Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ok, ik snap het wel maar ik ben het er niet mee eens.
Ik ben eigenlijk meer voor het vastzetten van de verantwoordelijken dan hoge geldboetes. Hetzelfde zie je bij die schikkingen bij de ING, waarbij er gewoon betaalt wordt en de verantwoordelijken voelen er niets van (het zijn de aandeelhouders die er voor opdraaien). Zet de hele top maar eens 10 jaar vast, dan gebeurt het echt een stuk minder...
 
Volledig mee eens. Boetes halen niets uit (ze spijzen natuurlijk wel de kas van de betrokken overheden, dus dat is alvast mooi meegenomen voor ons als belastingbetaler) maar ze staan schandelijk genoeg niet in verhouding tot de winsten die die bedrijven gehaald hebben uit hun gesjoemel (en vermoedelijk al helemaal niet in verhouding tot de schade aan mens en milieu, als je alles meerekent).

Akkoord met 10 jaar (enfin, in België vermoedelijk 2 jaar en voor het overige uitstel denk ik, maar da's ook al goed) maar dan wel alleen voor de bestuurders/managers die echt op de hoogte waren (heb de indruk dat men vandaag de ganse raad van bestuur van sjoemelaars in de bak wil steken, terwijl het mij nogal duidelijk lijkt dat zo'n gesjoemel echt nooit openlijk besproken wordt in een raad van bestuur, in het bijzijn van onafhankelijke en niet-uitvoerende bestuurders... - zelfs een voorzitter kan mogelijk niet op de hoogte zijn). Zij die het gesjoemel uitvinden, en al wie het op bestuurs- of managementniveau bewust implementeert, daarentegen, verdienen niet beter...
 
Ik ben eigenlijk meer voor het vastzetten van de verantwoordelijken dan hoge geldboetes. Hetzelfde zie je bij die schikkingen bij de ING, waarbij er gewoon betaalt wordt en de verantwoordelijken voelen er niets van (het zijn de aandeelhouders die er voor opdraaien). Zet de hele top maar eens 10 jaar vast, dan gebeurt het echt een stuk minder...
Die aandeelhouders kunnen er gezamenlijk voor zorgen dat de top moet verdwijnen, maar willen dat blijkbaar ook niet. Vermoedelijk omdat de (grote) investeerdersdankzij deze top al prima rendementen hebben weten te behalen, vaak tegen beter weten in. De aandelen VAG zijn niet grootschalig gedumpt na het schandaal.
 
Eerst zien dan geloven... Maar ik denk/hoop dat het meer meegaan met de tijd en anders omvallen is.
Dat we het nog moeten zien, ben ik met je eens.
Maar tot nu toe lijkt Porsche me echter de enige bestaande fabrikant die serieus een goede EV wil produceren. Waar de anderen alleen weird mobiles en compliance vehicles (nog geen goede Nederlandse woorden voor gevonden) door een paar stagairs heeft laten tekenen en kleien, is het Porsche die hun echte designers en ingenieurs aan het project hebben gezet. (Jaguar heeft er alleen maar een marketing team en een paar inkopers op gezet.)

Tesla heeft inmiddels dan wel een plaats in de geschiedenisboekjes veroverd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook met de totale buit gaan lopen.
 
  • Like
Reactions: basvk and S-19910
Dat we het nog moeten zien, ben ik met je eens.
Maar tot nu toe lijkt Porsche me echter de enige bestaande fabrikant die serieus een goede EV wil produceren. Waar de anderen alleen weird mobiles en compliance vehicles (nog geen goede Nederlandse woorden voor gevonden) door een paar stagairs heeft laten tekenen en kleien, is het Porsche die hun echte designers en ingenieurs aan het project hebben gezet. (Jaguar heeft er alleen maar een marketing team en een paar inkopers op gezet.)

Tesla heeft inmiddels dan wel een plaats in de geschiedenisboekjes veroverd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook met de totale buit gaan lopen.

Het zou een slechte zaak zijn als Tesla met de totale buit zou moeten gaan lopen, daar gaat het ook niet om. Het is alleen jammer dat Porsche de enige is die serieus lijkt te zijn en iets moois wil neerzetten maar het zal niet om een volume-auto gaan. Wat de transitie betreft helpt het dan niet zo veel. Het doel is om zoveel mogelijk kilometers om te zetten in elektrische en daarom zijn auto's als Kona, mits die inderdaad in grote aantallen geproduceerd gaan worden wat nu nog ongewis is vanwege batterijen, zo belangrijk.
 
Weggedrukt uit de USA en nu een winstwaarschuwing:

Weer winstalarm bij Mercedes-moeder Daimler
Dit is de openingstekst van het artikel:
“Het Duitse autoconcern Daimler is met een nieuwe winstwaarschuwing gekomen. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz rekent op extra kosten in verband met de afwikkeling van het dieselschandaal in de autobranche. Ook vallen de verkopen van busjes tegen door vertraging bij de levering van voertuigen en er speelt nog een kwestie rond koelvloeistof.”

Hoe kan je dan schrijven weggedrukt uit de USA en nu een winstwaarschuwing? Blijkbaar is de winstwaarschuwing afgegeven om andere redenen. Bij andere merken zouden we deze opmerking fake news noemen.
 
  • Disagree
Reactions: Basvdpoel
Dat we het nog moeten zien, ben ik met je eens.
Maar tot nu toe lijkt Porsche me echter de enige bestaande fabrikant die serieus een goede EV wil produceren. Waar de anderen alleen weird mobiles en compliance vehicles (nog geen goede Nederlandse woorden voor gevonden) door een paar stagairs heeft laten tekenen en kleien, is het Porsche die hun echte designers en ingenieurs aan het project hebben gezet. (Jaguar heeft er alleen maar een marketing team en een paar inkopers op gezet.)

Tesla heeft inmiddels dan wel een plaats in de geschiedenisboekjes veroverd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook met de totale buit gaan lopen.
De totale wereld autoproductie is 81.500.000 auto's. Zelfs al zouden Tesla en BYD samen 800.000 EV's maken, en zover is het nog lang niet, dan hebben we het nog steeds over minder dan 1%.
De Duitsers, maar ook de Japanners en Koreanen, kunnen het dus nog wel even uitzingen.
Het levert vooral de Duitsers gezichtsverlies op dat een klein fabriekje in de VS hen links en rechts voorbij streeft.
Natuurlijk is het pijnlijk voor 'big auto' om te moeten zien dat Tesla maand op maand alleen in de VS al meer middenklasse auto's verkoopt dan Audi, BMW en Mercedes samen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het zou een slechte zaak zijn als Tesla met de totale buit zou moeten gaan lopen, daar gaat het ook niet om. Het is alleen jammer dat Porsche de enige is die serieus lijkt te zijn en iets moois wil neerzetten maar het zal niet om een volume-auto gaan. Wat de transitie betreft helpt het dan niet zo veel. Het doel is om zoveel mogelijk kilometers om te zetten in elektrische en daarom zijn auto's als Kona, mits die inderdaad in grote aantallen geproduceerd gaan worden wat nu nog ongewis is vanwege batterijen, zo belangrijk.

De totale wereld autoproductie is 81.500.000 auto's. Zelfs al zouden Tesla en BYD samen 800.000 EV's maken, en zover is het nog lang niet, dan hebben we het nog steeds over minder dan 1%.
De Duitsers, maar ook de Japanners en Koreanen, kunnen het dus nog wel even uitzingen.
Het levert vooral de Duitsers gezichtsverlies op dat een klein fabriekje in de VS hen links en rechts voorbij streeft.
Natuurlijk is het pijnlijk voor 'big auto' om te moeten zien dat Tesla maand op maand alleen in de VS al meer middenklasse auto's verkoopt dan Audi, BMW en Mercedes samen.

Tesla is zelfs met de M3 nog steeds geen massa. Natuurlijk scoren ze in korte periodes beter dan geselecteerde concurrenten.
Als Porsche een verdere doorbraak creëert, (zeker geïnitieerd door Tesla) in de acceptatie van BEV vind ik dat prima
 
Waar de anderen alleen weird mobiles en compliance vehicles (nog geen goede Nederlandse woorden voor gevonden) door een paar stagairs heeft laten tekenen en kleien, is het Porsche die hun echte designers en ingenieurs aan het project hebben gezet.

En BMW dan? De Fiat 500e, B electric drive enz. zijn inderdaad typisch voorbeelden van een ‘compliance EV’. Maar de i3 vind ik geen compliance EV en qua design een poging die verder gaat dan een ‘weird mobile’ door een paar stagiairs.
 
En BMW dan? De Fiat 500e, B electric drive enz. zijn inderdaad typisch voorbeelden van een ‘compliance EV’. Maar de i3 vind ik geen compliance EV en qua design een poging die verder gaat dan een ‘weird mobile’ door een paar stagiairs.
Je hebt gelijk. De i3 was een serieuze poging en jammer genoeg geen succes. Prijs en prestaties waren op de tekentafel al achterhaald. Waarom die toch op de markt is gekomen? Geen idee. Ook deed de range extender mijns inziens enorme afbreuk aan de goede bedoelingen van dit model.
 
  • Like
Reactions: job-lek