Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat we allemaal weer aan het gissen zijn. Wat we weten is dat Tesla de oude batterijen gaat recyclen, d.w.z. de grondstoffen gebruiken in het produktieproces van nieuwe autobatterijen die na 10 jaar ongetwijfeld zo'n 75% efficiënter zijn dan. Uiteindelijk zal het proces zo zijn dat, als de benodigde auto's er zijn, er geen nieuwe grondstoffen nodig zijn omdat die bij vervanging worden hergebruikt uit de batterij die uit het verkeer komt. Ik adviseer om de keynote van J.B. Straubel nog eens te bekijken, wel even een zit, maar geeft wel behoorlijk inzicht.

Verder denk ik niet dat ik over tien jaar deze batterij, die dan uiteraard gedegradeerd zal zijn, flink verouderd en onnodig groot, in mijn garage wil hangen als er voor een veel lager bedrag dan een massa geproduceerde Powerwall 3 of 4 zal zijn met een inhoud die perfect is afgestemd op de plaatselijke situatie. (wel of geen EV, zoja hoeveel, wel of geen solarroof, wel of geen sauna/zwembad etc.)

En waarom denken we nu al dat de batterij voor Tesla geen waarde zal hebben? De auto wordt teruggenomen en men zal daar zeker een prijs voor over hebben. Ze besparen ook kosten. En recyclen kunnen ze nu al en dit zal straks in het bedrijfsleven steeds zwaarder gaan wegen en wellicht een soort van credits opleveren. Als het de Tesla van nu is maak ik me er geen zorgen over.

En ach, Mercedes. Nissan heeft al veel langer een programma om oude batterijen in opslag in te zetten.
Tot augustus 2014 verklaarde Elon ook dat hij geen prioriteit zag in zelfrijdende auto's... "duurzaam transport" was toen zijn enige adagio.
 
We hebben allemaal ooit wel eens een harde schijf uit een oude pc gerecycleerd. En eerlijk: hoe snel belandde die niet in de vergeethoek wegens achterhaalde capaciteit.
Dit zal hetzelfde zijn met de batterij denk ik.

Re-use is geen re-cycle ;). Dat geldt ook voor de "versleten" accupacks. Als ik JB goed begrijp, dan zijn de eisen tussen een automotive accupack en een stationaire accupack voor opslag dermate anders dat Tesla chemisch gezien, andere cellen gebruikt. Een automotive pack re-usen zou dan onder de streep minder "gunstig" zijn dan de automotivepack reduceren tot grondstoffen en daar een nieuwe pack van maken voor applicatie naar keuze.

Aangezien men bij Tesla de indruk wekt daadwerkelijk aan dit soort zaken te rekenen, ben ik genegen de re-use pilots en re-use concepten van andere merken meer te zien als "proefballonnetjes" of pure marketing (showen van stoere, niet haalbare concepten). Maar misschien weet ik er te weinig van of hecht ik te veel waarde aan de woorden van Tesla.

Veel bedrijven proberen in de voetsporen van Tesla te stappen en beloven dat "even" te doen. Het is geen kunst om een accupack te maken die met 4-5C laadt, maar wel om er eentje te maken die dat vaak genoeg kan voordat de capaciteit te ver terugloopt...en bij een economisch zinvolle prijs.

Men koketteert met CCS 3.0 terwijl 2.0 (tot 150kW) nog nergens te bekennen is. Ik zie 400kW laders. En in de kleine letters staat 1000V. Er is geen accupack met die spanning. Geen idee wat de uitdagingen zijn bij het maken van een 800-1000V accupack, maar blijkbaar zijn die uitdagingen redelijk fors, anders had ik wel verwacht dat de Model S/X (of de Bolt!) met een dergelijke pack waren uitgerust in plaats van eentje die een spanning heeft van 360-380V.

Een kennis met verstand van zaken meldde dat vooral de "backward compatibility" een uitdaging is tussen 800V en 400V. Dat moet ik dan aannemen en we zullen zien hoe dat zich vertaald in de nieuwe systemen.

Tesla-killer auto's -> slechts concepten die mogelijk tussen 2018 en 2020 geleverd gaan worden
Tesla-killer autonomie -> slechts op papier in 2020 gelijkwaardig aan Tesla AP1/AP2 enhanced
Tesla-killer laadsystemen -> slechts in concept en aankondigingen en mogelijk uitgerold rond 2020
Tesla-killer accupacks -> slechts in aankondigingen of labresultaten. Hooguit een niet onafhankelijk getest demo-resultaat in zowel laadsnelheid, kosten en massa

Tot nu toe zie ik Tesla aankondigingen doen en daadwerkelijk leveren (hooguit wat later dan gepland) en de overige merken doen al aankondigingen vanaf 2015 en er rijdt nog niets. Afgezien van de Leaf, Bolt, i3, Zoe, Golf-E, Soul, Ionic, maar die zitten in een compleet andere klasse dan de "killer" auto's (Audi, Jaguar, Mercedes, FF, etc)
 
Misschien komt de concurrentie niet zo zeer uit de automotive hoek zelf.
Interessante aankondiging van Samsung:
Samsung komt met accu waarmee auto na 20 minuten laden 500km rijdt

Alleen erg jammer dat deze pas over 4 tot 5 jaar in massa productie zal komen.

in 2013 was de productie bij Tesla vooral beperkt door het gebrek aan batterijen, Panasonic kon niet volgen.
Op een bepaald moment waren er dan verregaande gesprekken tussen Tesla en Samsung, Samsung zou de tweede leverancier worden.
Ik heb toen een dikke kaars aangestoken dat mijn batterij zeker niet van Samsung zou komen.
Ook voor Model-3 was Samsung in de running. Gelukkig : ook daar zijn ze uit de boot gevallen.

Alle spullen die ik ooit gekocht heb van Samsung; gaan gewoon véél sneller stuk dan van de concurrentie.
Voorbeeld : ik had eerst een paar schermen van Philips, nadien een tiental van Samsung, want die hadden betere spec's en waren goedkoper. Na een paar jaar waren alle Samsung schermen stuk; maar nu, opnieuw een paar jaar verder, doet de Philips het nog steeds perfect...

(ik wil het uiteraard niet hebben over de Galaxy Note 7, dat zou héél flauw zijn)
 
  • Informative
Reactions: Gtech
Dus een vergelijkbare aanpak als Tesla gaat doen met SuC v3 en powerpacks v2 als ik het goed begrijp. Interessant, omdat daardoor mogelijk een minder grote piek ontstaat en een minder zware aansluiting nodig is (zoals ook staat in artikel). Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
...en of de III direct gebruik kan maken van de SuC standaard (2170 cellen), of dat dit toch eerst richting de S en X gaat.
 
...en of de III direct gebruik kan maken van de SuC standaard (2170 cellen), of dat dit toch eerst richting de S en X gaat.

Ik verwacht dat de productie zodra dat kan volledig naar de 2170 cellen zal gaan. Gezien de vele voordelen heeft het geen nut om de oudere nog in grote aantallen te maken. Dan zal van het ene moment op het andere het batterijaanbod van S en X veranderen. Dus ik denk dat S en X ze hebben voordat 3 op de markt is (wat ook geldt voor de andere snufjes zoals HUD). Maar ik zit er soms ook wel eens naast :0