Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De Chinezen komen !

Privacy settings

"Na Lynk & Co dient zich een tweede Chinees automerk aan dat in Europa auto’s gaat produceren en verkopen. De Chinese autofabrikant Thunder Power wil vanaf eind 2020 elektrische auto’s produceren in Gosselies nabij Charleroi. Lynk & Co zal zijn auto’s produceren bij Volvo Cars in Gent. Mogen we binnenkort een invasie van goedkopere Chinese auto’s verwachten?"

En, dat zouden voor Tesla wel eens grotere concurrenten kunnen zijn dan de Duitse Molochs
 
  • Helpful
Reactions: NielsH
Audi in de problemen. E-Tron vertraagt meerdere maanden door software en batterijen.

Urban Windelen on Twitter
Het was te verwachten dat de accu fabrikanten de prijzen drastisch omhoog zouden schroeven. LG kan eigenlijk vragen wat ze wil en doet dat ook. Tesla heeft daar geen last van en ziet door eigen inkoop en productie de prijs van zijn accu's continue dalen.
Daarnaast heeft Tesla ook de hoeveelheid kobalt van 8 naar 2.8% weten te verlagen. Een 90 kWh accu weegt 650 kg.
8% daarvan is kobalt, 52 kg dus. Bij de huidige prijs op de wereldmarkt van 92 dollar per kg, kost het aandeel kobalt in 90 kWh accu's dus 4.782 dollar. En die 4.782 dollar betalen de fabrikanten als Audi, BMW, Mercedes cs aan de accufabrikanten.

Tesla gebruikt maar 2.8% kobalt. Dat levert Tesla een inkoopvoordeel op van 4.782 - 1.674 = 3.108 dollar op.
Dat is een enorm inkoopvoordeel op maar één grondstof in de accu's. Ook lithium heeft Tesla voor vaste prijzen voor vele jaren vastgelegd.

Dit alles toont aan dat het voor de 'oude fabrikanten' hondsmoeilijk is om de omschakeling te maken. Ze hebben de keten niet de hand en worden klem gezet door LG en de zijnen.
De Audi eTron is nu al vertraagd door taaie onderhandelingen met LG over naar de mening van Audi onacceptabele prijsverhogingen van accu's.

Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: FVO and CO2CLEAN
Het was te verwachten dat de accu fabrikanten de prijzen drastisch omhoog zouden schroeven. LG kan eigenlijk vragen wat ze wil en doet dat ook. Tesla heeft daar geen last van en ziet door eigen inkoop en productie de prijs van zijn accu's continue dalen.
Daarnaast heeft Tesla ook de hoeveelheid kobalt van 8 naar 2.8% weten te verlagen. Een 90 kWh accu weegt 650 kg.
8% daarvan is kobalt, 52 kg dus. Bij de huidige prijs op de wereldmarkt van 92 dollar per kg, kost het aandeel kobalt in 90 kWh accu's dus 4.782 dollar. En die 4.782 dollar betalen de fabrikanten als Audi, BMW, Mercedes cs aan de accufabrikanten.

Tesla gebruikt maar 2.8% kobalt. Dat levert Tesla een inkoopvoordeel op van 4.782 - 1.674 = 3.108 dollar op.
Dat is een enorm inkoopvoordeel op maar één grondstof in de accu's. Ook lithium heeft Tesla voor vaste prijzen voor vele jaren vastgelegd.

Dit alles toont aan dat het voor de 'oude fabrikanten' hondsmoeilijk is om de omschakeling te maken. Ze hebben de keten niet de hand en worden klem gezet door LG en de zijnen.
De Audi eTron is nu al vertraagd door taaie onderhandelingen met LG over naar de mening van Audi onacceptabele prijsverhogingen van accu's.

Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?

Bedankt voor je leerzame bijdrage wederom (tussen je TV activiteiten door). Ik bewaar alle uitleg in ons Evernote dossier zodat het in seconden paraat blijft. Keep on the good work!
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Vooralsnog lijkt dit eerder een scam om de Waalse overheid voor $50M te tillen. Eerst zien, dan geloven.
+1.
Wat we zien is een bedrijf dat nog nooit een wagen heeft geproduceerd, maar wel een leuke website heeft (zonder enige bedrijfsinfo overigens) waar je een voorbestelling kan doen voor een wagen (en dan nog niet eens van het model dat ze in Gosselies willen produceren).
Wat we weten is dat 50 miljoen dollar Belgisch belastinggeld door de Waalse regering op een rekening in de Britse Maagdeneilanden werd geplaatst (en niet op een rekening van, zeg maar, het lokale agentschap van BNP of ING in Gosselies). Als dat geld een steun is voor de opstart van de activiteit in Gosselies (dus om lokale aannemers en personeel te betalen) lijkt dit me vreemde kanten op te kunnen gaan, inclusief een door Thunder Power volkomen verzonnen verhaal.
Het enige dat me pleziert is dat de Waalse politici dit verhaal een paar dagen nà de lokale verkiezingen brengen (en niet daags ervoor, want dan zou het nog meer verdacht geklonken hebben) :)
Ik meen ook te begrijpen dat Thunder Power een Taiwanees bedrijf is, en dan kan ik me iets voorstellen bij constructies via de Britse Maagdeneilanden die het de Chinese autoriteiten moeilijker maken om te achterhalen hoe de vork in de steel zit (voor het geval dat Taiwanese bedrijf, of zijn aandeelhouders, ook in China actief is en daardoor sancties en/of geboden opgelegd zou krijgen). Maar het argument overtuigt niet echt; ik vind het nog steeds vooral "gevaarlijk" dat men zoveel Belgisch belastinggeld naar een BVI-rekening van een min of meer onbestaande onderneming zendt... Mijn 2c natuurlijk, ik heb geen interne kennis van het verhaal dus mogelijk zijn er garanties gegeven...
 
Het was te verwachten dat de accu fabrikanten de prijzen drastisch omhoog zouden schroeven. LG kan eigenlijk vragen wat ze wil en doet dat ook. Tesla heeft daar geen last van en ziet door eigen inkoop en productie de prijs van zijn accu's continue dalen.
Daarnaast heeft Tesla ook de hoeveelheid kobalt van 8 naar 2.8% weten te verlagen. Een 90 kWh accu weegt 650 kg.
8% daarvan is kobalt, 52 kg dus. Bij de huidige prijs op de wereldmarkt van 92 dollar per kg, kost het aandeel kobalt in 90 kWh accu's dus 4.782 dollar. En die 4.782 dollar betalen de fabrikanten als Audi, BMW, Mercedes cs aan de accufabrikanten.

Tesla gebruikt maar 2.8% kobalt. Dat levert Tesla een inkoopvoordeel op van 4.782 - 1.674 = 3.108 dollar op.
Dat is een enorm inkoopvoordeel op maar één grondstof in de accu's. Ook lithium heeft Tesla voor vaste prijzen voor vele jaren vastgelegd.

Dit alles toont aan dat het voor de 'oude fabrikanten' hondsmoeilijk is om de omschakeling te maken. Ze hebben de keten niet de hand en worden klem gezet door LG en de zijnen.
De Audi eTron is nu al vertraagd door taaie onderhandelingen met LG over naar de mening van Audi onacceptabele prijsverhogingen van accu's.

Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
Daarom dat ik alleen beleg in autobedrijven die hun eigen productie "hebben". Tesla en BYD dus.
 
upload_2018-10-22_14-45-43.jpeg


4* elektrisch boven op de Stelvio:)
 
View attachment 346099

4* elektrisch boven op de Stelvio:)

Geweldig!

Ben overigens wel benieuwd hoe de defnitieve versie eruit gaat zien. De neuzen van deze testmodellen doen mij denken aan de Volkswagen Kever/Beetle (de huidige). Ik vind de Taycan wat bot/lomp overkomen qua neus. Net als E-tron/EQC/I-Pace, waar ik de scherpere neus van Model S/3/X mooier vindt. Hopelijk is het alleen maar de tape en lijkt de echte neus meer op het prototype:
porsche-taycan-mountain-pass-e1536065003479.jpg
 
Geweldig!

Ben overigens wel benieuwd hoe de defnitieve versie eruit gaat zien. De neuzen van deze testmodellen doen mij denken aan de Volkswagen Kever/Beetle (de huidige). Ik vind de Taycan wat bot/lomp overkomen qua neus. Net als E-tron/EQC/I-Pace, waar ik de scherpere neus van Model S/3/X mooier vindt. Hopelijk is het alleen maar de tape en lijkt de echte neus meer op het prototype:
View attachment 346108
Ze zullen die neus beslist zo laag moeten maken. Anders wordt het met de luchtweerstand weer niks.
Ik schat Porsche hoger in dan Jaguar, Audi, BMW en Mercedes. Die laatste vier zitten nog in de eerste klas van de EV school :)
 
Ook de Porches lijken een voorruit te hebben die veel steiler omhoog komt dan de Tesla.
Ondanks dat de vele lijnen een mooi design geven aan de Porsche lijkt dat op het oog ook niet positief voor een vloeiende luchtstroom.
Maar goed het is idd als snel beter dan wat de andere Duitsers en Jaguar heeft gedaan.