Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog eens goed naar die Zoë reclame geluisterd, die is vast door een stel gehaaide juristen in elkaar gezet.
Eerst hoor je de man zeggen dat je er 400 km volgens NEDC mee kan rijden, plus dat je er van Utrecht naar Antwerpen en terug mee haalt, en vervolgens gaat zijn vrouw roepen of naar Brussel of Keulen.
Dat is een sterk stukje exoneratie: die man kan natuurlijk altijd zeggen dat z'n vrouw niet weet wat NEDC cijfers zijn :D
 
IMG_6176.PNG
 
  • Informative
Reactions: Gerard60 and HWS
De vorm van het contactvlak bepaalt, naast de constructie en soepelheid van de band, de rolweerstand. Als het contactvlak vrijwel rond is, is de rolweerstand het laagst. Er is dan geen 'arm' waar de band tegenop hoeft te lopen. Hoe langer het contactvlak, hoe meer arm, en dus meer rolweerstand. Vervormingen door een kort contactvlak spelen geen rol.
Als er op rollenbanken wordt getest komen de smalle banden er relatief snel uit. Test ik diezelfde banden met mijn pendelmachine op gewoon asfalt, dan winnen de brede banden het altijd. En wie heeft er nu gelijk? Ik.
Nee, geen gekheid. Ik kan de banden ook testen met een vermogenmeter (SRM7) in mijn velomobiel. Dan blijken de brede banden de winnaar te zijn.
Nu is het niet zo dat wielrenners dan maar met 50 mm brede banden moeten gaan rijden, de luchtweerstand van brede banden levert boven de 30 km/u een kantelpunt op. Wel zie je in het profpeloton dat de renners in de afgelopen jaren van 21 mm via 23 en 25 mm, nu steeds meer met 28 mm brede banden gaan rijden. Dat doen ze uitsluitend om de laagste rolweerstand te krijgen. Daarnaast zijn 28 mm banden op slechter wegdek sowieso sneller en comfortabeler dan smallere bandjes.
I merkte tussen 23-28mm banden en 60mm banden pas bij 40km/u echt verschil. Het kantelpunt zal misschien iets lager geweest zijn. Ik ben nogal groot, dus ben zelf een grote aerodynamische factor in het geheel.
Maar rollen bredere autobanden ook sneller?
 
Vanaf 80k is toch wel erg veel geld voor een auto van ongeveer formaat Model 3 en dan zonder alle bijzonderheden die Model 3 meebrengt. Om concurrerend te zijn zou de prijs ook ongeveer op dat niveau moeten liggen. Ik zou het voorlopig maar even aanzien.
Het is veel geld inderdaad, maar hij is veel groter dan de model 3 voor zover ik kan inschatten.
Verder moeten we van beide auto's nog maar afwachten wat ze ons brengen.
Over de model 3 weet ik officieel niet meer dan hoe de carrosserie er (globaal) uitziet en wat zijn minimale specs zijn, plus een handvol tweets van Elon. De rest is speculatie (bijv. de prijs van de model 3 in NL). (Met de i-Pace is het niet anders overigens).

Dus moeilijk te zeggen of je de auto's echt kunt vergelijken, en of de i-Pace die 80k waard is. Als ie net zo fijn of zelfs beter rijdt en spoort dan een model S of X, zich waarmaakt qua range en opladen en verder de uitstraling en afwerking heeft van een high end Jaguar, wellicht?

Verder moeten we ons gewoon goed beseffen dat de BPM korting in dit geval waarschijnlijk niet naar ons gaat maar naar de fabrikant.
(een beetje hetzelfde als met aftrekbare hypotheken - waren ze niet aftrekbaar, dan waren de huizenprijzen en hypotheekbedragen gewoon lager geweest in NL - off topic dit dus als je op deze stelling wilt reageren -> Off topic draadje).
 
I merkte tussen 23-28mm banden en 60mm banden pas bij 40km/u echt verschil. Het kantelpunt zal misschien iets lager geweest zijn. Ik ben nogal groot, dus ben zelf een grote aerodynamische factor in het geheel.
Maar rollen bredere autobanden ook sneller?
Nee, bredere autobanden hebben een hogere rolweerstand en ... luchtweerstand. Bredere banden hebben een ongunstiger verhouding tussen breedte en hoogte van de band. Hoe hoger een band is hoe meer de wangen flexibel kunnen inveren. En dat inveren van een band kost minder energie dan het minder inveren van een lage band opvangen in demping.
Daarnaast is het frontale oppervlak van die brede band groter en dat draagt direct bij aan een hogere weerstand.
Nu moet mij wel van het hart dat een hogere band, ik rij nu met 19" winterbanden, een meer stuiterig rijgedrag oplevert. De hogere band levert meer vering op maar wel een vering zonder demping. Ik vind dat gedrag zonder meer onprettig.
Wel met een duidelijk lager verbruik dan met 21".
 
Last edited:
Goede info!
Voor dat verende gevoel zou een piggybag met eventueel demper geplaatst kunnen worden. Meer volume voor dezelfde band/velg combinatie. Dus minder progressieve drukverandering bij indrukken. Verbind de piggybag met een dunne leiding en je hebt demping op de in- en uitgaande slag. Alleen demping op de uit-slag geeft natuurlijk verminderde stuiterigheid.
 
Verder moeten we van beide auto's nog maar afwachten wat ze ons brengen.
Over de model 3 weet ik officieel niet meer dan hoe de carrosserie er (globaal) uitziet en wat zijn minimale specs zijn, plus een handvol tweets van Elon..
Tesla heeft al vaker elektrische auto's op de markt gebracht, op de essentiële onderdelen is over model 3 meer bekend en met meer zekerheid dan over de I-Pace. Met name op twee onderdelen legt de I-Pace het af, snelladen en de zelfsturende functies. Met de model 3 kun je eenvoudig naar Zuid-Frankrijk rijden, voor de I-Pace is Lyon te ver. Het is een goede huurauto of als auto erbij. Voor veel mensen is dat genoeg natuurlijk.
 
hier nog een bericht: Friese dealer moet EV terugkopen na misleiding
Slechte zaak: een praktijk range van maximaal 100 km terwijl er 200 wordt genoemd....

Interessant. En moedig van hem dat hij dit voor heeft laten komen en heeft doorgezet.
Wellicht dat autokopers nu beter die absurde sjoemel-NEDC rating door gaan prikken.
Of beter: dat fabrikanten die gewoon ophouden te gebruiken.
 
Je bent ook wel een beetje dom als je jezelf 34 keer laat wegslepen.

Ik denk dat dat niet op zijn eigen kosten is. Als de batterij gehuurd werd dan zit er gratis slepen tot thuis of het dichtstbijzijnde laadpunt bij in de prijs.

Met voorbedachte raden want dat maakt de case natuurlijk veel geloofwaardiger dan dat hij zelf gewoon telkens even bijtankt bij FastNed of zo, gewoon Nissan laten opdraaien en telkens leegrijden op dat traject na een volle laadbeurt weliswaar.
 
Zo, geen enkele dealer die nu nog elektrische auto's gaat verkopen, zonder de aangegeven range enorm te nuanceren, terwijl hij ondertussen de klant in een 'schone' diesel praat...
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik het op de radio hoorde. Alle vooroordelen van sceptici worden hiermee bevestigd. De woordvoerder van Nissan had ook al een zwak verhaal over verkeerde uitleg van de verkoper, wettelijke normen, etc. Hij kwam er niet meer uit....

Op het gebied van emissies is recent dit gestart.Car Emissions Testing Facts Een goede start!
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: robertvg