Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vocht in achterlichten

This site may earn commission on affiliate links.
Al zou het mogelijk zijn om de led (en er aan te komen) te vervangen, Dat is nog best veel gedoe en niet direct garanties dat het werkt i.v.m. corrosie in de contactpunten. Wat je wel kan doen is kijken of je de achterlicht van een schadetesla (tweedehands markt) kan bemachtigen. Verder zijn er ook mogelijkheden buiten Tesla service zelf als prijs een issue is. Tesla geeft goede service (vind ik) maar is stevig met de prijs.
Wat je wel zou k
Wie kwam er binnenlopen? :rolleyes: ;)
 
we zijn benieuwd naar dat stuk... Ik maak een begin "wat je wel zou kunnen doen is..."
Wat je wel zou kunnen doen is naar een garage of @Gtech gaan die ervaring heeft met Tesla en de unit dan vervangt door een goede, tweedehands of nieuw.
Zelf zou ik het wel aandurven, maar nog niet bij een ander omdat ik geen ervaring heb. Op youtube is een "How to" te vinden.
 
Wat je wel zou kunnen doen is naar een garage of @Gtech gaan die ervaring heeft met Tesla en de unit dan vervangt door een goede, tweedehands of nieuw.
Zelf zou ik het wel aandurven, maar nog niet bij een ander omdat ik geen ervaring heb. Op youtube is een "How to" te vinden.
Inmiddels mobiele service ingeschoten voor as vrijdag. In de tekst aangegeven dat ik graag een kostenraming wil, uiteraard nog niet gekregen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Inmiddels mobiele service ingeschoten voor as vrijdag. In de tekst aangegeven dat ik graag een kostenraming wil, uiteraard nog niet gekregen.
Ik was te negatief, vandaag netjes een document ontvangen met de geschatte kosten. Uiteraard volledige vervanging, dus pittig bedrag, maar mobiele service maakt veel goed dus geen halve dag kwijt in een SeC.
 
Heb ik ook , groende aanslag , model S van 5 jaar oud , 131.000 km, achterlichten zijn de eerste 6 maanden al eens vervangen , probleem blijft , heb er mee leren leven
Ik heb ook groene aanslag rondom mijn achterlicht units. 80k gereden in een 2 jaar oude MS. Ik zal de komende dagen ook eens goed opletten of er vocht in de units zit. Heb wel eens wat condens gezien 's ochtends, maar dat was snel weer weg in de loop van de dag. Als min units een probleem hebben moet dat toch snel duidelijk worden met het huidige natte weer :(. Zit nog 1500 onder de 80k dus kan nog net onder garantie indien nodig.
 
Ook hier na 8.000km condens in de achterlichten. Vorige week een afspraak , met foto's, gemaakt via de app.
Vandaag een sms van het SeC dat condens in de achterlichten normaal is, blablabla... en dat hier niets aan gedaan wordt. De afspraak voor vrijdag is geannuleerd door hun.
Nergens vind je nog iets terug van het melden van dit probleem.
Voor mij is het simpel. Waar condens is komt corrosie, waar corrosie is komen slechte contacten, waar slechte contacten zijn, draait de klant op voor dure reparaties (want tegen dan zal de garantie al wel verstreken zijn).
Een volgende melding met foto's gebeurt niet meer via de app, maar via mail of aangetekend schrijven.
 
Ook hier na 8.000km condens in de achterlichten. Vorige week een afspraak , met foto's, gemaakt via de app.
Vandaag een sms van het SeC dat condens in de achterlichten normaal is, blablabla... en dat hier niets aan gedaan wordt. De afspraak voor vrijdag is geannuleerd door hun.
Nergens vind je nog iets terug van het melden van dit probleem.
Voor mij is het simpel. Waar condens is komt corrosie, waar corrosie is komen slechte contacten, waar slechte contacten zijn, draait de klant op voor dure reparaties (want tegen dan zal de garantie al wel verstreken zijn).
Een volgende melding met foto's gebeurt niet meer via de app, maar via mail of aangetekend schrijven.
Condens op zich is geen mankement en normaal. Aldus ANWB deskundige Vocht in achterlicht
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Condens op zich is geen mankement en normaal.
Mijn vorige 11 wagens waren dus abnormaal?
Naast het feit dat het al dan niet normaal is, een afspraak annuleren met een SMS en alle communicatie hieromtrent verwijderen vind ik op zijn minst ook niet normaal.
Ik lees her en der toch dat er SeC's zijn die de achterlichten wel vervangen, zelfs als de condens verdwenen was. Dus op basis van de aangeleverde foto's.
 
Mijn vorige 11 wagens waren dus abnormaal?
Naast het feit dat het al dan niet normaal is, een afspraak annuleren met een SMS en alle communicatie hieromtrent verwijderen vind ik op zijn minst ook niet normaal.
Ik lees her en der toch dat er SeC's zijn die de achterlichten wel vervangen, zelfs als de condens verdwenen was. Dus op basis van de aangeleverde foto's.
Vervangen doen ze heus wel, alleen blijkbaar niet in garantie. Kosten voor vervanging voor een achterlicht in de laadklep van een classic S: 325,- incl.
 
Ik denk dat er een verschil is tussen condens en vochtdruppels.

Zeer lichte condens kan voor komen en moet met een dag weer verdwenen zijn. Dit zal niet onder garantie vallen verwacht ik.

Zodra er echt druppels vormen in een achterlicht die bijvoorbeeld meerdere dagen blijven zitten is er gewoon echt wat mis en zou ik zeker tijdens garantie hier een punt van maken.

Hier nog een informatief filmpje wat betreft een model 3:


(Model S werkt het net even anders, die is open aan de achterkant)
 
Mijn vorige 11 wagens waren dus abnormaal?
Naast het feit dat het al dan niet normaal is, een afspraak annuleren met een SMS en alle communicatie hieromtrent verwijderen vind ik op zijn minst ook niet normaal.
Ik lees her en der toch dat er SeC's zijn die de achterlichten wel vervangen, zelfs als de condens verdwenen was. Dus op basis van de aangeleverde foto's.
Bij mij zijn ze onder garantie vervangen en sindsdien geen last meer van vocht in de lichten.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: job-lek and Krisja
Mijn vorige 11 wagens waren dus abnormaal?
Naast het feit dat het al dan niet normaal is, een afspraak annuleren met een SMS en alle communicatie hieromtrent verwijderen vind ik op zijn minst ook niet normaal.
Ik lees her en der toch dat er SeC's zijn die de achterlichten wel vervangen, zelfs als de condens verdwenen was. Dus op basis van de aangeleverde foto's.
Ik snap niet helemaal waarom het feit dat je bij je vorige auto geen condens zag bewijs is dat condens abnormaal is.
 
Ik snap niet helemaal waarom het feit dat je bij je vorige auto geen condens zag bewijs is dat condens abnormaal is.
uhm... achterlicht = electronica. electronica + water = ellende hence; vocht in een lamp is abnormaal. Zeker bij een auto waarbij je de lampjes niet kunt vervangen en het dus een volledig dichte unit zou moeten zijn. Bij vervangbare lampen doen ze niet voor niets zoveel moeite met rubber afdichtringen om te zorgen dat er geen vocht in komt, vocht is een slecht idee.
Wat de ANWB ook zegt in je eerdere stukje; condens zou kunnen maar moet weg kunnen. Dat is bij een unit met vervangbare lampen wel het geval en daar kun je eventueel ook het lampje op een warme dag er even uit trekken en open laten staan zodat het vocht eruit kan. Een led unit is een gesloten unit en daar kan dat dus niet, daar zou condens dan ook niet normaal moeten zijn.
 
Last edited:
uhm... achterlicht = electronica. electronica + water = ellende hence; vocht in een lamp is abnormaal. Zeker bij een auto waarbij je de lampjes niet kunt vervangen en het dus een volledig dichte unit zou moeten zijn. Bij vervangbare lampen doen ze niet voor niets zoveel moeite met rubber afdichtringen om te zorgen dat er geen vocht in komt, vocht is een slecht idee.
Wat de ANWB ook zegt in je eerdere stukje; condens zou kunnen maar moet weg kunnen. Dat is bij een unit met vervangbare lampen wel het geval en daar kun je eventueel ook het lampje op een warme dag er even uit trekken en open laten staan zodat het vocht eruit kan. Een led unit is een gesloten unit en daar kan dat dus niet, daar zou condens dan ook niet normaal moeten zijn.
Hangt een beetje van de versie af. In de meesten zit een constructie om water te kunnen afvoeren. Bijvoorbeeld door een afdek stukje van Gore Tex. Maar goed, wanneer jij meer expert ben dan de ANWB, ook best.
 
Led units van de Model 3 hebben wel degelijk een ontluchting, en condens trekt dus ook weg. Wat al eerder is gezegd, druppels zijn niet normaal, condens wel. Oude achterlichten werden warm van binnen door de gebruikte gloeilampen, waar door water verdampte, led units hebben dat niet, en zijn afhankelijk van een relatief klein beluchtingsgaatje.
 
  • Like
Reactions: job-lek