Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb indertijd al aangegeven dat de keus om Wooter moderator te maken een hele slechte was. Dat wordt keer op keer bewezen helaas. Ik vermoed dat een moderator ;) de opmerkingen wel weg zal halen, want commentaar op Wooter is ongewenst, net als commentaar op Tesla. Tesla is Wooter en Wooter is Tesla.
Ach…. er zijn meer moderators dus het zal wel meevallen anders waren er al post weggehaald. 🤷‍♂️ Je hoeft niet elke post te lezen en je kunt ook iemand op de ignore lijst zetten;)
 
Onlangs in De Tijd gelezen dat de omzetcijfers van BYD en Tesla vlak bij elkaar liggen: 112 tegen 114 miljard. Dus het hogere segment van Tesla wordt gecompenseerd door de hogere aantallen bij BYD.
Vergelijk ook even de waardering op de beurs: BYD heeft een P/E van ongeveer 20, Tesla eentje van 80 en dat terwijl BYD sneller groeit.
Onverwachte quote uit het artikel:
Zelfs Tesla, dat dezer dagen als benchmark voor efficiëntie in de auto-industrie geldt, produceert tot 15 procent duurder dan BYD.
Ja,maar (nee dus). Want je vergelijkt twee bedrijven als puur en alleen auto bedrijven. BYD en Tesla verschillen op veel fronten met elkaar:
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Onverwachte quote uit het artikel:
Zelfs Tesla, dat dezer dagen als benchmark voor efficiëntie in de auto-industrie geldt, produceert tot 15 procent duurder dan BYD.
Die zin snap ik niet. 15 procent van wat? Als je duurdere auto's maakt dan zal je kostprijs ook hoger liggen. Als ze allebei dezelfde auto's maken en Tesla produceert dan tot 15% duurder dan is het een zinnige quote, maar nu kan ik er geen chocola van maken.
 
Na 1000km in de BYD Seal

Als dat verbruik daadwerkelijk 24kWh/100km is, dan is dat al voldoende om de auto te laten staan. De auto valt in Nederland ook net buiten de SEPP subsidie en ook over een auto-pilot achtig systeem wordt niets gezegd. Ik heb even de handleiding opgezocht en het lijkt er op dat de auto enkel adaptieve cruise-control heeft met lane centering (tot 120km.u). Interieur vind ik overigens niet mooi, maar een beetje kitsch. Helaas ook een sedan. Toch jammer dat er steeds minder hatchback/station modellen zijn. Juist als EV is dat erg fijn (laag, dus betere efficiency).
Interessante video. Interieur is inderdaad too much, maar misschien omdat ik het clean opzet van Tesla ben gewend.
Het energieverbruik is overigens schrikbarend hoog, volgens de reviewer: 240 Wh/km gemiddeld.
Dat wijkt af van de weergave die EV database geeft: 164 Wh/km
 
Last edited:
Onverwachte quote uit het artikel:
Zelfs Tesla, dat dezer dagen als benchmark voor efficiëntie in de auto-industrie geldt, produceert tot 15 procent duurder dan BYD


ByD heeft 650.000 werknemers, Tesla 140.000.

ByD heeft een uitermate lage automatiseringsgraad in faveure van bakken goedkope arbeidskrachten, dat is al dertig jaar de strategie van ByD en dé reden waarom ze goedkoop kunnen produceren.

Dat heeft verder niets met efficiëntie te maken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Onlangs in De Tijd gelezen dat de omzetcijfers van BYD en Tesla vlak bij elkaar liggen: 112 tegen 114 miljard. Dus het hogere segment van Tesla wordt gecompenseerd door de hogere aantallen bij BYD.
Vergelijk ook even de waardering op de beurs: BYD heeft een P/E van ongeveer 20, Tesla eentje van 80 en dat terwijl BYD sneller groeit.
Onverwachte quote uit het artikel:
Zelfs Tesla, dat dezer dagen als benchmark voor efficiëntie in de auto-industrie geldt, produceert tot 15 procent duurder dan BYD.
ik dacht even dat ik een advertorial aan het lezen was.

Los van het feit dat BYD succesvol is en zal zijn, is dit 'artikel' best wel met een hoop aannamens en (deels verdekte) aversie geschreven.

In plaats van Joop en Henk te laten vertellen hoe een slechte man EM wel niet is en dan maar liever voor een man/bedrijf kiezen die duidelijk mensen als (weg)werktuig ziet (korte contracten, lage lonen, ... (wat is dit in China??) uit een land met een bendenkelijk wereldbeeld en missie. (sociaal en economisch)

Om er dan nog even fijntjes, langs de neus weg, wat onwaarheden over het verbruik aan toe te voegen, (1. check de website van BYD en/of lees de sticker die in de showroom op de wagen plakt), ook ineens maar een cijfer plakken op de marge in 1 heel kort zinnetje te proppen en Tesla degradeert naar de efficientiecategorie van pak-em-beet Volkswagen.

Waar BYD waarschijnlijk wel een goede zaak heeft gedaan, in tegenstelling tot Tesla, is de focus op goedkopere modellen en deze in hun gamma opnemen ipv een cybertruck. (hoewel dit nog moet blijken)

Het zijn dan ook cijfertjes en diepgaande vergelijkingen die ik zou verwachten van een kwaliteitskrant en zijn journalisten.

Wel heb ik een sterk vermoeden dat journalisten beter in de watten worden gelegd bij BYD dan bijTesla.

Kortom, wat moet ik hier allemaal mee zeker met dit in het achterhoofd: https://x.com/NicklasNilsso14/status/1742227401772282054?t=THZ_-lzZv2URl_AJ7Upiug&s=35
 
Last edited:
Je hebt zeker niet helemaal ongelijk. Het artikel heeft een positieve bias voor BYD.
Het grappige is: zo'n gekleurd artikel dat de eigen mening onderschrijft, gaat erin als zoete koek, maar van een even gekleurd artikel dat tegen de eigen inzichten ingaat, wordt de subjectiviteit gemakkelijk doorprikt.

En daar ben ik onderhevig aan, maar ook al diegene die hier voortdurend links posten naar informatie van de Teslafan-bloggers en -vloggers. Omdat die informatie past in het denkbeeld van heel wat forumleden, wordt die informatie vrij kritiekloos als waarheid aanvaard. Sterker, wanneer enkelen die boodschap wat willen nuanceren of deels ontkrachten, mogen ze van sommige moderatoren een kaartclubje oprichten.
 
@https://teslamotorsclub.com/tmc/members/jang007.107111/ je hebt zeker niet helemaal ongelijk. Het artikel heeft een positieve bias voor BYD.
Het grappige is: zo'n gekleurd artikel dat de eigen mening onderschrijft, gaat erin als zoete koek, maar van een even gekleurd artikel dat tegen de eigen inzichten ingaat, wordt de subjectiviteit gemakkelijk doorprikt.

En daar ben ik onderhevig aan, maar ook al diegene die hier voortdurend links posten naar informatie van de Teslafan-bloggers en -vloggers. Omdat die informatie past in het denkbeeld van heel wat forumleden, wordt die informatie vrij kritiekloos als waarheid aanvaard. Sterker, wanneer enkelen die boodschap wat wil nuanceren of deels ontkrachten, mogen ze van sommige moderatoren een kaartclubje oprichten.
Zal dat misschien komen omdat je op een Tesla forum zit ? ;)
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Zal dat misschien komen omdat je op een Tesla forum zit ? ;)

Ongetwijfeld, maar binnenkomen met:

Het blijft hardnekkig ontkent worden door de roze brillen.

... is nou ook niet bepaald constructief. Waag eens kritiek te hebben, dan weet je alvast dat je mening niet serieus genomen gaat worden. Je hebt immers een roze bril op.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Uiteraard. Het gaat erom dat je dat mechanisme bij anderen doorziet, maar bij jezelf meestal niet.
Zoals je al aangaf in een eerdere response proberen we altijd onze eigen keus te rechtvaardigen en daarom heb je altijd een positiever beeld van je eigen auto, dat klopt. Daarom zitten we ook op een Tesla forum. Maar ik merk dat jij altijd denkt dat je ons bij de les moet houden door 'tegengas' te geven :D
 
Heb ik VAG ooit opgepompt? Even, op verzoek, mijn actuele analyse van de VAG, eerder gebaseerd op cijfers.
Ik denk dat VAG door een uitdagende periode gaat, maar ook weer niet zo slecht presteert als hier gepercipieerd wordt. De overgang van ICE naar BEV geeft specifieke moeilijkheden waarvan een zuivere BEV-fabrikant geen last heeft. Dat heeft dan te maken met know-how, productie-faciliteiten, personeel enz... maar ook met de vraag en dus de afzetmarkt die slechts geleidelijk overgaat van ICE naar EV, ondanks alle mogelijke subsidiemechanismen die dat proberen te versnellen.
De beurs houdt rekening met zwaar weer voor deze fabrikant want de P/E staat slechts op iets meer dan 4 ondanks een dividendrendement van 7%. Dat is nog slechter dan Toyota met zijn P/E van 9 maar vergelijkbaar met die andere Duitsers Mercedes en BMW. Dat is ongeveer 20 keer minder dan Tesla, hetgeen dan weer een idee geeft van de groeiverwachtingen van 'de markt' voor beide bedrijven.
Het blijven echter sterk winstgevende bedrijven. De winst blijft op niveau daar waar de winst van Tesla duidelijk afneemt. De omzet blijft op niveau daar waar de omzet van Tesla duidelijk toeneemt.
Voor VAG alleen: hun modellen verkopen waarschijnlijk minder goed dan gehoopt, maar toch ook niet slecht. Als ik naar Noorwegen kijk (het meest mature EV-land er wereld en beschikbare cijfers) dan tel ik in totaal afgerond 126.000 verkochte Tesla's en 180.000 VAG-modellen: VW, Skoda, Audi en Porsche. Dat hadden de meesten hier waarschijnlijk niet verwacht.
Zoals je al aangaf in een eerdere response proberen we altijd onze eigen keus te rechtvaardigen en daarom heb je altijd een positiever beeld van je eigen auto, dat klopt. Daarom zitten we ook op een Tesla forum. Maar ik merk dat jij altijd denkt dat je ons bij de les moet houden door 'tegengas' te geven :D
Het klopt dat ik af en toe probeer om de discussie aan te wakkeren. Elkaar wat gelijk geven leidt alleen maar tot een tunnelvisie. Daar is niemand mee gebaat. :D
 
Zoals je al aangaf in een eerdere response proberen we altijd onze eigen keus te rechtvaardigen en daarom heb je altijd een positiever beeld van je eigen auto, dat klopt. Daarom zitten we ook op een Tesla forum. Maar ik merk dat jij altijd denkt dat je ons bij de les moet houden door 'tegengas' te geven :D
Ik zit niet op dit forum om Musk en zijn auto's te aanbidden, jij misschien wel. Ik zit hier omdat er nuttige informatie over de auto's en hun problemen gedeeld wordt. Als het hier een fanboy paradise wordt dan ben ik weg.
Het is overigens ook de taak van de moderators om te zorgen dat het hier geen fanboy paradise wordt, net zo min als het hier een Tesla bashers club zou moeten zijn.
 
Waar BYD waarschijnlijk wel een goede zaak heeft gedaan, in tegenstelling tot Tesla, is de focus op goedkopere modellen en deze in hun gamma opnemen ipv een cybertruck
Goedkopere modellen zijn hier (nog) niet verkoopbaar aan de massa door de hoge batterijkost. Wij hebben zelf een Zoe, maar dat is uit idealisme en financieel eigenlijk een slechte zaak, gezien voor de km die we er maar mee rijden.
En als je meer km rijdt, zou ik nooit voor zo een kleine wagen gaan.