Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
ik merk de laatste week een verandering in diverse koppen van artikels....
Jaguar moet zich schamen voor de i-Pace

Zo langzamerhand komt het wel aan de oppervlakte. Een SUV, tenzij je die fundamenteel als EV ontwerpt en afziet van merkgebonden gebreken als grote grill, is een heel ongelukkige keuze. Die zakt finaal door het ijs. Niet alleen i-Pace, maar ook EQC en E-tron.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Zo langzamerhand komt het wel aan de oppervlakte. Een SUV, tenzij je die fundamenteel als EV ontwerpt en afziet van merkgebonden gebreken als grote grill, is een heel ongelukkige keuze. Die zakt finaal door het ijs. Niet alleen i-Pace, maar ook EQC en E-tron.

In de wereld rondom mij wil iedereen een SUV. Niet mijn vrouw (die net een roadster heeft gekocht, jammer genoeg geen Tesla) en ook niet ikzelf (die, denk ik, een RWD M3 zou verkiezen tegenover wat ik nu heb, een AWD MS, en die nooit een MX wil), maar vrijwel alle anderen rondom mij willen een SUV (groot of klein), punt. Dat Is blijkbaar het ding van de nabije toekomst, voor het merendeel van de kopers. Dus redelijk logisch dat merken daarop inzetten, ook voor hun EV's, en ook al betekent dit compromissen qua efficiëntie. Jaguar-kopers en Audi-kopers zullen mogelijk naar Audi en Jaguar EV's gaan, ook al zijn die minder efficiënt, omdat die SUV zijn (en minder groot/lomp/duur dan de MX). De Cayenne heeft Porsche gered en de F-Type Jaguar, denk ik! Kijk ook naar de Chinezen, die zetten ook volop in op EV's in SUV-vorm. En Tesla zelf met de MY, per hypothese minder efficiënt dan de M3. Die merken (inclusief Tesla) weten wat ze doen denk ik.
 
  • Like
Reactions: fivari and F500e
In de wereld rondom mij wil iedereen een SUV. Niet mijn vrouw (die net een roadster heeft gekocht, jammer genoeg geen Tesla) en ook niet ikzelf (die, denk ik, een RWD M3 zou verkiezen tegenover wat ik nu heb, een AWD MS, en die nooit een MX wil), maar vrijwel alle anderen rondom mij willen een SUV (groot of klein), punt. Dat Is blijkbaar het ding van de nabije toekomst, voor het merendeel van de kopers. Dus redelijk logisch dat merken daarop inzetten, ook voor hun EV's, en ook al betekent dit compromissen qua efficiëntie. Jaguar-kopers en Audi-kopers zullen mogelijk naar Audi en Jaguar EV's gaan, ook al zijn die minder efficiënt, omdat die SUV zijn (en minder groot/lomp/duur dan de MX). De Cayenne heeft Porsche gered en de F-Type Jaguar, denk ik! Kijk ook naar de Chinezen, die zetten ook volop in op EV's in SUV-vorm. En Tesla zelf met de MY, per hypothese minder efficiënt dan de M3. Die merken (inclusief Tesla) weten wat ze doen denk ik.

Natuurlijk weten ze dat. En ze weten ook dat deze handicap ervoor zal zorgen dat deze auto's niet in grote getallen verkocht zullen gaan worden en, sterker nog, voor een stijging in de verkoop van hun ICE-age versies gaat zorgen.
Laten we welwezen, je koopt een auto van een ton, dan wil je niet dat je beperkt bent in het gebruik. En dat ben je wanneer je er niet mee kunt reizen met normale snelwegsnelheid zonder niet je batterij extreem snel leeg te rijden.
Zo is de cirkel weer rond en kan men over gaan tot de orde van de dag.
 
Natuurlijk weten ze dat. En ze weten ook dat deze handicap ervoor zal zorgen dat deze auto's niet in grote getallen verkocht zullen gaan worden en, sterker nog, voor een stijging in de verkoop van hun ICE-age versies gaat zorgen.
Laten we welwezen, je koopt een auto van een ton, dan wil je niet dat je beperkt bent in het gebruik. En dat ben je wanneer je er niet mee kunt reizen met normale snelwegsnelheid zonder niet je batterij extreem snel leeg te rijden.
Zo is de cirkel weer rond en kan men over gaan tot de orde van de dag.
Volgens mij is @Carl vrij duidelijk met zijn post, deze mensen kopen dus de suv, ondanks zijn nadelen (en voordelen).
Dit heeft dus niks te maken met een hoger merk ideaal of transitie maar met mode/trend/behoefte.
De trend en mode is wel elektrisch en groen maar blijkbaar wordt er ook gekozen voor de merken die ze kennen en de bouw (suv).
Dat gaat ook nog wel even duren voordat mensen/consumenten daar van af stappen.

Overigens, als je een model X van een ton koopt ben je ook beperkt in je range en gebruik, meer dan een 75 zit er dan niet in, en die raakt bij 140 ook vrij snel leeg kan ik uit ervaring melden.
 
Natuurlijk weten ze dat. En ze weten ook dat deze handicap ervoor zal zorgen dat deze auto's niet in grote getallen verkocht zullen gaan worden en, sterker nog, voor een stijging in de verkoop van hun ICE-age versies gaat zorgen.
Laten we welwezen, je koopt een auto van een ton, dan wil je niet dat je beperkt bent in het gebruik. En dat ben je wanneer je er niet mee kunt reizen met normale snelwegsnelheid zonder niet je batterij extreem snel leeg te rijden.
Zo is de cirkel weer rond en kan men over gaan tot de orde van de dag.

Geen haar op mijn hoofd denkt er aan om in een MS te rijden. :cool:
 
  • Funny
Reactions: Carl and job-lek
Het valt op dat er veel orders van de Jaguar I-pace gecanceled zijn en deze onder de cataloguswaarde verkocht worden.
Er word gesproken over een actieradius van 300 km werkelijk. Dit is toch niet zo verkeerd? Mijn X75D haalt net de 250 km.

Enkel het laden zou thuis 2x langer duren dan op 3x16A begrijp ik. Maar zon ramp is dit niet toch? Fastned zou hem sneller vol kunnen gooien.
 
Een modern nietpistool werkt prima en veel sneller. (Oxford haarinstituut). @PaulusdB weet het adres.
Je zou het ook aan een ervaringsdeskundige kunnen vragen:
29528105-A0A5-46CC-BBC4-4E49C16BC6BA.jpeg
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and Jkr85
of op youtube meekijken. is van vorig jaar - ging prima dus
Het valt op dat er veel orders van de Jaguar I-pace gecanceled zijn en deze onder de cataloguswaarde verkocht worden.
Er word gesproken over een actieradius van 300 km werkelijk. Dit is toch niet zo verkeerd? Mijn X75D haalt net de 250 km.

Enkel het laden zou thuis 2x langer duren dan op 3x16A begrijp ik. Maar zon ramp is dit niet toch? Fastned zou hem sneller vol kunnen gooien.

Lijkt me ook niet zo'n probleem, maar voor mensen die nog geen ervaring hebben is het misschien nog een te grote hobbel. Overigens rijdt de X75D verder dan de I-Pace bij 100+ km/u.
 
Lijkt me ook niet zo'n probleem, maar voor mensen die nog geen ervaring hebben is het misschien nog een te grote hobbel. Overigens rijdt de X75D verder dan de I-Pace bij 100+ km/u.

Nou, laden op 2,3 Kw (de Jaguar versie van de UMC) of 11 Kw is best wel een verschil.En wat voor een kleinere en goedkopere EV niet zo'n bezwaar zou zijn, enorm hoog verbruik bij 120/130 km, speelt natuurlijk wel bij een auto van deze klasse die toch vooral zakelijk gereden gaat worden en veel snelwegkilometers maakt.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Nou, laden op 2,3 Kw (de Jaguar versie van de UMC) of 11 Kw is best wel een verschil.En wat voor een kleinere en goedkopere EV niet zo'n bezwaar zou zijn, enorm hoog verbruik bij 120/130 km, speelt natuurlijk wel bij een auto van deze klasse die toch vooral zakelijk gereden gaat worden en veel snelwegkilometers maakt.

Ik denk dat meeste I-Pace rijders mogelijkheid hebben om thuis met minimaal 25A een laadpaal te plaatsen. Dan laad je met ~5,7kW en dan heb je ~9 uur nodig voor 200 echte km bereik. Lijkt me prima voor 90% van publiek.
Natuurlijk was een 3-fase lader beter geweest, gelukkig gaat die komen, maar zonder 3-fase en met hoog energiegebruik is het nog steeds voor velen een prima inzetbare auto. Hij is volgens mij ook primair gericht op mensen die een Tesla niet zien zitten en die mensen willen we ook in een EV krijgen :)