Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie liever de CEO's de bak in gaan.In Europa zijn we daar veel te voorzichtig mee. Of ze het nu wel of niet geweten hebben (en dan moet je dat ook nog bewijzen) - zij zijn verantwoordelijk - ook voor dit soort praktijken. Boetes komen alleen maar weer terug in de kosten van de auto's. Met de schandalen in de financiële sector begin deze eeuw had je in de USA de Sarbanes-Oxley wetgeving. Ik werkte toen voor een Europese multinational waarvan de aandelen (tevens) op Wallstreet verhandelbaar waren. Op een gegeven moment speelde er het een en ander en op top-level durfde men toen niet meer naar de VS te gaan uit angst de bak in te draaien. Kijk - dat werkt!
 
Ik zie liever de CEO's de bak in gaan.In Europa zijn we daar veel te voorzichtig mee. Of ze het nu wel of niet geweten hebben (en dan moet je dat ook nog bewijzen) - zij zijn verantwoordelijk - ook voor dit soort praktijken. Boetes komen alleen maar weer terug in de kosten van de auto's. Met de schandalen in de financiële sector begin deze eeuw had je in de USA de Sarbanes-Oxley wetgeving. Ik werkte toen voor een Europese multinational waarvan de aandelen (tevens) op Wallstreet verhandelbaar waren. Op een gegeven moment speelde er het een en ander en op top-level durfde men toen niet meer naar de VS te gaan uit angst de bak in te draaien. Kijk - dat werkt!

Nee hoor, in de VS wordt nog steeds gerommeld. Ook met SOx maakt dat geen klap uit. Zeker niet als een zekere president alle maatregelen om zaken enigszins in bedwang te houden gewoon terugdraait.
 
Aan de andere kant: wat is dan de laadtijd van die accu voor 1000km actieradius? Verbruik zal niet veel lager worden gezien de efficiëntie van EV's, dus dan moet je hopen op een goede laadsnelheid. Je zit dan toch zo te praten over een 150-200kWh accu.

Wel fijn als de accu's weer kleiner kunnen en je rond de 4-500km range kan hebben voor een derde tot kwart van de ruimte. Zou wel goed nieuws zijn voor kleine EV's.
 
Fiat Chrysler 'koopt' CO2-uitstoot van Tesla
Zo kan je natuurlijk ook blijven vervuilen...
Positieve noot: meer cash voor Tesla
Er komt veel kritiek op dit soort deals, maar eigenlijk werkt het systeem gewoon zoals het bedoeld is. Autoconstructeurs hebben de keuze: een zware boete, of een lager maar toch nog aanzienlijk bedrag betalen aan een concurrent die WEL proper is.

Zo worden er twee vliegen in één klap geslagen: vuile constructeurs betalen, en propere constructeurs worden gesubsidieerd. De boetes zijn er vooral om de betaalde bedragen hoog genoeg te maken, niet om ze effectief te innen. Hoe hoger de boete, hoe duurder de contracten tussen de constructeurs.

En wat heb je nu liever, een groot bedrag voor de zitpenningen van de eurocommissarissen, of een lager bedrag voor Tesla? Wat is het beste voor het milieu?