Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Toch een opmerking over het vergelijken van de range op papier. Die wordt wat vertekend omdat Tesla toelaat om te overladen tot wat ze dan 100% noemen, met als expliciete boodschap dat je het eigenlijk niet al te veel mag gebruiken op gevaar van degradatie. Op een verre verplaatsing is het al helemaal een niet bruikbaar stuk van de range omdat volladen tot 100% erg lang duurt.
Bij een aantal andere merken blokkeert men die bovenbuffer altijd.
Het is vooral dat je de auto niet te lang tot 100% volgeladen moet laten staan, dus liefst zo snel mogelijk gaan rijden na het volladen. Ik zie niet zo goed in hoe dat het beeld vertekent, range is range after all. Als het gaat om hoe bruikbaar die range is in de praktijk, tja dan moet je ook laadmogelijkheden, laadnetwerken enz. meenemen.
 
Die wordt wat vertekend omdat Tesla toelaat om te overladen tot wat ze dan 100% noemen, met als expliciete boodschap dat je het eigenlijk niet al te veel mag gebruiken op gevaar van degradatie.
Ja en nee, bijna nooit heb je het nodig maar het is prima zolang je vlot vertrekt nadat de SoC op 100% zit. De degradatie zit hem voornamelijk in de auto laten staan met 100%.

Op een verre verplaatsing is het al helemaal een niet bruikbaar stuk van de range omdat volladen tot 100% erg lang duurt.

Op een verre verplaatsing heb je er dus *wel* wat aan en dat is aan het begin. Dat is toch al snel 80-100 kilometer op je eerste stint.

Je hebt er weinig aan bij snelladen maar gaat deze aan de reguliere laadpaal op werk of thuis dan is laden tot 100% gewoon prima te doen.

Met snelladen ben je bij Tesla sowieso meestal niet echt sneller uit op lange trips als je gaat laden boven 60% state of charge. Ik laad enkel boven de 60% als ik m'n biefstukje nog niet geheel verorberd heb, nog trek heb in een desert of m'n bestemming niet kan halen met een SoC van boven de 5%. Met 55% SoC (60 tot 5) kan ik weer 250 kilometers afleggen. Er zijn maar een handje vol dagen dat ik op één dag meer dan 430 kilometer moet afleggen dus snelladen vermijd ik van nature al.
 
Heeft iemand ervaring met private lease (in het algemeen dan wel via VW) van elektrische auto's? Raadt iemand dat aan? Er staat vanaf 299, maar als je doorklikt is het al snel 400 bij 15.000km/jaar en een andere lakkleur, en dan kan je nog niet eens zelf je opties kiezen (overigens vrij onduidelijk aangegeven wat er wel en niet op zit via deze website).
Het was te verwachten. Als je er niet mee rijdt en hem binnen laat staan €299,- Misschien kun je hem ook wel voor €120,- bijtelling rijden. Nog goedkoper. Die reclamespotjes tegenwoordig.
 
  • Funny
Reactions: CL600
Het was te verwachten. Als je er niet mee rijdt en hem binnen laat staan €299,- Misschien kun je hem ook wel voor €120,- bijtelling rijden. Nog goedkoper. Die reclamespotjes tegenwoordig.

Nou even serieus kijken dan zou ik zeggen.
Hier al een e-golf PV lease afgesloten (GTE ingeruild, die zou naar prive gaan, nu niet meer), spotgoedkoop (299.-, compleet, incl. verzekeringen, onderhoud en vervangend vervoer).
Waren we snel uit, gelijk gedaan.

Is nu heel snel schakelen, ze zijn zo weg (vliegen de deur uit momenteel), willen gewoon van de voorraad af (gaan weg met verlies).
 
  • Informative
Reactions: CL600
Toch een opmerking over het vergelijken van de range op papier. Die wordt wat vertekend omdat Tesla toelaat om te overladen tot wat ze dan 100% noemen, met als expliciete boodschap dat je het eigenlijk niet al te veel mag gebruiken op gevaar van degradatie. Op een verre verplaatsing is het al helemaal een niet bruikbaar stuk van de range omdat volladen tot 100% erg lang duurt.
Bij een aantal andere merken blokkeert men die bovenbuffer altijd.

Ook bij een verre verplaatsing helpt het: de eerste stint in langer en een beetje lunch/avondeten duurt lang genoeg om te laden tot boven de 90%.

Prettig om die mogelijkheid te hebben.
 
Ook bij een verre verplaatsing helpt het: de eerste stint in langer en een beetje lunch/avondeten duurt lang genoeg om te laden tot boven de 90%.

Prettig om die mogelijkheid te hebben.

Scheelt 50km op de snelweg (max) en paar keer gebruikt, maar is maar paar minuten extra bij de suc. Als ik weet dat ik toch moet laden, doe ik het al niet meer.
Doe het alleen als ik de laadstop ermee kan vermijden (en dat is zeldzaam nodig in NL). En dan laad ik hem pas naar 100% even voor vertrek.
 
Nog even over die bovenbuffer.
Dat die niet bedoeld is om systematisch te gebruiken kan je afleiden uit twee zaken:
Het lage laadvermogen naarmate de 100% dichterbij komt en de sterke aanbeveling om de batterij maar exceptioneel tot 100% vol te laden.
Bij andere EVs heb je dat laatste niet en hoewel het laadvermogen ook afneemt bij hogere SOC is dat toch in mindere mate het geval. Bij de e-tron haal je nog 50 kW bij 100% SOC. Daarmee heb je bij de e-tron na een laadbeurt onderweg dus de volle range ter beschikking (die dus aanzienlijk lager ligt) en bij een Tesla hooguit 80% van die volle range die daarmee een vergelijkbare afstand wordt.
Uit de test van Teslabjorn blijkt om die reden dat de e-tron op 1000 km even snel is als de MX 100, ondanks een veel hogere range.
 
Scheelt 50km op de snelweg (max) en paar keer gebruikt, maar is maar paar minuten extra bij de suc. Als ik weet dat ik toch moet laden, doe ik het al niet meer.
Eigenlijk is de locatie waar je kan laden op reis (lees: de locatie van de SuC in ons geval) nog belangrijker dan de range. Het maakt inderdaad geen verschil uit of je vertrekt aan 360 of 400 km werkelijke SoC, als de laatst haalbare SuC voor je eerste traject op 350 km ligt.
In het eerste geval kom je toe met 2% in het tweede geval met 10%. Die 8% extra laadbehoefte aan die eerste SuC is aan full power en haal je op een paar minuten.
Echter, hoe hoger de range, hoe meer kans om nog een SuC verder te kunnen halen, hoe meer reserve (wattpedaal eens extra indrukken), hoe minder impact de degradatie heeft (in absolute cijfers...).
Andere merken hebben er voor gekozen om de range niet voor 100% vrij te geven. Zo is er minder kans op degradatie, werkt regeneratief remmen altijd en kunnen ze de degradatie softwarematig verdoezelen door toch geleidelijk meer procenten vrij te geven.
Als Renault de batterij onder garantie vervangt als de range slechts nog 70% is, dan betekent dit wellicht op slechts 63% van de capaciteit. Immers, 100% op het scherm, betekent fysisch voor de batterij misschien slechts 90% (ik ken de exacte cijfers niet). Bij Tesla is er geen ondergrens voor de degradatie om vervanging te krijgen onder garantie. Puur juridisch is een batterij met 80% degradatie nog steeds geen kapotte batterij.
Er is voor beide systemen iets te zeggen. Wij kunnen ten minste nog beslissen om uitzonderlijk die 10% bij te laden. Een Zoe rijder heeft geen keuze. Zoe zit ook met batterijhuur. Risico is dus groter dat de eigenaar zich niets aantrekt van laadhygiëne. Er kan ook geen laaddoel ingegeven worden. Je laadt in principe altijd tot 100%, tenzij je het laden manueel stopt.
Gebruikers moeten dus minder nadenken, en daar is natuurlijk ook een publiek voor. Als ik aan mensen uitleg hoe het laden werkt en dergelijke zaken aanhaal, krijg ik vaak als antwoord: “je moet er toch wel wat mee bezig zijn”. Met een Zoe dus niet.
 
Nog even over die bovenbuffer.
Dat die niet bedoeld is om systematisch te gebruiken kan je afleiden uit twee zaken:
Het lage laadvermogen naarmate de 100% dichterbij komt en de sterke aanbeveling om de batterij maar exceptioneel tot 100% vol te laden.
Bij andere EVs heb je dat laatste niet en hoewel het laadvermogen ook afneemt bij hogere SOC is dat toch in mindere mate het geval. Bij de e-tron haal je nog 50 kW bij 100% SOC. Daarmee heb je bij de e-tron na een laadbeurt onderweg dus de volle range ter beschikking (die dus aanzienlijk lager ligt) en bij een Tesla hooguit 80% van die volle range die daarmee een vergelijkbare afstand wordt.
Uit de test van Teslabjorn blijkt om die reden dat de e-tron op 1000 km even snel is als de MX 100, ondanks een veel hogere range.
Anekdote: 300.000km met een battery pack dat elke dag meerdere malen volledig leeg en weer vol gereden werd, met vooral supercharging. Here's how a Tesla Model S holds up after 400,000 miles in 3 years - Electrek
 
Dat is niet zo uitzonderlijk. Er zijn Zoe's die 150.000 km en meer hebben afgelegd met een 22 kWh batterij. Dat is naar aantal cycli toe vergelijkbaar. Essentieel is actieve koeling.
Toch 'straft' Tesla mensen die te veel SUCcen en ook zij de batterij te vaak 100% laden (? hier ben ik niet zeker van).
 
Kan ik hier dus uit afleiden dat je pack met dagelijkse SUC charges tussen 95%-100% tot een 200.000 Miles een 6% degradatie vertoont en je dus eigenlijk niets moet aantrekken van de raad die Tesla geeft? Waarom inderdaad dan die restrictie? (Of is dit niet correct?) ik vermoed dat meeste leasers niet snel aan 200.000 Miles komen.

wel “grappig” over die 400.000 Miles wel 2 battery packs wat eigenlijk met 2 ICE motoren overeenkomt, zo bezie ik het dan maar. Ben wel benieuwd naar meer data en al bij al wel redelijk positief.
 
Anekdote: 300.000km met een battery pack dat elke dag meerdere malen volledig leeg en weer vol gereden werd, met vooral supercharging. Here's how a Tesla Model S holds up after 400,000 miles in 3 years - Electrek
Ja, dit vind ik altijd een prachtige referentie. 300.000 miles (480.000km dus) supercharged en maar 10% degradatie.

.... since it also has a Model X with its original battery pack after 300,000 miles. The company reports about ~10% of battery degradation.
N. B. : op 1 pack dus.
 
Ik had het artikel niet gelezen. Maar 400.000 miles op 3 packs is zelfs niet echt goed te noemen. Gelukkig dat Tesla de vervangingen op zich nam maar naar (milieu-) kost toe is dat toch een ramp?!
De packs zullen waarschijnlijk gerepareerd zijn en niet compleet gescrapped, en sowieso kunnen ze zowat volledig gerecycled worden, dus laat het een realistische zucht in een glas water zijn in plaats van een hyperbolische milieuramp.
 
  • Like
Reactions: Bas.