Er was ooit een heel leuk "draadje" over de overstap van een Tesla S naar een i4 M50 maar deze ging op slot om dat het te gezellig werd. Om niet weer een gezellig draadje te starten hier mijn ervaringen na een proefrit met de BMW i4M50. Ik had deze dus besteld en mijn Model S ingeruild. De enige ontbindende voorwaarde in het koopcontract was dat ik de koop kon annuleren als de proefrit (meer dan een maand na het tekenen van het contract) tegen zou vallen. Half december heb ik de BMW mee gekregen voor een halve dag (van 's middags 16:00 uur tot de volgende ochtend 9:00 uur) . Bij het in ontvangen nemen was ik erg enthousiast, de auto ziet er geweldig uit (behalve die lelijke neus), de afwerking is echt van een hoger niveau dan de Tesla. Binnen is de BMW "knus" en hightech. Het grote scherm is mooi. Ik hou er wel van dat je de "klokken recht voor je hebt. Alle toeters en bellen werken uitstekend, de headup display is best cool, had ik nog nooit mee gereden. De user interface is duidelijk minder dan Tesla, een enorme hoeveelheid aan apps die je ook nog eens allemaal zelf in kan delen. Leuk maar het maakt het er niet overzichtelijker op. De stoelen zitten perfect (m-sport stoelen). Achterin houdt de beenruimte niet over. De auto is super snel, met name de acceleratie van 100-naar heel hard is verbluffend. En het voelt op geen enkele manier eng of gevaarlijk als je boven de 200 rijdt. Hij kleeft aan het wegdek. Ik heb de indruk dat de model s onder de 100km stiller(wind) is dan de BMW maar daar boven veranderd het dan lijkt de BMW stiller. En dan waarom heb ik de auto geannuleerd. Ik heb eerst een test gedaan met optrekken en snelheid. De aandrijflijn maakte een enorm kabaal bij 0-100 dit klonk niet goed. daarna wat snelheid testjes en toen aan de laadpaal. (fastned). met 40%==> 80% lading koste mij 45 minuten. met een opgewarmde batterij. Vervolgens de lange test gedaan over stukken die ik ook met de Tesla rijdt. onder de zelfde omstandigheden en met snelheid nooit boven de 110 km./u haalde ik een verbruik van 28,5 kWh/100km. met mijn S op exact het zelfde traject 19,5kWh. (alles gemeten a.d.h.v. afgelegde km en laden tot 80%. Laden aan de normale laadpaal thuis zorgde er eerst voor dat de stoppen er twee keer uitvlogen voordat ik de boel aan de praat kreeg. Met name het verbruik heeft mij doen besluiten niet voor de BMW te gaan. En de enorme herrie in de aandrijflijn heeft ook niet echt geholpen. En nu.... Ik heb een Taycan RWD besteld. deze heeft met de zelfde test methode een gelijk verbruik als mijn Model S.