Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
artikel uit de tijd 17-09 :
Nieuwe Brusselse e-Audi raakt minder ver dan gepland

Audi stelt vannacht in San Francisco de Brusselse E-tron voor. Maar de langverwachte elektrische SUV raakt een pak minder ver dan Audi aankondigde.

In het Amerikaanse technologiemekka San Francisco steelt een Belgische auto vannacht de show. Audi stelt er zijn langverwachte elektrische SUV, genaamd E-tron, voor.

De Duitse autobouwer kende in januari 2016 de productie van zijn allereerst volledig elektrische model toe aan de fabriek van Vorst. De E-tron vervangt in Brussel de kleine A1 die de Belgische fabriek jarenlang bouwde en waarvan de productie onlangs naar Spanje verhuisde.

Audi heeft enorme verwachtingen van de E-tron. De elektrische SUV moet de strijd aangaan met het veelbelovende marktsegment van dure elektrische SUV's, dat het hippe Tesla als eerste aanboorde. Intussen bouwen alle premiummerken koortsachtig aan hun eigen 'Tesla-killer'.

400 kilometer
Bij de aankondiging beloofde Audi dat de E-tron 'meer dan 500 kilometer' ver zou raken met een opgeladen batterij: een bereik dat geen enkele elektrische auto die op dit moment in de handel is aanbiedt. Dat doel prijkt nog altijd op de website van de fabriek in Vorst.

Maar uit de advertenties en persberichten die Audi de voorbije tijd publiceerde, blijkt dat de doel te hoog. De E-tron zal 'meer dan 400 kilometer' ver rijden na één oplaadbeurt, klinkt het nu.

Het lagere bereik is te wijten aan de nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottest WLTP, waaraan nieuwe modellen sinds 1 september moeten voldoen. De nieuwe test is veel dynamischer en omvat meer bochten en versnellingen, waardoor auto's meer moeten presteren.

Concurrentie
Het lagere bereik is een tegenvaller voor Audi. Het elektrische bereik is een erg belangrijke parameter voor e-auto's. De 'range anxiety', de vrees om snel stil te vallen, weerhoudt veel consumenten ervan om over te stappen naar een elektrische auto.

Bovendien scoort de E-tron nu minder sterk dan zijn rechtstreekse concurrenten. Zo raakt de elektrische SUV I-Pace die Jaguar eerder dit jaar lanceerde, volgens de WLTP-normen 480 kilometer ver. De elektrische Tesla X raakt 565 kilometer ver, al is dat volgens de soepele oude NEDC-uitstoottest en dus niet vergelijkbaar met de nieuwe normen.

Ook de optreksnelheid van de E-tron lijkt lager dan verwacht uit te vallen. Terwijl Audi aanvankelijk beloofde dat de e-tron in 4,6 seconden zou optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur, klaart de uiteindelijke auto die klus 'in minder dan 6 seconden'.

Batterijen
De komst van de E-tron heeft de fabriek in Vorst volledig veranderd. Audi moest de afdelingen carrosserie, lak en montage volledig ombouwen om aan te passen aan de productie van elektrische auto's.

Bovendien moeten Belgische arbeiders ook de batterijcellen, die Audi in Azië aankoopt, samenbrengen in één grote batterij. De medewerkers kregen daarvoor meer dan 200.000 uren training.

Begin september startte de serieproductie van de E-tron. Audi Brussels mag later ook de Sportsback-variant van de E-tron bouwen. Audi investeerde de voorbije jaren 600 miljoen euro in zijn Belgische fabriek. De toekenning van de elektrische modellen gaf de 2.500 werknemers in België werkzekerheid tot 2025.

'We hebben fantastisch werk geleverd door de E-tron naar Brussel te halen', zegt Andreas Cremer, woordvoerder van Audi Brussels. 'Wat de fabriek de voorbije jaren heeft gepresteerd, is nog nooit gebeurd in de geschiedenis. Anderen zijn jaloers op ons. Wij zijn er heel fier op.'

Dieselgate
De elektrische luxewagen zal volgens Audi-importeur D'Ieteren 85.000 à 90.000 euro kosten. Duizenden fans wereldwijd betaalden al een voorschot van 2.000 euro.

Aanvankelijk zou de officiële voorstelling van de nieuwe E-tron eind augustus plaatsvinden in Brussel. Maar Audi blies dat plan eind juni af door de arrestatie van Audi-CEO Rupert Stadler.

De keurige Audi-topman zit al drie maanden in de cel in Duitsland omwille van zijn vermeende betrokkenheid bij het Dieselgate-schandaaluit 2015.

Audi verplaatste de lancering dan maar naar Californië, in de achtertuin van concurrent Tesla. Maar Mercedes-Benz profiteerde van de vertraagde lancering van de E-Tron door begin deze maand het prototype van zijn nieuwe volledig elektrische SUV EQ voor te stellen.
 
artikel uit de tijd 17-09 :
Nieuwe Brusselse e-Audi raakt minder ver dan gepland

Audi stelt vannacht in San Francisco de Brusselse E-tron voor. Maar de langverwachte elektrische SUV raakt een pak minder ver dan Audi aankondigde.

In het Amerikaanse technologiemekka San Francisco steelt een Belgische auto vannacht de show. Audi stelt er zijn langverwachte elektrische SUV, genaamd E-tron, voor.

De Duitse autobouwer kende in januari 2016 de productie van zijn allereerst volledig elektrische model toe aan de fabriek van Vorst. De E-tron vervangt in Brussel de kleine A1 die de Belgische fabriek jarenlang bouwde en waarvan de productie onlangs naar Spanje verhuisde.

Audi heeft enorme verwachtingen van de E-tron. De elektrische SUV moet de strijd aangaan met het veelbelovende marktsegment van dure elektrische SUV's, dat het hippe Tesla als eerste aanboorde. Intussen bouwen alle premiummerken koortsachtig aan hun eigen 'Tesla-killer'.

400 kilometer
Bij de aankondiging beloofde Audi dat de E-tron 'meer dan 500 kilometer' ver zou raken met een opgeladen batterij: een bereik dat geen enkele elektrische auto die op dit moment in de handel is aanbiedt. Dat doel prijkt nog altijd op de website van de fabriek in Vorst.

Maar uit de advertenties en persberichten die Audi de voorbije tijd publiceerde, blijkt dat de doel te hoog. De E-tron zal 'meer dan 400 kilometer' ver rijden na één oplaadbeurt, klinkt het nu.

Het lagere bereik is te wijten aan de nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottest WLTP, waaraan nieuwe modellen sinds 1 september moeten voldoen. De nieuwe test is veel dynamischer en omvat meer bochten en versnellingen, waardoor auto's meer moeten presteren.

Concurrentie
Het lagere bereik is een tegenvaller voor Audi. Het elektrische bereik is een erg belangrijke parameter voor e-auto's. De 'range anxiety', de vrees om snel stil te vallen, weerhoudt veel consumenten ervan om over te stappen naar een elektrische auto.

Bovendien scoort de E-tron nu minder sterk dan zijn rechtstreekse concurrenten. Zo raakt de elektrische SUV I-Pace die Jaguar eerder dit jaar lanceerde, volgens de WLTP-normen 480 kilometer ver. De elektrische Tesla X raakt 565 kilometer ver, al is dat volgens de soepele oude NEDC-uitstoottest en dus niet vergelijkbaar met de nieuwe normen.

Ook de optreksnelheid van de E-tron lijkt lager dan verwacht uit te vallen. Terwijl Audi aanvankelijk beloofde dat de e-tron in 4,6 seconden zou optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur, klaart de uiteindelijke auto die klus 'in minder dan 6 seconden'.

Batterijen
De komst van de E-tron heeft de fabriek in Vorst volledig veranderd. Audi moest de afdelingen carrosserie, lak en montage volledig ombouwen om aan te passen aan de productie van elektrische auto's.

Bovendien moeten Belgische arbeiders ook de batterijcellen, die Audi in Azië aankoopt, samenbrengen in één grote batterij. De medewerkers kregen daarvoor meer dan 200.000 uren training.

Begin september startte de serieproductie van de E-tron. Audi Brussels mag later ook de Sportsback-variant van de E-tron bouwen. Audi investeerde de voorbije jaren 600 miljoen euro in zijn Belgische fabriek. De toekenning van de elektrische modellen gaf de 2.500 werknemers in België werkzekerheid tot 2025.

'We hebben fantastisch werk geleverd door de E-tron naar Brussel te halen', zegt Andreas Cremer, woordvoerder van Audi Brussels. 'Wat de fabriek de voorbije jaren heeft gepresteerd, is nog nooit gebeurd in de geschiedenis. Anderen zijn jaloers op ons. Wij zijn er heel fier op.'

Dieselgate
De elektrische luxewagen zal volgens Audi-importeur D'Ieteren 85.000 à 90.000 euro kosten. Duizenden fans wereldwijd betaalden al een voorschot van 2.000 euro.

Aanvankelijk zou de officiële voorstelling van de nieuwe E-tron eind augustus plaatsvinden in Brussel. Maar Audi blies dat plan eind juni af door de arrestatie van Audi-CEO Rupert Stadler.

De keurige Audi-topman zit al drie maanden in de cel in Duitsland omwille van zijn vermeende betrokkenheid bij het Dieselgate-schandaaluit 2015.

Audi verplaatste de lancering dan maar naar Californië, in de achtertuin van concurrent Tesla. Maar Mercedes-Benz profiteerde van de vertraagde lancering van de E-Tron door begin deze maand het prototype van zijn nieuwe volledig elektrische SUV EQ voor te stellen.
Gaat lekker dit ... not.
Maar goed, positief is dat de merktrouwe rijders in ieder geval nu iets te kiezen krijgen.
Alleen bij dat stoplicht... ik denk niet dat ik mij dan ga inhouden, al is het maar eens. :p
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Dat zou zeer jammer zijn.
Had mijn hoop gevestigd op deze auto als eerste echte concurrent die zich kon meten met een MS of MX.
Jij weet toch wel beter Robert? Kijk eens naar die rechte neus.
Volgens Audi heeft de e-Tron een Cw van 0,25.
Daar is volgens mij net zo mee gesjoemeld als met de uitstootwaarden van hun diesels.
Rupert Stadler, de CEO van Audi zit sinds 18 juni in de gevangenis.
Ik denk dat de man nog wel langer vast mag zitten.
Overigens weet Audi zelf nog niet wat het bereik van hun e-Tron is. Op de website hebben ze het over 500 km, in andere uitingen 400 km.
 
Jij weet toch wel beter Robert? Kijk eens naar die rechte neus.
Volgens Audi heeft de e-Tron een Cw van 0,25.
Daar is volgens mij net zo mee gesjoemeld als met de uitstootwaarden van hun diesels.
Rupert Stadler, de CEO van Audi zit sinds 18 juni in de gevangenis.
Ik denk dat de man nog wel langer vast mag zitten.
Overigens weet Audi zelf nog niet wat het bereik van hun e-Tron is. Op de website hebben ze het over 500 km, in andere uitingen 400 km.

I know Wim maar gezien de berichten dat ze hun model wel uitvoeren met een 11kW drie fase lader, optioneel 22kW, en de eerdere uitspraken van Audi dat “Tesla alles goed had gedaan” heb/had ik meer verwachtingen van deze auto dan van de Mercedes en de iPace. We zullen het zien.
 
I know Wim maar gezien de berichten dat ze hun model wel uitvoeren met een 11kW drie fase lader, optioneel 22kW, en de eerdere uitspraken van Audi dat “Tesla alles goed had gedaan” heb/had ik meer verwachtingen van deze auto dan van de Mercedes en de iPace. We zullen het zien.
Ik moet zeggen dat de e-Tron er en profiel goed uitziet. Maar waarom ze dan in godsnaam zo'n massieve plank rechtop in de wind zetten is mij echt een raadsel. Ook hier is het waarschijnlijk, net als bij de i-Pace en de Mercedes EQC, dat het nieuwe elektrische kind toch 'dicht bij de merkwaarde' moet blijven.
Marketing is hier weer leidend.
En natuurlijk ook de realiteit van vandaag. Stel dat Audi een aërodynamisch even goede auto zou aanbieden als een Tesla, dan zouden ze pas echt een probleem hebben. Er worden er dan veel meer verkocht, maar hoe kom je aan de accu's voor veel auto's. Die zijn er helaas niet.

Toch hoop ik dat 'big auto' over enkele jaren hun zaakjes voor elkaar hebben. Dat ziet er helaas niet goed uit. Vandaag meldde Volkswagen dat de investeringen in elektrische auto's veel hoger zullen uitpakken en de marges gevaarlijk laag zullen worden.
 
Misschien is dit een ontwerp dat de goedkeuring kan wegdragen. Men lijkt in elk geval wat Tesla-keuzes gemaakt te hebben.
Maar ik hoor in de verte al de kreten over plagiaat .
upload_2018-9-17_21-23-3.png
 
Kortom, de Tesla killers komen het podium opgestrompeld en moeten meteen al indinden op de belangrijkste eigenschappen van een elektrische wagen. Je zou bijna gaan geloven dat ze niet willen dat ze goed verkopen en dat ze opzettelijk de vooroordelen levende houden om achteraf te kunnen zeggen dat ze hun best gedaan hebben.
 
En natuurlijk ook de realiteit van vandaag. Stel dat Audi een aërodynamisch even goede auto zou aanbieden als een Tesla, dan zouden ze pas echt een probleem hebben. Er worden er dan veel meer verkocht, maar hoe kom je aan de accu's voor veel auto's. Die zijn er helaas niet.

Toch hoop ik dat 'big auto' over enkele jaren hun zaakjes voor elkaar hebben. Dat ziet er helaas niet goed uit. Vandaag meldde Volkswagen dat de investeringen in elektrische auto's veel hoger zullen uitpakken en de marges gevaarlijk laag zullen worden.

Probleem voor die fabrikanten is dat ze niet concurreren met Tesla, maar met hun eigen ICE modellen. Op korte en middellange termijn betekent dit investeren in ontwikkeling van EV's, met als resultaat dat de winst daalt door de lagere marges ten opzichte van ICE-modellen. Snap wel dat ze daar voorlopig geen zin in hebben.
 
artikel uit de tijd 17-09 :
Nieuwe Brusselse e-Audi raakt minder ver dan gepland

Bovendien moeten Belgische arbeiders ook de batterijcellen, die Audi in Azië aankoopt, samenbrengen in één grote batterij. De medewerkers kregen daarvoor meer dan 200.000 uren training.

Begin september startte de serieproductie van de E-tron. Audi Brussels mag later ook de Sportsback-variant van de E-tron bouwen. Audi investeerde de voorbije jaren 600 miljoen euro in zijn Belgische fabriek. De toekenning van de elektrische modellen gaf de 2.500 werknemers in België werkzekerheid tot 2025.

Nou moe! 200.000 uren training ! :eek:
Je zal maar zo'n opleiding moeten volgen... . Als je 24/7 de cursus volgt ben je bijna 23 jaar zoet... !!
Je zal zéker werkzekerheid hebben tot ver NA 2025... . :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and m0rph
Kortom, de Tesla killers komen het podium opgestrompeld en moeten meteen al indinden op de belangrijkste eigenschappen van een elektrische wagen. Je zou bijna gaan geloven dat ze niet willen dat ze goed verkopen en dat ze opzettelijk de vooroordelen levende houden om achteraf te kunnen zeggen dat ze hun best gedaan hebben.

Inderdaad, dat ze maar oppassen dat ze zelf niet ge-killed worden door Tesla... .

Best wel spijtig dit allemaal. Het zou beter zijn moesten de "rivalen" inderdaad dichter bij Tesla komen qua specificaties. Het zou tenminste de doorstart genereren voor de elektrische auto en de verkoop stimuleren.
Natuurlijk mag de mensheid Audi; MB of VW elektrisch kopen, graag zelfs, wie wil nou dat iedereen met een Tesla rijdt... , dan is er ook niks meer aan... .
 
Toch hoop ik dat 'big auto' over enkele jaren hun zaakjes voor elkaar hebben. Dat ziet er helaas niet goed uit. Vandaag meldde Volkswagen dat de investeringen in elektrische auto's veel hoger zullen uitpakken en de marges gevaarlijk laag zullen worden.
In ieder geval hoeft Volkswagen niet weer zo'n grote stroppenpot te vullen, geen risico op sjoemelsoftware met uitstootwaarden... :p
 
Er zijn wel wat haakjes en oogjes aan de E-Tron, maar de propositie is een stuk beter dan de EQC.

Negatief: 2400 kg totaalgewicht, 700 kg accu; cw waarde 0,28 met camera's ipv spiegels!

Positief: 150 kW DC, 11/22 kW AC laden

Open: uitrustingsniveau van de instapper, actieradius op de snelweg, hoe lang voor dat er voldoen infra is in Europa?

Edit:
Ik zie net in een video van Autoweek dat de camera's ipv spiegels optioneel zijn. Het wordt interessant om te zien wat het verschil in efficiëntie is.
 
Last edited:
Helaas, de verwachting komen weer volledig uit. CW waarde was aangekondigd 0,25, blijkt 0,28 te zijn zonder spiegels dus met spiegels gelijk aan i-Pace. Grote auto, groot frontoppervlak, geen aangepast grote batterij, dus het wachten is op de toelichting van de chef design dat hij niet geschikt is voor de Autobahn. Prima reclame voor de ICE versies. Ik ben daar behoorlijk rechtlijnig in. Dit is geen EV zoals ze bedoeld zijn.
 
Inderdaad, dat ze maar oppassen dat ze zelf niet ge-killed worden door Tesla... .

Best wel spijtig dit allemaal. Het zou beter zijn moesten de "rivalen" inderdaad dichter bij Tesla komen qua specificaties. Het zou tenminste de doorstart genereren voor de elektrische auto en de verkoop stimuleren.
Natuurlijk mag de mensheid Audi; MB of VW elektrisch kopen, graag zelfs, wie wil nou dat iedereen met een Tesla rijdt... , dan is er ook niks meer aan... .

Nog niet zo lang geleden kon je in bepaalde landen kiezen uit Trabant en Trabant. En nu heeft de opkomende en een groot deel van al langer bestaande generaties een iPhone. Even los van feit dat er niet genoeg gemaakt kunnen worden zou het niet eens zo gek zijn. Eenvoudige auto, snel modulair te repareren, gemakkelijk uit te wisselen en opererend in een omgeving waar auto's in de oude zin nauwelijks meer aanspreken, zelfrijden de gewoonste zaak van de wereld is, en functionaliteit het wint van persoonlijke voorkeur want autobezit wordt langzaamaan vervangen door abonnementsconstructies.
 
Die 150 kW laadmogelijkheid maakt toch veel goed. Tegen de tijd dat de auto leverbaar wordt en dat zal vermoedelijk geen drie jaar duren :rolleyes: heb je allicht op een aantal belangrijke assen op de thuismarkt dergelijke laders beschikbaar. De prijs ziet er conform de rest uit, veel hangt af van de basisuitrusting. Ik vind het toch een stevig aanbod. Bovendien made in Belgium, ooit een grote auto-assemblagenatie, dus topkwaliteit.
 
  • Like
Reactions: robertvg