Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla verkopen dalen en Tesla verliest langzaam marktaandeel volgens dit bericht.
Zou het dan toch tijd worden voor een goedkoper model om met de concurrentie mee te kunnen?
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Tesla verkopen dalen en Tesla verliest langzaam marktaandeel volgens dit bericht.
Zou het dan toch tijd worden voor een goedkoper model om met de concurrentie mee te kunnen?
Hahaha, ik kan je er gif op geven dat men in maart, september en december altijd deze berichten de wereld in stuurt :D

Tesla levert nl. voornamelijk in maart, juni, september en december, terwijl de auto's voor landen zonder lokale productie gebouwd worden in januari, april, juli en oktober, en in transit zitten in februari, juni, augustus en november.

De enige momenten dat je accuraat het marktaandeel van Tesla tegenover de concurrentie kan meten is bijgevolg na elk kwartaal, dwz begin april, begin juli, begin november en begin januari.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Er waren in december 2020 de inmiddels traditionele haal-je-Tesla-van-de-Amsterdamse-kade dagen. Die auto’s zijn niet allemaal meteen in gebruik genomen, maar werden via handelaren en leasemaatschappijen tijdens de eerste maanden van 2021 op de weg gebracht.

Ter voorkoming van 12% bijtelling over de eerste zoveel duizend euro cataloguswaarde.

De andere merken zetten de auto’s in 2020 op kenteken bij de dealers en pas in 2021 op naam van de uiteindelijke klant. Dit zal het beeld wel wat scheeftrekken, denk ik.
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Marktaandeelverlies staat ook in dit artikel, wat een continu dalende lijn laat zien. Daling van jaar op jaar en daling vergeleken met een kwartaal van een jaar geleden.

Toen de bijtelling van 4 naar 8% ging, was er ook een voorraad ingekocht door de leasebedrijven.

Dan nog de tegenvallende verkopen in China en minder inkomsten uit CO2-emissierechten. Als je het zo bekijkt, valt het allemaal vies tegen.

Echter is er wereldwijd wel zeker groei! Tesla leads global EV market again, tripling sales and beating Wuling Mini - waarvan dus maar een fractie in NL.
 
In 'de eerste vijf maanden van 2021' zit toch een volledig kwartaal. 494 auto's is toch niet zo geweldig veel.
Voor Tesla tel je maar 3 maanden (want de 2 volgende maanden hebben ze geen leveringen, en dus niks te verkopen), en de concurrentie tel je 5 maanden.

Alle cijfers na 2, 5, 8 en 11 maanden zijn onzin. Het wordt pas interessant en accuraat als je cijfers na 3, 6, 9 en 12 maanden vergelijkt.

En verder moet je natuurlijk ook gevoel hebben voor de markt, waar een gloednieuwe 2021 Eniaq een vol orderboekje heeft, terwijl de 2017 Model 3 al enkele jaren mee gaat. Eens de orders van de Eniaq geleverd zijn, zal je ook die auto naar een normaal marktaandeel zien zakken, net zoals de ID.3 en ID.4.
 
De totale markt voor EV’s zal de komende jaren blijven toenemen. Tesla kan dus blijven groeien, maar door de vele andere spelers zal het marktaandeel wel zakken. Tot voor kort was de markt klein en maakte het niet zoveel uit dat je in het duurdere segment zat, maar je ziet steeds meer goedkopere modellen op de markt van prima kwaliteit en met een acceptabele range. Tesla zal dus kunnen blijven groeien, maar als ze ook een groot marktaandeel willen behouden moeten ze wellicht wat goedkopere modellen op de markt brengen.
 
De totale markt voor EV’s zal de komende jaren blijven toenemen. Tesla kan dus blijven groeien, maar door de vele andere spelers zal het marktaandeel wel zakken. Tot voor kort was de markt klein en maakte het niet zoveel uit dat je in het duurdere segment zat, maar je ziet steeds meer goedkopere modellen op de markt van prima kwaliteit en met een acceptabele range. Tesla zal dus kunnen blijven groeien, maar als ze ook een groot marktaandeel willen behouden moeten ze wellicht wat goedkopere modellen op de markt brengen.
Inderdaad. Porsche ligt ook niet zo wakker van marktaandeel, en zelfs het marktaandeel van Mercedes/BMW/Audi is niks in vergelijking met Toyota.
 
Ik weet niet op welke cijfers je je baseert om te stellen dat het martkaandeel ivm dat van Toyota "niks" is, maar voor Europa zijn de verkoopcijfers van Toyota van dezelfde grootte-orde als die van de door jou aangehaalde Duitse merken: soms wat meer soms wat minder.
Ik kan me voorstellen dat dit voor Azië anders ligt.
 
Dit artikel betreft alle automerken

How Software Is Eating the Car

The trend toward self-driving and electric vehicles will add hundreds of millions of lines of code to cars. Can the auto industry cope?

 
Dit artikel betreft alle automerken

How Software Is Eating the Car

The trend toward self-driving and electric vehicles will add hundreds of millions of lines of code to cars. Can the auto industry cope?

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het wel ongelofelijk hoeveel lijnen code er in al die wagens zitten.
Zeker als je weet dat Windows 10 er 'amper' 50 miljoen heeft.
Ik kan me niet direct een reden bedenken waarom dit is, W10 lijkt mij toch veel geavanceerder dan gelijk welke auto.
Of de code zou enorm basic moeten geschreven zijn, met enorm veel dubbele code enzo. En totaal niet OO.
 
Als ik nog eens in Sri Lanka ben, zal ik hier toch eens moeten gaan kijken.
Ze zoeken nog investeerders 😉

We are looking for investors and partners to join hands and drive electric mobility to greater heights!