Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ze gaan in de US toch ook over op de CCS plug? Waarom zou Ford de oude Tesla connector gaan gebruiken.
De CCS-netwerken zijn hopeloos onbetrouwbaar want regelmatig defect of onbeschikbaar. Als je social media in de VS volgt, wordt er eigenlijk erg positief gereageerd op het feit dat Ford hun kar hangt aan Tesla en hun superchargers.

Geen idee over hoeveel geld we spreken dat Ford ervoor over heeft of vice versa, maar als een partij als Ford plots in het ecosysteem van Tesla stapt, ziet het er voor CCS1 gewoon niet goed uit.

Niet vergeten dat CCS1 in vergelijking met CCS2 geen voordeel heeft tegenover de Tesla connector. In de VS werkt men met een ander soort AC netwerk en heeft men niet driefase om krachtstroom te gebruiken. 110V is daar gewoon de helft van het 220V-netwerk, en elk huis heeft eigenlijk een 220V-aansluiting. De CCS1-connector is dus groot en omslachtig, zonder er voordeel uit te halen tov een Tesla connector.
 
Ze gaan in de US toch ook over op de CCS plug? Waarom zou Ford de oude Tesla connector gaan gebruiken.
No, Teslas in USA are still on the NACS (otherwise known as the Tesla proprietary connector), the one we see on V2 superchargers here also.
All other EVs there are on CCS and the Electrify America (the largest non-Tesla rapid charging network) is pathetic (to say the least). So Ford is joining hands to speed up adoption of their EVs by switching to the NACS so that their customers have less range anxiety.

In NL they are lucky to have great non-Tesla rapid chargers (albeit horribly expensive).
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Nick-m
No, Teslas in USA are still on the NACS (otherwise known as the Tesla proprietary connector), the one we see on V2 superchargers here also

Nee, de Tesla V2 stekker is een type2 die is aangepast om ook DC te laden. De NACS is nooit in Europa gebruikt:

IMG_6047.jpeg



 
Stel je voor dat je Toyota dealer bent, en je wordt verondersteld dit soort onzin aan je klanten te vertellen.

Dit was een paar jaar geleden nog prima vol te houden, maar met de huidige spike in EV sales, ook in de USA, is dit toch bijna niet meer goed te praten, maar Toyota blijft wedden op het verkeerde paard totdat ze zelf ook een label worden, net zoals MG nu.
 
No, Teslas in USA are still on the NACS

Ik zeg ook niet dat Tesla nu in Amerika op een CSS plug zit. Met "ze" bedoel in de EV industrie die ook CSS omarmen en ik dacht dat Tesla dat ook ging doen. Ik wist alleen niet dat dat CSS1 is... waarom zou je dat doen. Zeker gezien met CSS2 je praktisch in het grootste deel van de wereld dan kunt laden.

Zou ook handig zijn voor import/export maar wellicht is dat zelfs de reden dat ze een andere plug forceren.
 
CCS2 is alleen in Europa de standaard.

China -by far de grootste EV markt- heeft de eigen GBT standaard. Japan houdt deels nog vast aan de Chademo stekker.

De move van Tesla (en Ford) is strategisch bijzonder interessant. De deal die Musk gemaakt heeft met Biden om het SuC netwerk open te stellen voor andere merken hield in dat Superchargers de zogenaamde Magic Dock zouden krijgen.

Met de adaptatie van de NACS door Ford is dat in principe overbodig geworden, wat Tesla uiteraard veel tijd en geld gaat besparen.

Als je kijkt naar wat met afstand het grootste en betrouwbaarste netwerk is en het marktaandeel van Tesla is het niet meer dan logisch dat NACS de standaard voor Noord-Amerika wordt en waarschijnlijk ook Zuid-Amerika.

De Europese fabrikanten spelen in Noord-Amerika sowieso een bijrol, en wat de Europese standaard is zal in Amerika weinig gewicht in de schaal leggen.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
CCS2 is alleen in Europa de standaard.

<knip>

De Europese fabrikanten spelen in Noord-Amerika sowieso een bijrol, en wat de Europese standaard is zal in Amerika weinig gewicht in de schaal leggen.
Fabrikanten maken aansluitingen voor de regionale markt, altijd al zo geweest, is ook niet echt een grote kostenpost bij miljoenen geproduceerde EV's. Alleen het doorverkopen tussen regio's wordt wat lastiger.

En mbt "Europese standaard", met de toekomstige groei in Afrika en Azie (India!) zullen er steeds meer met Type 2 en CCS2 rondrijden.

WikiPedia:
"The Combined Charging System is primarily driven by European and North American car manufacturers. Type 1 and Combo 1 chargers are primarily found in North and Central America, Korea and Taiwan, while Type 2 and Combo 2 can be found in Europe, South America, South Africa, Arabia, India, Singapore, Taiwan, Hong Kong, Oceania and Australia. For DC charging the competing standard GB/T 20234-2015 is used in China, while Japan uses CHAdeMO."
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dit was een paar jaar geleden nog prima vol te houden, maar met de huidige spike in EV sales, ook in de USA, is dit toch bijna niet meer goed te praten, maar Toyota blijft wedden op het verkeerde paard totdat ze zelf ook een label worden, net zoals MG nu.

Ik kwam deze nog tegen:




Dus zelfs met de huidige boom in EV produktie zijn de prijzen voor batterijmaterialen weer terug op niveau 2021.

Produktie opschalen naar 3TWh minimaal in 2030 wordt natuurlijk nog een hele klus maar we zien dus nu wel dat de produktie opschaling gelijke tred houdt.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Ik zeg ook niet dat Tesla nu in Amerika op een CSS plug zit. Met "ze" bedoel in de EV industrie die ook CSS omarmen en ik dacht dat Tesla dat ook ging doen. Ik wist alleen niet dat dat CSS1 is... waarom zou je dat doen. Zeker gezien met CSS2 je praktisch in het grootste deel van de wereld dan kunt laden.

Zou ook handig zijn voor import/export maar wellicht is dat zelfs de reden dat ze een andere plug forceren.
Is 'organisch' gegroeid.

Wat wij kennen als CCS2 is een Mannekes-stekker met 2 polen voor DC. Voor je DC kon snelladen, waren de meeste auto's voorzien voor AC laden, met in Europa de Mennekes stekker, en in de VS de SAE J1772.

Als je dus puur gaat kijken op 'standaard', is Europa al afwijkend want er was dus al een internationale standaard van de Society of Automotive Engineers, maar die ondersteunde geen 3 fase AC laden, en daarom werd de Mennekes-stekker, aangemoedigd door RWE en Daimler, in delen van Europa populair.

De VS zat dus met SAE J1772, Europa met hun Mennekes, en toen moest de transitie naar DC snelladen nog gebeuren. In de VS deed Tesla al snelladen via hun eigen connector, en in Europa (her)gebruikte men de bestaande Mannekes-connector om toch met 3 fasen te kunnen laden, maar gebruikte men 2 paar pinnen ook voor DC snelladen.

De CCS standaard vond er niet beter op dan voor de VS SAE J1772 te hergebruiken, met 2 grote pinnen extra voor DC, en hetzelfde te doen in Europa met de Mannekes-stekker.

China en Japan hadden heel andere evoluties, dus daar zit je met GB/T die het omgekeerde is van de Mennekes/Type2 voor AC, en een eigen standaard voor DC. Japan zit dan nog een hele hoop op CHAdeMO voor DC, maar ook J1772 voor AC laden.

En in alle gevallen zijn de DC stekkers belachelijk zwaar en groot, tegenover de compacte vorm van de (hieronder niet op schaal weer gegeven) Tesla connector.

1650779080713703.jpeg
 
Je vergeet dat 3 fase laden in de VS ongebruikelijk is, en als ik zo de Tesla stekker (buiten Europa) zie, is dat ook onmogelijk. Die stekker gaat hier dus niet komen.
Ik vergeet dat helemaal niet. Ik antwoord op Ramonneke waarom men in de VS men niet de CCS2-standaard uitrolt en het weer een andere standaard is in de VS.

Het is Europa die een nieuwe standaard bedacht omdat SAE J1772 onvoldoende voor ons was, en ja dat was omdat 3 fasen hier couranter is. Maar ga dan bv in Brussel en daar is 3 fasen helemaal niet ingeburgerd...
 
In Brussel is 3f wijd verspreid, alleen met een netwerk van 3x230V ipv 3x400V + N.
Als ik zie hoeveel laadpalen er ondertussen bijgekomen zijn, op straat en in parkeergarages, lijkt men de switch wel gemaakt te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze overal een dure transformator hebben geïnstalleerd.
 
In Brussel is 3f wijd verspreid, alleen met een netwerk van 3x230V ipv 3x400V + N.
Als ik zie hoeveel laadpalen er ondertussen bijgekomen zijn, op straat en in parkeergarages, lijkt men de switch wel gemaakt te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze overal een dure transformator hebben geïnstalleerd.
Precies. In grote delen van Belgie is een driehoek netwerk nog standaard ((230 V tussen de fasen, geen nul))gericht op zware motoren in de industrie), daar schakelen ze echt wel over op een ster schakeling (400 V tussen de fasen met nul).
 
In Brussel is 3f wijd verspreid, alleen met een netwerk van 3x230V ipv 3x400V + N.
Als ik zie hoeveel laadpalen er ondertussen bijgekomen zijn, op straat en in parkeergarages, lijkt men de switch wel gemaakt te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze overal een dure transformator hebben geïnstalleerd.
Inderdaad, my bad. 3x230V, geen N.

Maar het betekent wel dat de meeste laadpalen maar 7,5kW leveren ipv 11.