Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vincent Evers en zijn rechtzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Je mag niet volgens de wet niet gevaarlijk inhalen tussen de auto's, niet als auto en niet als motorrijder. Met een auto past het niet, met een motor vaak wel. Het wordt gedoogd maar als jij het doet met een te groot snelheidsverschil dan wordt je gewoon door de man met de pet staande gehouden en krijg je een prent weet ik uit ervaring ;-)

Als je trouwens een ongeluk hebt als motorrijder bij het inhalen tussen de auto's dan ben je in bijna alle gevallen de sjaak tenzij er opzet is om de motor aan te rijden. Dat geeft ook precies aan dat de motorrijder dus fout zit volgens de wet.
 
Je mag niet volgens de wet niet gevaarlijk inhalen tussen de auto's, niet als auto en niet als motorrijder. Met een auto past het niet, met een motor vaak wel. Het wordt gedoogd maar als jij het doet met een te groot snelheidsverschil dan wordt je gewoon door de man met de pet staande gehouden en krijg je een prent weet ik uit ervaring ;-)

Als je trouwens een ongeluk hebt als motorrijder bij het inhalen tussen de auto's dan ben je in bijna alle gevallen de sjaak tenzij er opzet is om de motor aan te rijden. Dat geeft ook precies aan dat de motorrijder dus fout zit volgens de wet.

De opmerking gedogen blijft de grootst mogelijk onzin.
Een prent voor te hard tussen de file kan je alleen krijgen o.b.v. art 5 of als je sowieso al te hard rijd.
Ook als je tussen de file door rijdt, blijven de matrixborden van toepassing. Dus als daar 50 staat en je rijd 80 tussen de file ben je idd de sjaak.

Als je kunt laten zien als motorrijder dat je je aan de gedragscode hebt gehouden, dan is de auto fout en moet betalen.
Dat een motor bijna altijd de sjaak is, is dan ook onzin zie zomaar 3 voorbeelden:
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file1.pdf
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file2.pdf
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file3.pdf

Er zit zelfs een voorbeeld bij waarbij de motorrijder "te" hard reed volgens de gedragscode en ook nog eens een inhaalverbod negeert.
Ondanks dat vindt het Hof dat de auto 80% en motor maar 20% moet betalen.

In de gevallen waar het onbewijsbaar is wie zich niet aan de gedragscode heeft gehouden, mag een ieder zijn eigen schade dragen.
Het is alleen eenvoudiger aantoonbaar dat je ineens geen ruimte meer had (anders geen ongeval) dan dat je bijv. kunt bewijzen dat iemand te hard reed. (Niemand heeft immers geijkte meetapparatuur in zijn auto en alleen zeggen hij reed te hard is onvoldoende.)

Hiermee wil ik in het geheel niet het gedrag van de potentiële orgaandonoren goedpraten die met 80 tussen een stilstaande file rijden...
 
De opmerking gedogen blijft de grootst mogelijk onzin.
Een prent voor te hard tussen de file kan je alleen krijgen o.b.v. art 5 of als je sowieso al te hard rijd.
Ook als je tussen de file door rijdt, blijven de matrixborden van toepassing. Dus als daar 50 staat en je rijd 80 tussen de file ben je idd de sjaak.

Als je kunt laten zien als motorrijder dat je je aan de gedragscode hebt gehouden, dan is de auto fout en moet betalen.
Dat een motor bijna altijd de sjaak is, is dan ook onzin zie zomaar 3 voorbeelden:
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file1.pdf
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file2.pdf
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file3.pdf

Er zit zelfs een voorbeeld bij waarbij de motorrijder "te" hard reed volgens de gedragscode en ook nog eens een inhaalverbod negeert.
Ondanks dat vindt het Hof dat de auto 80% en motor maar 20% moet betalen.

In de gevallen waar het onbewijsbaar is wie zich niet aan de gedragscode heeft gehouden, mag een ieder zijn eigen schade dragen.
Het is alleen eenvoudiger aantoonbaar dat je ineens geen ruimte meer had (anders geen ongeval) dan dat je bijv. kunt bewijzen dat iemand te hard reed. (Niemand heeft immers geijkte meetapparatuur in zijn auto en alleen zeggen hij reed te hard is onvoldoende.)

Hiermee wil ik in het geheel niet het gedrag van de potentiële orgaandonoren goedpraten die met 80 tussen een stilstaande file rijden...


Weer wat geleerd. Motorrijders mogen inderdaad inhalen bij file. Hier staat alle info: Samenspel in de file - Motorplatform en daar wordt naar verwezen vanaf Rijksoverheid: Veilig rijden op de motor

Auto kan gewoon midden in rijstrook rijden, dan heb je voldoende ruimte voor motorrijder. Je mag natuurlijk wel een beetje uitwijken om motorrijders meer ruimte te geven. Richtlijn is snelheidsverschil van <= 10 km/u.
 
Weer wat geleerd. Motorrijders mogen inderdaad inhalen bij file. Hier staat alle info: Samenspel in de file - Motorplatform en daar wordt naar verwezen vanaf Rijksoverheid: Veilig rijden op de motor

Auto kan gewoon midden in rijstrook rijden, dan heb je voldoende ruimte voor motorrijder. Je mag natuurlijk wel een beetje uitwijken om motorrijders meer ruimte te geven. Richtlijn is snelheidsverschil van <= 10 km/u.

Precies.

Mijn opmerkingen over positionering komen dan ook voort uit het feit dan mijn Tesla en de loaners van verschillende AP type allemaal te veel rechts aanhouden op de rijstroken en dus dat dit verkeerd is. Met het midden van de baan zou ik idd al blij zijn geweest zoals ander ervaren hebben.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik ga het toch een beetje opnemen voor Vincent!

Wees blij dat iemand de lans wil breken voor autonoom rijden. Op dit moment in de tijd is het winnen nog niet zo kansrijk. Maar autonoom rijden waarbij geen toezicht noodzakelijk is, duurt geen 10 jaar meer. En dan zitten we nog steeds met die oude wetten. Het is NU tijd voor anticiperen en juridische vernieuwing. Want als ik 1 ding zeker weet is het dat de techniek sneller ontwikkelt dan wetgeving.
 
Ik ga het toch een beetje opnemen voor Vincent!

Wees blij dat iemand de lans wil breken voor autonoom rijden. Op dit moment in de tijd is het winnen nog niet zo kansrijk. Maar autonoom rijden waarbij geen toezicht noodzakelijk is, duurt geen 10 jaar meer. En dan zitten we nog steeds met die oude wetten. Het is NU tijd voor anticiperen en juridische vernieuwing. Want als ik 1 ding zeker weet is het dat de techniek sneller ontwikkelt dan wetgeving.
Tegen die tijd zitten chat en video al lang geïntegreerd in de auto zelf... Dat je hiervoor op een los schermpje moet turen is natuurlijk zo 2018...
 
Ik ga het toch een beetje opnemen voor Vincent!

Wees blij dat iemand de lans wil breken voor autonoom rijden. Op dit moment in de tijd is het winnen nog niet zo kansrijk. Maar autonoom rijden waarbij geen toezicht noodzakelijk is, duurt geen 10 jaar meer. En dan zitten we nog steeds met die oude wetten. Het is NU tijd voor anticiperen en juridische vernieuwing. Want als ik 1 ding zeker weet is het dat de techniek sneller ontwikkelt dan wetgeving.
De auto pilot is is niet bedoelt voor autonoom rijden. Zie onder andere de NHTSA-levels, bijvoorbeeld:
Updated: Autonomous driving levels 0 to 5: Understanding the differences
Dit is natuurlijk geen wet.
Tesla zal wel blij zijn met de uitspraak. Tesla wil niet de indruk wekken dat de AP autonoom rijdt. Het is bestuurders ondersteuning. Pas bij Level 3 wordt deze discussie interessant om dat dan pas de auto zelfstandig gaat aangeven wanneer ze hulp nodig heeft van de bestuurder. Tot di tijd is de bestuurder volledig verantwoordelijk.
Tegelijkertijd appen hoort daar niet bij. Evers piekt te vroeg.
 
Ik dacht al iets van n uitspraak te hebben gehoord op de radio. Is n eerdere zaak, waarbij de Tesla rijder ongelijk kreeg, uitspraak deze zaak is idd 22 Nov.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Stukje uit artikel:
De rechter doet uitspraak op 22 november. Daarop van invloed is mogelijk een recente zitting bij de kantonrechter in Utrecht. Wie in een Tesla op de automatische zelfbesturing rijdt, mag - net als andere automobilisten - niet een mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden, werd door die rechter bepaald in een zaak, waarvan het vonnis nog niet is gepubliceerd. Ook hier redeneerde de bestuurder dat niet zij zelf maar de Autopilot van de Tesla de feitelijke bestuurder van de auto is.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
AP houdt zich niet aan tijdelijke snelheidsbeperkingen

Hoezo? Bij mij doet hij dat wel. Hij herkent perfect tijdelijke borden bij wegenwerken, matrixborden...

Een Tesla is niet instaat om 0-30km/u start-stop files te rijden.
Een juiste positionering op de weg, zelfs op een rechte weg, staat de AP immers niet toe.

Hoezo? Doet hij perfect. Alleen de eerste seconden na activeren (zonder file) kleeft hij vaak tegen de rechterrand van het rijvak. Soms zelfs er over. Na een paar seconden corrigeert hij vanzelf. Is geen kalibratie-issue, want hij toont die positie ook zo op het scherm. Hij weet het dus. In de file volgt hij perfect de positie vd voorganger. Als deze vriendelijk is voor motors, ik ook.
 
Een Tesla is niet instaat om 0-30km/u start-stop files te rijden.
Een juiste positionering op de weg, zelfs op een rechte weg, staat de AP immers niet toe.

Rob, het blijft me verbazen hoe jij kennelijk een totaal ander merk rijdt. Veel van de door jou genoemde knelpunten en problemen zijn mij onbekend, maar ik rijd dan ook nog maar kort Tesla.

Over je hier geplaatste opmerking kan ik niet anders zeggen dat ik het hier hardgrondig mee oneens ben. Vandaar de disagree...
 
Denk dat je lang kan zoeken naar een wet (of zelfs norm/gedragscode) in BE die zegt dat je links moet houden op de linkerrijstrook. Is gewoon iets dat we in de file doen uit hoffelijkheid : voor motorrijders AP even uitzetten en links gaan rijden.

Regel dat motorrijders tussen rijstroken mogen inhalen bij file geldt in BE trouwens alleen "rechts van de meest linkse rijstrook", dus nooit naast de rechterrijstrook op snelwegen met drie rijstroken. Daar laat je AP dus lekker altijd aan, en natuurlijk werkt die perfect in de file.

Caveat : mogelijk wel slecht voor de kwaliteit van je administratie en e-mails :D


Mijn minimum snelheid in de file staat op 30km/h.

Origineel idee maar ik weet niet of zo 'rammen' de file erg vooruit helpt, want je krijgt wellicht wat ruzie met de reeks bestuurders voor je, nee? (tenzij misschien bergop in de sneeuw?) :p

(zou wel een leuk youtube-filmpje zijn: een P100D die drie wagens tegelijk op een bevroren oprit naar boven duwt :))
 
Origineel idee maar ik weet niet of zo 'rammen' de file erg vooruit helpt,

Ik denk dat je me niet begrijpt, geeft niet hoor, m'n vriendin heeft dat ook ;-)

De laagste snelheid die je in AP kunt selecteren is 30km/h. In een file doe ik dat bijna altijd. Als de file dan gaat rollen dan houd mijn TACC dus netjes afstand, gaat m'n voorligger sneller dan 30km/h dan gaat mijn Tesla dat dus niet. Over het algemeen is dat maar heel kort en de Tesla begrijpt files nog niet dus als je voorligger zo'n ik doe sprintjes in de file type is dan gaat TACC gezellig mee doen.

Dus van 'rammen' geen sprake.

Soms echter is er even echt een klein stukje iets door rijden. AP staat dan gewoon aan en ik geef dan manueel was gas bij.

Hetzelfde doe ik bijvoorbeeld bij stoplichten. Stoplicht op groen, mijn voorligger geeft gas en AP besluit nog even te wachten tot er echt een gat is. Super irritant en dus geef ik meteen gas als m'n voorligger gaat om compact op te rijden bij groen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat gedrag waarbij je als de file vlot niet aansluit, veroorzaakt dat mensen je voorbij willen en voor je terug willen invoegen. Dat gewisseld van rijstrook, dat is dan weer gevaarlijk voor motorrijders.

Gewoon volgen, dat zorgt de file al het meest rustige is. Aan die golven kan je toch niks doen, en telkens dat je denkt dat je het wel kan kruipen er 2-3 voor je en is de balans scheef, waardoor de mensen achter je naar een andere rijstrook wisselen om je bij het volgende vlotte moment je voorbij te rijden en dan terug voor je in te voegen. Je bent dan niet meer dan een kei die met het water mee gestuwd wordt, maar je hindert wel het totale debiet.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Ik denk dat je me niet begrijpt, geeft niet hoor, m'n vriendin heeft dat ook ;-)

De laagste snelheid die je in AP kunt selecteren is 30km/h. In een file doe ik dat bijna altijd. Als de file dan gaat rollen dan houd mijn TACC dus netjes afstand, gaat m'n voorligger sneller dan 30km/h dan gaat mijn Tesla dat dus niet. Over het algemeen is dat maar heel kort en de Tesla begrijpt files nog niet dus als je voorligger zo'n ik doe sprintjes in de file type is dan gaat TACC gezellig mee doen.

Dus van 'rammen' geen sprake.

Soms echter is er even echt een klein stukje iets door rijden. AP staat dan gewoon aan en ik geef dan manueel was gas bij.

Hetzelfde doe ik bijvoorbeeld bij stoplichten. Stoplicht op groen, mijn voorligger geeft gas en AP besluit nog even te wachten tot er echt een gat is. Super irritant en dus geef ik meteen gas als m'n voorligger gaat om compact op te rijden bij groen.
Weet ik @ramonneke. Maar wat je bedoelt is dat je AP-maximumsnelheid in de file 30 km/u is, niet je minimumsnelheid, zoals je per vergissing zei. Was gewoon een (flauwe) grap van me. Minimumsnelheid in de file zou een leuke uitvinding zijn maar potentieel problematisch :)
 
Last edited:
Dat gedrag waarbij je als de file vlot niet aansluit, veroorzaakt dat mensen je voorbij willen en voor je terug willen invoegen. Dat gewisseld van rijstrook, dat is dan weer gevaarlijk voor motorrijders.

Dat is anders niet mijn ervaring. Zoals ik zeg, als het gat groot wordt geef ik gedoseerd gas maar keihard gas geven om daarna te remmen is nutteloos en de Tesla gaat hier graag in mee en dat is super irritant. Zoals ik al elders heb gezegd helaas kijkt AP niet door naar de auto's voor de auto voor je en stemt enkel de snelheid af op jouw voorligger. Behalve bij noodsituaties, dan is AP er wel zeer vlotjes bij

File rijden is de kunst van het niet remmen en zowel ruimte voor als achter je creëren. Het abrupt remmen zorgt juist voor 'snakes' en dit door mensen die niet anticiperen. Juist het hard accelereren en daarna afremmen vergroot de kans hierop.

Een leuke video over dit onderwerp:

Tegen aso's kun je je niet wapenen en sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat er ook aso's moeten zijn om de maximale capaciteit van een weg te benutten en dat dit soms grenst tegen de 10% op wegen waar veel verkeer van baan moet wisselen.

En dat gevaarlijk voor motorrijders, jeetje ze mogen zelf ook wel opletten en anticiperen. Ik rij zelf Yamaha R1 dus ik weet heus hoe het is om tussen de auto's te slalommen maar als je kwetsbaar bent rijd je defensief. Ik ga niet verlangen van de auto's om mij heen die mij in veel gevallen niet eens zien ook defensief rijden. Hoe vaak ik wel niet motorrijders onderuit heb zien gaan. Zelden de schuld van de automobilist en in 9 van de 10 gevallen een squeeze tussen twee auto's omdat ze denken dat dat vast wel past.

Maar dat over motorrijders is redelijk off topic. Het ging hier of AP geschikt is om ten alle tijde gebruikt te worden om te kunnen appen op de snelweg. Ik vind dat Autopilot perfect werkt op de snelweg en helemaal bij files waarbij ook de positie gewoon zeer goed is op rechte banen. In bochten op snelheid wil dat wel eens op het randje zijn maar in de files hier ook een goed positie. Rijd bij mij toch ECHT gewoon in het midden. Zelf zou ik niet veel beter in het midden rijden.

Vergeet niet dat er inmiddels zoveel variaties zijn. Verschillende AP versies met verschillende firmware versies en met enkele heb ik ervaring maar nu mijn MS met AP2.5 en V9 in de file is echt fantastisch. Bij een stop en go zou ik liever nog een "granny" modes hebben want zoals gezegd de Tesla heeft de neiging met AP ook gewoon lekker de sloffen in het asfalt te laten bijten om naar z'n ingestelde snelheid te gaan. Van mij mag dat met iets meer beleid en nu is het niet echt het taxi gevoel :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je dat filmpje bekijkt, zie je toch dat het niet voldoende snel accelereren en het wisselen van rijstrook net de files versterkt. Als er al file is, is er geen reden meer om te treuzelen; de file bestaat al. Truuk is om de file zo snel mogelijk op te lossen en dat los je enkel op door sneller weg te zijn dan dat er auto's naderen. Niet door te bumperkleven, maar daar zorgt je Tesla op autopilot al voor, en niet door te treuzelen en 30 te blijven rijden terwijl de file net oplost, want dan zorg je ervoor dat het debiet van auto's dat de file verlaat lager is dan het debiet van auto's dat de file nadert.

Wat jij wil doen is 'blokrijden' simuleren, waarbij je veel ruimte voor je houdt om dan voor jezelf files te vermijden. De waarheid is dat 1) iedereen je over de andere rijstroken kan voorbij rijden en voor je invoegen, wat het blokrijden zinloos maakt, 2) je absoluut geen garantie hebt dat je de volgende filegolven gaat vermijden, zeker met het aantal extra auto's voor je, en 3) het geen oplossing is voor de auto's achter je die in de filegolf rijden die ervoor zorgde dat jij moest vertragen. Meer nog, die filegolf wordt erger omdat je je niet uit de voeten maakt.