Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je kunt het hooguit relevant vinden, ik ook en daarnaast interessant. Niet statistisch relevant, want dat is het nog niet.
Als grenswaarde voor statistische significantie neemt men meestal p = 0,05..
Ik denk dat er erg weinig Tesla's zijn die zoveel gesupercharged hebben als die auto"s van Tesloop. Maar stel dat het er 200 zijn, dan is de data van Tesloop statistisch significant.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Als grenswaarde voor statistische significantie neemt men meestal p = 0,05..
Ik denk dat er erg weinig Tesla's zijn die zoveel gesupercharged hebben als die auto"s van Tesloop. Maar stel dat het er 200 zijn, dan is de data van Tesloop statistisch significant.

Ik zou zeggen: doe geen aannames. Het referentie kader ontbreekt volkomen, dus is het per definitie nog niet statistisch significant.
 
D533A367-77DA-44EB-89DD-2FA61574A893.png
 
Er is helemaal geen context. Nul. Geen gegevens. Daar hoef je niet veel dieper op in te gaan volgens mij. Als er tegen die veronderstelde 10 1000 kapot gegaan zijn, maar die niet worden geteld dan heb je een confirmation bias. Laat de slechte resultaten weg. Helaas niet ongebruikelijk bij medicijn onderzoek (niet toegestaan maar het gebeurt wel).

Maar nogmaals, er zijn totaal geen gegevens bekend, dus ondanks dat statistiek naar jouw eigen zeggen je beste vak was, ga je hier toch heel erg de mist in. Statistische conclusies trekken op basis van ontbrekende gegevens is een no-go, dat weet je zelf ook wel.

Dan kun je disagrees geven, maar dat geeft alleen aan dat de basis van statistiek niet wordt begrepen. Niet gek, niet vreemd, gebeurt veel vaker.
 
Even een andere vraag dan, om te begrijpen waar je ideeën vandaan komen.

Hoe groot is volgens jou de kans dat alle exemplaren uit een (inderdaad niet aselect gekozen) set van 10 auto's een bepaalde eigenschap vertonen als er duizend andere exemplaren zijn die onder vergelijkbare omstandigheden die eigenschap niet vertonen? Neem even aan dat het totale universum uit enkele duizenden exemplaren bestaat.
 
Even een andere vraag dan, om te begrijpen waar je ideeën vandaan komen.

Hoe groot is volgens jou de kans dat alle exemplaren uit een (inderdaad niet aselect gekozen) set van 10 auto's een bepaalde eigenschap vertonen als er duizend andere exemplaren zijn die onder vergelijkbare omstandigheden die eigenschap niet vertonen? Neem even aan dat het totale universum uit enkele duizenden exemplaren bestaat.

Volgens mij is met álle Volkswagen gesjoemeld dus 100% kans als je een Volkswagen hebt.
 
Even een andere vraag dan, om te begrijpen waar je ideeën vandaan komen.

Hoe groot is volgens jou de kans dat alle exemplaren uit een (inderdaad niet aselect gekozen) set van 10 auto's een bepaalde eigenschap vertonen als er duizend andere exemplaren zijn die onder vergelijkbare omstandigheden die eigenschap niet vertonen? Neem even aan dat het totale universum uit enkele duizenden exemplaren bestaat.

Dat is niet relevant. Waar het om gaat is dat er totaal geen context is. Om dan te gaan roepen dat het statistisch significant is geeft te denken. Je kunt hooguit, en niet meer dan dat, vermoeden dat het significant is, maar dat heeft nog steeds niets met statistiek te maken. Alleen met een vermoeden.
 
  • Disagree
Reactions: PaulusdB
Dat is niet relevant. Waar het om gaat is dat er totaal geen context is. Om dan te gaan roepen dat het statistisch significant is geeft te denken. Je kunt hooguit, en niet meer dan dat, vermoeden dat het significant is, maar dat heeft nog steeds niets met statistiek te maken. Alleen met een vermoeden.
Nu val je door de mand, H.
Je hebt wellicht inmiddels door dat je maar wat bazelt over dit onderwerp en probeert nu terug te krabbelen, ofwel je hebt echt geen idee van de betekenis van de termen die je gebruikt.
Helaas is het niet de eerste keer dat je de plank op deze manier mis slaat en daar is geen hogere wiskunde voor nodig.
 
Anekdote: 300.000km met een battery pack dat elke dag meerdere malen volledig leeg en weer vol gereden werd, met vooral supercharging. Here's how a Tesla Model S holds up after 400,000 miles in 3 years - Electrek

Uit het artikel :

A lot of people are probably interested to know how the battery pack held up, but unfortunately, it didn’t. It was replaced twice during the vehicle’s 400,000 miles

Zie ook de tientallen draadjes ondertussen over oudere batterijen waarvan zowel het maximale en gemiddelde laadvermogen werden beperkt als de maximale energiecapaciteit. En dan te weten dat de echt zwarte gevallen van die oudere batterijen reeds 1 of meerdere keren werden vervangen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Nu val je door de mand, H.
Je hebt wellicht inmiddels door dat je maar wat bazelt over dit onderwerp en probeert nu terug te krabbelen, ofwel je hebt echt geen idee van de betekenis van de termen die je gebruikt.
Helaas is het niet de eerste keer dat je de plank op deze manier mis slaat en daar is geen hogere wiskunde voor nodig.

Helaas verschillen we van mening over door de mand vallen. Dat doe jij namelijk op dit onderwerp. En nee, ik begin niet terug te krabbelen, maar ik geef van het begin af aan dat de context volkomen onbekend is, en dat het dus niet mogelijk is om enige statistisch relevante uitspraak te kunnen doen op basis van het enkele gegeven dat voorhanden, de rest zijn allemaal aannames. Als jij dan vervolgens een soort overhoring probeert op te zetten op basis van een niet relevante casus dan ga ik daar niet op in. Ik heb geen behoefte aan schoolmeester gedrag van iemand die duidelijk te kennen geeft niet verder te kijken dan zijn neus lang is.

Als je niet bekend bent met (foutieve) methodieken waarin bijvoorbeeld confirmation bias een rol speelt, dan vermoed ik dat je alleen het basis stuk statistiek hebt gehad en niet echt diep op complexe statistiek (en waar het wel, en vooral waar het niet voor en in gebruikt kan worden) ingegaan bent. Wat je tot nu toe doet is inductief redeneren, als dit dan dat, en vervolgens neem je de aannames voor waar aan. Dat kan leiden tot een confirmation bias. Er is niet meer en niet minder bekend dan dat er enkele auto's zijn die... Geen enkel verhaal over hoe groot de totale populatie is (wel een enorme aanname), geen idee of er andere zaken aan de hand zijn, etc.

Voor mij: qed en einde discussie. Let's agree to disagree.
 
  • Disagree
Reactions: PaulusdB