Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vincent Evers en zijn rechtzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Niet door te bumperkleven, maar daar zorgt je Tesla op autopilot al voor, en niet door te treuzelen en 30 te blijven rijden terwijl de file net oplost, want dan zorg je ervoor dat het debiet van auto's dat de file verlaat lager is dan het debiet van auto's dat de file nadert.

Wat jij wil doen is 'blokrijden' simuleren, waarbij je veel ruimte voor je houdt om dan voor jezelf files te vermijden. De waarheid is dat 1) iedereen je over de andere rijstroken kan voorbij rijden en voor je invoegen, wat het blokrijden zinloos maakt, 2) je absoluut geen garantie hebt dat je de volgende filegolven gaat vermijden, zeker met het aantal extra auto's voor je, en 3) het geen oplossing is voor de auto's achter je die in de filegolf rijden die ervoor zorgde dat jij moest vertragen. Meer nog, die filegolf wordt erger omdat je je niet uit de voeten maakt.

Zucht... lezen is moeilijk ik weet het en je hebt maar 500 milliseconden over voor mijn reactie. De Tesla KIJKT NIET VOORUIT en is gefixeerd op enkel de auto voor je. Hierdoor krijg je het effect dat de auto voor je gas geeft terwijl je ziet dat het voor hem deze auto afremt. AP moet niet enkel naar de auto voor je kijken maar naar zoveel mogelijk autos als het kan. Dit compenseer ik dus door zelf dit in regie te nemen. Dat houd ook in meteen gas geven om gelijk te gaan rollen zodra dit kan, iets wat AP bijvoorbeeld ook niet doet.

Zolang ik mijn Tesla heb ben ik NIET 1x van achter opzij ingehaald tijdens het file rijden. Dat is ook logisch want verkeer achter me blijft over het algemeen doorrijden omdat ik amper stil sta. Het risico op zij te gaan en dan daar te moeten remmen is veel aannemelijker dan gewoon door tuffen achter mij.

Dus ja, mensen zouden tussen door kunnen zigzaggen. Die mensen doen dit toch wel en dat staat los van hoe ik rijd. Dit soort mensen heb ik eigenlijk zelden voor me en als ze dit doen zijn ze ook zo weer weg omdat ze dan weer net een ander gaatje in schieten.

De filegolf wordt NIET erger omdat de snelheid meer constant wordt gehouden, hierdoor zijn er minder rem bewegingen en kunnen auto's dichter op elkaar rijden en dus neemt de golf juist af.


Maar ja, jij hebt jouw visie en ik de mijne, let us agree to disagree.
 
Zucht... lezen is moeilijk ik weet het en je hebt maar 500 milliseconden over voor mijn reactie. De Tesla KIJKT NIET VOORUIT en is gefixeerd op enkel de auto voor je. Hierdoor krijg je het effect dat de auto voor je gas geeft terwijl je ziet dat het voor hem deze auto afremt. AP moet niet enkel naar de auto voor je kijken maar naar zoveel mogelijk autos als het kan. Dit compenseer ik dus door zelf dit in regie te nemen. Dat houd ook in meteen gas geven om gelijk te gaan rollen zodra dit kan, iets wat AP bijvoorbeeld ook niet doet.

Zolang ik mijn Tesla heb ben ik NIET 1x van achter opzij ingehaald tijdens het file rijden. Dat is ook logisch want verkeer achter me blijft over het algemeen doorrijden omdat ik amper stil sta. Het risico op zij te gaan en dan daar te moeten remmen is veel aannemelijker dan gewoon door tuffen achter mij.

Dus ja, mensen zouden tussen door kunnen zigzaggen. Die mensen doen dit toch wel en dat staat los van hoe ik rijd. Dit soort mensen heb ik eigenlijk zelden voor me en als ze dit doen zijn ze ook zo weer weg omdat ze dan weer net een ander gaatje in schieten.

De filegolf wordt NIET erger omdat de snelheid meer constant wordt gehouden, hierdoor zijn er minder rem bewegingen en kunnen auto's dichter op elkaar rijden en dus neemt de golf juist af.

Maar ja, jij hebt jouw visie en ik de mijne, let us agree to disagree.
Zie je mensen voor je invoegen in de ruimte die je vrij liet?

Wel, neem nu eens aan dat ik vanop mijn motorfiets en vanuit mijn Tesla zie wat ik beschrijf: trager rijdende individuen die het verkeer onnodig ophouden, waar ander verkeer langs rijdt, dan invoegt in de vrijgekomen ruimte en erachter verkeer dat van rijstrook wisselt om de tragere bestuurder voorbij te rijden.

Netto win je niks want erachter is het sowieso weer file. Als jij stil staat, staat je achterligger ook stil. Maar als jij maar 30 rijdt terwijl de file oplost, rijdt je achterligger ook maar 30...

Een Tesla kijkt inderdaad niet "in de verte" maar aan stand 2 laat ie al genoeg ruimte dat er regelmatig auto's voor me invoegen, en dat er ook achterliggers het beu zijn om op mijn Model X te kijken, en dan langs rechts voorbij komen om dan in de royale (maar veilige) ruimte die mijn AP houdt in te voegen.
 
Het grote verschil is dat in de Randstad bij standje 1 er nog een vrachtwagen met oplegger en een auto tegelijk voor je kunnen invoegen.
Dus wat Ramonneke beschrijft doen we in 1/3 van de afstand die de Tesla op standje 1 doet.

Er komen dus in het geheel geen grote ruimtes beschikbaar.
 
Zie je mensen voor je invoegen in de ruimte die je vrij liet?

Praktisch nooit. Ik laat ook geen ruimte vrij, als ik stil sta sta ik praktisch op de bumper van m'n voorligger

zie wat ik beschrijf: trager rijdende individuen die het verkeer onnodig ophouden,

Onnodig... als ik dat zou zien ga ik ze ook voorbij. Als ik mijn snelheid nagenoeg zo inschat dat ik niet hoef te remmen zodat als m'n voorligger weer gaat rollen ik precies aansluit dan is dat niet onnodig. Dat geeft het rustigste verkeersbeeld en waar rust is is een goede doorstroming. Nogmaals, hectometer file sprintjes hebben gewoon geen zin.

Jij bent zeker ook zo'n type dat op een 80 weg bij een stoplicht hard in de ankers gaat ook al staat het stoplicht al langdurig op rood? In plaats van dat je ruim op tijd uit laat rollen en je voertuig op een rustige wijze laat aansluiten omdat je denkt dat het eerste sneller wat bewezen niet zo is omdat je het achterop komende verkeer onnodig hard laat remmen.

Of zo'n typje dat meteen naar rechts gaat zodra het 1 millimeter kan om na 2 seconden alweer direct naar links te moeten en daarbij 2 onnodige rijbaanwisselingen maakt omdat er achter je niet eens in de verste verte een voertuig aan kwam maar ja, je kon naar rechts dus moest je naar rechts

Welke rijbaan rijd meestal consistent door op de snelweg? Jij als motormuis moet dat toch weten! Hier is het bijna altijd rechts. Hoe komt het toch dat toch? Dat komt omdat al die vrachtwagens de kunst van het niet remmen toepassen. Als mensen echt op willen schieten en voor je gaan mensen remmen dan ga je geheel naar rechts en zodra de snelheid weer wat toeneemt ga je helemaal naar links. Prima als mensen dat doen maar ik vind het vermoeiend. Toen ik nog geen 30 was voelde die 60 seconden die ik er op een file rit van een uur op won echt als een overwinning op al die slome sukkels. Inmiddels weet ik beter :)


Trouwens, op de motor denk ik heel anders dan denk ik "file, welke file?" en tuf al neuriënd tussen de auto's door met soms een valse lach als ik 5 minuten doorrij als het echt muur en muur vast staat.

Het grote verschil is dat in de Randstad bij standje 1 er nog een vrachtwagen met oplegger en een auto tegelijk voor je kunnen invoegen.

Bij mijn Tesla is de afstand adaptief. Als ik 30 rijd op standje 1 kan er echt geen vrachtwagen tussen, rij ik 130 dan zeker wel.
 

Er zijn meerder onderzoeken geweest maar het vergroten van de afstand tussen jou en je voorganger in de file maakt de file juist langer, en het niet vlot optrekken bij het oplossen van de file ook.

Als je dus meer afstand houdt om te kunnen blijven rollen, creëer je meer file achteraan. Hoe dichter we op elkaar rijden als de file er al is, hoe sneller hij weer oplost.

Overigens, in een Tesla is het soms nog wel je best doen op AP om niet de remlichten aan en uit te laten gaan.

Driving Tips: How You Can Help Limit Traffic Jams

Hier nog een leuk artikel en video. Zelfs al proberen mensen exact dezelfde snelheid in een cirkel te blijven rijden, dan nog kan er een file ontstaan. Je moet wel bovenmenselijk zijn om te zorgen dat je niet afwijkt, of in het geval van blijven rollen, de mensen achter je.

Per saldo zijn er maar 2 oplossingen als de file er al is, aansluiten op elkaar en sneller optrekken als hij weer oplost.