You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het was te verwachten dat de accu fabrikanten de prijzen drastisch omhoog zouden schroeven. LG kan eigenlijk vragen wat ze wil en doet dat ook. Tesla heeft daar geen last van en ziet door eigen inkoop en productie de prijs van zijn accu's continue dalen.Audi in de problemen. E-Tron vertraagt meerdere maanden door software en batterijen.
Urban Windelen on Twitter
Het was te verwachten dat de accu fabrikanten de prijzen drastisch omhoog zouden schroeven. LG kan eigenlijk vragen wat ze wil en doet dat ook. Tesla heeft daar geen last van en ziet door eigen inkoop en productie de prijs van zijn accu's continue dalen.
Daarnaast heeft Tesla ook de hoeveelheid kobalt van 8 naar 2.8% weten te verlagen. Een 90 kWh accu weegt 650 kg.
8% daarvan is kobalt, 52 kg dus. Bij de huidige prijs op de wereldmarkt van 92 dollar per kg, kost het aandeel kobalt in 90 kWh accu's dus 4.782 dollar. En die 4.782 dollar betalen de fabrikanten als Audi, BMW, Mercedes cs aan de accufabrikanten.
Tesla gebruikt maar 2.8% kobalt. Dat levert Tesla een inkoopvoordeel op van 4.782 - 1.674 = 3.108 dollar op.
Dat is een enorm inkoopvoordeel op maar één grondstof in de accu's. Ook lithium heeft Tesla voor vaste prijzen voor vele jaren vastgelegd.
Dit alles toont aan dat het voor de 'oude fabrikanten' hondsmoeilijk is om de omschakeling te maken. Ze hebben de keten niet de hand en worden klem gezet door LG en de zijnen.
De Audi eTron is nu al vertraagd door taaie onderhandelingen met LG over naar de mening van Audi onacceptabele prijsverhogingen van accu's.
Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
En, dat zouden voor Tesla wel eens grotere concurrenten kunnen zijn dan de Duitse Molochs
+1.Vooralsnog lijkt dit eerder een scam om de Waalse overheid voor $50M te tillen. Eerst zien, dan geloven.
Daarom dat ik alleen beleg in autobedrijven die hun eigen productie "hebben". Tesla en BYD dus.Het was te verwachten dat de accu fabrikanten de prijzen drastisch omhoog zouden schroeven. LG kan eigenlijk vragen wat ze wil en doet dat ook. Tesla heeft daar geen last van en ziet door eigen inkoop en productie de prijs van zijn accu's continue dalen.
Daarnaast heeft Tesla ook de hoeveelheid kobalt van 8 naar 2.8% weten te verlagen. Een 90 kWh accu weegt 650 kg.
8% daarvan is kobalt, 52 kg dus. Bij de huidige prijs op de wereldmarkt van 92 dollar per kg, kost het aandeel kobalt in 90 kWh accu's dus 4.782 dollar. En die 4.782 dollar betalen de fabrikanten als Audi, BMW, Mercedes cs aan de accufabrikanten.
Tesla gebruikt maar 2.8% kobalt. Dat levert Tesla een inkoopvoordeel op van 4.782 - 1.674 = 3.108 dollar op.
Dat is een enorm inkoopvoordeel op maar één grondstof in de accu's. Ook lithium heeft Tesla voor vaste prijzen voor vele jaren vastgelegd.
Dit alles toont aan dat het voor de 'oude fabrikanten' hondsmoeilijk is om de omschakeling te maken. Ze hebben de keten niet de hand en worden klem gezet door LG en de zijnen.
De Audi eTron is nu al vertraagd door taaie onderhandelingen met LG over naar de mening van Audi onacceptabele prijsverhogingen van accu's.
Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
Ze zullen die neus beslist zo laag moeten maken. Anders wordt het met de luchtweerstand weer niks.Geweldig!
Ben overigens wel benieuwd hoe de defnitieve versie eruit gaat zien. De neuzen van deze testmodellen doen mij denken aan de Volkswagen Kever/Beetle (de huidige). Ik vind de Taycan wat bot/lomp overkomen qua neus. Net als E-tron/EQC/I-Pace, waar ik de scherpere neus van Model S/3/X mooier vindt. Hopelijk is het alleen maar de tape en lijkt de echte neus meer op het prototype:
View attachment 346108