Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp niet wat ik niet begrijp.
In Europa, en daar ging het toch over, verkopen de vier merken ongeveer evenveel auto's. Dus zijn de marktaandelen vergelijkbaar.
De ene had het over NL marktaandeel, en Mars2020 had het over totale marktaandeel. Ik sprak over totale marktaandeel, waar BMW, Audi en Mercedes kleine vissen zijn tov Toyota.
 
Ze hebben het over 100Wh/mijl.. Dus pak ‘m beet 63 Wh/km. Vind ik toch wel netjes. Het design daarentegen geeft me juist wel het ‘’solar challenge’’ gevoel in tegenstelling tot wat 1 van de heren verkondigt.
Het zijn inderdaad de aerodynamics die het doen Zo ziet een tesla er opeens heel ouderwets en traditioneel uit 😊. Zou toch geweldig zijn wanneer je nooit hoeft te laden? laden. Met 65 kilometer per dag is veel woon-werkverkeer gedekt.
 
Idd lekker prijzig. Wie kan/wil dit betalen? Als je het enkel voor je woon/werk verkeer gebruikt (2u/dag x 20 dagen x 8,5) betaal je dus 340 euro? Veel succes, daar lease je bijna een (kleine) VW voor.

Natuurlijk, als je het enkel gebruikt voor lange vakantie ritten, is de extra kost wel te overzien.

Ik blijf het vreemd vinden, dit soort van prijzen en vermoed ook dat de concurrentie wel zal spelen in de toekomst.
 
Al die dingetjes van betalen per minuut, per kwartier of per uur (of per dag, week, maand, ...) zijn gevaarlijke dingen. Want het doel natuurlijk is de inkomsten te maximaliseren terwijl de marketing errond is "betaal alleen wanneer je het nodig hebt". En in de file ga je niet met een Excel sheet een ROI doen van het aanraken van het autopilot-knopje, laat staan dat je op voorhand al voor die maand je autopilot-kilometers gebudgetteerd hebt in je gezinsbudget.

Variaties op het thema: dynamische prijzen voor elektriciteit (lekker goedkoop overdag in de zon, reteduur 's avonds), rekeningrijden (stervensduur in de spits, maar dat spitstarief is dan van 6u 's ochtends tot 22u 's avonds), autoverzekeringen met kilometerbeperking (en een tarief per kilometer extra, en je contract wordt opgezegd bij een schadegeval want de verzekering wil enkel klanten waar ze nooit schade aan moeten uitkeren).

Het feit dat er zovelen op zo een oplossingen springen is omdat het enorm lucratief is, net omdat niemand het budgetteert en mensen het OK vinden om zo een ogenschijnlijk lage bedragen te betalen, zonder te weten wat een effect dat heeft op hun budget. Als je thuis een internet-verbinding hebt, een smartphone met SIM kaart, een Netflix abonnement, een Amazon Prime abonnement, enkele apps op je smartphone met abonnementen, en je neemt regelmatig een koffie bij de lokale Starbucks, heb je dan wel enig idee wat je per maand daaraan uitgeeft?
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Epyx
Als je voor 7.500 euro FSD koopt en bij 100.000 km de wagen verkoopt, gemiddeld 70 km/u reed en 80% op FSD reed, betaalde je gemiddeld 6,5 euro/u.
Ik weet wel dat er ook restwaarde is (denk zelf 1000-2000 euro), maar ik vermoed dat Volkswagen wel iets beter voor ogen heeft dan FSD nu, eer ze die prijs vragen. En blijkbaar zijn er suggesties dat FSD bij Tesla wel eens naar 14.000 euro kan gaan...
 
  • Like
Reactions: job-lek and ERvee
Als je voor 7.500 euro FSD koopt en bij 100.000 km de wagen verkoopt, gemiddeld 70 km/u reed en 80% op FSD reed, betaalde je gemiddeld 6,5 euro/u.
Ik weet wel dat er ook restwaarde is (denk zelf 1000-2000 euro), maar ik vermoed dat Volkswagen wel iets beter voor ogen heeft dan FSD nu, eer ze die prijs vragen. En blijkbaar zijn er suggesties dat FSD bij Tesla wel eens naar 14.000 euro kan gaan...
Ik denk dat ik voor 14.000 euro beter af en toe een student kan inhuren om me te laten rijden ;)
 
Al die dingetjes van betalen per minuut, per kwartier of per uur (of per dag, week, maand, ...) zijn gevaarlijke dingen. Want het doel natuurlijk is de inkomsten te maximaliseren terwijl de marketing errond is "betaal alleen wanneer je het nodig hebt". En in de file ga je niet met een Excel sheet een ROI doen van het aanraken van het autopilot-knopje, laat staan dat je op voorhand al voor die maand je autopilot-kilometers gebudgetteerd hebt in je gezinsbudget.

Variaties op het thema: dynamische prijzen voor elektriciteit (lekker goedkoop overdag in de zon, reteduur 's avonds), rekeningrijden (stervensduur in de spits, maar dat spitstarief is dan van 6u 's ochtends tot 22u 's avonds), autoverzekeringen met kilometerbeperking (en een tarief per kilometer extra, en je contract wordt opgezegd bij een schadegeval want de verzekering wil enkel klanten waar ze nooit schade aan moeten uitkeren).

Het feit dat er zovelen op zo een oplossingen springen is omdat het enorm lucratief is, net omdat niemand het budgetteert en mensen het OK vinden om zo een ogenschijnlijk lage bedragen te betalen, zonder te weten wat een effect dat heeft op hun budget. Als je thuis een internet-verbinding hebt, een smartphone met SIM kaart, een Netflix abonnement, een Amazon Prime abonnement, enkele apps op je smartphone met abonnementen, en je neemt regelmatig een koffie bij de lokale Starbucks, heb je dan wel enig idee wat je per maand daaraan uitgeeft?
Dit is idd een gevaarlijke trend - ik zie dit al een tijdje vooral bij de in-App aankopen van zogezegd "gratis" Apps. Wil je functionaliteit X,y,z gebruiken, dan moet je langs de kassa passeren. Vaak ook via "recurring payment" (=abonnement).
Gisteren nog een artikel op Androidworld gelezen over een "slimme" deurbel van Arlo (200€). Ik bespaar jullie de details, maar als je alle "slimme" functie wilt blijven gebruiken, dan betaal je 2,79€ per maand.
En zo stapel je Abo op Abo op.
De controllers onder ons zullen dit wel weten te beheren, maar ik vrees dat er ook mensen zijn die hier snel het overzicht zullen verliezen met alle gevolgen vandien.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ach nee.





 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Ach nee.






En dan daalt het aandeel slechts 18%, terwijl deze ontwikkelingen toch wel heel erg aan einde oefening doen denken. Zo’n koersbeweging maakt TSLA als er iemand tegen een boom knalt.
 
  • Funny
Reactions: job-lek