Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is eigenlijk wat de andere batterijmerken doen, maar dan in een Tesla.

Meer dan 1200 km rijden op 1 lading in de kou bij "normale" snelheden. Waar zullen we over 10 jaar staan? Heen en weer naar de alpen met 1 keer superchargen?

Of lichtere auto door minder accu's
 
  • Like
Reactions: job-lek
Of lichtere auto door minder accu's
Vreemd genoeg heeft gewicht maar heel weinig invloed op range. Je stopt er wel meer kinetische energie in maar die win je ook weer terug met regeneratief remmen. Rolweerstand is te beheersen met goede banden op de juiste druk.
Luchtweerstand heeft veel meer invloed en de energie die je daaraan kwijt raakt kun je niet meer terugwinnen.
 
Vreemd genoeg
Het is natuurlijk niet zo vreemd. Gewicht kost energie om in beweging te krijgen, maar kost weinig energie om in beweging te houden, en kost ook energie om terug te vertragen. Maar die energie om te vertragen kan je dus ook eenvoudig oplossen door die energie terug te regenereren.

Wat je verliest is het verschil dat je niet kan genereren, bv omdat de batterij niet warm genoeg is of het nodige vermogen te hoog is, waarbij de remblokken en remschijven dan moeten helpen. En die energie wordt dus omgezet in wrijvingshitte.

Grootste verlies van een EV zit dan inderdaad in luchtweerstand, want zo een gewicht constant in die snelheid te houden kost dus ook energie, omdat je weerstand hebt van de lucht. Als je gaat joggen merk je daar weinig van, maar als je aan 100 km/u je autoruit open doet en je gezicht eens buiten de auto hangt, merk je dat al wat meer.
 
De rolweerstand is evenredig met de massa en is niet zo verwaarloosbaar als hier soms wordt gesteld. Voor een MS is, bij 100 km/u, de te overwinnen kracht vanwege rolweerstand ongeveer gelijk aan die van de luchtweerstand, nl. telkens 228N. De theoretische rolweerstand is constant want onafhankelijk van de snelheid. De energie nodig voor het overwinnen van 100km rolweerstand is 6,4 kWh, even veel als de energie nodig om de luchtweerstand bij die snelheid gedurende 100 km te overwinnen.
100 kg meer massa geeft een theoretisch meerverbruik van 0,27 kWh/100km, dus dat is dan weer wel marginaal. De berekeningen zijn theoretisch en gaan uit van een horizontale beweging aan constante snelheid.
 
Last edited:
Vreemd genoeg heeft gewicht maar heel weinig invloed op range. Je stopt er wel meer kinetische energie in maar die win je ook weer terug met regeneratief remmen. Rolweerstand is te beheersen met goede banden op de juiste druk.
Luchtweerstand heeft veel meer invloed en de energie die je daaraan kwijt raakt kun je niet meer terugwinnen.
Minder gewicht is beter voor de wegen (wegenbelasting straks), banden, ophanging, enz.
En wat ik ook bedoelde is dat de auto goedkoper kan worden door minder accu's.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Sorry BobbyKings: De link werkt niet, door de punt aan het eind.
Ook is die wel erg verouderd (van 2018)
De meest recente vind je op BloombergNef:

1641462597032.png
 
Sorry BobbyKings: De link werkt niet, door de punt aan het eind.
Ook is die wel erg verouderd (van 2018)
De meest recente vind je op BloombergNef:

View attachment 752582
En toch hoor ik al vijf jaar dat een vervangbatterij 20000€ kost. Die mag dan ook eens wat goedkoper gaan worden.
 
Sorry BobbyKings: De link werkt niet, door de punt aan het eind.
Ook is die wel erg verouderd (van 2018)
De meest recente vind je op BloombergNef:

View attachment 752582
Excuus, hoop dat ie nu wel werkt.
 
Fisker is de eerste die digitale radar gaat gebruiken: Fisker Inc. Reveals World’s First Digital Radar in a Production Vehicle, Bringing State-of-the-Art Safety to Fisker Ocean All-Electric SUV

Nog iemand hier die het gevoel heeft dat Fisker niet veel voorstelt en wel eens de volgende Nikola kan worden? Voor zover mijn geheugen reikt, heb ik Fisker altijd geassocieerd met faillissementen. Mijn gevoel is dat het een ok designer is die telkens een grote bubbel creëert en dan wegloopt.
Ze hebben er wel een mooi verhaal van gemaakt met 4D radar 😀. We zien wel wat er van komt. Er is in ieder geval een hele berg nieuwkomers, dat maakt het wel spannend vind ik. Sony, Togg, Vinfast, Fisker en nog zo wat.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and job-lek
En toch hoor ik al vijf jaar dat een vervangbatterij 20000€ kost. Die mag dan ook eens wat goedkoper gaan worden.

Tesla zat recent op een kostprijs van Euro 100,-- per kWh accucapaciteit. (ik meen Euro en geen USD) De kostprijs is door de tijd wel gestaag gezakt.
Dan hebben we het over kostprijs, zonder transport en montage.
En nog los van commerciële opslagen en afwegingen.........
 
Tesla zat recent op een kostprijs van Euro 100,-- per kWh accucapaciteit. (ik meen Euro en geen USD) De kostprijs is door de tijd wel gestaag gezakt.
Dan hebben we het over kostprijs, zonder transport en montage.
En nog los van commerciële opslagen en afwegingen.........
En eigenlijk steken ze geen nieuwe, maar een gereviseerde.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD