Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vindt die DS-3 wel iets hebben, knappe kleine SUV. Daarom gaat de vergelijking met de M3 ook niet op. Accu van de Kia/Hyundai is wel beter.

Toch een leuke uitbreiding van het aanbod, wel doen ze erg vaag over het laden thuis. 11KW is mogelijk voor de autos met een 10KW interne lader. Maar welke viariant die lader heeft staat nergens op hun site.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ook ten opzichte van de Koreanen verliezen ze. Kona, e-Soul en e-Niro hebben 64kW voor dat geld en daardoor meer bereik (praktijk bereik rond de 400km) en als je ze dan full-option neemt zijn ze nog steeds rond de 45K. Ben benieuwd wat ze gaan vragen voor de Peugeot 208-e mag hopen toch max rond de 35K in de basis uitvoering.

Heb ze hier staan: e-niro en kona electric......en een bmw i3 (en e-golf en ampera-e bij bedrijf van maat van me):
- Tesla loopt jaren voorop (dus die komt nu ook)
- Model 3 SR+ is even duur als premium kona/niro

Na Tesla:
- Koreanen, met afstand.........je koopt voor 40K een 64Kwh kona (erg goede deal, is erg goede ev)
- Range: we rijden gewoon 500km (kona/niro), snelweg kom je op 400km (winter bij 0 graden en 125kmh: 300km)
- Verder level 2 autonoom en werkt behoorlijk goed
- Voorwiel en bagger wegligging in de bochten (torque steer)
Maar "domme" EV's .....omgebouwde ICE (hebben ze wel verdomd goed gedaan) en niet te upgraden.

Dan de rest van de Europeanen:
- Lopen gewoon ver achter, komen met dure EV's met beperkte range en niet echt snel laden (max 80kw).
- E-golf mooi en zal gewoon verkopen: puur omdat het een golf is
- z'n Ampera-e......3x niks, 1 dik pluspunt: range, flinke accu (gewoon 400km+)
- VW, Peugeot, Citroen, Skoda, etc ..... komen nu allemaal, duur en beperkte range en pas 2020 !?

Dan de bmw i3 (of bmw):
- Eigenlijk vindt ik dat de beste EV na de tesla, rijeigenschappen, ruimte, afwerking, hele berg opties (kon bv. al filerijden met zelf sturen in 2013), toen ook al camera based (beperkt).
- Stom dat ze die niet echt doorontwikkeld hebben (en steeds te kleine accu)
- Maar verwacht van BMW het meeste..... die hebben toch al jaren EV ervaring

Dit is dan echte praktijk ervaring met deze ev's..... heb in ze allemaal de nodige km's gereden (muv de model 3).

Wat staat nog op mijn/ons lijstje (al gereserveerd):
- Sono Sion (duitse startup)...... waarom, 25K, ruimte van een combo, trekhaak en V2G (standaard). Zet hem gewoon aan de stekker op zaak als 35kw accu voor het pand en voor als ik spullen moet vervoeren (evt. karretje) of eens ergens heen wil met bootje. Productie is pas eind 2020......
 
Last edited:
Ik heb nog niet in de Kona gereden en ik hoor vooral klachten over de standaard gemonteerde Nexen banden, lawaaiig en gebrek aan grip. De e-Niro hoor ik die klacht minder over, maar eigenlijk hebben dit soort auto's AWD nodig om het koppel kwijt te kunnen. Maar de betiteling bagger vind ik echt over de top en ongenuanceerd. Hoor daar eigenlijk niemand over klagen bij de diverse fora over de Niro, meesten vinden het juist een fijn rijdende auto en daar zitten best veel leaserijders bij die met hun auto gewoon doortrappen; auto is ook niet bedoeld als scheurijzer. Gisteren even een 240 liter regenton gehaald: plop, zo in de achterbak met de bank naar beneden. Dat doe je niet met een model 3. Zijn geen vergelijkbare auto's. Tesla mikt veel meer op de BMW 3 rijders e.d. Kia ze met de Niro veel meer een standaard gezinswagen neer.
 
Last edited:
Klopt nexen gelijk vervangen (lawaai) en probeer maar eens uit een bocht te accelereren met flink gas (zit je in de berm) of inhalen (trekt die flink aan het stuur), kan zijn koppel (400nm) gewoon niet kwijt. Mee eens is die niet voor gemaakt en hij rijdt erg fijn, maar hij kan alleen rechtuit hard. Collega in de Niro ik in de i3 en rechtuit even hard, na bocht 1 was ik hem al kwijt, kansloos.

Ev's hebben heel veel koppel, op de voorwielen is dat gewoon erg veel koppel of je moet er een geavanceerd onderstel onder zetten (kan namelijk wel, maar stuk duurder).
 
Last edited:
Ik heb nog niet in de Kona gereden en ik hoor vooral klachten over de standaard gemonteerde Nexen banden, lawaaiig en gebrek aan grip. De e-Niro hoor ik die klacht minder over, maar eigenlijk hebben dit soort auto's AWD nodig om het koppel kwijt te kunnen. Maar de betiteling bagger vind ik echt over de top en ongenuanceerd. Hoor daar eigenlijk niemand over klagen bij de diverse fora over de Niro, meesten vinden het juist een fijn rijdende auto en daar zitten best veel leaserijders bij die met hun auto gewoon doortrappen; auto is ook niet bedoeld als scheurijzer. Gisteren even een 240 liter regenton gehaald: plop, zo in de achterbak met de bank naar beneden. Dat doe je niet met een model 3. Zijn geen vergelijkbare auto's. Tesla mikt veel meer op de BMW 3 rijders e.d. Kia ze met de Niro veel meer een standaard gezinswagen neer.

Ik kan dat bevestigen. Ik rijd in beide auto's (ik heb een KIA e-Niro, mijn vrouw de M3 LR). Ik zie de KIA als een labrador: relaxed, altijd goed gehumeurd, makkelijk in de omgang, weinig geheimen. De M3 is veel vuriger, maar ook een stuk onpraktischer op bepaalde vlakken. Plezier haal ik uit de M3, maar mijn zakelijke kilometers maak ik misschien wel liever in de KIA (hoge zit, rustig rustiger rijden, etc).
Voor beide auto's is een publiek (niet voor niets zijn SUV/Crossovers momenteel populair). De komst van de Model Y SR+ zal het leven van de KIA wel lastiger gaan maken, zolang de KIA op dit prijsniveau blijft.
 
Denk dat als de model Y uitkomt dat Kia mogelijk met een opvolger van de Niro staat. Het huidige platform is nog een mix van hybride en EV, maar je ziet met hun studiemodellen dat ze nu gaan voor de vol-EV vanaf de tekentafel. De Ioniq, Kona, Soul en Niro zijn wat dat betreft de teen in het water om te kijken wat de temperatuur is. Nu de markt voor EV's echt hard aan het groeien is, loont het om een vol EV te gaan maken. Dat is een andere benadering dan een Tesla en en andere EV startups. Geen historie in fossiel, bouw de auto voor je doelgroep en neem geen onnodige ballast mee zoals afschrijving op je oude fossiele investeringen. Bij de Koreaanse benadering hebben de fossiel/hybride rijders meebetaald aan de ontwikkeling van de EV varianten.

Belangrijkste probleem is denk ik nu de beschikbare resources voor accu's om de prijzen naar beneden te krijgen en dan de vraag. Als de vraag zo hard blijft stijgen dan kon het nog wel een paar jaar duren voordat er echt goedkope EV's komen met een lange range. Maar dat is koffiedik kijken; verwacht nog wel wat groeistuipen.
 
Zijn enorme bedrijven die wijzigen niet zo makkelijk.

Denk dat daar hun grootste uitdaging zit, ze zijn niet gek ze zien echt wel wat de markt doet.
Als ze dat lukt..... dan gaat het heel snel, ze hebben middelen en kennis zat. Ze kunnen elke 10 seconden een auto maken (sommigen nog sneller).
 
Zijn enorme bedrijven die wijzigen niet zo makkelijk.

Denk dat daar hun grootste uitdaging zit, ze zijn niet gek ze zien echt wel wat de markt doet.
Als ze dat lukt..... dan gaat het heel snel, ze hebben middelen en kennis zat. Ze kunnen elke 10 seconden een auto maken (sommigen nog sneller).

Ze kunnen niet snel omdat ze geen batterijen hebben. Die markt is verdeeld tussen Verre Oosten en Tesla.

Helaas.
 
Geen idee of dit in dit draadje hoort maar toch. Afgelopen week op vakantie in Spanje geweest en een leuke upgrade van Hertz gekregen: een nagelnieuwe (7.000 km op de teller) Mercedes CLA 200:

IMG_8249.JPG


Ik vind het een fantastisch mooie auto om te zien. Wat een lijn! Wat een design! Wat een mooi afgewerkt interieur! Wat een mooie velgen! Wat een mooi leer! Ik vind het echt een auto om veel naar te kijken en dat deed ik ook zeer geregeld vanaf het balkon.

Maar wat ben ik blij dat ik weer thuis ben bij mijn S75D zeg....wat rijdt dat ding ontzettend slecht. Het maakt een ontzettende motorherrie en een dot gas geven leidt eerst tot helemaal niets, gevolgd door terugschakelen, veel herrie maken en dan eindelijk iets doen dat op versnellen lijkt. Verder een slecht zichtbare, gekorrelde achteruitrij-camera op een minuscuul displaytje en op de hypersteile heuvels van de berg waar ons huisje op staat moest je goed opletten dat hij niet afsloeg in de 17% haarspeldbocht omhoog.

Zoals ik zojuist iemand op Twitter heb zien zeggen: 'Driving the Merk now feels like stopping back in time'. Helemaal mee eens.!
 
Ook Peugeot krijgt het niet voor elkaar :
Bericht: Peugeot e-Legend Concept
Vergeet hem maar

29.04.2019
Laurent Zilli

Sinds hij verscheen op het Parijse autosalon in 2018 had iedereen het er over: zou Peugeot de 504 Coupé terugbrengen in de vorm van deze sublieme hybride? PSA-baas Carlos Tavares boort nu alle hoop de grond in.

as24.common.gallery.12x9.png
Gallerij

Carlos Tavares is categoriek: nee, de prachtige e-Legend concept heeft geen toekomst in de catalogus en in de showrooms van Peugeot. Waarmee de e-Legend in het inmiddels lange rijtje concept cars thuishoort dat zonder gevolg bleef bij Peugeot. Het is een slechte gewoonte van het merk.

Niet rendabel?
De reden die PSA naar voorschuift om het project definitief op te bergen is de twijfelachtige rendabiliteit. De investering om een productieversie van de e-Legend te maken zou ongeveer 250 miljoen euro bedragen. Om dan nog winst te maken, zou het productiemodel een prijskaartje moeten krijgen dat zou oplopen tot 70.000 à 80.000 euro. Onmogelijk, zo oordeelt men binnen PSA. Maar is dat wel zo?

Alpine
We willen niet beweren dat we er meer van weten dan de experts van de Franse groep, maar wanneer we even over het muurtje kijken bij dat andere Franse huis Renault, dan vragen we ons toch af of Peugeot zijn rekening wel goed gemaakt heeft. De wedergeboorte van Alpine – overigens een project van Tavares toen hij nog bij Renault werkte – blijkt een stevig succes. In goed anderhalf jaar zijn er 5.000 Alpines verkocht. Er mag intussen wel een basismodel bestaan dat 55.000 euro kost, maar de meeste van die eerste exemplaren waren de dure lanceringsversies van 70.000 euro. In het eerste trimester van 2019 zijn er meer Alpines op nummerplaat gezet dan Porsches. En dan hebben we het over alle Porsches. Wanneer je die cijfers doortrekt naar een levensduur van 7 jaar voor dit model, en dat na enkele jaren de verkoop vermindert, dan lijkt een verkoop van 20.000 exemplaren van de nieuwe A110 wel mogelijk.

Daar kan je tegenover stellen dat een nieuwe Alpine toch nog van een andere orde is dan een nieuwe Peugeot 504 Coupé, en dus niet over hetzelfde commerciële potentieel beschikt. Maar daar zijn we niet zo zeker van. Gezien de unaniem lovende reacties van het publiek zou een revival van de 504 Coupé wel eens op meer respons kunnen rekenen dan Peugeot zelf denkt. Bovendien was de Peugeot concept een vierzitter die op 400 pk kon rekenen uit een moderne plug-in hybride aandrijflijn. Naast de emotie gaf dat de auto ook een rationeel aspect.

We kunnen wel begrijpen dat PSA op een moment dat het al een stevig bedrag heeft uitgetrokken om Opel van GM over te kopen, niet nog eens de portefeuille opentrekt voor een project als dit. Dat hoort bij een goede beleidvoering. Maar de sprong niet durven wagen omwille van het rendabiliteitsrisico, dat is onbegrijpelijk voor ons. Goed, aan ons om ermee te leren leven. En we kunnen ons steeds optrekken aan de komst van de 508 Peugeot Sport Engineered, ook een plug-in hybride met 400 pk. Die komt er hoogstwaarschijnlijk wel.
 
Het verbaast me dat hier nog niet gepost werd dat de prijzen en de specificaties van de EQC bekend zijn en de configurator geopend.
Basisprijs: 79.860€,
bereik: 417 km WLTP,
DC-laadsnelheid 110 kW,
AC slechts enkelfasig tot 7,4 kW,
5,1s 0-100 kmh.
Mooi interieur ook. Dat viel mij bij het bezoek van het autosalon begin dit jaar ook op: het lange horizontale scherm, trendy Widescreen cockpit genoemd, geeft goed.
 
  • Like
Reactions: robertvg