Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het superiore van zijn e-tron.

Je bedoelt die versie met een acceleratie van een bejaarde ICE met een gewicht van een model X en de maat van een Model Y welke dan 400kg lichter is.

Ik snap zijn keuze wel vanuit een financieel oogpunt.
Hij heeft verteld dat door de dumping van Audi zijn E-tron een fractie in de lease ging kosten van wat een Model 3 zou kosten.
Als je dan de auto niet nodig hebt voor langere ritten dan snap ik het helemaal.
Echter om daarmee te denken dat het niet eenmalige goede deal is geweest en dat dit voor Audi houdbaar blijft getuigd van weinig inlevingsvermogen in het business model.
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Ik snap zijn keuze wel vanuit een financieel oogpunt.
Hij heeft verteld dat door de dumping van Audi zijn E-tron een fractie in de lease ging kosten van wat een Model 3 zou kosten.
Als je dan de auto niet nodig hebt voor langere ritten dan snap ik het helemaal.
Echter om daarmee te denken dat het niet eenmalige goede deal is geweest en dat dit voor Audi houdbaar blijft getuigd van weinig inlevingsvermogen in het business model.
Laten we wel redelijk zijn: de meeste kopers hoeven niet wakker te liggen over hoe goed of slecht hun leverancier z'n zaken doet. Ik lig er ook niet wakker van dat de aannemer die m'n ultra isolerende ramen heeft geplaatst, inmiddels failliet is.

Nu, er zijn ook argumenten om hier wél over wakker te liggen (noem het verantwoord en duurzaam beleggen) maar ik denk dat als je een Audi koopt, dat niet je prioriteit lijkt.
 
Laten we wel redelijk zijn: de meeste kopers hoeven niet wakker te liggen over hoe goed of slecht hun leverancier z'n zaken doet. Ik lig er ook niet wakker van dat de aannemer die m'n ultra isolerende ramen heeft geplaatst, inmiddels failliet is.

Nu, er zijn ook argumenten om hier wél over wakker te liggen (noem het verantwoord en duurzaam beleggen) maar ik denk dat als je een Audi koopt, dat niet je prioriteit lijkt.

Dat klopt en Audi is ook met een achterhoede gevecht bezig.

Het gaat mij ook niet om zijn keuze maar de gevolgtrekking dat Audi het heel veel beter doet dan Tesla.
Dat is een gevolgtrekking die nergens op gebaseerd is.
 

Accu vervangen bij Ford is bijna 2x de prijs van wat Tesla vraagt.
Komt waarschijnlijk ook omdat deze accu's inkoop voor legacy fabrikanten ook veel duurder zijn.

$38.111,74 accu voor een auto met een vanaf prijs van $42.895,00
 
Last edited:
Dat zijn toch geen vreemde kosten voor een auto met meer dan 200k op de teller?
Verwacht overigens dat voor alle EVs de kosten op lange termijn relatief hoger zijn in vergelijk met fossielen wat betreft onderstel. Is ook niet meer dan logisch door hogere gewicht.
Laten we hopen dat het de komende jaren dan klaar is. ;) Want zoals ik er nu na kijk heb ik 1 jaar zeer onderhoudsvriendelijk gereden en in 2 jaar tijd veel kosten gehad waarbij 12V accu en ruitenwisservloeistofpomp 2 keer. Doet geen goed in het vertrouwen.

We hebben nog over: achter 2x draagarmen, aan de voorzijde de boven draagarmen en als afsluiter de vering. Daarna is de elektronica, aandrijving en batterij aan de beurt....
 

Accu vervangen bij Ford is bijna 2x de prijs van wat Tesla vraagt.
Komt waarschijnlijk ook omdat deze accu's inkoop voor legacy fabrikanten ook veel duurder zijn.

$38.111,74 accu voor een auto met een vanaf prijs van $42.895,00
Leuk maar totaal niet relevant omdat die accu's nog lang niet uit garantie zijn. ;)
 
Leuk maar totaal niet relevant omdat die accu's nog lang niet uit garantie zijn. ;)
Het geeft een aantal zaken aan:
1. De listprice is veel duurder dan bij Tesla.
2. Waarschijnlijk is de prijs ook gebaseerd op de kostprijs van Ford.
3. Ford maakt o.b.v. deze prijs voor vervanging een verlies op iedere Mach-E die ze verkopen

Dat het voor deze klant nu niets kost was in het geheel mijn punt niet.;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het geeft een aantal zaken aan:
1. De listprice is veel duurder dan bij Tesla.
2. Waarschijnlijk is de prijs ook gebaseerd op de kostprijs van Ford.
3. Ford maakt o.b.v. deze prijs voor vervanging een verlies op iedere Mach-E die ze verkopen

Dat het voor deze klant nu niets kost was in het geheel mijn punt niet.;)
Zoals ik het zie is de list price 18k USD. Er wordt gesuggereerd dat er hier een (enorme) dealer markup wordt gehanteerd.
 
Waarom zouden ze het niet kunnen weerstaan?
Waar baseer je deze claim op?
Meestal op getuigenissen hier en andere fora.
Zo kan je de MX best niet lanceren in een andere dan laagste stand van de luchtvering. Heel wat leden hebben meerdere keren problemen gehad in de overbrenging in de aandrijflijn. Beide zaken wijzen op een onderdimensionering.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Meestal op getuigenissen hier en andere fora.
Zo kan je de MX best niet lanceren in een andere dan laagste stand van de luchtvering. Heel wat leden hebben meerdere keren problemen gehad in de overbrenging in de aandrijflijn. Beide zaken wijzen op een onderdimensionering.

Ik heb dat met mijn S ook gehad tot dat ik de laatste keer niet het standaard onderdeel van een MB CLS eronder had maar een door Tesla ontworpen onderdeel. Daarna was het probleem opgelost. Ik heb begrepen dat dit ook zo is voor de X.

Ratelende aandrijvingen is niet iets wat Tesla uniek is.
De Tesla Manager van de SeC in Rotterdam komt bij Audi vandaan en daar was het ratelen van de aandrijfassen bij de meer potente uitvoeringen van RS4, RS6 en RS7 meer regel dan uitzondering dat het daar mis gaat. In tegenstelling tot Tesla hebben ze het daar nog steeds niet onder controle.

Natuurlijk zullen er nog steeds bovenwaterkomen waar dit niet is aangepast en leek zich voor voor te doen wanneer je veelvuldig extreem onbehouwen met de auto heb gereden. Ook de reden waarom Audi geen aanpassing heeft voor de RS modellen omdat ze stellen dan gewoon te onbehouwen met de auto hebt gereden.

Als je wil kan alles kapot hoe je het ook gedimensioneerd hebt. Hoe hufterproef je het ook maakt je kunt altijd een grotere hufter vinden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dus je hebt het zelf ondervonden. Gek dat je dan vraagt waar ik het vandaan haal alsof ik alles zelf verzin.
Dat standaardonderdeel van de CLS voldeed misschien wel perfect voor de CLS maar bleek te licht voor jouw MS.

Niet te licht maar wel anders.
Het ratelen ontstaat niet door het accelereren alleen maar door de ruimte die er op die onderdelen zitten.
Door veelvuldig te wisselen tussen vermogen geven en regenereren op een onderdeel dat iets speling moet hebben om te kunnen functioneren ontstaan daar door grote klappen en daar door kan die speling groter worden. Dit fenomeen doet zich dan ook vooral voor bij auto's die uitnodigen tot een dergelijk rijgedrag. Het zou mij ook niets verbazen als de CLS AMG versie er ook gewoon last van hebben maar die zijn er relatief erg weinig.

De huidige onderdelen zijn alleen met een grotere precisie gemaakt waardoor de klappen kleiner zijn maar nooit helemaal weg.
Rij je maar vaak genoeg lomp dan maak je het nog steeds stuk ongeacht dimensies.
 
Je zal het zien, maar voorlopig niet van Tesla...

Dezelfde type van batterij gebruiken ze al in hun AMG One hypercar, dus ze wordt al geproduceerd.
Hier geef je ze toch iets teveel krediet denk ik dan. Ze hebben 1 batterij ineengedraaid met specs die Tesla binnenkort echt in volume productie gaat draaien. (The Tesla 4680 Battery: Six things to Know …)

Dat de timing van Musk ernaast zit, geeft aan dat het niet simpel is, zelfs niet voor de knapste koppen en met het grootste budget. Het zou mij niet verwonderen dat CATL teert op de knowhow die ze (samen?) met Tesla hebben ontwikkeld. Lees even het artikel rond de 4680 specs….nagenoeg gelijk.

Oh, de AMG One hypercar? De deze? (It lives! AMG One production to start mid-2022): 2017 aan begonnen en eerste rondjes op 14/10/2021.….range op batterij: 15 mijl.

Dit is een hybride waardoor je net iets andere specs aan je batterijen kan geven. Dat is ook de reden dat alle hallelujia berichten rond solid-state ook nog steeds niet verder zijn geraakt dan een labo of kleinere exemplaren. Dit zal uiteraard wel komen..
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Waar haal jij die 18KUSD vandaan. Ik zie hooguit dat men dat meer reëel zou vinden.
Gewoon op de link geklikt. Wat ik lees is dat de originele poster een VIN gevonden heeft van een wagen waarbij de batterij onder garantie vervangen is. In een (ik vermoed interne Ford-database) heeft hij dan de factuur van de garage aan Ford opgehaald en daarin staat de batterij als onderdeel aan 34k. Hij heeft vervolgens de prijs van datzelfde onderdeel opgevraagd bij zijn dealer en daar werd een prijs van 18k opgegeven. Kortom, de list price is 18k. Vervolgens een hele discussie op het forum waar het prijsverschil vandaan komt, met de suggestie dat dit dealer markup zou kunnen zijn.
 
  • Informative
Reactions: RobsEV
Dit is eigenlijk wat de andere batterijmerken doen, maar dan in een Tesla.

Meer dan 1200 km rijden op 1 lading in de kou bij "normale" snelheden. Waar zullen we over 10 jaar staan? Heen en weer naar de alpen met 1 keer superchargen?