Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant!
The difference between a traditional battery and a solid-state battery is in its electrolyte: by using a solid material for the electrolyte between the anode and the cathode, battery makers can increase energy density (and therefore driving range), or reduce battery weight.
They are considered something of a holy grail for the EV industry, and solid-state batteries also have fewer production processes, can charge more quickly and have a longer life than batteries with liquid electrolytes.
 
Mercedes EQS heeft n fors goedkopere instapper. Vanaf 91k nu. Met nog steeds n heel behoorlijke range. Maakt m ineens n nog serieuzere concurrent voor de Model S.

Serieuze concurrentie???

De instap model S LR van 90K is moet je eerder vergelijken met het top model van de EQS van 170K
Alleen een noob boomer zal een instap EQS kiezen boven een instap Model S.

Ga voor de gein een EQS samenstelling tot deze dezelfde uitrusting heeft als een Model S dan ben je zo 40-50K verder in de optielijst.
 
Ga voor de gein een EQS samenstelling tot deze dezelfde uitrusting heeft als een Model S dan ben je zo 40-50K verder in de optielijst.
Ik heb geen MS (afgezien van de leenauto's), dus durf hier niks over te zeggen. Ben wel benieuwd wat dit instapmodel niet heeft dat de MS wel heeft. Range? 0-100? Dat zijn namelijk de aangegeven verschillen in de verschillende modellen.

Om beter te kunnen vergelijken met mijn M3, heb ik de configurator doorgelopen voor het instapmodel. Heb alle opties gedaan die ik ook op de M3 heb genomen (rood, trekhaak, FSD). Ik kwam uit op €5000 aan opties - meerprijs voor de opties was bij Tesla een heel stuk hoger, ook al zou ik FSD niet eens meerekenen).


De configurator is wel een ramp voor de duurdere modellen trouwens! Moest kiezen tussen luxe achterbank of trekhaak. Ik kwam daar met alle opties erbij op net geen €200k zonder trekhaak.

Wat wel meer concurrentie is, is de EQE. Echt zojuist net pas op de pagina van Mercedes gezet: de EQE. EQE van Mercedes-EQ . Zie Mercedes EQE 350 voor beschikbare info. Vanaf €70k, dus met dezelfde opties iets van €75k. Die is een heel stuk dichter bij de MS, als je ervan uit gaat dat de duurdere EQE €20k duurder is.
 
Ik heb geen MS (afgezien van de leenauto's), dus durf hier niks over te zeggen. Ben wel benieuwd wat dit instapmodel niet heeft dat de MS wel heeft. Range? 0-100? Dat zijn namelijk de aangegeven verschillen in de verschillende modellen.

Om beter te kunnen vergelijken met mijn M3, heb ik de configurator doorgelopen voor het instapmodel. Heb alle opties gedaan die ik ook op de M3 heb genomen (rood, trekhaak, FSD). Ik kwam uit op €5000 aan opties - meerprijs voor de opties was bij Tesla een heel stuk hoger, ook al zou ik FSD niet eens meerekenen).


De configurator is wel een ramp voor de duurdere modellen trouwens! Moest kiezen tussen luxe achterbank of trekhaak. Ik kwam daar met alle opties erbij op net geen €200k zonder trekhaak.

Wat wel meer concurrentie is, is de EQE. Echt zojuist net pas op de pagina van Mercedes gezet: de EQE. EQE van Mercedes-EQ . Zie Mercedes EQE 350 voor beschikbare info. Vanaf €70k, dus met dezelfde opties iets van €75k. Die is een heel stuk dichter bij de MS, als je ervan uit gaat dat de duurdere EQE €20k duurder is.
MB heeft geen FSD ;)
Dus kan je dat ook niet kiezen. Wat je kunt kiezen is op zijn best vergelijkbaar met de standaard AP van Tesla en nog niet eens met vergelijkbaar met de EAP van Tesla.

Er zijn inmiddels ook meerdere reviews die stellen dat een EQS qua bouwkwaliteit niet in de buurt komt van een S en eerder een E is.
De maten van en EQS zijn wel vergelijkbaar met een Model S.

Verder valt op dat je de basismodellen niet kunt bestellen want beschikbaarheid op aanvraag.
Wanneer je een 4WD gewend bent en je gaat dan vergelijken met een tamme RWD is het ook de vraag of je reëel bezig bent.
Appels met appels vergelijken zeggen we dan.


Vergelijken we appels met appels dan kost de EQS in vergelijking met een MS LR ineens 184K

Daarbij kreeg ik ook al heel snel dit:
1643189209672.png


De vraag is dan ook of het meer is dan alleen een show model en een website.
 
Last edited:
Ik weet het toch niet: range, comfort, interieurafwerking en binnenruimte, (meedraaiende achteras), imago en 'klassiek merk' zijn voor heel wat potentiële kopers toch argumenten voor de Mercedes. Ik durf voorspellen dat het aantal EQSsen het aantal MSsen zal overtreffen. Dit is ook typisch een auto die duur genoeg moet zijn, want men wil zich onderscheiden.
 
  • Like
Reactions: JeePee
Ik durf voorspellen dat het aantal EQSsen het aantal MSsen zal overtreffen.
Ik zie nu al meer Model S'sen dan S-Klasses. En een EQS is duurder.

Nee, ik kan me niet voorstellen dat de EQS beter gaat verkopen dan de Model S. Maar qua fiscaliteit zie ik de EQS wel beter verkopen dan de S-klasse.

De EQE daarentegen, dat gaat beter schuiven dan de EQS en S-Klasse, en zal vergelijkbaar zijn met de Model S.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Akkoord maar de MS was gedurende jaren te koop voor een erg lage TCO, zeker in vergelijking met een S-klasse. Ik heb het uiteraard over toekomstige verkopen en dat prijsvoordeel is nu weg. De MS is ook nog een jaar niet leverbaar.
Ik kan niet spreken voor Model S rijders die een nieuwe auto willen kiezen, of rijders van een ander merk die twijfelen over een EQS of Model S.

Ik kan enkel spreken over mezelf als Model X rijder die uit kijk naar een vervanger, en ik vind bij de concurrentie niks. Op mijn shortlist momenteel is een Model X, of een Cybertruck. De EQC zegt me niks, noch de e-tron, noch de iX/iX3. Allen veel te klassiek en veel te compact.
 
  • Informative
Reactions: ebullio