Al die dingetjes van betalen per minuut, per kwartier of per uur (of per dag, week, maand, ...) zijn gevaarlijke dingen. Want het doel natuurlijk is de inkomsten te maximaliseren terwijl de marketing errond is "betaal alleen wanneer je het nodig hebt". En in de file ga je niet met een Excel sheet een ROI doen van het aanraken van het autopilot-knopje, laat staan dat je op voorhand al voor die maand je autopilot-kilometers gebudgetteerd hebt in je gezinsbudget.
Variaties op het thema: dynamische prijzen voor elektriciteit (lekker goedkoop overdag in de zon, reteduur 's avonds), rekeningrijden (stervensduur in de spits, maar dat spitstarief is dan van 6u 's ochtends tot 22u 's avonds), autoverzekeringen met kilometerbeperking (en een tarief per kilometer extra, en je contract wordt opgezegd bij een schadegeval want de verzekering wil enkel klanten waar ze nooit schade aan moeten uitkeren).
Het feit dat er zovelen op zo een oplossingen springen is omdat het enorm lucratief is, net omdat niemand het budgetteert en mensen het OK vinden om zo een ogenschijnlijk lage bedragen te betalen, zonder te weten wat een effect dat heeft op hun budget. Als je thuis een internet-verbinding hebt, een smartphone met SIM kaart, een Netflix abonnement, een Amazon Prime abonnement, enkele apps op je smartphone met abonnementen, en je neemt regelmatig een koffie bij de lokale Starbucks, heb je dan wel enig idee wat je per maand daaraan uitgeeft?