We hebben allemaal ooit wel eens een harde schijf uit een oude pc gerecycleerd. En eerlijk: hoe snel belandde die niet in de vergeethoek wegens achterhaalde capaciteit.
Dit zal hetzelfde zijn met de batterij denk ik.
Re-use is geen re-cycle
. Dat geldt ook voor de "versleten" accupacks. Als ik JB goed begrijp, dan zijn de eisen tussen een automotive accupack en een stationaire accupack voor opslag dermate anders dat Tesla chemisch gezien, andere cellen gebruikt. Een automotive pack re-usen zou dan onder de streep minder "gunstig" zijn dan de automotivepack reduceren tot grondstoffen en daar een nieuwe pack van maken voor applicatie naar keuze.
Aangezien men bij Tesla de indruk wekt daadwerkelijk aan dit soort zaken te rekenen, ben ik genegen de re-use pilots en re-use concepten van andere merken meer te zien als "proefballonnetjes" of pure marketing (showen van stoere, niet haalbare concepten). Maar misschien weet ik er te weinig van of hecht ik te veel waarde aan de woorden van Tesla.
Veel bedrijven proberen in de voetsporen van Tesla te stappen en beloven dat "even" te doen. Het is geen kunst om een accupack te maken die met 4-5C laadt, maar wel om er eentje te maken die dat vaak genoeg kan voordat de capaciteit te ver terugloopt...en bij een economisch zinvolle prijs.
Men koketteert met CCS 3.0 terwijl 2.0 (tot 150kW) nog nergens te bekennen is. Ik zie 400kW laders. En in de kleine letters staat 1000V. Er is geen accupack met die spanning. Geen idee wat de uitdagingen zijn bij het maken van een 800-1000V accupack, maar blijkbaar zijn die uitdagingen redelijk fors, anders had ik wel verwacht dat de Model S/X (of de Bolt!) met een dergelijke pack waren uitgerust in plaats van eentje die een spanning heeft van 360-380V.
Een kennis met verstand van zaken meldde dat vooral de "backward compatibility" een uitdaging is tussen 800V en 400V. Dat moet ik dan aannemen en we zullen zien hoe dat zich vertaald in de nieuwe systemen.
Tesla-killer auto's -> slechts concepten die mogelijk tussen 2018 en 2020 geleverd gaan worden
Tesla-killer autonomie -> slechts op papier in 2020 gelijkwaardig aan Tesla AP1/AP2 enhanced
Tesla-killer laadsystemen -> slechts in concept en aankondigingen en mogelijk uitgerold rond 2020
Tesla-killer accupacks -> slechts in aankondigingen of labresultaten. Hooguit een niet onafhankelijk getest demo-resultaat in zowel laadsnelheid, kosten en massa
Tot nu toe zie ik Tesla aankondigingen doen en daadwerkelijk leveren (hooguit wat later dan gepland) en de overige merken doen al aankondigingen vanaf 2015 en er rijdt nog niets. Afgezien van de Leaf, Bolt, i3, Zoe, Golf-E, Soul, Ionic, maar die zitten in een compleet andere klasse dan de "killer" auto's (Audi, Jaguar, Mercedes, FF, etc)