Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
BMW zou morgen de volledig elektrische i4 presenteren.
Volgens de verwachtingen zou deze een 80kWh accu hebben, minder dan 2 ton wegen een WLTP ratio van 600 km hebben.
... En zou me niet verbazen moest dat 1990kg worden, en een gemiddeld verbruik van 250Wh/km, zoals de Polestar 2 en bijgevolg praktisch rijbereik van 320km.
 
Kan toch zijn dat het 'gratis' is ? Zie Lounges op de luchthavens. Sowieso zal het een stevige investering worden voor Porsche.
De lounge is nooit gratis op de luchthaven. Die betaal je door je business of first class ticket.

Een onbemande lounge zal sowieso automaten kennen. Een bemande lounge zal onbetaalbaar zijn. Het is nu niet alsof er nu al een reeks van brandstof-porsches telkens staan te tanken bij een premium tankstation.
 
De lounge is nooit gratis op de luchthaven. Die betaal je door je business of first class ticket.

Een onbemande lounge zal sowieso automaten kennen. Een bemande lounge zal onbetaalbaar zijn. Het is nu niet alsof er nu al een reeks van brandstof-porsches telkens staan te tanken bij een premium tankstation.
Ik had 'gratis' uiteraard in aanhalingstekens gezet. Gratis gaat de zon op/onder😉
 
Ik had 'gratis' uiteraard in aanhalingstekens gezet. Gratis gaat de zon op/onder😉
'Gratis' kan lukken als je er een installatie zoals de Kettleman supercharger van maakt, met 40+ laadpunten op een belangrijke corridor, waardoor je barista ook nog wat werk heeft.

Een onbemande lounge met gratis spullen gaat gewoon niet, want je weet zo dat de 3e Porsche rijder de voorraad in de lounge gewoon in zijn koffer steekt.
 
  • Funny
Reactions: JanG007
'Gratis' kan lukken als je er een installatie zoals de Kettleman supercharger van maakt, met 40+ laadpunten op een belangrijke corridor, waardoor je barista ook nog wat werk heeft.

Een onbemande lounge met gratis spullen gaat gewoon niet, want je weet zo dat de 3e Porsche rijder de voorraad in de lounge gewoon in zijn koffer steekt.
Alhoewel, als de koffie daar vergezeld wordt met de bekende Porsche optielijst dan kan het nog wel eens een goudmijn worden: medium cappuccino met verse schapenmelk en turbo s topping .... dat is dan 19,50€...
 
  • Funny
Reactions: BMW740iL
Je kunt vinden wat je wilt van MG, maar ik denk dat de chinezen hier toch wel de vruchten plukken van de naam en nu ook nog een auto uitbrengen in een segment waar nog geen elektrificatie is opgetreden (het station segment).
Ik vind het heel goed dat MG met een hoop goedkope en redelijk uitgeruste EV’s op de markt komt. Toch lijkt me de markt van de breaks in 2021 een beperkte niche. Je zal er wel wat verkopen, maar er zit meer geld in compacte SUV’s tegenwoordig. Maar goed, daar is de keuze ook al wat breder, dus de concurrentie ook.
 
Last edited:
BMW gaat door met introducties en plannen, too little too late?

Concurent voor de Model X en wellicht de e-Tron:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bmw-ix-motorversies-en-prijzen-bekend/

Als ik wat langer naar de foto's kijk, lijkt het me een platte X5 te zijn. Hetzelfde principe dus als de e-Tron: een lagere uitvoering die ogenschijnlijk lijkt op een SUV, maar eigenlijk meer een verhoogde break is. Voordeel daarvan is wel dat het verbruik beter zou moeten zijn dan een echte X5 met elektrische aandrijving.

En de i4, ergens tussen de Model 3 en S is, nog even afwachten wat de prijzen worden, zeker met leuke opties schiet de prijs bij BMW altijd 10-20% omhoog:
i4 gaat wel leasetopper worden, van mensen die een Model 3 lelijk vinden en worden gepaaid bij de dealer over ronkende WLTP-beloften en geruchten over body panel gaps en prijzige herstellingen bij Tesla. Hetzelfde publiek als voor de Polestar 2.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: MLKRMR
i4 gaat wel leasetopper worden, van mensen die een Model 3 lelijk vinden en worden gepaaid bij de dealer over ronkende WLTP-beloften en geruchten over body panel gaps en prijzige herstellingen bij Tesla. Hetzelfde publiek als voor de Polestar 2.
i4 gaat zeker een veel gevraagde lease auto zijn, maar dat zijn niet de mensen die zich zorgen maken over panel gaps of reparaties, da's toch allemaal onderdeel van de maandlasten. Lage bijtelling, een trekhaak, en range voor de vakantietrips zijn de echte punten voor Hollanders ;)
 
Lage bijtelling, een trekhaak, en range voor de vakantietrips zijn de echte punten voor Hollanders ;)
Klopt, maar als je dat combineert met een leasemaatschappij die in double digits korting krijgt bij de klassieke merken, en gladde verkopers die je alles beloven, dan zie ik er wel een hoop van die Hollanders vallen voor zo een argumenten.

Eens de auto geleverd is, is het maar aan de Hollander om het gehannes met laadpassen en apps te ervaren.

Ik dacht dat ik goed geïnformeerd was toen ik in 2017 een EV koos, maar het is toch wel zo anders dat je je gewoon niet kan voorbereiden als je niet kan terugvallen op iets zo simpel als als ik het niet weet, steek ik 'm gewoon in bij de lokale supercharger. Beeld je maar in als je met je 30% geladen i4 bij de dealer weg rijdt, en denkt dat je wel kan pinnen bij de Fastned op weg naar huis. Onwaarschijnlijk? Ik heb al meerdere verse Tesla bezitter op weg geholpen aan een supercharger omdat het allemaal nog nieuw is, en dan is een Supercharger nog eenvoudig achteruit inparkeren en kabel insteken.
 
Dat is dan toch weer het verschil tussen Tesla en de verguisde Duitse merken: de auto wordt naar mijn eigen ervaring bij die merken wel volgeladen afgeleverd en je krijgt toch ruim een uur uitleg omdat er de nodige tijd wordt genomen voor de aflevering.
Het gehannes met laadpassen: tja, behalve de mensen van Testaankoop vertrekt er toch niemand onvoorbereid op pad. Je leest je toch wat in. Trouwens de merk-laadpas die je meekrijgt is misschien niet de goedkoopste oplossing maar geeft wel toegang tot bijna alle publieke laadpalen. Er is op dat vlak de laatste jaren veel veranderd.
Mijn eerste keren begin 2014, ja toen was het spannend, in die mate zelfs dat ik er wat heimwee naar heb: het avontuurlijke karakter van een laadbeurt is helemaal weg.
 
Dat is dan toch weer het verschil tussen Tesla en de verguisde Duitse merken: de auto wordt naar mijn eigen ervaring bij die merken wel volgeladen afgeleverd en je krijgt toch ruim een uur uitleg omdat er de nodige tijd wordt genomen voor de aflevering.
Dat krijg je nog wel klaar als je een EV om de 2 weken moet uitleveren. Maar wat als elke geleverde auto een EV moet zijn, en ze komen met 30% van de vrachtwagen? Dan moet je zonder snellader toch al makkelijk gaan plannen welke auto wanneer 8 uren aan de laadpaal kan hangen. En de dealers kennende is dat weer zo een moeite die wel geld en moeite kost, maar weinig meerwaarde geeft. Als je meent dat dat wel meerwaarde zou geven, leg me dan maar uit waarom niet elke dealer €50 aan brandstof in de benzinetank giet bij aflevering.
 
i4 gaat zeker een veel gevraagde lease auto zijn, maar dat zijn niet de mensen die zich zorgen maken over panel gaps of reparaties, da's toch allemaal onderdeel van de maandlasten. Lage bijtelling, een trekhaak, en range voor de vakantietrips zijn de echte punten voor Hollanders ;)
In België ligt dat gelukkig allemaal anders. Hier zal het wel een serieuze topper worden. Met relatief klein budget kan je nu echt al serieus dure EV's kiezen.
Al gaat dat ook geen jaren meer duren.