeer te blokkeren.

Dit betekent een verandering in de vector-data van de weg: origineel was de weg 1 vector lijn, en dat is 1 wegsegment. Om de betonblokken te plaatsen moest ik de weg opdelen in 3 segmenten, waardoor elk wegsegment een nieuw ID krijgt. In Waze heb ik op segment dat afgesloten is met betonblokken dan ook weer een closure gezet, omdat closures sneller gesynchroniseerd worden met de Waze app dan nieuwe vector data.

Sindsdien weet de Tesla navigatie weer van niks en maakt ie weer routes langs het segment dat afgesloten is. Ik had in tussentijd Google Maps routering niet getest, maar ook Google Maps routeert vlot via de afgesloten weg.

Mijn conclusie is bijgevolg dat Tesla navigatie wel bewust kan zijn van Waze closures, maar de synchronisatie met nieuwe map data trager is dan veranderingen in Waze of Openstreetmap. Dat is ook in lijn met mijn vorige ervaringen, met tijdelijke closures door wegenwerken die wel door Tesla werden herkend en opgevolgd.

En het probleem is dat je binnen Waze niet een weg kan wijzigen waar een closure op zit. Je moet dus eerst de closure verwijderen, dan de weg vector data aanpassen, en eens die vector data weer gesynct is binnen Waze kan je pas een nieuwe closure op zetten. Maar die nieuwe closure is dan op een wegsegment dat een andere ID heeft dan de originele weg, dus er is geen relatie tussen de nieuwe closure en het oude wegsegment dat misschien Google of Tesla nog gebruiken, zolang ze ook niet de nieuwe kaartdata van Waze overnemen.

Bij Google Maps heb je een beetje verscholen een optie om een kaartprobleem te melden. Ik heb het net ingevuld, maar dat zal via een legertje door Google betaalde map editors gaan, dus dat zal ook wel een tijdje duren alvorens dat verschijnt.

Op Here is de wijziging ook nog niet bekend. Zal daar ook eens de wijziging aanpassen.

Van vroegere artikels en aankondigingen herinner ik me nl. dat Tesla gebruikt maakt van MapBox, dat op hun beurt dan weer Valhalla gebruikt als routing. Valhalla op OSM routeert ook correct, maar Mapbox kan ook gebruik maken van GoogleMaps of vroeger zelfs HERE, dus het is niet OSM dat Tesla gebruikt als routering.

Op zich wel jammer dat Tesla geen OSM gebruikt, want ik ben vaag nogal actief met OSM en Waze, en zeker OSM heeft nogal graag dat je ook de wegen van parkeerterreinen registreert. In de VS helpt dat bij de Smart Summon van Tesla.
 
Bij Google Maps heb je een beetje verscholen een optie om een kaartprobleem te melden. Ik heb het net ingevuld, maar dat zal via een legertje door Google betaalde map editors gaan, dus dat zal ook wel een tijdje duren alvorens dat verschijnt.
Nou dat ging sneller dan verwacht. 8u46 zat er al een bevestiging in m'n mailbox, en inderdaad, Google Maps navigeert rondom de afsluiting.
 
Interessante vaststelling na deze wijziging op Google Maps en HERE is dat de Tesla navigatie nu correct navigeert en niet meer langs de recent afgesloten weg wil navigeren.

Ik heb dus wél een bevestiging dat je de resultaten kan beïnvloeden, maar geen idee welke van de 2 het waren 😂

Google Maps laat geen snelheden zien, HERE wel. Ik heb in HERE een wijziging van de snelheidslimiet van een andere straat gedaan (OSM en Waze had ik al gecorrigeerd) dus eens zien of Tesla dit binnenkort over neemt.
 
Routenavigatie en snelheidsdata lijkt bij Tesla nog altijd een black box te zijn.

Is het ook mogelijk om snelheidswijzigingen door te geven? De N34 tussen Emmen en Coevorden is al een tijdje een tweebaans 100km weg. Maar de Tesla denkt nog altijd dat het een enkelbaansweg is met zeer veel snelheidsbeperkingen. Daardoor vliegt de elke keer in de remmen. Zou dat wel graag willen doorgeven, maar weet niet waar...
 
  • Like
Reactions: Undutchable
Interessante vaststelling na deze wijziging op Google Maps en HERE is dat de Tesla navigatie nu correct navigeert en niet meer langs de recent afgesloten weg wil navigeren.

Ik heb dus wél een bevestiging dat je de resultaten kan beïnvloeden, maar geen idee welke van de 2 het waren 😂

Google Maps laat geen snelheden zien, HERE wel. Ik heb in HERE een wijziging van de snelheidslimiet van een andere straat gedaan (OSM en Waze had ik al gecorrigeerd) dus eens zien of Tesla dit binnenkort over neemt.
Voor de ‘nieuwe’ nav er kwam stuurde de Tesla nav mij naar een viervaksweg via een zijstraat die al zeker 20 Jaar afgesloten was.
 
  • Informative
Reactions: Phil V