Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Eerst 2019, nu 2020 en dan zeuren dat Tesla af en toe wat laat is ;)

Ik ben in ieder geval heel benieuwd. Ik betwijfel overigens of de opmerking over het formaat klopt. Volgens mij was het altijd bedoelt als grotere sedan en niet als "kleine" sedan a la Model 3, 3-serie, A4, C-klasse. Voor 500 echte kilometers heb je al snel 100 kWh of meer nodig. Dan is een groter formaat auto (Model S, 5-serie, A6 etc.) wel handig.
 
Hij heeft in elk geval een complete controller op zijn schoot. Zelfs het 'stuurtje' linksboven is goed in beeld. Ze hebben het allemaal slim gemonteerd.
Dit klinkt als het ongeloof wat we nog regelmatig zien van een ICE-rijder ten opzichte van elektrisch rijden. Tesla is niet de enige die in staat is een auto te bouwen die autonoom kan rijden. Ze lopen tegen dezelfde problemen aan als Tesla. Regelgeving, waarin het nog niet is toegestaan om volledig autonoom te rijden en de techniek die nog niet volledig uitontwikkeld is.
Ben het wel met je eens dat Tesla minstens zo ver, zo niet verder is. Deze Renault is nog maar concept en wij rijden al deels autonoom rond.
 
Dit klinkt als het ongeloof wat we nog regelmatig zien van een ICE-rijder ten opzichte van elektrisch rijden. Tesla is niet de enige die in staat is een auto te bouwen die autonoom kan rijden. Ze lopen tegen dezelfde problemen aan als Tesla. Regelgeving, waarin het nog niet is toegestaan om volledig autonoom te rijden en de techniek die nog niet volledig uitontwikkeld is.
Ben het wel met je eens dat Tesla minstens zo ver, zo niet verder is. Deze Renault is nog maar concept en wij rijden al deels autonoom rond.

Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken en hoop dat wij als elektrisch rijders wat betrouwbaarder uit de bus komen. Dit is een concept en als zodanig gepresenteerd. Helemaal niets mis mee, maar niet mensen op verkeerde been zetten. Het autonoom rijden van Tesla gaat uiteindelijk lukken dankzij de HD kaarten die andere systemen moeten ontberen. De rest, camera's, radar en sensors, zijn aanvullend om te de kaart met de werkelijke situatie te verifiëren en obstakels te "verwerken". Wat wij nu hebben is nog maar een schamele versie van wat het met EAP en FSD moet gaan worden.
Ik las dat de HD kaart voor Californië en en een West - Oost route kort geleden zijn geüpload dus men zal al druk aan het testen zijn als voorbereiding op de Coast to Coast Challenge. Lukt dat, dan kan het hard gaan. Regelgeving gaat pas spelen als auto's geen bestuurder meer hoeven te hebben. Doordat we tot en met level 4 "er bij" zullen moeten blijven speelt dat dus niet als Tesla blijft zeggen dat we als bestuurder het laatste woord moeten houden :) Ook gelezen dat level 4 dit jaar mogelijk zou kunnen zijn.
 
Jullie al de TV-reclames van Audi opgevallen "follow us on the road to zero emission". "Een volledig elektrische Audi is onze volgende stap op weg naar een emissievrije toekomst." - wat de voorafgaande stappen zijn geweest weet ik niet - ze zullen toch niet de sjoemelsoftware in de diesels bedoelen?
Ze beloven met de "e-tron concept" (of h-tron, of g-tron.. in ieder geval wel "concept") wel veel: "500 km zonder opladen. Dus in één ruk van hier naar Parijs. En daarna nog door naar Milaan, met onderweg slechts eenmaal bijladen." Hier staat dus niet dat je met één keer laden naar via Parijs naar Milaan rijdt - maar dat wordt wel gesuggereerd met zo'n tekst. En dat doe je dan met een 95kWh accu...knap hoor. Laden kan straks met 350kW in 15 minuten - er staat zelfs letterlijk een verwijzing naar Tesla: "Dat is 2,5 keer sneller dan de Tesla Supercharger." In de absurde tv-reclame (uit de tunnel het licht in rijdend..) zie je ook nog een versnellingspook opduiken... Het lijkt alles bij elkaar alsof ze nog geen idee hebben wat het gaat worden maar in ieder geval willen voorkomen dat men nu voor Tesla kiest.. Ik geloof niets van die 500km, 350kW.. Kan ook nergens vinden wanneer die auto echt op de weg komt ..
 
Het lijkt alles bij elkaar alsof ze nog geen idee hebben wat het gaat worden maar in ieder geval willen voorkomen dat men nu voor Tesla kiest.. Ik geloof niets van die 500km, 350kW.. Kan ook nergens vinden wanneer die auto echt op de weg komt ..

Dat is ongetwijfeld de bedoeling van de mistige aankondigingen. Weet het publiek veel. Ze voelen waarschijnlijk steeds meer het aantal "overlopers".
 
  • Like
Reactions: FVO
Nog even over de Symbioz: ik denk dan maar: als het echt de bedoeling is om fake autonomous driving te filmen, dan zorg je ervoor dat die joystick man uit beeld blijft. Voor mij zit die gewoon klaar om in te grijpen indien nodig. De groep Renault)-Nissan kan je moeilijk verwijten dat ze het bij powerpoints houden. Ze hebben met de Leaf en de Zoe de best verkochte EV-modellen ter wereld en in Europa. De nieuwe Leaf heeft voor een zeer aanvaardbare prijs toh ook een knap werkend autopilotsysteem.
Uiteraard kan in een concept car die een veelvoud kost van een seriewagen meer, maar de reactie van sommigen vind ik wat verkrampt. De hard en software moet uiteraard compacter en in grote volumes geproduceerd alvorens het betaalbaar wordt, maar de verwezenlijking is toch knap. Dit is trouwens niet het enige filmpje van de Symbioz op Youtube. Kan een Tesla een péagestation autonoom benaderen?
Alleen vreemd dat blijkbaar enkel snelweg mogelijk is en dat bij het verlaten van de snelweg de bestuurder overal overneemt.
 
Dit klinkt als het ongeloof wat we nog regelmatig zien van een ICE-rijder ten opzichte van elektrisch rijden. Tesla is niet de enige die in staat is een auto te bouwen die autonoom kan rijden.

Zie het filmpje dat ik hier gepost heb een tijdje geleden: #1734
Daar zie je de controller goed. Ik denk overigens dat de auto wel autonoom reed, maar dat ze het nog niet helemaal vertrouwden en klaar zaten om direct in te grijpen.

Edit: wat fivari zegt...

Edit2: grappig dat ze het autonoom rijden van hun proto concept car vergelijken met wat Tesla al meer dan 2 jaar levert aan eindklanten.
Ze zouden het moeten vergelijken met de functionaliteit die Tesla in die paar filmpjes heeft laten zien een klein jaar geleden of zo, dan zou het een eerlijke vergelijking zijn (die ze zouden verliezen nu).
Desondanks, veelbelovend is het zeker, ik hoop dat Renault een goed product neerzet straks.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ebullio
In het filmpje met de autonome Renault wordt gesproken over 5 “antennae” langs de snelweg. Dit stukje begreep ik niet helemaal goed. Zijn er zendmasten / bakens nodig om deze auto zelfstandig te laten rijden? Dit verklaart wel waarom de bestuurder na het verlaten van de snelweg weer zelf moet sturen.

Een systeem waarbij bakens / antennes langs de weg vereist zijn lijkt me een zeer lange route. Voordat dit overal beschikbaar is....

Maar misschien heb ik het niet goed begrepen in dit filmpje. Wie wel?
 
In het filmpje met de autonome Renault wordt gesproken over 5 “antennae” langs de snelweg. Dit stukje begreep ik niet helemaal goed. Zijn er zendmasten / bakens nodig om deze auto zelfstandig te laten rijden? Dit verklaart wel waarom de bestuurder na het verlaten van de snelweg weer zelf moet sturen.

Een systeem waarbij bakens / antennes langs de weg vereist zijn lijkt me een zeer lange route. Voordat dit overal beschikbaar is....

Maar misschien heb ik het niet goed begrepen in dit filmpje. Wie wel?

Je hebt het goed begrepen. Daarom is het een leuk filmpje maar (helaas) niets meer dan dat. Tesla’s aanpak is echt veel beter door het systeem te leren hoe het situaties kan herkennen en vervolgens kan bepalen hoe het moet reageren. Ben je ook niet afhankelijk van veranderingen in rijbanen, obstakels etc.
 
Je hebt het goed begrepen. Daarom is het een leuk filmpje maar (helaas) niets meer dan dat. Tesla’s aanpak is echt veel beter door het systeem te leren hoe het situaties kan herkennen en vervolgens kan bepalen hoe het moet reageren. Ben je ook niet afhankelijk van veranderingen in rijbanen, obstakels etc.

En we moeten het belang van de HD kaart niet onderschatten. Deze kaart is in eerste instantie geüpload in het gebied rond de vestiging Palo Alto waar het filmpje (met de mooie Benny Hill variant) is gemaakt. De auto volgt de route die op die HD kaart (niet zichtbaar voor ons) is geplot en wordt zo geleid tot op 10 centimeter nauwkeurig. Zou het een onveranderlijke situatie zijn zonder andere weggebruikers, obstakels en objecten als voetgangers en dieren, dan zou de auto keurig geleid worden van A naar B.
Om ervoor te zorgen dat dit ook kan met de bovenstaande verkeersdeelnemers in de buurt zijn er de camera's (8 stuks voor FSD), de radar en voor de zekerheid de sensoren en moet geleerd worden hoe bestuurders daarmee omgaan. Daarom worden per dag 10 miljoen + km aan gebruikerservaring toegevoegd, waarbij is aangegeven dat er voor helemaal goed functioneren aanzienlijk meer dan een miljard km moet zijn verwerkt.
De komende stap is de Coast to Coast route.
Van elders op forum begreep ik dat kort geleden de HD kaart van heel Californië en ook die van een Coast to Coast route is geupload. Men zal nu wel daarmee aan het testen zijn en binnenkort zal wel meer bekend worden van die trip.

Wat wij krijgen zal zijn dat straks, als onze HD kaart er is, de auto meer met de gekozen route gaat werken, afslagen zelf inzet, kan gaan inhalen, op stoplichten reageren etc. met daarbij nog steeds de bestuurder om het geheel te monitoren. Zolang Tesla blijft zeggen dat de bestuurder alert moet blijven, zoals nu, en dan ook blijft vragen om de handen aan het stuur te houden hoeven we niet bang te zijn voor belemmerende regelgeving. Dat komt ooit wel als we "officieel" de handen van het stuur mogen halen zoals bij eenvoudige snelwegsituaties straks.

Het hele verhaal van level 1 tot en met 5 is bedacht door theoretici en leuk voor beschouwingen door o.a. juristen maar de werkelijkheid zal een mengelmoes zijn. Nu al is de praktijk op de snelweg al soms eventjes level 4 en iets verder weer 1 bij wijze van spreken. Dat is het mooie van de mens, dat hij meegroeit met het systeem dat nu al 40% minder kans geeft op een ernstig ongeval.

En laten we vooral niet dat wat we nu hebben aanzien voor wat het gaat worden. Dat werkt alleen maar frustraties in de hand.
 
..vertederend....
One-Year BMW i3 Review — So Close To Perfection, But A Few Things Baffle Me | CleanTechnica
en dan toch nog blijven geloven in bijv. een BMW als EV !

....It seems that all the legacy automakers are holding back. I mean, cars like the Nissan LEAF and VW e-Golf are not perfect either, albeit in other areas. And why wouldn’t they hold back? They make big money on the old tech. Nissan brags about closing in on 300,000 sold EVs. Really? Since 2010? While I do appreciate any effort in getting EVs on the road, that is a tiny number. Thinking back on the GM EV1 from 1996, at least half of the world’s cars should be EVs by now. Companies like Tesla do not have an old cash cow. So they have to get in the game wholeheartedly, even if it means burning billions in cash, and face the risk of going bankrupt every day. You feel that insurgency against the establishment when you drive a Tesla, even if it are not perfect either.

Still, I am not done believing in BMW. I am sure it talks about these things at the top level, but it is probably also wasting time whining about the difficulty of turning that old ICE-ship around. Well, get over it! This is the time. The is the last chance. It seems even Toyota has realized that now. At the end of the day, those legacy automakers who keep skimping will have their Kodak Moment.....
 
  • Like
Reactions: robertvg
het keyword in het artikel : "zal".
Al vijf jaar "zal" ... Ik zou nu toch graag eens 'heeft" gaan lezen.


zoals in :
Intussen heeft Tesla in 2017 100.000 auto's geleverd.
Idd al die nieuwe EV's die nu in een eindeloze stroom door de bestaande auto industrie gebracht worden hebben een erg hoog whishfull thinking gehalte... Misschien dat de inmiddels tot ....EV enthousiastelingen bekeerde BMW's, Porsche's etc etc van deze wereld... ondertussen ook echt in een heel rap tempo de vereiste bijbehorende snellaadinfrastructuur op het niveau van Tesla aan kunnen leggen. Het valt natuurlijk ook niet mee je eigen kip met je eigen gouden eieren te moeten slachten...