Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
1000 km test van de EQS is toch wel indrukwekkend gezien het weer (nat wegdek, wat regen en -3 - 5 °C) . Wanneer je die 09h50 van de EQS vergelijkt met de 10h25 van de model 3 LR 2021 in vergelijkbare condities.
Zoals Björn aangeeft mag je dus rekenen op 9h20-9h30 bij goed weer.
De EQS 450+ heeft 20% meer WLTP range, die gaat die afstand dus afleggen in 9h15 min

Maar eigenlijk doet dat er dan allemaal niet meer toe. Zelfs wanneer een wagen 10h30 doet over de 1000 km tegen 120 km/h (neem 110 km/h effectief), heeft iets meer dan 9 uur gereden en minder dan 1 uur 30 geladen onderweg. Over die afstand is dat perfect acceptabel volgens mij
 
1000 km test van de EQS is toch wel indrukwekkend gezien het weer (nat wegdek, wat regen en -3 - 5 °C) . Wanneer je die 09h50 van de EQS vergelijkt met de 10h25 van de model 3 LR 2021 in vergelijkbare condities.
Zoals Björn aangeeft mag je dus rekenen op 9h20-9h30 bij goed weer.
De EQS 450+ heeft 20% meer WLTP range, die gaat die afstand dus afleggen in 9h15 min

Maar eigenlijk doet dat er dan allemaal niet meer toe. Zelfs wanneer een wagen 10h30 doet over de 1000 km tegen 120 km/h (neem 110 km/h effectief), heeft iets meer dan 9 uur gereden en minder dan 1 uur 30 geladen onderweg. Over die afstand is dat perfect acceptabel volgens mij
kan je even aangeven waar de Model 3 LR 82kWh 2021 er 10u:25m bij 2 (!) graden over heeft gedaan? (Geen referentie in z’n sjjeeeeit)

Wat ik bjorn hoor zeggen, is dat de EQS ongeveer inderdaad rond de 9h:20m- 9h30m met kleinere velgen zou kunnen doen Bij goed weer.

Goede prestatie zonder meer maar je hoera stemming kan ik moeilijk delen: 50% meer batterij, 1000kg meer gewicht en ook weer niet zo zuinig om van achter over te vallen. Ik ben benieuwd naar de Lucid en de Plaid test.

(Of ben ik nu te streng?)
 
kan je even aangeven waar de Model 3 LR 82kWh 2021 er 10u:25m bij 2 (!) graden over heeft gedaan? (Geen referentie in z’n sjjeeeeit)
Kijk dan eens goed. Onderaan, bij 'old' tests. Indien Bjorn een test een tweede keer doet geeft hij die onderaan in.
Wat ik bjorn hoor zeggen, is dat de EQS ongeveer inderdaad rond de 9h:20m- 9h30m met kleinere velgen zou kunnen doen Bij goed weer.
Hij zegt eerst in deze versie, bij deze koude was de laadcurve ook niet ideaal. Ik ben vrij zeker van mijn gelijk.
Goede prestatie zonder meer maar je hoera stemming kan ik moeilijk delen: 50% meer batterij, 1000kg meer gewicht en ook weer niet zo zuinig om van achter over te vallen. Ik ben benieuwd naar de Lucid en de Plaid test.

(Of ben ik nu te streng?)
Hourses for courses. Je kan deze wagen op andere vlakken niet vergelijken met de model 3. Hij is in ieder geval even snel als een model S Long Range Raven, waarbij die laatste in mooi lenteweer over de baan reed.
 
Kijk dan eens goed. Onderaan, bij 'old' tests. Indien Bjorn een test een tweede keer doet geeft hij die onderaan in.
Is dit hetzelfde model (HP?82kWh?)

Hij zegt eerst in deze versie, bij deze koude was de laadcurve ook niet ideaal. Ik ben vrij zeker van mijn gelijk.
Je krijgt je gelijk 😅 enkel had ik begrepen dat het veranderen naar de 235 banden het resultaat veel positiever beinvloeden.
Hourses for courses. Je kan deze wagen op andere vlakken niet vergelijken met de model 3. Hij is in ieder geval even snel als een model S Long Range Raven, waarbij die laatste in mooi lenteweer over de baan reed.
Cherry picking. Laten we vooral wachten op Bjorn z’n test met de 2 concurrenten waarmee echt moet vergeleken worden: lucid air en Plaid. En nogmaals, knappe prestatie maar niet indrukwekkend 😉
 
Toyota heeft gehoord dat andere merken abonnementen hebben voor optionele functies.

Dus vanaf nu kan je een abonnement nemen op het functioneren van je afstandsbediening van je Toyota.

 
  • Funny
Reactions: job-lek
Dat is een mooi voorbeeld hoe je weinig fans gaat maken. Ik kan begrijpen dat aan bepaalde services een kost hangt omdat achterliggend er inderdaad kosten worden gemaakt door de constructeur. (denk data cost) maar dit soort grappen begint toch erg op platte commerce te lijken.
 
Ik was zowaar even aan het rondkijken om “vreemd” te gaan. Als ex-Porschist liet ik mijn oog even vallen op een Taycan 4S met de Performance Plus batterij. Dat is de Taycan met de beste range. Groot was mijn verbazing toen ik een foto zag waarmee de Porsche dealer adverteerde, de range bij ongeveer 80% SoC: 249 Km! Het mag dan wel winter zijn maar zelfs een S60 uit 2016 doet beter.
 

Attachments

  • C7460181-BA60-42E1-80F7-EC17BB08A94B.png
    C7460181-BA60-42E1-80F7-EC17BB08A94B.png
    1.9 MB · Views: 57
  • Funny
  • Informative
Reactions: job-lek and wooter
Ik was zowaar even aan het rondkijken om “vreemd” te gaan. Als ex-Porschist liet ik mijn oog even vallen op een Taycan 4S met de Performance Plus batterij. Dat is de Taycan met de beste range. Groot was mijn verbazing toen ik een foto zag waarmee de Porsche dealer adverteerde, de range bij ongeveer 80% SoC: 249 Km! Het mag dan wel winter zijn maar zelfs een S60 uit 2016 doet beter.
Is dat niet typisch Porsche?: under reporting.

Hij zal er waarschijnlijk redelijk vlotjes overgaan waarna je als bestuurder erg tevreden bent maar eigenlijk dus verblijd werd met (nog steeds) een spreekwoordelijk dode mus. 😅
 
Ik was zowaar even aan het rondkijken om “vreemd” te gaan. Als ex-Porschist liet ik mijn oog even vallen op een Taycan 4S met de Performance Plus batterij. Dat is de Taycan met de beste range. Groot was mijn verbazing toen ik een foto zag waarmee de Porsche dealer adverteerde, de range bij ongeveer 80% SoC: 249 Km! Het mag dan wel winter zijn maar zelfs een S60 uit 2016 doet beter.
Je mag gewoon niet te hard afgaan op die waardes. Het is geweten dat je in het echt vaak verder komt dan de waardes die Porsche opgeeft en minder ver komt dan de waardes die Tesla opgeeft. Je kan beter kijken naar de range tests van Björn Nuland: TB test results

Taycan 90/120 km/u = 579 en 425 km

Dat is dus net beter dan de 2021 Model 3 LR. Daar zou ik me kunnen leven.
 
Hoe verklaar je dan de waarde van de GoM? 100% zou op de GoM 311km geven, en dan moet er toch iets belachelijk mis zijn als de auto 425 tot 579km zou kunnen.

Ik kan me wel inbeelden dat de GoM van de Taycan rekening houdt met het gemiddelde verbruik van de afgelopen 50km, en dat de GoM hier dus het resultaat ziet na wat lokale proefritten met koude batterij (en dan zou ik dat ook graag op mijn Tesla willen, ipv de GoM die volledig in de fantasiewereld afspeelt hoewel Tesla een energy grafiek heeft waar ze wél vrij accuraat de resterende kilometers kunnen voorspellen). Dus eigenlijk, net zoals bij Tesla (maar om omgekeerde redenen) heb je dus weinig aan zo een GoM.

Daar zou ik me kunnen leven.
Behalve dat je terug zelf moet sturen 🙃
 
Hoe verklaar je dan de waarde van de GoM?
Ik kan helemaal niets verklaren, want ik heb geen Taycan ;)

Ik denk wel dat er serieus dat schort bij de OEM marketing-departementen. Ik snap niet dat je een foto gebruikt waar de batterij niet gewoon vol is en WLTP toont. Laatst zag ik nog wat filmpjes waarbij de autojournalisten een vast traject moesten volgen over mooie bergwegen, maar waar de start onderaan de berg gebeurde :rolleyes:
Start toch gewoon bovenaan en 80% van de journalisten schrijft dat dit de meest efficiënte EV ooit is 😂
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Big News out of Tokio: Toyota gaat nu ook overstag en wil per 2030 30 BEV's operationeel hebben.
NB Daarnaast hebben ze Joe Justice (voorheen Tesla) ingehuurd om een Toyoda-telg een Agile zijtak van Toyota te laten creëren die op termijn de hoofdtak moet worden.
Beter laat dan nooit en misschien worden ze niet alsnog "obsolete"
 
En dat is nu de grap met Tesla waar de GoM altijd een WLTP-achtig resultaat laat zien wat gewoon ongeloofwaardig is.
Is voor mij een non-issue.
Eigenlijk kijk ik daar nooit naar. Ik weet gewoon of ik weer thuis geraak. Meestal wel. Indien niet, dan ben ik op reis en geeft de nav aan waar ik moet laden. Of ik zie in de nav met hoeveel ik aankom (nagenoeg 100% correct) en dan kan ik eventueel beslissen om toch nog te gaan laden om op bestemming wat reserve te hebben.
Als het spannend wordt heb je sowieso de juist voorspelde SoC op eindbestemming in de nav.

Maw het kan mij geen barst schelen wat mijn SoC nu is. Ik wil gewoon weten of ik moet laden of niet.
 

Los van alle mooie verhalen schrik ik wel als ik de foto's zie.
De verschillen in panel gaps en de niet uitgelijnde chroomstrips zouden niet misstaan op een 3-4 jaar oude Model S.

Waarom heet legacy auto ineens problemen het maken een auto als het een EV betreft.
Ik hoor ook al zulke verhalen over de VAG EV's.