Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Over deze Model Y killer: Jaguar I-Pace

Is een inschatting uit 2016, herkauwd in 2018. Als dit getal redelijk waar is, dan hoeven we toch niet te veel over die Jag te praten? Die 13000 stuks is misschien voor Jaguar een mooi aantal per jaar voor een model, maar als het over marktaandeel gaat in dat segment, dan hebben we het niet over disruption.
 
Over deze Model Y killer: Jaguar I-Pace

Is een inschatting uit 2016, herkauwd in 2018. Als dit getal redelijk waar is, dan hoeven we toch niet te veel over die Jag te praten? Die 13000 stuks is misschien voor Jaguar een mooi aantal per jaar voor een model, maar als het over marktaandeel gaat in dat segment, dan hebben we het niet over disruption.

Jaguar is geen concurrent voor Tesla, op zijn hoogst reclame voor Tesla.

De hele EV markt is battery-constrained met Tesla als grootste en meest groeiende battery-producer.

Elke Jaguar die verkocht wordt is een ICE minder en elke Jaguar I-Pace koper zal achteraf denken "had ik maar een Tesla gekocht".


Don't worry, be happy.
 
Jaguar is geen concurrent voor Tesla, op zijn hoogst reclame voor Tesla.

De hele EV markt is battery-constrained met Tesla als grootste en meest groeiende battery-producer.

Elke Jaguar die verkocht wordt is een ICE minder en elke Jaguar I-Pace koper zal achteraf denken "had ik maar een Tesla gekocht".


Don't worry, be happy.
Bekend verhaal...dat blijkbaar de media niet willen snappen. EVs zijn nog niet elkaars concurrenten, maar concurrenten voor vergelijkbare ICE auto's. Maar het blijft hilarisch dat media blijven roepen dat er "teslakillers" zijn, terwijl die in de 10duizenden stuks per jaar worden gemaakt, versus de 100duizenden aan de Tesla zijde.

Het WSJ memo-artikel heeft aardige benen gekregen bij onze vrienden bij Autoweek. Wat een venijn en gif. De ogenschijnlijk gecoördineerde campagne om Tesla in een kwaad daglicht te zetten, lijkt behoorlijk succesvol.

Zal nog een zuur halfjaartje worden. Als Tesla die goed doorkomt, dan hoop ik dat er meer gefocust wordt op de auto's zelf. Is ook wel eens leuk.
 
Niemand hoeft dan gelijk in het geweer te schieten ;)
Zo was het niet bedoeld. Ik wilde alleen maken dat het onderbouwde cijfer als werkelijkheid werd onthouden en niet het "geloof" van iemand.
Laten we het "ik-geloof-enkel-wat-me-goed-uitkomt" als een voorrecht van sommige wereldleiders behouden en er ons zelf niet aan bezondigen. Er is al fake news genoeg.
 
Tesla heeft zelf aangegeven dat ze in Q3 en Q4 winst willen maken. Logisch dat ze dan met hun toeleveranciers onderhandelen om de kosten zo laag mogelijk te krijgen. Lijkt me gewoon een bedrijfseconomisch normale manier van doen.
Dat de media het weer opblazen tot een anti-Tesla verhaal kennen we onderhand. De koersen zullen de komende weken door dit soort gedoe weer een rollercoaster laten zien. Storm in een glas water.
 
Ik werk al 20 jaar bij een toeleverancier van de automobiel industrie.
Ik weet niet beter dan dat je als supplier behoorlijk wordt uitgeknepen, elke cent telt.
In sommige media wordt gezegd dat ook over al gedane en betaalde leveringen nog extra kortingen worden afgedwongen. Dat is niet gebruikelijk en ik schat ook in dat Tesla dat niet doet.
Wel worden alle leveranciers tot het uiterste gedreven om de laagst haalbare prijs neer te leggen. Bij grote aantallen worden ook kleine bedragen groot. Ook bij de betalingsvoorwaarden wordt hard onderhandeld over kortingen. Deed ik ook al in mijn Apple tijd.
Bij 25 mio inkoop Apple is 1% betalingskorting mooi 2,5 ton. Apple wilde bij orders van 5 ton wel tot 2% gaan als je binnen 8 dagen betaalde. Ik had mijn jaarsalaris, andere leveranciers werden standaard op 2% voor contante betaling vastgepind, snel verdiend :D
 
In sommige media wordt gezegd dat ook over al gedane en betaalde leveringen nog extra kortingen worden afgedwongen. Dat is niet gebruikelijk en ik schat ook in dat Tesla dat niet doet.
Wel worden alle leveranciers tot het uiterste gedreven om de laagst haalbare prijs neer te leggen. Bij grote aantallen worden ook kleine bedragen groot. Ook bij de betalingsvoorwaarden wordt hard onderhandeld over kortingen. Deed ik ook al in mijn Apple tijd.
Bij 25 mio inkoop Apple is 1% betalingskorting mooi 2,5 ton. Apple wilde bij orders van 5 ton wel tot 2% gaan als je binnen 8 dagen betaalde. Ik had mijn jaarsalaris, andere leveranciers werden standaard op 2% voor contante betaling vastgepind, snel verdiend :D
Inderdaad, business as usual.
Waarom dan toch elke keer ‘gedoe’ over iets normaals, dat geframed wordt als teken aan de wand voor de komende teloorgang van Tesla?

In de eerste plaats natuurlijk dat er een leger van uiterst gemotiveerde mensen is, dat elke uiting van Tesla tot op het bot ontleedt en poogt negatief te spinnen.
Wat Tesla m.i. kan doen, is het vermijden van elke mogelijk verkeerd te spinnen formulering. Dat is natuurlijk erg moeilijk voor een internationaal opererend miljardenbedrijf. Neem nou die leverancierskortingen, inclusief het opbreken van afspraken over nog steeds lopende projecten. Daar wordt ergens gezegd dat de gevraagde medewerking van de betreffende leverancier ‘cruciaal is voor Tesla om de gestelde doelen en levensvatbaarheid van het bedrijf te bereiken’. (Vrij vertaald.) Mooie bombastische woorden om het ego van de leverancier te strelen, zal men gedacht hebben. Maar ja, alles wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden. Zo wordt dit schaamteloos gespind als een signaal dat Tesla ten onder gaat, tenzij die leveranciers de portemonnee trekken.
Een goede spin doctor is dus goud waard voor de oppositie, maar hoe voorkom je dat je eigen mensen hen van ammunitie voorzien?
 
Een goede spin doctor is dus goud waard voor de oppositie, maar hoe voorkom je dat je eigen mensen hen van ammunitie voorzien?
Dat kan niet. Stel Tesla medewerkers hadden gezegd dat ze niet het onderste uit de kan hoeven te halen bij suppliers, hadden de media gekopt: 'Tesla betaalt te veel aan toeleveranciers, dat wordt hun ondergang.' Etc Etc Etc Etc.
Ik herhaal het nog maar eens: waar geen wil is....
 
  • Like
Reactions: S-19910