Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik ooit heb begrepen is dat de 2170 Tesla cellen zijn ontwikkeld onder naam van Tesla en Panasonic zet ze in elkaar. Panasonic verwacht volgend jaar winstgevend te zijn met de productie van deze nieuwe 2170 cellen voor Tesla. Dat heb ik hier gelezen: Tesla Model 3 battery cells are costing Panasonic now, but they expect to turn a profit next year

Ik weet dus niet in hoeverre Tesla deze productie ook in eigen beheer gaat nemen.

Dat blijft koffiedik kijken maar de fabricage vindt feitelijk plaats in de fabriek van Tesla. Ik heb het ook niet over volgend jaar of zo maar sluit niet uit dat ergens de komende tijd contracten aflopen (op wat voor manier dan ook). Dat past ook wel in de gang van zaken tot nu toe. Tesla haalt van alle kanten productie naar zich toe dus zodra Panasonic zijn investeringen eruit heeft kan er van alles gebeuren. Er is een potentieel spanningsveld tussen winstmaximalisatie van Panasonic en zo goedkoop mogelijke batterijen.
 
Was NIO hier al besproken?
Ik heb de lancering van hun EV SUV gezien (goede show van meer dan een uur) en ben onder de indruk. Eén om echt serieus te nemen. Waarom?

- 75 kW SUV (7 personen) voor de helft van de prijs van een Model X.
- NIO start leveringen in maart 2018
- Zeer geavanceerde Autopilot
- NIO social network maakt je onderdeel van de EV lifestyle
- NIO on board “Siri” geeft je een band met de auto (zoals met een huisdier)
- Homecharging in combinatie met Battery swaps op lange ritten (swap duurt 3 minuten)
- NIO werkt samen met een grote, ervaren autofabrikant (JAC), dus opschalen moet kunnen
- NIO Ontwerpers en Engineers in München, Londen en Silicon Valley. Productie in China.

I am impressed hoe ver ze zijn. Zo werd live on stage een volautomatische battery swap gedaan. Het batterypack huur je, zodat de aanschafprijs nog verder omlaag kan.

Zo’n swap moet wel feilloos gaan. Als dit gepaard gaat met technische gebreken wordt dat niks.

Voorlopig leveren ze alleen in China.

NIO goes after Tesla Model X with new all-electric SUV, battery swap and renting structure
 
Was NIO hier al besproken?
Ik heb de lancering van hun EV SUV gezien (goede show van meer dan een uur) en ben onder de indruk. Eén om echt serieus te nemen. Waarom?

- 75 kW SUV (7 personen) voor de helft van de prijs van een Model X.
- NIO start leveringen in maart 2018
- Zeer geavanceerde Autopilot
- NIO social network maakt je onderdeel van de EV lifestyle
- NIO on board “Siri” geeft je een band met de auto (zoals met een huisdier)
- Homecharging in combinatie met Battery swaps op lange ritten (swap duurt 3 minuten)
- NIO werkt samen met een grote, ervaren autofabrikant (JAC), dus opschalen moet kunnen
- NIO Ontwerpers en Engineers in München, Londen en Silicon Valley. Productie in China.

I am impressed hoe ver ze zijn. Zo werd live on stage een volautomatische battery swap gedaan. Het batterypack huur je, zodat de aanschafprijs nog verder omlaag kan.

Zo’n swap moet wel feilloos gaan. Als dit gepaard gaat met technische gebreken wordt dat niks.

Voorlopig leveren ze alleen in China.

NIO goes after Tesla Model X with new all-electric SUV, battery swap and renting structure
Het lijkt wel wat op een Foutlander.
 
Was NIO hier al besproken?
Ik heb de lancering van hun EV SUV gezien (goede show van meer dan een uur) en ben onder de indruk. Eén om echt serieus te nemen. Waarom?

- 75 kW SUV (7 personen) voor de helft van de prijs van een Model X.
- NIO start leveringen in maart 2018
- Zeer geavanceerde Autopilot
- NIO social network maakt je onderdeel van de EV lifestyle
- NIO on board “Siri” geeft je een band met de auto (zoals met een huisdier)
- Homecharging in combinatie met Battery swaps op lange ritten (swap duurt 3 minuten)
- NIO werkt samen met een grote, ervaren autofabrikant (JAC), dus opschalen moet kunnen
- NIO Ontwerpers en Engineers in München, Londen en Silicon Valley. Productie in China.

I am impressed hoe ver ze zijn. Zo werd live on stage een volautomatische battery swap gedaan. Het batterypack huur je, zodat de aanschafprijs nog verder omlaag kan.

Zo’n swap moet wel feilloos gaan. Als dit gepaard gaat met technische gebreken wordt dat niks.

Voorlopig leveren ze alleen in China.

NIO goes after Tesla Model X with new all-electric SUV, battery swap and renting structure

Mooi, deze lijkt me serieus te nemen. Eindelijk eentje.
 
  • Like
Reactions: M.W. and ebullio
Was NIO hier al besproken?
Ik heb de lancering van hun EV SUV gezien (goede show van meer dan een uur) en ben onder de indruk. Eén om echt serieus te nemen. Waarom?

- 75 kW SUV (7 personen) voor de helft van de prijs van een Model X.
- NIO start leveringen in maart 2018
- Zeer geavanceerde Autopilot
- NIO social network maakt je onderdeel van de EV lifestyle
- NIO on board “Siri” geeft je een band met de auto (zoals met een huisdier)
- Homecharging in combinatie met Battery swaps op lange ritten (swap duurt 3 minuten)
- NIO werkt samen met een grote, ervaren autofabrikant (JAC), dus opschalen moet kunnen
- NIO Ontwerpers en Engineers in München, Londen en Silicon Valley. Productie in China.

I am impressed hoe ver ze zijn. Zo werd live on stage een volautomatische battery swap gedaan. Het batterypack huur je, zodat de aanschafprijs nog verder omlaag kan.

Zo’n swap moet wel feilloos gaan. Als dit gepaard gaat met technische gebreken wordt dat niks.

Voorlopig leveren ze alleen in China.

NIO goes after Tesla Model X with new all-electric SUV, battery swap and renting structure
Applaus. Hoe meer competitie, hoe beter.

Ik durf het bijna niet te vragen, maarre: trekhaak?
 
  • Like
Reactions: Klaas
Applaus. Hoe meer competitie, hoe beter.

Ik durf het bijna niet te vragen, maarre: trekhaak?

Ben ook erg benieuwd. Alleen de opmerking "de helft van de prijs" moeten we met een korrel zout nemen. De X is in China erg duur vanwege de importheffing waar de NIO geen last van heeft. Wat hij bij ons gaat kosten moeten we nog afwachten.
Het is overigens in China niet echt een concurrent want er is veel vraag naar de X van lieden die hem kunnen betalen. De markt daar is zo enorm groot. En voor die groep speelt mee dat de X wel een klasse hoger zit (dus ook wat prijs betreft). Maar ik geef deze hier meer kans dan het gereutel wat we normaal krijgen aangekondigd :)
 

Dat is jammer genoeg niet echt concurrerend. Voor dat geld kun je een mooie S samenstellen met standaard luchtvering.

Dan mist hij verder Autopilot of zelfs de aanloop daarheen. Autopilot is zelfs in de nog wat beperkte vorm zoals wij nu hebben al onmisbaar.

Zal wel een liefhebbersauto worden en blijven.

Ik had gehoopt op een serieuze medespeler.
 
Wij mogen van geluk spreken dat Hans bij elke EV die andere merken voorstellen een objectieve analyse maakt van het nieuwe aanbod en dat even afzet tegen de bestaande of toekomstige Tesla-modellen. Het is ook altijd onzeker afwachten wat de uitkomst van zo'n analyse is.

Nee zonder gekte: de elektrische wagens die worden voorgesteld blijven voor mij te veel in het topgamma gesitueerd. Ik denk dat "de wereld" meer behoefte heeft aan een "gewone EV voor dagelijks gebruik" dan aan de zoveelste supercar die in luttele seconden tot 100 sprint of een bereik heeft van 1000km. Enkele 100km bereik volstaat voor heel wat mensen, mits een goede snellaadmogelijkheid voor die twee reizen per jaar. Vooral de prijs moet lager zodat ook zonder incentives de TCO voor dergelijke auto's in de buurt komt van evenwaardige ICE's. Allicht moet de werkelijke milieu- en gezondheidskost van de ICE's ook correcter doorgerekend worden zodat die ook duurder worden.
 

Bovendien: 'Met een 50 kW-snellader bereikt de I‑PACE Concept een lading van 80% in 90 minuten.*'
Geen woord over echt snelladen, laat staan een snellaadnetwerk, een opvallend en duidelijk omlijnd concept zoals bij Tesla.
Ook de concurrenten zijn in datzelfde bedje ziek, ze zijn eerst begonnen met EV's te ontwerpen en dan pas schieten ze in gang met de snelladers. Beter andersom of gelijktijdig.
Het lijkt wel of ze de eerste jaren niet veel EV's willen verkopen.

Qua grootte moet de I-Pace imho eerder met de Tesla M3 vergeleken worden:
Lengte : 468 en ook 468
Breedte: 185 zonder spiegels /193 met spiegels vs 189 (niet gespecifieerd of dat nu mét of zonder spiegels is)
hoogte: 144 vs 156, dus wel wat hoger, maar de bodemvrijheid kan ook wat afpietsen van die waarde. Niets over gevonden ivm de I-Pace.
Maw; luxueuzere afwerking en grotere batterij bepalen de forse meerprijs.
 
  • Like
Reactions: FVO
Wij mogen van geluk spreken dat Hans bij elke EV die andere merken voorstellen een objectieve analyse maakt van het nieuwe aanbod en dat even afzet tegen de bestaande of toekomstige Tesla-modellen. Het is ook altijd onzeker afwachten wat de uitkomst van zo'n analyse is.

Nee zonder gekte: de elektrische wagens die worden voorgesteld blijven voor mij te veel in het topgamma gesitueerd. Ik denk dat "de wereld" meer behoefte heeft aan een "gewone EV voor dagelijks gebruik" dan aan de zoveelste supercar die in luttele seconden tot 100 sprint of een bereik heeft van 1000km. Enkele 100km bereik volstaat voor heel wat mensen, mits een goede snellaadmogelijkheid voor die twee reizen per jaar. Vooral de prijs moet lager zodat ook zonder incentives de TCO voor dergelijke auto's in de buurt komt van evenwaardige ICE's. Allicht moet de werkelijke milieu- en gezondheidskost van de ICE's ook correcter doorgerekend worden zodat die ook duurder worden.

Ja sorry, maar ik ben heel pro EV maar probeer in te schatten wat het "publiek" ermee gaat doen. Tot. nu toe is dit publiek nauwelijks warm te maken voor een EV hoewel iedereen die Tesla wel lekker, maar veel te duur vindt. En dan vind ik deze auto helaas te beperkt wat afzetmarkt/groep betreft.

En ik beperk het "publiek" ook voorlopig tot de zakelijke rijder, omdat die, 1) met de juiste auto', heel goed bediend kunnen worden met een EV, 2) daar gemakkelijker de middelen voor hebben (ik probeer al uit te gaan van de situatie zonder incentives) en 3) heel belangrijk, zij de meeste kilometers maken (het doel is uiteindelijk niet om zoveel mogelijk EV's op de weg te krijgen maar om zoveel mogelijk kilometers om te zetten naar elektrisch gereden kilometers). We zijn meer geholpen met een zakelijke rijder die met één EV 50 tot 60k km per jaar rijdt dan bijv. een Leafrijder die niet eens de 10k per jaar haalt (toevallig heb ik beiden in huis).

Ik maakte nog niet eens de vergelijking met de Model 3 zoals een paar posts verder. De vergelijking daarmee ligt inderdaad meer voor de hand. Overigens heeft Model 3 ook een 75 kWh (bruikbaar) batterij in de grootste versie, begreep ik.

Al jaren wordt aangegeven dat de meeste mensen maar weinig rijden en "dus" wel genoegen kunnen nemen met een klein bereik. Helaas ziet het publiek dit anders getuige de minimale verkopen (afgezet tegen het marktsegment waarin deze auto's zitten). Ook al komt men in een autoleven niet verder dan Apek...veen, men verwacht dat de auto hen overal zonder problemen zal brengen.

Daarom onderschatten we het belang van het Superchargernetwerk enorm. Het zal, naarmate er keus gaat komen, toch het USP nr1 zijn, ook al gooit men Europa vol met andere "snelladers" (wat natuurlijk nog allemaal moet gaan gebeuren).

Dus ik zou zeggen, wen er maar aan, mijn analyses, als dat nog niet gebeurd is :)
 


De Jag draagt niet meteen mijn liefde mee, maar toch in elk geval een goed punt dat er toch wat extra leven in de elektrische stal komt.
De andere elektrische auto's zitten tot op heden in de categorie compact, dus fijn dat er iets grootsers bijkomt.
Qua prijs gaat ie natuurlijk richting Tesla S en X.
Benieuwd wanneer we een ander merk zien verschijnen met een middenklasser / familiewagen in de range € 40K?
 
Ik kwam deze net tegen... zijn dit voortekens of iets met bewustwording?;)
20171221_121951.jpg