En die 866 (of zo) geleverde Models 3 dan?
Niet leverbaar is natuurlijk gewoon een heel slecht argument voor een autofabrikant dat werd/wordt ook tegen de andere autofabrikanten gebruikt als het zo uit komt.
Jouw initiële reactie was model X / S in relatie tot iPace. Daar is het verschil dat de iPace wel leverbaar was en model S / X niet, dus geen reeel vergelijk. Ik dacht dat je met ’het segment ligt op zijn gat‘ het hogere segment bedoelde. Daar was mijn reactie op gericht. Model 3 is in mijn beeld niet hogere segment en daar ging mijn reactie dus ook niet over.
Nu vraag je naar de model 3. Mijn beeld bij Model 3 is wat meer genuanceerd. De enorme aantallen in NL waren een combi van lage bijtelling en vrijwel geen andere EV modellen leverbaar. De aantallen die in eerdere jaren gehaald zijn, zijn in mijn beeld daarmee buitenproportioneel en niet representatief voor een ‘normale’ markt.
Als je naar de markt nu kijkt, dan zijn er meer alternatieven en ook meer differentiatie. Daarmee normaliseert de markt en kom je op meer representatieve verhoudingen. 866 model 3 is volgens mij nog steeds een mooi aantal. In NL is de sedan markt relatief klein (ik noem de 3 een sedan vanwege de achterklep). Als je 866 vergelijkt met bijvoorbeeld C-klasse, A4/A5 en BMW 3/4 serie, dan is dat aardig in lijn. Die aantallen zijn hoger, maar daarvan worden ook veel stations verkocht. Ik denk dat de Model 3 nog iets gaat aantrekken, maar dat meer mensen voor de Model Y gaan. Ik betwijfel of Tesla ooit nog de aantallen in NL haalt die ze tijdens hun ‘monopolie’ hadden. Hun ’monopolie‘ was overigens grotendeels hun eigen verdienste door gewoon eerder op de markt te zijn dan de competitie.
Onder aan de streep is het vooral belangrijk dat marktaandeel EV groeit, ongeacht merk. En dat was volgens mij ooit de missie van Elon Musk.