Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt het over afwerking. Afwerking betreft zowel ex- als interieur.
... Als ik reageer onder een foto van het interieur, en in mijn zin specifieer over welke afwerking het gaat - knopjes, beeldschermen, franjes, details?

Was het voor jou niet duidelijk genoeg dat ik het over het interieur had? En nu ik verduidelijkt heb dat het over het interieur had, vind je je kritiek dan nog altijd gefundeerd?

Ik stel voor dat we terug over de inhoud gaan praten, ipv de vorm?
 
De inhoud is dat de afwerking, zowel in- als exterieur van Tesla minder is dan dat voor een auto van die prijsklasse mag verwachten, en dat de afwerking van de Duitse auto's beter is. Of wil je zeggen dat Tesla net zo goed of beter afwerkt? Even helemaal los van knopjes, beeldschermen en dergelijke want dat is uiterlijk.
 
En mijn argument is dus dat qua interieur in een Porsche, waar je alle gelakte plastic knoppen en aluminium accentjes vervangt door grote beeldschermen, je op een interieur uit komt dat verbazingwekkend erg op dat van Tesla lijkt.

Verder heb ik meerdere BMW's gehad en nog over een 911 getwijfeld, en wat me opviel in de 911 was al het plastic dat net niet in het zicht of bereik van je handen zat. Getuige het gekraak in onze BMW's van plastic onderdelen die flexen bij het rijden vind ik het interieur van mijn Model X erg goed in mekaar zitten ja, ook al heeft mijn beeldscherm ook al de gele rand. En na 100000km in mijn Model X moet ik vaststellen dat het kunstleder aanzienlijk slijtvaster is dan het echte leder in een BMW. Ook staat het kunstleder in mijn Model X en onze Model 3 altijd netjes strak, terwijl dat in onze Audi en onze BMW's altijd gerimpeld was. Ik heb het dan niet over de dakota structuur, maar effectief glad nappa leer dat niet strak om de kussens spande.

Maar verder mag je natuurlijk blijven argumenteren dat ik een fanboi ben. Bij BMW kwam ik vaker bij de service langs, maar kende men mij niet. Bij Tesla kent men mij bij naam, en ik moet met 50000km per jaar moeite doen om er een voet binnen te zetten.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Best een mooi ding die Porsche. Het grootste nadeel van alles wat niet Tesla is, is het laadnetwerk. Van Noordkaap tot Zuid Spanje tref je Superchargers, die netjes worden aangegeven op het fullsize navigatiescherm. Grootste nadeel van Tesla, is dat alles wat niet Tesla is een hoger serviceniveau heeft en de kwaliteit/afwerking beter voor elkaar heeft. Om even te zwijgen over de lakkwaliteit, de make-up de Kardashians (maakt niet uit welke) is slijtvaster. ;)

Mocht Tesla voor wat betreft de Superchargers de samenwerking met Porsche aangaan (mooie inkomstenbron voor Tesla), dan zal mijn keuze over een paar jaar wel wat lastiger zijn.
 
Ik denk dat tegen 2-3 jaren de uitrol van andere snellaad-netwerken zo hard is gegaan dat je dan wel zorgeloos een andere +100kW EV kan aankopen.

Wat mij niet overtuigt is dat het nog altijd een gewone auto is waar je zelf moet in sturen. Als een concurrent ook echt de controle over de software neemt - niet alleen lane keeping en TACC maar ook een duidelijke consistente visie over usability en snelheid van hun navi/media software en OTA updates - dan heeft Tesla voor mij als koper wat te vrezen. En ik vind/dacht dat Porsche daar ook het meest volwassen in is, maar ook zij zitten vast aan het verleden en zijn business development managers die hard- en software uitbesteden.

En ja, service en verkoop kan nog altijd veel beter bij Tesla, maar in vergelijking met de concurrentie met hun koehandel staan ze al heel ver, soms te ver voor de gemiddelde autokoper. Ik kan bijvoorbeeld niet voorstellen dat mijn ouders zouden weten dat ze voor een probleem aan hun auto, of een service, ze via een app dit zelf moeten plannen. Maar jij en ik hebben vermoedelijk ook al lang geen secretaresse meer die onze agenda beheert en waar mensen naartoe bellen om een afspraak te plannen? Dat doen we al 15 jaar via Outlook en de laatste 5 jaar zelfs via Doodle.
 
En mijn argument is dus dat qua interieur in een Porsche, waar je alle gelakte plastic knoppen en aluminium accentjes vervangt door grote beeldschermen, je op een interieur uit komt dat verbazingwekkend erg op dat van Tesla lijkt.

En daar zit dus de spraakverwarring. Dat is niet afwerking in de zin van kwaliteit (het door mij gehanteerde begrip), maar het uiterlijk.

Volgens Vandale is afwerking de manier waarop iets is voltooid, mijn interpretatie dus.

Verder heb ik meerdere BMW's gehad en nog over een 911 getwijfeld, en wat me opviel in de 911 was al het plastic dat net niet in het zicht of bereik van je handen zat. Getuige het gekraak in onze BMW's van plastic onderdelen die flexen bij het rijden vind ik het interieur van mijn Model X erg goed in mekaar zitten ja, ook al heeft mijn beeldscherm ook al de gele rand. En na 100000km in mijn Model X moet ik vaststellen dat het kunstleder aanzienlijk slijtvaster is dan het echte leder in een BMW. Ook staat het kunstleder in mijn Model X en onze Model 3 altijd netjes strak, terwijl dat in onze Audi en onze BMW's altijd gerimpeld was. Ik heb het dan niet over de dakota structuur, maar effectief glad nappa leer dat niet strak om de kussens spande.

Dat was bij mijn BMW's anders, daar kon je niet zien dat die auto's al 4 of 5 jaar oud waren, en 180.000 km gereden hadden. Geen piepje of kraakje te horen.

Maar verder mag je natuurlijk blijven argumenteren dat ik een fanboi ben. Bij BMW kwam ik vaker bij de service langs, maar kende men mij niet. Bij Tesla kent men mij bij naam, en ik moet met 50000km per jaar moeite doen om er een voet binnen te zetten.

En dat was bij alle garages, van Peugeot tot Ford bij mij ook zo.

Over je andere reactie:
Over het nut van OTA updates kun je twijfelen, zeker als alle software als Beta software wordt uitgerold zonder voldoende testen. Ik hou er niet zo van als min of meer onaangekondigd kritiek gedrag wordt gewijzigd. Er zijn voors en tegens. Ik denk dat de voordelen van TACC wat worden overschat tegenover de kwaliteiten van andere fabrikanten, of dat de nadelen wat te makkelijk onder het tapijt worden geschoven. Als je ziet wat Hyundai ongemerkt doet in dat opzicht, dat is best impressive. Er wordt alleen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven.

Self learning systemen (AI) zijn leuk, maar niemand begrijpt hoe en waarom ze werken, en soms tot conclusies komen die niet voorspelbaar zijn. Dat kan gevaarlijk zijn. Edge of science is leuk, maar heeft risico's.
 
Last edited:
Het zal wel aan mij liggen dan. Toen ik mijn eerste en enige Ford kocht, herkende de verkoper me plots ook niet meer. Bij BMW was dat anders. Niet te klagen van BMW, verkoper en zelfs management kende me. Enkel de service balie kon het gezicht niet aan de naam plakken, en vroeg telkens de naam of kentekenplaat.

En om het voor je duidelijk te maken: ja ik vind dat als je bij Porsche de knopjes vervangt door schermen, het uiterlijk niet zo veel meer afwijkt van wat je bij een Tesla krijgt. Als je dat uiterlijk van het interieur vergelijkt met bijvoorbeeld het interieur van een Panamera, dan zit er in de Taycan toch aanzienlijk minder bling-bling? En die bling-bling is volgens mijn mening vooral subjectief door de materiaalkeuze, aluminium en chroom gelakte plastic onderdelen. Pas op, ik vind de Taycan nog altijd knap, maar ik vind het interieur van de Model S/X en 3 ook knap.
 
En daar zit dus de spraakverwarring. Dat is niet afwerking in de zin van kwaliteit (het door mij gehanteerde begrip), maar het uiterlijk.

Volgens Vandale is afwerking de manier waarop iets is voltooid, mijn interpretatie dus.



Dat was bij mijn BMW's anders, daar kon je niet zien dat die auto's al 4 of 5 jaar oud waren, en 180.000 km gereden hadden. Geen piepje of kraakje te horen.



En dat was bij alle garages, van Peugeot tot Ford bij mij ook zo.

Over je andere reactie:
Over het nut van OTA updates kun je twijfelen, zeker als alle software als Beta software wordt uitgerold zonder voldoende testen. Ik hou er niet zo van als min of meer onaangekondigd kritiek gedrag wordt gewijzigd. Er zijn voors en tegens. Ik denk dat de voordelen van TACC wat worden overschat tegenover de kwaliteiten van andere fabrikanten, of dat de nadelen wat te makkelijk onder het tapijt worden geschoven. Als je ziet wat Hyundai ongemerkt doet in dat opzicht, dat is best impressive. Er wordt alleen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven.

Self learning systemen (AI) zijn leuk, maar niemand begrijpt hoe en waarom ze werken, en soms tot conclusies komen die niet voorspelbaar zijn. Dat kan gevaarlijk zijn. Edge of science is leuk, maar heeft risico's.
Het hangt er een beetje vanaf welk model. Als ik de Model 3 met een BMW 3 vergelijk dan vind ik het interieur van de Model drie veel mooier afgewerkt en mijlen voor qua design. Alles is zo clean afgewerkt en het concept revolutionair.
Als ik dan naar het interieur van de Model S kijk dan moet ik je gelijk geven. Daar hebben ze een "klassiek" dashboard genomen waar ze een mega touchscreen in gepropt hebben, persoonlijk nooit fan geweest van het interieur. Dan vind ik in vergelijking met de Model S de Porsche veel mooier en moderner afgewerkt. Voor de prijsklasse van een model S verwacht ik toch dat tikkeltje meer maar dat zit er ongetwijfeld aan te komen. Wooter heeft wel gelijk dat Porsche en andere merken allemaal het concept van de grote touchscreens overnemen van Tesla. Ze proberen het wat te verdoezelen door de vorm van de schermen maar het valt toch op.
 
Dat iedereen schermen begint te gebruiken, is ergens een logische evolutie, dat op zich vind ik geen verdienste van Tesla opzich.

Wat ik geweldig van Tesla vind, en wat de andere niet begrepen hebben of niet kunnen, is dat Tesla de wagen rond het scherm opgebouwd heeft, lees software. Zij hebben een soort OS rond die wagen gebouwd (dat gevoel krijg ik)
Dit is silicon Valley all over....de API die je kan aanspreken, de over-the-air up en downgrades :D, zijn het hart van die auto en het scherm is de toegang tot die wagen voor de bestuurder. Bij de andere voelt het gewoon aan als...een scherm.

Voor wat de afwerking betreft van de wagen zelf, wat hier ook beweerd wordt, het is geen BMW/Audi/Mercedes punt.
En dat is voor mij ook geen punt alleen mag men toch wel eens werk gaan maken van de typische punten die hier TE VEEL langskomen. Dit is gewoon een productie process/check issue. Waarom? Geen idee.

Denk ook even na over het volgende, als Tesla hetzelfde volume als BMW, Audi of Mercedes per maand zou afleveren dan zou de hel losbarsten. Met alle respect maar maandelijks levert Tesla nog steeds maar een fractie van de wagens af die de andere afleveren (voorlopig) (zie www.autotijd.be voor cijfers)

En niet over Noorwegen beginnen, dit is een uiterst kleine markt sowieso waar men hard op het verbannen van ICE heeft ingezet met alle incentives en regelgeving van dien. Noorwegen is rijk en heeft stuwmeren en voert olie uit. Het heeft ook enorme overschotten en kan dus een deftig beleid hieromtrent voeren.
 
En mijn argument is dus dat qua interieur in een Porsche, waar je alle gelakte plastic knoppen en aluminium accentjes vervangt door grote beeldschermen, je op een interieur uit komt dat verbazingwekkend erg op dat van Tesla lijkt.

Verder heb ik meerdere BMW's gehad en nog over een 911 getwijfeld, en wat me opviel in de 911 was al het plastic dat net niet in het zicht of bereik van je handen zat. Getuige het gekraak in onze BMW's van plastic onderdelen die flexen bij het rijden vind ik het interieur van mijn Model X erg goed in mekaar zitten ja, ook al heeft mijn beeldscherm ook al de gele rand. En na 100000km in mijn Model X moet ik vaststellen dat het kunstleder aanzienlijk slijtvaster is dan het echte leder in een BMW. Ook staat het kunstleder in mijn Model X en onze Model 3 altijd netjes strak, terwijl dat in onze Audi en onze BMW's altijd gerimpeld was. Ik heb het dan niet over de dakota structuur, maar effectief glad nappa leer dat niet strak om de kussens spande.

Maar verder mag je natuurlijk blijven argumenteren dat ik een fanboi ben. Bij BMW kwam ik vaker bij de service langs, maar kende men mij niet. Bij Tesla kent men mij bij naam, en ik moet met 50000km per jaar moeite doen om er een voet binnen te zetten.

Ik kan niet zeggen dat ik je mening deel over het leer of het kraken in een BMW of Mercedes. Heb er ook meerdere gehad en nooit zo ervaren . (Gingen er wel na 3 jaar uit). Ook over Porsche kan ik je niet bijtreden maar dat komt wss dat ik enkel ervaring heb met het lederen dashboard optie. (997.2) wat ik wel toegeef is dat het interieur van een M3 erg futuristisch oogt tov de hierboven vermelde wagens.

Als ik mij niet vergis, heeft Tesla in het begin beroep gedaan op Mercedes onderdelen en resources bij de conceptie van hun modellen. Dit zegt eigenlijk genoeg. Ze zijn niet te raden gegaan bij Chevrolet of een andere Amerikaan...maar eerlijkheid gebied te zeggen dat het toch een ander niveau is blijkbaar.

Op verschillende fora las ik over de BMW z4 (meestal Amerikanen) over kwaliteitsproblemen. Laat nu juist de z4 in de US gebouwd worden (heb zo nog een James bond model gehad vroeger) dus begin ik mij af te vragen of de Amerikanen tegenover de Duitsers toch iets minder grundlich zijn als het op afwerken aankomt.

Ps: dat ze je in de garage niet kennen is voor mij een goed teken ;) ik kan persoonlijk niet klagen over mijn BMW garage, heel correct, vriendelijk, snel en eerlijk maar dit hangt ook echt van garage tot garage af, ik ken inderdaad ook afzetters. Gelukkig kom ik er ook bijna nooit, enkel voor onderhoud
 
Het hangt er een beetje vanaf welk model. Als ik de Model 3 met een BMW 3 vergelijk dan vind ik het interieur van de Model drie veel mooier afgewerkt en mijlen voor qua design. Alles is zo clean afgewerkt en het concept revolutionair.
Als ik dan naar het interieur van de Model S kijk dan moet ik je gelijk geven. Daar hebben ze een "klassiek" dashboard genomen waar ze een mega touchscreen in gepropt hebben, persoonlijk nooit fan geweest van het interieur. Dan vind ik in vergelijking met de Model S de Porsche veel mooier en moderner afgewerkt. Voor de prijsklasse van een model S verwacht ik toch dat tikkeltje meer maar dat zit er ongetwijfeld aan te komen. Wooter heeft wel gelijk dat Porsche en andere merken allemaal het concept van de grote touchscreens overnemen van Tesla. Ze proberen het wat te verdoezelen door de vorm van de schermen maar het valt toch op.
Bas van Putten heeft dit wel mooi weergegeven. Onder het kopje Lof die te laat komt. Deze gedachte kun je doortrekken naar alle Duitse merken. De functie zoals Tesla zijn schermen gebruikt is de Duitsers ook ontgaan. Die gebruiken gewoon één scherm om de knoppen van de verwarming weer te geven zoals de fysieke knoppen er vroeger uitzagen. Voegt dus geen functie toe.
De Audi A6 is een fluisterende slee voor een vergrijsde wereldorde ...

https://www.nrc.nl › nieuws › 2018/10/11 › fluisterende-slee-voor-een-vergr...
 
  • Like
Reactions: Mad P***y

De Anwb haalt met de E-Tron 1700km niet binnen 24 uur. Dit met een bus er achteraan om de mensen die oververmoeid zijn af te lossen.
Het doel is dus niet bereikt want de gemiddelde reistijd is aanzienlijk lager dan op brandstof.
Hmmm... Wat een pretentieus verhaal... Alsof het nu pas mogelijk is dankzij Audi en ionity.
En de opmerking dat met een 350 je lader de auto in 4 minuten vol zit... Ja, als ie bij aanvang nog 80% vol zit.

4 jaar geleden, met een handjevol matige snelladers, reedt ik naar mijn vakantie adres op 1400 km in 15 uur. En dat was vooral omdat we een paar iets langere stops namen. Even uurtje ogen dicht. Of even uitgebreid lunchen en de benen strekken. Anders was er nog wel 1 uur af gegaan.

Ik schat in dat je met de model 3 zonder enig probleem de genoemde 1700 km zou kunnen afleggen in 15 uur, als je het doet zoals de ANWB dat hier doet...

En een verbruik van 24.x... met volle bepakking op vakantie en met 130km/u blijf ik daar nog onder
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik denk (ik heb er nog niet zelf in gezeten) dat de Porsche het alleen op uiterlijk en op de degelijkheid van het interieur gaat winnen van de MS. Dat interieur telt voor mij niet omdat dat gepaard gaat met een heel traditioneel auto interieur terwijl ik juist wacht tot de MS geleverd gaat worden met een M3-achtig interieur. Less=more ipv bling-bling-knopjes van BMW,Mercedes,Porsche etc. Het uiterlijk van de Porsche is wellicht mooier maar ook meer muscle-car. Dat heeft ook niet mijn voorkeur. Ik ben ook meer Maserati dan Lamborghini ;)

Qua prijs zal de Porsche het ook niet gaan winnen en als de UI een beetje lijkt op wat er in andere Porsches zit dan scoren ze daar ook niet mee.

Laadinfrastructuur (voor mij alleen van belang op vakantie of internationale zakenreizen) gaat in de komende 5 jaar die van Tesla niet inhalen ben ik bang en de range is ook niet veel beter dan die van de MS.

Stoelen in mijn oude MS zijn inderdaad een probleem. Die zijn ruk, zeker de achterbank...

Disclaimer: bovenstaand is persoonlijke mening... iedereen die vindt dat Porsche het mooi en goed doet heeft 'ook' gelijk... maar ik wacht met smart op andere alternatieven voor een MS
Helder zo! Auto is toch veel emotie en dat is voor iedereen anders. Ik bedoelde de polestar 2 eigenlijk
 
Mocht iemand nog vragen hebben over de bouwkwaliteit van in de VS geproduceerde premium wagens, bij Mercedes hebben ze daar nu ook (niet zo’n mooie) ervaring mee met de GLC/GLE modellen. Tijdelijke geparkeerd op een vliegveld, wachtend dat ze gefixt kunnen worden. Misschien is de functie van “kwaliteitsinspecteur” in de VS nog niet bekend.

Privacy settings