Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vincent Evers en zijn rechtzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Best zorgelijk dit maar gezien de praktijk op de weg ben ik ook weer niet verbaast.

Je positionering op de rijstrook is afhankelijk van op welke rijstrook je rijdt.
Als de uit gaan van 3 rijstroken dan behoor je je op de rijstrook 1 (meest links) zo veel mogelijk links te houden.
Op rijstrook 2 (de middelste strook) daar behoor je het midden aan te houden en rijstrook 3 (meest rechts) daar behoor je zo veel mogelijk rechts aan te houden.

Een Tesla houdt op de AP altijd rechts aan op de rijstrook waardoor de positionering alleen op meest rechter rijstroken correct is.

In NL is het iets dat je tijdens de rijlessen wordt bijgebracht en in DE is het een wettelijke verplichting.
De redenen erachter (in NL) zijn dat je verplicht bent om motorrijders toe te staan om de file te kunnen filteren en zodat er ook ruimte is voor de hulpdiensten om tussen de file door te rijden. (Speelt minder in NL omdat wij bijna overal een vluchtstrook kennen.) In DE is het wettelijk zo geregeld omdat daar maar weinig vluchtstroken zijn en de hulpdiensten dus altijd tussen de file door komen.
Het file filteren door motorrijders is in DE dan weer niet officieel toegestaan maar in NL en BE wel.

Heb je een link waar ik het kan nalezen? Dit ken ik namelijk niet en heb ik ook nog nooit eerder gehoord. Niet tijdens rijlessen en ook niet van anderen.
 
Bij de motorrijlessen krijg je dat wel. Het is ook meer een richtlijn dan een verplichting: afstand houden van de (potentiele) idioten in hun metalen kooi. Als je dat doortrekt naar rijstroken dan zit de op de linkerstrook wat naar links, op de rechter wat naar rechts.
Ik zou het niet erg vinden als de AP in de file wat meer naar een doorgetrokken lijn zou trekken zodat er wat meer ruimte is voor de motoren. O well...
 
Nou mijn MS rijd gewoon keurig netjes in het midden. Als ik een motorrijder achterop zie komen breek ik AP af maar dat is omdat ik vriendelijk wil zijn naar mijn collega motorrijder en niet omdat het moet!

Tenslotte over het links stilstaan bij rijden op de linkerbaan. Dat is het Duitse model wat op sommige N wegen in Nederland van je gevraagd wordt.

Mijn Tesla rijd super goed 0-30km/h, sterker nog. Mijn minimum snelheid in de file staat op 30km/h omdat ik vind dat de Tesla anders te agressief accelereert en ik liever zelf iets gas geef indien echt nodig.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Volgens de gedragscode "samenspel in de file " staat: "2. Gebruik het midden van de rijstrook
Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimte om te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. "

(De rijksoverheid verwijst naar dit artikel op deze pagina )

Hier staat ook:
Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u.
Ik zie overigens maar zelden motorrijders die zich hier aan houden.
 
Heb je een link waar ik het kan nalezen? Dit ken ik namelijk niet en heb ik ook nog nooit eerder gehoord. Niet tijdens rijlessen en ook niet van anderen.

Zoals gezegd is het in NL geen wet maar een gedragscode.
Als je eens googled naar file filtreren en gedragscode dan zie je wat daar staat.
Een gedragscode is geen wet maar als het mis gaat dan neemt een rechter dit wel zwaar mee in zijn beoordeling.

Een Tesla die een halve meter rechts langs de streep over laat en anderhalve meter links voldoet dan ook niet aan deze gedragscode.

Alle mensen in mijn omgeving die hebben deze gedragsregel van hun rijinstructeur meegekregen bij hun autorijlessen en hun motorrijlessen.

Je komt nog wel eens fossielen tegen die nog geleerd hebben dat het niet mocht maar deze wetgeving is geschrapt in 1991 en vervangen door deze gedragscode.
 
Volgens de gedragscode "samenspel in de file " staat: "2. Gebruik het midden van de rijstrook
Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimte om te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. "
Zo is het, en ik zeg het als motorrijder.

Soms is het krap, maar meestal omdat iemand op de linkerbaan rechts aanhoudt of iemand op de rechterbaan links zit te hangen.
 
Zoals gezegd is het in NL geen wet maar een gedragscode.
Als je eens googled naar file filtreren en gedragscode dan zie je wat daar staat.
Een gedragscode is geen wet maar als het mis gaat dan neemt een rechter dit wel zwaar mee in zijn beoordeling.

Een Tesla die een halve meter rechts langs de streep over laat en anderhalve meter links voldoet dan ook niet aan deze gedragscode.

Alle mensen in mijn omgeving die hebben deze gedragsregel van hun rijinstructeur meegekregen bij hun autorijlessen en hun motorrijlessen.

Je komt nog wel eens fossielen tegen die nog geleerd hebben dat het niet mocht maar deze wetgeving is geschrapt in 1991 en vervangen door deze gedragscode.
Gedragscode... Is dat zoiets als "hoffelijk" fietsers laten oversteken waar geen fietsoversteekplaats is?

En alle Tesla's waar ik mee heb gereden reden met autopilot op een rechte weg altijd in het midden. Kijk links en rechts doorheen de buitenspiegels en je kan dat perfect zien.
 
Gedragscode... Is dat zoiets als "hoffelijk" fietsers laten oversteken waar geen fietsoversteekplaats is?

En alle Tesla's waar ik mee heb gereden reden met autopilot op een rechte weg altijd in het midden. Kijk links en rechts doorheen de buitenspiegels en je kan dat perfect zien.

Niet helemaal een gedragscode (In BE is deze betreffende het file filtreren in 2011 omgezet in wet, zag ik net bij het controlerend googlen) wordt in de rechtszaal net zo behandeld als bijvoorbeeld een NEN1010 (In NL een norm voor elektrische installaties) De NEN 1010 is geen wet maar de rechter beschouwd dit als dermate maatgevend dat als je daarvan afwijkt dat je van goede huize moet komen wil je nog je gelijk halen voor een rechter.

M.b.t. tot waar een Tesla zich positioneert in de praktijk laten we het daarover eens zijn dat we het niet eens zijn.
 
Gedragscode... Is dat zoiets als "hoffelijk" fietsers laten oversteken waar geen fietsoversteekplaats is?
Ergens tegen het einde van het vorige millennium is de regel uit het wetboek geschrapt die verbiedt dat er 2 voertuigen van dezelfde rijstrook gebruik maken. Daarmee is het filteren toegestaan en als een filterende motorrijder wordt aangereden dan is dat doorgaans door een automobilist die een bijzondere verrichting uitvoert (wisselen van rijstrook). Maar goed, het is natuurlijk onredelijk om te verwachten dat een automobilist goed kan anticiperen op een motor die met 50km/u delta V langs komt zeilen. In dat soort gevallen wordt de verantwoordelijkheid verdeeld en dat gebeurt meestal bij de rechter. Houdt de motorrijder zich aan die gedragscode, dan is de beslissing eenvoudig en mag de automobilist de schade dragen.
 
Niet helemaal een gedragscode (In BE is deze betreffende het file filtreren in 2011 omgezet in wet, zag ik net bij het controlerend googlen) wordt in de rechtszaal net zo behandeld als bijvoorbeeld een NEN1010 (In NL een norm voor elektrische installaties) De NEN 1010 is geen wet maar de rechter beschouwd dit als dermate maatgevend dat als je daarvan afwijkt dat je van goede huize moet komen wil je nog je gelijk halen voor een rechter.
In de Belgische wet wordt er enkel bepaald wat de motorrijder moet doen. Er staat nergens een verplichting voor de automobilist om ruimte te maken voor de filefilterende motorrijder.

Je kan proberen te opperen dat je bij het inhalen zoveel mogelijk ruimte van het in te halen voertuig moet behouden, maar in deze is de automobilist niet de inhaler en de motorrijder het in te halen voertuig, maar vice versa.

Bottom line is: als je in het midden van de rijstrook blijft, pleeg je geen overtreding, en als motorrijder zeg ik je dat je als motorrijder - zelfs met zijkoffers en met een Touring model - nog genoeg ruimte hebt om te passeren. En ja, mijn gereden Tesla's blijven in het midden van de rijstrook op de snelweg.
 
Volgens de gedragscode "samenspel in de file " staat: "2. Gebruik het midden van de rijstrook
Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimte om te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. "

(De rijksoverheid verwijst naar dit artikel op deze pagina )

Hier staat ook:

Ik zie overigens maar zelden motorrijders die zich hier aan houden.

Mijn Tesla MS met AP2.0 volgt in de file, ik denk onder de 20 km/u, de voorganger voor wat betreft de positionering in de rijbaan. Als bijvoorbeeld de voorganger meer rechts aanhoudt, dan doet mijn MS met AP2.0 dat ook. Uit bovenstaande begrijp ik dat de nieuwere MS dat niet meer doen?
 
  • Like
Reactions: robertvg
Niet helemaal een gedragscode (In BE is deze betreffende het file filtreren in 2011 omgezet in wet, zag ik net bij het controlerend googlen) wordt in de rechtszaal net zo behandeld als bijvoorbeeld een NEN1010 (In NL een norm voor elektrische installaties) De NEN 1010 is geen wet maar de rechter beschouwd dit als dermate maatgevend dat als je daarvan afwijkt dat je van goede huize moet komen wil je nog je gelijk halen voor een rechter.

M.b.t. tot waar een Tesla zich positioneert in de praktijk laten we het daarover eens zijn dat we het niet eens zijn.

Ik kom, wat anderen ook aangeven in dit draadje, alleen de volgende tekst tegen op internet:
"Op een rijbaan verdeeld in rijstroken rijdt een bestuurder van een motorfiets best op twee derde van de rechterkant. Of anders gezegd: een beetje links van het midden van je rijvak of in het midden van de rijstrook die voor hem bestemd is."
Bron: Gratis Rijbewijs Online - WAAR MOET JE RIJDEN - RIJBEWIJS A/A1/A2 - Gratis Rijbewijs Online

Uiteraard probeer ik ook op te letten op motorrijders bij files, maar als je midden in je rijstrook blijft is het in principe prima.

Officieel mogen motorrijders het zelfs niet, maar het wordt gedoogd: Motoren in de file

Sorry voor de off-topic overigens. Ben benieuwd hoe uitgebreid de rechter zijn oordeel zal motiveren.
 
I
Officieel mogen motorrijders het zelfs niet, maar het wordt gedoogd: Motoren in de file

Om iets te gedogen moet het verboden zijn maar niet gehandhaafd. Dan wordt iets gedoogd.

Waar staat in de wet dat het verboden is? Graag een linkje.

Iets is pas verboden als dat in de wet staat. Dat staat nergens en dit is in 1991 ook expliciet uit de wet gehaald.
De wetgever heeft met dezelfde logica, dat iets mag als het niet verboden, het niet noodzakelijk gevonden om het expliciet toe te staan.
Dat zou immers een gevaarlijk precedent scheppen. Iets zou dan ook alleen maar mogen als het expliciet is toegestaan.

Er staat immers ook niet in de wet dat ik mag ademhalen in jouw logica zou ik dus in overtreding zijn.

Zoals ik al eerder schreef zijn er een aantal fossielen in Nederland die krampachtig de wetgeving van voor 1991 willen vasthouden.
Dat het verboden is maar dat het wel wordt gedoogd is kolderieke onzin.
 
Last edited:
Beetje jammer dat Vincent nu al een uitspraak probeert te forceren over autopilot bij de rechtbank terwijl we nog niet op level 3 zitten. Had dan nog even gewacht totdat de auto nog net iets verder doorontwikkeld is.

Level 3:
Drivers are still necessary in level 3 cars, but are able to completely shift "safety-critical functions" to the vehicle, under certain traffic or environmental conditions. It means that the driver is still present and will intervene if necessary, but is not required to monitor the situation in the same way it does for the previous levels
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Om iets te gedogen moet het verboden zijn maar niet gehandhaafd. Dan wordt iets gedoogd.

Waar staat in de wet dat het verboden is? Graag een linkje.
...
Zoals ik al eerder schreef zijn er een aantal fossielen in Nederland die krampachtig de wetgeving van voor 1991 willen vasthouden.
Dat het verboden is maar dat het wel wordt gedoogd is kolderieke onzin.

CO2Clean beschrijft de Belgische situatie, niet de Nederlandse.