Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
< . . . >
Stellantis is helemaal niet actief in de VS, ook niet met ICE. Daar kennen ze de merken Peugeot, Citroën, Opel en Fiat niet.
Toen ik in de USA was, tijdens de superbowl, lieten ze daar een prachtige reclame zien van Fiat. Hoe een oud mannetje zijn Viagra liet vallen en de pil in de benzinetank van een Fiat 500 terechtkwam. Die toen opeens aan alle kanten dikker werd, de Fiat 500 crossover.
Je zag ze niet veel, Fiats, maar ze waren er wel. Google:
1639041704552.png

 
  • Like
Reactions: Maarten
Stellantis is helemaal niet actief in de VS, ook niet met ICE. Daar kennen ze de merken Peugeot, Citroën, Opel en Fiat niet.

Stellantis is ontstaan uit een fusie van FCA en PSA. FCA kennen we van de fusie Fiat-Chrysler, en PSA van Peugeot en Citroën die ook nog Opel over kochten van GM.

Chrysler is verantwoordelijk voor de merken Chrysler, Dodge en Jeep en werd jarenlang tot de 3e van de Big Three gerekend (GM, Ford, Chrysler)...

 
OK. Ik corrigeer mezelf: Peugeot, Opel en Citroën zijn in de VS onbekende merken.
Blijven corrigeren. Peugeot was tot 1991 ook actief in de VS, en Citroën kennen ze over de plas ook wel. Opel was van 1929 tot 2017 eigendom van GM en verschillende Opel modellen werden in de VS aangeboden onder merken van GM, zoals Pontiac en Saturn. Vice versa kennen we nog wel de Opel Ampera, niet? Een rebadge van de Chevrolet Volt.
 
Fijn dat alle posts zo worden geanalyseerd op fouten. Wat is er mis met de formulering: 'OK, ik corrigeer mezelf.' Die 'OK' zegt zoveel als: ik begrijp dat men fouten heeft ontdekt in mijn bewering. Waarop ik de fouten corrigeer.
Het was vooral een reactie op
Stellantis geen van hun EV's levert in de VS maar enkel in Europa
met name wilde ik zeggen dat die merken uit de Stellantisgroup die nu een EV in het aanbod hebben, ook geen ICEs leveren in de VS.
Dat er in een ver verleden Peugeot-wagens zijn verkocht in de VS, of dat submerken van GM voor de tijd dat Stellantis bestond en die nooit deel hebben uitgemaakt van de Stellantisgroep wel in de VS actief waren/zijn, is misschien wel waar maar heeft dan geen belang.
 
Prijspariteit hoeft natuurlijk niet tussen een BMW en een Peugeot, maar zal een BMW rijder het slikken dat ie 10K meer moet betalen voor een nieuwe BMW i3 (koetswerk van een 3-serie), tov een al erg dure Model 3, terwijl de prestaties van die Model 3 beter zijn (grotere range, snellere 0-100, hogere topsnelheid)?

Ik zou verwachten dat een BMW i3 (koetswerk 3-serie) in lease versie met prestaties van een 318d zo een 15K goedkoper zou zijn dan een Tesla Model 3 SR+, maar aan die prijs verdient BMW er niks aan. En ik weet ook niet of een elektrische 318d wel verkocht kan worden aan 51K als men wel prijspariteit zou wensen.

Ter vergelijking, een 318d begint aan €36750, met 150pk en 8,4s 0-100. 10 jaar geleden absoluut geen slak. Je kan probleemloos een EV bouwen met identieke prestaties, maar niet voor 37K.

De 420i Gran Coupé, de benzineversie van de i4, start overigens aan €46400 voor 184pk en 0-100 7,9s. De i4 start aan €60800, en dan heb je de standaard lelijke velgen, zwarte uni-lak, stof interieur en basis cruise control.

View attachment 742238

De Model 3, met parelmoer witte lak, kost om en beide 10K minder, en komt met adaptieve cruise control, lane keeping autosteer en wat BMW kent als een comfort pakket (automatisch open en sluiten van de sloten). En panoramadak etc etc.

View attachment 742241

Daarom dat ik zeg dat BMW kopers vooral uit liefde voor het merk kopen, en dus absoluut niet early adopters zijn. Da's OK als je als merk dat segment van de markt wil aanboren, maar het probleem met late majority en laggards is dat dat marktsegment verdwijnt. Zie ook: Blackberry, Nokia. Oh, en mensen die vroeger een Blackberry kochten waren absoluut early adopters toen.
En toch, in de lease moest ik voor mijn M3 P ging maar net in m'n budget (1140/maand) waar de Full option I4e40 (987/maand) en al zeker niet voor de i4M50 want die was goedkoper dan de full option i4e40 omdat de M50 al erg veel standaard opties bevat.

En eerlijk de i4m50 is voor een niet-Tesla fan een zeer begeerlijke EV .... (zelfs voor een Tesla fan)
 
En toch, in de lease moest ik voor mijn M3 P ging maar net in m'n budget (1140/maand) waar de Full option I4e40 (987/maand) en al zeker niet voor de i4M50 want die was goedkoper dan de full option i4e40 omdat de M50 al erg veel standaard opties bevat.
Het typische broek afsteken voor de leasemaatschappij en een hoge overnameprijs beloven. Truuk die ook VAG doet en zorgt dat ze een van de hoogste schuldenlast meesleuren, want die hoge overnameprijs kunnen ze niet aanhouden bij remarketing van je oude auto dus gaat dat ding met verlies naar een opkoper.

Natuurlijk heb je er als bestuurder je profijt van, maar duurzaam is het niet.
 
Dit is wat je zei.

Stellantis is helemaal niet actief in de VS
Da's heel wat anders dan je volgende nuance:
met name wilde ik zeggen dat die merken uit de Stellantisgroup die nu een EV in het aanbod hebben, ook geen ICEs leveren in de VS.
Wat ook niet klopt want ze verkopen de Fiat 500X in de VS, en andere 500's waren ook beschikbaar in de VS.

 
De proefrit met de BMW i4 staat gepland! Ben heel benieuwd hoe deze auto rijdt t.o.v. van de Model X. De aandrijflijn van de BMW iX vindt ik al stukken comfortabeler aanvoelen dan de Model X. Eigenlijk is het een behoorlijke upgrade als ik de specificaties vergelijk: Meer range door grotere batterij en minder frontaal oppervlak, rijders auto, stiller, betere geluidsinstallatie, head-up display, werkende regensensor, BMW-looks, mooier interieur. Hopelijk werkt de verwarming beter dan in de X, dan ben ik al snel om :)

Denk dat de i4 edrive40 snel genoeg is. De extra 100km range maakt de auto op vakanties een stuk sneller dan de M50.
 
  • Like
Reactions: SR89
Het typische broek afsteken voor de leasemaatschappij en een hoge overnameprijs beloven. Truuk die ook VAG doet en zorgt dat ze een van de hoogste schuldenlast meesleuren, want die hoge overnameprijs kunnen ze niet aanhouden bij remarketing van je oude auto dus gaat dat ding met verlies naar een opkoper.

Natuurlijk heb je er als bestuurder je profijt van, maar duurzaam is het niet.
Altijd dat 'broek afsteken' alsof het iets nadeligs is. De meeste kopers kijken naar de kost en die is dus een pak voordeliger bij de broek-afstekende concurrenten. Prima toch voor de koper?

Ik weet niet goed waar de opmerking over duurzaamheid op slaat. Ben je bezorgt dat BMW overkop zal gaan? BMW zal wel weten wat ze doen zeker? Die verkopen al hele tijd auto's. Of heb je schrik dat het niet duurzaam is voor Tesla? Either way, daar moet je je als consument geen zorgen over maken (geen van beiden gaan onmiddellijk failliet gaan). Enkel als aandeelhouder misschien.
 
Altijd dat 'broek afsteken' alsof het iets nadeligs is. De meeste kopers kijken naar de kost en die is dus een pak voordeliger bij de broek-afstekende concurrenten. Prima toch voor de koper?

Ik weet niet goed waar de opmerking over duurzaamheid op slaat. Ben je bezorgt dat BMW overkop zal gaan? BMW zal wel weten wat ze doen zeker? Die verkopen al hele tijd auto's. Of heb je schrik dat het niet duurzaam is voor Tesla? Either way, daar moet je je als consument geen zorgen over maken (geen van beiden gaan onmiddellijk failliet gaan). Enkel als aandeelhouder misschien.
Ik ben helemaal niet bezorgd dat BMW overkop gaat. Ik denk ook dat ze niet weten wat ze doen. En ik denk ook dat Tesla hier in se geen last van heeft.

Alleen, als prijs het argument is, is een BMW te duur. En als technologie het argument is, is BMW niet modern. Wat is dan het argument? Het argument dat het nog een BMW is, en dat is goed voor als je een BMW wil kopen, en niet zo goed voor BMW als je iets nieuws wil kopen dat meer aansluit met de tijdsgeest.

Al bij al zijn al die halfslachtige pogingen van EV's met lange levertermijn en lage bouwaantallen, tezamen met dure snellaadstations-netwerken die maar traag groeien, koren op de molen van iedereen die de transitie wil vertragen.
 
Al bij al zijn al die halfslachtige pogingen van EV's met lange levertermijn en lage bouwaantallen, tezamen met dure snellaadstations-netwerken die maar traag groeien, koren op de molen van iedereen die de transitie wil vertragen.
Asterisk hiervoor voor de effort die in Vlaanderen gebeurt door FastNed en Allego.


view.jpeg


Geen ervan zijn IONITY laadpalen.