Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vincent Evers en zijn rechtzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals velen wellicht al weten is Vincent Evers een rechtzaak gestart, omdat hij het veilig vind om WhatsApp te gebruiken op de snelweg terwijl AP actief is. Op dit moment is het live-verslag te volgen op De Telegraaf: Mag je je mobiel gebruiken in Tesla met autopilot?

Ik ben zelf helemaal niet eens met het Vincent Evers. De wet is nu eenmaal dat het niet mag en dus mag het ook niet in een Tesla. Als de wetgeving al achterhaald zou zijn, dan zou eerst de wetgeving aangepast moeten worden en dan zou het mogen. Zo zou je ook kunnen stellen dat het perfect veilig is om met een Porsche turbo harder te mogen rijden, omdat deze auto betere remmen en wegligging heeft. Mocht luchtkwaliteit een issue zijn, dan kan ik ook stellen dat ik met mijn Tesla 130km/u mag rijden in de 100km/u zone.

Maar ik ben ook van mening dat AP helemaal niet zo veilig is als hij beweert. AP houdt zich niet aan tijdelijke snelheidsbeperkingen en bij wegwerkzaamheden durf ik te wedden dat het goed mis kan gaan. Ook in druk verkeer zorgt AP eerder voor meer files dan voor minder (abrupter remmen, minder anticiperen, ...). Dus ook met AP dien je gewoon je ogen op de weg te houden. De technologie is gewoon nog niet zo ver dat dit kan.

Ik denk dan ook dat Vincent Evers het allemaal veel te rooskleurig voorstelt. Hij stelt ook dat Tesla rijders het niet hoeven. Gezien de ophef over Tesla's fiscale voordelen (geldt voor elke EV, maar de focus zit op Tesla) is het misschien even beter om een wat minder hooghartige houding aan te nemen. Hij doet hiermee de Tesla community echt geen plezier.
 
Nou AP in de file is ECHT relaxed en sorry dan app ik ook gewoon. Maar met 100-130km/h appen op autopilot is natuurlijk kul.

‘gewoon’ is appen tijdens het rijden niet, althans zou het niet moeten zijn, toch?

Een echte aanrader: Op de Iphone is intussen de ‘niet storen tijden rijden’ functie beschikbaar. Android heeft het vast ook. het haalt veel van de incentives weg om op je telefoon te zitten.
Probeer het! Eventjes maar. Echt, super rustig en relaxed.
 
  • Like
Reactions: Gaston
Nou AP in de file is ECHT relaxed en sorry dan app ik ook gewoon. Maar met 100-130km/h appen op autopilot is natuurlijk kul.
Waarom toch? Er kunnen ook in een file onverwachte situaties optreden. Een motorrijder kan in de problemen komen. Er kan een kind uit een auto vallen. Je noemt het maar op. Er zijn miljoenen mogelijke situaties waar AP geen raad mee weet. Als jij dan gezellig zit te appen op je telefoon en daardoor valt er een dodelijk slachtoffer, heb je de rest van je leven spijt. Wacht toch gewoon dat half uurtje tot je veilig thuis bent.
 
Sorry hoor maar dat is wel redelijk onzinnige argumentatie. Er gaat ECHT geen dodelijk slachtoffer vallen omdat ik in start/stop files rijd van 0-30km/h. Het feit dat ik gewoon wat lees tijdens die situaties is waarschijnlijk nog veiliger dan dat ik met een medepassagier klets over het afgelopen weekend.

Een Tesla is niet instaat om 0-30km/u start-stop files te rijden.
Een juiste positionering op de weg, zelfs op een rechte weg, staat de AP immers niet toe.
 
Vind de rechtszaak ook belachelijk overigens, wet is wet. Maar feit is wel dat ik gewoon aan 130 mijn mails lees hoor. Of conf calls pleeg, of e-learning doe. :oops:

Ik reed tevoren als motorrijder doorheen de file. Ik vind rijden met de Tesla relaxer en veiliger, en in plaats van een uur aandachtig te zijn met motorrijden kan ik nu anderhalf uur wat vage administratie doen.
 
Neus naar voor, kofferbak naar achteren. Is goed toch?

Best zorgelijk dit maar gezien de praktijk op de weg ben ik ook weer niet verbaast.

Je positionering op de rijstrook is afhankelijk van op welke rijstrook je rijdt.
Als de uit gaan van 3 rijstroken dan behoor je je op de rijstrook 1 (meest links) zo veel mogelijk links te houden.
Op rijstrook 2 (de middelste strook) daar behoor je het midden aan te houden en rijstrook 3 (meest rechts) daar behoor je zo veel mogelijk rechts aan te houden.

Een Tesla houdt op de AP altijd rechts aan op de rijstrook waardoor de positionering alleen op meest rechter rijstroken correct is.

In NL is het iets dat je tijdens de rijlessen wordt bijgebracht en in DE is het een wettelijke verplichting.
De redenen erachter (in NL) zijn dat je verplicht bent om motorrijders toe te staan om de file te kunnen filteren en zodat er ook ruimte is voor de hulpdiensten om tussen de file door te rijden. (Speelt minder in NL omdat wij bijna overal een vluchtstrook kennen.) In DE is het wettelijk zo geregeld omdat daar maar weinig vluchtstroken zijn en de hulpdiensten dus altijd tussen de file door komen.
Het file filteren door motorrijders is in DE dan weer niet officieel toegestaan maar in NL en BE wel.
 
Last edited:
Nou AP in de file is ECHT relaxed en sorry dan app ik ook gewoon. Maar met 100-130km/h appen op autopilot is natuurlijk kul.
In de file is de gevaarsetting een stuk lager dan met 130km/u in druk verkeer natuurlijk. Maar daar ging deze rechtszaak ook niet over. Hier werd zo ongeveer gestelt dat je prima kunt appen met AP er op. Dat vind ik dus pertinente onzin.

Neus naar voor, kofferbak naar achteren. Is goed toch?
Je hebt natuurlijk ook nog je positie in de rijbaan. Als je voorheen als motorrijder tussen de auto's reedt, dan zou je het wellicht wel waarderen dat de auto's op de linkerbaan niet strak aan de rechterstreep rijden. Een Tesla zal echt geen ruimte maken voor een achteropkomende motorrijder. Er is dus wel iets meer dan neus naar voren...

Je administratie doen in de file vind ik ook echt too-much. Dan ben je echt meer dan een paar seconde niet met het verkeer bezig en dat hoort gewoon niet thuis op de weg. Sinds ik de Tesla heb gooi ik de telefoon in de bak er naast en zet de telefoon op stil. Moest toch al wennen aan een nieuwe auto en ik vind het wel lekker zo. Als iemand mij echt nodig heeft, dan kan die bellen. Anders gewoon lekker rust...
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Zo als jouw Tesla rechts in het rijvak rijdt zou ik toch eens een uitlijning vragen.

Voor de rest kan ik wel zelf aan mijn stuur draaien om uitdrukkelijk een prioritair voertuig of motorrijder door te laten. Ik ben zelf ook motorrijder (maar door m'n Tesla minder en minder) en niet alleen is het filefilteren een gunst en dus geen uitdrukkelijke verplichting voor de automobilist om in de berm te gaan rijden om een motorrijder door te laten, maar zijn de meeste rijstroken op snelwegen breed genoeg om zonder al te veel gekkigheid een motorrijder te laten passeren.

En anders gewoon lekker op het uiterste rechtse vak gaan rijden op een drievaks snelweg.

Voor mij doet AP het prettig in de file.
 
Zo als jouw Tesla rechts in het rijvak rijdt zou ik toch eens een uitlijning vragen.

Voor de rest kan ik wel zelf aan mijn stuur draaien om uitdrukkelijk een prioritair voertuig of motorrijder door te laten. Ik ben zelf ook motorrijder (maar door m'n Tesla minder en minder) en niet alleen is het filefilteren een gunst en dus geen uitdrukkelijke verplichting voor de automobilist om in de berm te gaan rijden om een motorrijder door te laten, maar zijn de meeste rijstroken op snelwegen breed genoeg om zonder al te veel gekkigheid een motorrijder te laten passeren.

En anders gewoon lekker op het uiterste rechtse vak gaan rijden op een drievaks snelweg.

Voor mij doet AP het prettig in de file.

Niemand zegt dat je in de berm moet gaan rijden. Dus geen woorden in iemands mond leggen.
Zodanig moeten positioneren dat er een gelegenheid is tot gaat iets verder dan een gunst. Maar goed dat is de NL regeling.

Alle Tesla's die ik ken positioneren verkeerd. De mijne is, zoals je wellicht ook aan mijn andere berichten hebt kunnen zien, al vele malen gekalibreerd. Ook de loaners hebben nog nooit op een juist positie gereden.

Wanneer de auto dan ook in een file niet juist gepositioneerd, dan gaat de AP er ook af.

Overigens zijn de Volvo's op autosteer nog gevaarlijker want die stuiteren tussen de lijntjes heen en weer.