Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
En die 866 (of zo) geleverde Models 3 dan?

Niet leverbaar is natuurlijk gewoon een heel slecht argument voor een autofabrikant dat werd/wordt ook tegen de andere autofabrikanten gebruikt als het zo uit komt.

Jouw initiële reactie was model X / S in relatie tot iPace. Daar is het verschil dat de iPace wel leverbaar was en model S / X niet, dus geen reeel vergelijk. Ik dacht dat je met ’het segment ligt op zijn gat‘ het hogere segment bedoelde. Daar was mijn reactie op gericht. Model 3 is in mijn beeld niet hogere segment en daar ging mijn reactie dus ook niet over.

Nu vraag je naar de model 3. Mijn beeld bij Model 3 is wat meer genuanceerd. De enorme aantallen in NL waren een combi van lage bijtelling en vrijwel geen andere EV modellen leverbaar. De aantallen die in eerdere jaren gehaald zijn, zijn in mijn beeld daarmee buitenproportioneel en niet representatief voor een ‘normale’ markt.

Als je naar de markt nu kijkt, dan zijn er meer alternatieven en ook meer differentiatie. Daarmee normaliseert de markt en kom je op meer representatieve verhoudingen. 866 model 3 is volgens mij nog steeds een mooi aantal. In NL is de sedan markt relatief klein (ik noem de 3 een sedan vanwege de achterklep). Als je 866 vergelijkt met bijvoorbeeld C-klasse, A4/A5 en BMW 3/4 serie, dan is dat aardig in lijn. Die aantallen zijn hoger, maar daarvan worden ook veel stations verkocht. Ik denk dat de Model 3 nog iets gaat aantrekken, maar dat meer mensen voor de Model Y gaan. Ik betwijfel of Tesla ooit nog de aantallen in NL haalt die ze tijdens hun ‘monopolie’ hadden. Hun ’monopolie‘ was overigens grotendeels hun eigen verdienste door gewoon eerder op de markt te zijn dan de competitie.

Onder aan de streep is het vooral belangrijk dat marktaandeel EV groeit, ongeacht merk. En dat was volgens mij ooit de missie van Elon Musk.
 
Leuk vervolg op het filmpje dat @wooter postte. Wie heeft de grootste snelste, 1.914 HP Rimac Nevera of de 1.020 HP Tesla Model S Plaid?

De uitkomst zal niemand echt verrassen maar bizar om zelfs tussen deze super snelle auto’s toch nog zo’n groot snelheidsverschil te zien.
Supercool filmpje en ook supercool dat de twee snelste productie autos nu met afstand elektrisch zijn
 
Onder aan de streep is het vooral belangrijk dat marktaandeel EV groeit, ongeacht merk. En dat was volgens mij ooit de missie van Elon Musk.
Eens met je laatste stelling, maar ik denk dat veel mensen die Tesla's toch wel mooi en snel vinden (nu er zoveel rijden vallen die ook meer op dan al die erg op ICE lijkende concurrenten). Als ze dan straks ook nog eens naast die Tesla's aan de superchargers staan verwacht ik niet dat er veel Tesla-rijders ineens bekeerd zullen worden, andersom verwacht ik wel. Als er dan ook nog een "model 2" komt, die goedkoper is, meer range heeft en al die suptoppers eruit trekt bij het stoplicht... Model 3 is een overgangsmodel, Model Y een big hit en de model 2 een vlotte allemansvriend die alle "concurrenten" in alle opzichten in het stof zal laat bijten. Concurrentie kan namelijk helemaal niet (snel genoeg en) iets echt beters leveren. Batterijen worden hun probleem en daarnaast de legacy aan ICE die opgeruimd/uitgekocht/afgeschreven moet worden. De enige ICE-concurrent die overblijft is VW, zeker als ze qua software verbeteren en FSD van Tesla in licentie gaan nemen. De verdere concurrentie zal van EV nieuwkomers zijn. Die zijn zo slim om niet eigenwijs te zijn en kopiëren Tesla zoveel mogelijk en waar ze kunnen gebruiken ze hun parts (inclusief batterijtechnologie en FSD). De jaren voorsprong van Tesla worden namelijk niet kleiner als je erachteraan blijft hollen.
 
Eens met je laatste stelling, maar ik denk dat veel mensen die Tesla's toch wel mooi en snel vinden (nu er zoveel rijden vallen die ook meer op dan al die erg op ICE lijkende concurrenten). Als ze dan straks ook nog eens naast die Tesla's aan de superchargers staan verwacht ik niet dat er veel Tesla-rijders ineens bekeerd zullen worden, andersom verwacht ik wel. Als er dan ook nog een "model 2" komt, die goedkoper is, meer range heeft en al die suptoppers eruit trekt bij het stoplicht... Model 3 is een overgangsmodel, Model Y een big hit en de model 2 een vlotte allemansvriend die alle "concurrenten" in alle opzichten in het stof zal laat bijten. Concurrentie kan namelijk helemaal niet (snel genoeg en) iets echt beters leveren. Batterijen worden hun probleem en daarnaast de legacy aan ICE die opgeruimd/uitgekocht/afgeschreven moet worden. De enige ICE-concurrent die overblijft is VW, zeker als ze qua software verbeteren en FSD van Tesla in licentie gaan nemen. De verdere concurrentie zal van EV nieuwkomers zijn. Die zijn zo slim om niet eigenwijs te zijn en kopiëren Tesla zoveel mogelijk en waar ze kunnen gebruiken ze hun parts (inclusief batterijtechnologie en FSD). De jaren voorsprong van Tesla worden namelijk niet kleiner als je erachteraan blijft hollen.

Ik denk inderdaad dat Tesla koploper blijft en ook veel mensen bij Tesla blijven. Tegelijkertijd is er zeker ook een EV markt buiten Tesla: ik verwacht naast VW groep meer van de EV concullega’s dan wat je hierboven schrijft, bijvoorbeeld Hyundai / KIA en wellicht ook Volvo/Polestar/Geely/lync&co, BMW, Mercedes en sommige nieuwkomers (Lijstje zal wel niet compleet zijn).

Wat in voordeel van tesla spreekt: ze hebben nog veel interessante troeven om uit te spelen: bijvoorbeeld de bredere energy propositie (PV/batteries/supercharger netwerk/autobidder/markt flexibiliteit). Tesla is meer dan een autobouwer en kijkt veel holistischer naar het energysysteem. Daar gaan nog interessante use cases met veel waarde komen.
Een andere troef (dit is puur speculatie) is dat ik de indruk heb dat Tesla dynamic pricing toepast op de aanschafprijs van de auto’s, gezien de frequente wijzigingen in prijs, zowel naar boven als beneden. Wellicht een combi van vraag, capaciteit en wachtlijst. Tesla heeft nog veel ruimte om marge te verlagen en kan dan competitie qua prijsstelling ondermijnen, maar is gezien huidige demand en productiecapaciteit niet nodig (nogmaals: pure speculatie).
Een volgende troef is carsharing via de app.
De komende modellen (2, cybertruck, roadster, semi)
fsd en ai
enz enz

Ontopic ;): ben benieuwd welk antwoord de sector die nog in auto/mobiliteit paradigma zit daarop heeft
 
In Duitsland een paar IONIQ 5's gezien, en sorry maar dat is niet het formaat van een Model Y. Dat is duidelijk een iets dikker vormgegeven VW Golf dan een compact SUV.

In het begin zie je duidelijk dat de daklijn van de IONIQ 5 even hoog is als de ID.3. Ding weegt ook 2,2 ton.

Ik vind het zo opvallend dat de buitenkant zoveel strakke lijnen heeft, en het interieur zo vol zit van afgeronde hoeken. En je ziet ook de nutteloosheid van de HUD.

Resultaat is 461km, net tussen de ID.3 82 kWh en 2019 tesla Model 3 LR RWD. De 2021 Model 3 LR gaat verder in de winter, en veel verder in de zomer. 1000km duurt 10 uren, 40 minuten langer dan de Model 3 LR.

Nou, als je de IONIQ een SUV vind en dan als snelste SUV klasseert die Bjørn ooit getest heeft, dan wil ik dat graag van je quoten :).
Björn heeft net de bananabox met de Model Y gepost.

Banana box test - zetels plat
Model Y : 26 (waarvan één in de frunk, dus 25 in het interieur)​
Ioniq 5 : 25​
ID.3 : 19​
Model 3 : 17​
maw de Ioniq 5 is qua binnenruimte 100% vergelijkbaar met de model Y, en niet met een ID.3 en een Model 3, zoals jij hier meerdere keren hebt beweerd, het is met andere woorden een zeer ruime SUV/EV

Ook Enyaq en ID.4 zijn goed voor 25 bananendozen (terwijl de model Y breder en langer is) .
 
Last edited:
Tesla Model X 5-zitter met de zetels plat scoort 27 bananendozen. Ga je dan beweren dat de Ioniq5 bijna even groot is als de Model X, hoewel ik vanuit mijn Model X neer kijk op een Ioniq 5?

Het feit dat je er met de zetels normaal 11 dozen in een Ioniq 5 krijgt, en maar 9 in een Model Y, geeft volgens mij aan waar die binnenruimte in een 5 naartoe gaat.

De beperkte frunk en vreemde onderste kofferruimte van de Ioniq 5 zijn ook afknappers voor mij. Dan heb ik liever de ruime frunk en ruim onderste extra kofferruimte van de Tesla. En ja, voor de rest is het een verdienstelijke EV, maar m'n hart gaat er niet harder van kloppen.
 
Björn heeft net de bananabox met de Model Y gepost.

Banana box test - zetels plat
Model Y : 26 (waarvan één in de frunk, dus 25 in het interieur)​
Ioniq 5 : 25​
ID.3 : 19​
Model 3 : 17​
maw de Ioniq 5 is qua binnenruimte 100% vergelijkbaar met de model Y, en niet met een ID.3 en een Model 3, zoals jij hier meerdere keren hebt beweerd, het is met andere woorden een zeer ruime SUV/EV

Ook Enyaq en ID.4 zijn goed voor 25 bananendozen (terwijl de model Y breder en langer is) .
Mooie test vind ik dit altijd!
Ik moet ook altijd even lachen als de snelheid van de video opgehoogd wordt bij het uitpakken. :)

Dat de Model Y een ruime auto is, lijkt me duidelijk. Voor wat ik nu gezien heb meer dan groot genoeg voor mij. Met wat minder ruimte zou ik ook nog prima uit de voeten kunnen.
De frunk en de afwerking onder de motorkap vind ik ook mooi. Ziet er een stuk netter uit en is natuurlijk qua inhoud veel groter dan bij b.v. de Ioniq 5 en EV6. Geen heel belangrijk punt voor mij overigens, maar het valt wel op.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De frunk en de afwerking onder de motorkap vind ik ook mooi. Ziet er een stuk netter uit en is natuurlijk qua inhoud veel groter dan bij b.v. de Ioniq 5 en EV6. Geen heel belangrijk punt voor mij overigens, maar het valt wel op.
Bij de Model Y zie je dat de afwerking end to end doorloopt, er is nergens een plekje waar de technische ruimte zichtbaar wordt. Bij de IONIQ5 zie je nogal snel dat de kofferruimte beïnvloed is door de technische noden, en vooraan is de frunk vooral een schaambakje. Het lijkt me ook dat de kofferklep bij de IONIQ5 niet zo laag komt als bij de Model Y.
 
Bij de Model Y zie je dat de afwerking end to end doorloopt, er is nergens een plekje waar de technische ruimte zichtbaar wordt. Bij de IONIQ5 zie je nogal snel dat de kofferruimte beïnvloed is door de technische noden, en vooraan is de frunk vooral een schaambakje. Het lijkt me ook dat de kofferklep bij de IONIQ5 niet zo laag komt als bij de Model Y.
Bij de model Y krijg je geen hoedenplank. Sprak jij over afwerking?
Tesla Model X 5-zitter met de zetels plat scoort 27 bananendozen. Ga je dan beweren dat de Ioniq5 bijna even groot is als de Model X, hoewel ik vanuit mijn Model X neer kijk op een Ioniq 5?

Het feit dat je er met de zetels normaal 11 dozen in een Ioniq 5 krijgt, en maar 9 in een Model Y, geeft volgens mij aan waar die binnenruimte in een 5 naartoe gaat.
Dat is gewoon omdat je in een Ioniq 5 de achterste zetelrij kan verschuiven. Dus je kan opteren voor meer bagageruimte of meer ruimte voor de passagiers.
De beperkte frunk en vreemde onderste kofferruimte van de Ioniq 5 zijn ook afknappers voor mij. Dan heb ik liever de ruime frunk en ruim onderste extra kofferruimte van de Tesla. En ja, voor de rest is het een verdienstelijke EV, maar m'n hart gaat er niet harder van kloppen.
Probeer het maar om te draaien en doen alsof ik de Ioniq met de model X vergelijk, dit is wat jij aangaf: ik zal het in je quote eens in het vet en onderlijnd weergeven
In Duitsland een paar IONIQ 5's gezien, en sorry maar dat is niet het formaat van een Model Y. Dat is duidelijk een iets dikker vormgegeven VW Golf dan een compact SUV.
Jij maakt daarvan dat het een VW Golf is. Probeer je er niet uit te lullen, je bent gewoon fout. Zet je Tesla bril eens af en doe normaal zou ik zo zeggen.
Ik heb als reactie op jouw belachelijke quote van hierboven gewoon neergezet dat de Ioniq 5 een bijna even ruim interieur heeft als een model X 7 seater.
 
Bij de Model Y zie je dat de afwerking end to end doorloopt, er is nergens een plekje waar de technische ruimte zichtbaar wordt. Bij de IONIQ5 zie je nogal snel dat de kofferruimte beïnvloed is door de technische noden, en vooraan is de frunk vooral een schaambakje. Het lijkt me ook dat de kofferklep bij de IONIQ5 niet zo laag komt als bij de Model Y.

Dat bedoel ik ook: de afwerking rondom de frunk is heel netjes bij de Model Y (idem voor de andere Tesla's).
Maar zoals gezegd: inhoud van de frunk en afwerking rondom die frunk vind ik niet zo belangrijk. Als de laadkabel er in past, dan is dat voor mij voldoende en dat lijkt het geval als ik de diverse YT video's bekijk.

De voornaamste kanshebbers voor mijn prive EV blijven voorlopig de Model Y en de Kia EV6. Beide hebben hun goede en minder goede punten. De technische specs (motorische prestaties, reikwijdte en laadsnelheid) zijn goed vergelijkbaar met elkaar.

Positief Model Y t.o.v. EV6:
  • Supercharger netwerk
  • Ruimte aanbod kofferbak & frunk
  • Response snelheid navigatiescherm
  • OTA updates
Positief EV6 t.o.v. Model Y:
  • Schuif-/kanteldak
  • HUD
  • Matrix koplampen
  • Geventileerde voorstoelen
  • 7 jaar garantie
  • Ca 6k goedkoper (en dat is dan vergeleken met de Model Y zonder Enhanced AP of FSD)
Binnenkort ga ik de Model Y in het echt bekijken. Ben benieuwd wat ik er van vind. Voorin zal geen verassing zijn aangezien ik zakelijk de nieuwste versie van de Model 3 rijd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat bedoel ik ook: de afwerking rondom de frunk is heel netjes bij de Model Y (idem voor de andere Tesla's).
Maar zoals gezegd: inhoud van de frunk en afwerking rondom die frunk vind ik niet zo belangrijk. Als de laadkabel er in past, dan is dat voor mij voldoende en dat lijkt het geval als ik de diverse YT video's bekijk.

De voornaamste kanshebbers voor mijn prive EV blijven voorlopig de Model Y en de Kia EV6. Beide hebben hun goede en minder goede punten. De technische specs (motorische prestaties, reikwijdte en laadsnelheid) zijn goed vergelijkbaar met elkaar.

Positief Model Y t.o.v. EV6:
  • Supercharger netwerk
  • Ruimte aanbod kofferbak & frunk
  • Response snelheid navigatiescherm
  • OTA updates
Positief EV6 t.o.v. Model Y:
  • Schuif-/kanteldak
  • HUD
  • Matrix koplampen
  • Geventileerde voorstoelen
  • 7 jaar garantie
  • Ca 6k goedkoper (en dat is dan vergeleken met de Model Y zonder Enhanced AP of FSD)
Binnenkort ga ik de Model Y in het echt bekijken. Ben benieuwd wat ik er van vind. Voorin zal geen verassing zijn aangezien ik zakelijk de nieuwste versie van de Model 3 rijd.
Hoe zit het eigenlijk met integratie als je Tesla en die ev6/ioniq 5 vergelijkt? Ik bedoel dan services, apps navigatie, knoppen/geen knoppen etc?
 
Mijn inschatting is dat Tesla iig een betere integratie heeft met de laadstops gedurende langere reizen. Kia heeft iig wel een app waar je (zo lijkt het) redelijk vergelijkbare dingen mee kunt doen als Tesla. Zoals vooraf verwarmen, laadstatus, algemene voertuigstatus, auto ver- en ontgrendelen, versturen van navigatiebestemming.

Fysieke knoppen heeft de EV6 duidelijk meer dan de Model Y: o.a. voor temperatuurinstelling, stoelverwarming/koeling, 360 graden camera, diverse cruisecontrol bedieningsknoppen op het stuur etc.
 
  • Informative
Reactions: JanG007