Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat de WLTP-normen best realistisch zijn. Het grootste deel van de autobezitters rijdt overwegend korte ritjes in de directe omgeving en dat zijn per definitie relatief weinig snelwegkilometers. Wat wel beter zou kunnen is onderscheid maken tussen verbruik in de stad en verbruik op de snelweg.

BTW, volgens mijn boordcomputers uit het verleden kwam ik ook bij veel snelweg kilometers toen we nog 130 mochten rijden nooit hoger dan 75 km/ uur gemiddeld. Dat zal nu met maximaal 100 km/ uur op snelweg mogelijk nog iets lager liggen.
 
WLTP is gebaseerd op een testcyclus met vooral stadsverkeer, en een kort stukje snelweg.

Het is al beter dan NEDC, maar het probleem is dat een auto met brandstofmotor benadeeld is in stadsverkeer en voordeel heeft in snelwegverkeer, waardoor men in NEDC en WLTP daar nooit veel aandacht aan snelwegverkeer in besteedde. Het continu optrekken is nadelig voor een brandstofmotor, want het erop volgend remmen kan niet terug gebruikt worden.

Elektrische auto's hebben dan weer een voordeel in stadsverkeer en een nadeel in snelwegverkeer, dus de balans slaat weer helemaal om. De EV heeft bij stadsverkeer als voordeel dat elke vertraging terug door regeneratieven in de batterij kan verdwijnen, wat bij snelwegrijden helemaal niet het geval is en de meeste energie gaat naar het overwinnen van de aerodynamische weerstand.

Die weerstand begint bij 90 km/u echt parten te spelen, dus is het normaal dat je EV aan sneller dan 90 op langere afstand het verbruik aanzienlijk ziet stijgen.

View attachment 693380

Interessant, maar dit is toch misschien wel zeer nadelig voor EV’s:
“De WLTP cyclus duurt ongeveer een half uur, zo’n 10 minuten langer dan de NEDC-methode. Hierdoor wordt de invloed van de koude start weer minder.”
Als de wagen bij vrieskou van buiten komt duurt het 40-45 minuten voor het verbruik van onze Tesla’s daalt naar een gemiddelde waarde. Hoe worden die wagens voor de test voorgeconditioneerd? Staan die binnen aan bv 20graden?
 
Nextmove is gaan autobahnrasen

View attachment 693188

Moest ik koelbloedig ook 100 blijven rijden in Duitsland, zou mijn Model X waarschijnlijk ook 100km verder geraken. Maar ik vertik het 😅
Ola, die mach-E doet het niet verkeerd bij 130... dat heb ik het met de M3 LR nooit gehaald .... kan ook liggen aan het feit dat ik op mijn trajecten altijd genoodzaakt was om vroeger te chargen door het "gebrek" aan laders op het traject...
 
kan ook liggen aan het feit dat ik op mijn trajecten altijd genoodzaakt was om vroeger te chargen door het "gebrek" aan laders op het traject...
Ja, staar je niet blind op die cijfers. Ik heb nog nooit aan 100% kunnen vertrekken om dan direct de snelweg op tot 0% te rijden. Ik wil altijd wel een marge aanhouden van pakweg 10%, en ben enkel vertrokken aan 100% thuis en op vakantie, en in beide gevallen komt de noodzakelijke laadstop te vroeg.

En dan moet ik ook eerlijk zijn: ook al heb ik eens 300km met mijn Model X gereden, ik was dan ook blij om de benen te strekken. Dat was dan overigens ook nog eens van Oostenrijk naar Duitsland, dus ik heb er wel goed oog op dat dat beter verloopt in België en Nederland.
 
Ja, staar je niet blind op die cijfers. Ik heb nog nooit aan 100% kunnen vertrekken om dan direct de snelweg op tot 0% te rijden. Ik wil altijd wel een marge aanhouden van pakweg 10%, en ben enkel vertrokken aan 100% thuis en op vakantie, en in beide gevallen komt de noodzakelijke laadstop te vroeg.

En dan moet ik ook eerlijk zijn: ook al heb ik eens 300km met mijn Model X gereden, ik was dan ook blij om de benen te strekken. Dat was dan overigens ook nog eens van Oostenrijk naar Duitsland, dus ik heb er wel goed oog op dat dat beter verloopt in België en Nederland.
Ik reed ooit eens 464km, met 6 km overschot op de autoweg. Perfect match. Twee door de navigatie aanbevolen SuCs voorbij gereden (Mulhouse en Nancy), Straatsburg genegeerd door dwars door de vogezen te rijden en uiteindelijk de laatste 60 km naar Metz aan 100km/u gereden. Veel stof gecapteerd ;-)
6FA201A4-9DA4-4489-BED3-2ABB210C8915.jpeg
 
Die nieuwe kekke Mercedes-Benz EQS? Die met dat grote scherm?

Begint bij €106374 voor het model met enkele motor, en €135529 voor het dual motor model.


Afgerond 8-9K meer dan de S-Klasse.

Bij 160K ben ik opgehouden om te proberen om aan feature matching te doen met een Model S. Ik mis stuurverwarming, biofilter, mobiele lader, premium navigatie, remote parking, "Sentry", smartphone als sleutel en een garagedeuropener. Maar ik heb wel ambient verlichting...

En als je nog eens klaagt over de Tesla kleuren... Bij MB kan je kiezen tussen zwart, grijs, zilver, wit en blauw.

Even verder geklikt. Ik denk dat ik op €169.122,80 eindig om op features te matchen met een Model S.
 
Die nieuwe kekke Mercedes-Benz EQS? Die met dat grote scherm?

Begint bij €106374 voor het model met enkele motor, en €135529 voor het dual motor model.


Afgerond 8-9K meer dan de S-Klasse.

Bij 160K ben ik opgehouden om te proberen om aan feature matching te doen met een Model S. Ik mis stuurverwarming, biofilter, mobiele lader, premium navigatie, remote parking, "Sentry", smartphone als sleutel en een garagedeuropener. Maar ik heb wel ambient verlichting...

En als je nog eens klaagt over de Tesla kleuren... Bij MB kan je kiezen tussen zwart, grijs, zilver, wit en blauw.

Even verder geklikt. Ik denk dat ik op €169.122,80 eindig om op features te matchen met een Model S.
Het is later nog wel aan te klikken. Maar om aan de optie te komen van een standaard Model S long range ga je naar de 170K€
 
Oh, ik ben zeker dat die EQS qua oude luxe heel hoog scoort. Maar qua digitalisering weet je ook wel hoe laat het is als de meegeleverde tablet van een 4,3K optiepakket voor de achterbank eentje is van 2014. En dat lijkt me dan nog het meest vooruitstrevende deel te zijn qua comfort van de hele auto, want de rest van geventileerde memory seats met massagefunctie vind je al jaren in hun S-Klasse.
 
want de rest van geventileerde memory seats met massagefunctie vind je al jaren in hun S-Klasse.
Maar niet in de Model S of X. Dat is mijn punt!

Tesla zou zo'n groot publiek aantrekken als ze bij vooral de X (i.v.m zit ruimte) zich meer zouden focussen op het comfort van de passagiers. Er is een slag werklui die het kantoor achter in de auto heeft. Probleem van de X is bij Europesche volwassenen dat je hoofd in het vak van de klapdeuren verdwijnt of net niet met een claustrofobische ervaring (in ieder geval voor mij...). Zou dat nou gewoon een fatsoenlijke deur zijn zodat die verzwaring in het dak niet nodig is moet je eens kijken wat voor mobiel kantoor je dan ter beschikking hebt.

Maar het feit dat lange tijd ventilated seats bij de S/X niet mogelijk waren voor een auto van 100.000 is natuurlijk wel onzin. Nu zijn de ventilated seats er weer. Geen idee of dat enkel de S is maar enkel voor en achterin geen optie en dat vind ik een gemiste kans!
 
  • Like
Reactions: RioolRat
groot publiek
De S-Klasse trekt niet zo een groot publiek aan. Niet dat het echt relevant is; Tesla verkoopt nog altijd elke S en X die ze produceren.

Er zijn 2 andere modellen die direct willen concurreren met de S-Klasse, en jaar na jaar zijn het niet winstgevende modellen. De Audi A8 is mooi, de BMW 7 ook, maar hebben nog nooit de S-Klasse kunnen onttronen in die klasse. Wat zou Tesla nu de moeite doen om daar als 4e aan te schuiven, voor een segment van de markt dat niet wakker ligt van uitstoot, en niet overweg kan met digitalisering?

Als je exclusiever wilt, heb ik al ombouwers gezien die in je S, X en zelfs 3 een weelderig interieur integreren.

Was het niet om de Taycan een dreun te geven, denk ik niet dat de S en X nog levensvatbaar waren. Om de energietransitie globaal gezien zoveel mogelijk te versnellen, zou het interessanter zijn om gewoon meer 3's en Y's te verkopen, dan grotere batterij te verzinnen voor de S en X. Maar een halo product moet er zijn, en de 2x2 roadster mag dan wel halo genoeg zijn, maar zal niet zo goed verkopen en bijgevolg niet zo vaak gezien worden als een S of X.
 
Maar dan wel met de afwerking van Mercedes. Ik vermoed dat de stoelen een stukje beter zitten.

Bijzonder dat zo'n apart dashboard als de EQS toch "oud" oogt vergeleken met de nieuwe S. Het is wel stukken fraaier (vind ik) dat de vorige S/X.

Dat zou zomaar kunnen maar voor het prijsverschil kan ik er vast een betere maatwerkstoel ik in laten zetten dan dat MB levert.
Het punt is meer dat je zo'n beetje de gehele optielijst moet aanklikken om een vergelijkbare auto qua optie wilt hebben.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik denk dat het publiek (grootste deel) van de S (merc) niet echt wakker ligt van die optielijst en in het verlengde daarvan de bijtelling. Een beetje zoals een kale 911 kopen, gebeurt ook nooit. Als je een wagen van 150K kiest en die 25K aan opties kunnen er niet meer af dan ben je wss niet goed bezig.

Verder denk ik dat het S publiek toch graag met meer egards wordt behandeld dan ze bij Tesla zouden ontvangen en meestal net dat tikkeltje ouder is dan de Tesla S bestuurder.
 
Het blijkt dat de autosteer van zowat alle andere automerken ook gewoon voor de gek gehouden kan worden.


Blijkt zelfs dat geen van de merken rekent op gewicht in het stuur. Enkel Mercedes en BMW zijn moeilijk te verschalken omdat ze vereisen dat je je vinger op een bepaalde locatie op het stuur legt.