Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is een mooie aanbieding. Ik heb juist de prijzen in België even bekeken. 37.990€ met als enige mogelijke meerkost een ander kleurtje voor 660€, BTW in.
Voor de M3 SR+ krijg je meer vermogen maar ben je minstens 49.780€ kwijt of ruim 30% meer. Niet iedereen zal bereid zijn die extra 12.000€ te betalen. Het lijkt me een kansrijke speler te worden in die categorie.
Mocht ik zelf op zoek zijn naar een EV in de categorie rond 40.000€ dan zou ik eerder voor de Kia e-Niro kiezen.

Alleen als je dan de optielijst vergelijkt moet je toch nog aardig wat aanklikken wil je een vergelijkbare aankleding hebben in vergelijk met de SR+. Als je bijvoorbeeld elektisch verstelbare stoelen zou willen die bij de SR+ beschikbaar zijn, dan ben je al verplicht om de ID.3 1ST Max te kiezen en die zit meteen al op € 49.490 in nederland.
 
  • Love
Reactions: Los Mollos
Akkoord. Je krijgt met de SR+ een beter uitgeruste auto.
Toen de M3 aangekondigd werd, zoveel jaren geleden, was er sprake van een instapmodel voor onder 30.000$ (? niet helemaal zeker van de prijs). die is er nooit gekomen. Je MOET dus de opties nemen. Je kan gewoon geen M3 bestellen voor minder dan 49.780€ en die prijs overstijgt het budget dat een groot deel van de bevolking wil besteden aan een auto.
Niet iedereen is bereid of in staat om voor die opties 12.000€ te betalen. Mocht de SR+ zonder deze 'nice to have' opties beschikbaar zijn voor 40.000€ dan zou die heel wat klanten overtuigen. Dat dit niet zo is, bewijst dat de marge op die opties aanzienlijk is.
 
Toen de M3 aangekondigd werd, zoveel jaren geleden, was er sprake van een instapmodel voor onder 30.000$ (? niet helemaal zeker van de prijs). die is er nooit gekomen.

Bij aankondiging van de M3 is aangegeven dat deze vanaf $35.000 voor belastingen en subsidies zou kosten. In de VS worden autoprijzen altijd excl. VAT weergegeven, dus de nettoprijs is in de meeste staten hoger. Deze versie is nog steeds te koop, alhoewel die niet op de website wordt aangegeven, zie The $35k Tesla Model 3 still exists—off-menu.
 
Bij aankondiging van de M3 is aangegeven dat deze vanaf $35.000 voor belastingen en subsidies zou kosten. In de VS worden autoprijzen altijd excl. VAT weergegeven, dus de nettoprijs is in de meeste staten hoger. Deze versie is nog steeds te koop, alhoewel die niet op de website wordt aangegeven, zie The $35k Tesla Model 3 still exists—off-menu.
Het instapmodel in Nederland kost €49.995. Dat is een witte Model 3 Standard Range Plus met een levertijd van 5-10 weken
 
Akkoord. Je krijgt met de SR+ een beter uitgeruste auto.
Toen de M3 aangekondigd werd, zoveel jaren geleden, was er sprake van een instapmodel voor onder 30.000$ (? niet helemaal zeker van de prijs). die is er nooit gekomen. Je MOET dus de opties nemen. Je kan gewoon geen M3 bestellen voor minder dan 49.780€ en die prijs overstijgt het budget dat een groot deel van de bevolking wil besteden aan een auto.
Niet iedereen is bereid of in staat om voor die opties 12.000€ te betalen. Mocht de SR+ zonder deze 'nice to have' opties beschikbaar zijn voor 40.000€ dan zou die heel wat klanten overtuigen. Dat dit niet zo is, bewijst dat de marge op die opties aanzienlijk is.

De M3 moest komen in een $35.000 variant.
De VW ID.3 moest komen in een €30.000 variant.

Beide waren streefdoelen van beide ondernemingen, momenteel is er nog maar 1 onderneming erin geslaagd om zich aan hun woord te houden.
 

De $35k Model 3 is te koop in de USA, maar niet via de website. Kan alleen telefonisch of in persoon in de Tesla Stores.

Niet te koop buiten de USA, maar waarom ook? Met het huidige aanbod kunnen ze de vraag eigenlijk nauwelijks aan. Het zou bedrijfskundig een flater zijn om goedkopere modellen met minder marge te verkopen. De extra winst die met de duurdere modellen verdient wordt, wordt weer in de groei van het bedrijf geïnvesteerd.
 
Dat ze de vraag nauwelijks aankunnen zou me verwonderen. Er is nauwelijks groei in de verkoop en de M3 is de EV met zowat de kortste wachttijd.

Haha, weer zo iemand die denkt dat er amper vraag is en de verkoop instort
Tesla kan zo snel leveren omdat ze ook als enige kunnen produceren.
De rest maakt zo weinig auto's dat er automatisch wachtrijen ontstaan. Om nog maar te zwijgen van de duizenden ID.3 first die je nog steeds kan aankopen
 
Persoonlijke meningen zijn waardeloos, zeg ik altijd maar. Interpretatie van cijfers hebben wel waarde, dus doe je best jongens.

Officiële cijfers
Screenshot from 2020-09-17 09-14-05.png


https://ir.tesla.com/static-files/f41f4254-f1cc-4929-a0b6-6623b00475a6

Hier enkele bronnen, die allemaal wat anders zeggen - dus wel kans dat er meningen tussen verstopt zitten.

 
Al jou bronnen zijn ook persoonlijke meningen.
Wat weet Teslaterati nu van de toestand in China aan de hand van een overview beeld?
Electrek is ook een en al het lezen van dingen en daaruit je eigen conclusies trekken.
Cleantechnica doet ook eigen schattingen.


Verminderde vraag in China? Denk het alvast niet.
 
Al jou bronnen zijn ook persoonlijke meningen.
Wat weet Teslaterati nu van de toestand in China aan de hand van een overview beeld?
Electrek is ook een en al het lezen van dingen en daaruit je eigen conclusies trekken.
Cleantechnica doet ook eigen schattingen.


Verminderde vraag in China? Denk het alvast niet.

Je punt is dat je fan bent van Tesla? Nou, dan zit je goed op dit forum. Maar een beetje kritisch zijn mag altijd.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief

Mijn punt is dat Noorwegen een meer mature markt is voor EV's, wat waarschijnlijk ook verklaart waarom de verkoop van EV's mogelijk aan een plateau komt. Er is dus veel meer ervaring met Tesla's dan hier. Als je dan merkt dat ze zo makkelijk wegstappen van Tesla en Audi e.d. kopen, is dat geen goed teken voor Tesla. Het principe van Tesla kijkt te zijn om disruptor te zijn door met weinig winstmarge een groot aandeel op te bouwen en hier op termijn op voort te kunnen bouwen. Noorwegen lijkt aan te geven dat dat niet zo makkelijk zal zijn.
 
Wat ik al enige tijd zeg: geen nieuwe supercar die nog wat sneller accelereert en nog 100 km verder komt of een die automatisch van A naar B zou kunnen rijden, maar een betaalbare, bruikbare eenvoudigere wagen.
Het voordeel van een auto die in 2,5s aan 100 km/u zit tov een die aan 8s aan die snelheid zit, is voor de meeste mensen erg klein: 8s is al veel sneller dan wat ze gewoon zijn. Het voordeel voor een aankoopprijs van 25.000€ ipv 50.000€ is daarentegen heel tastbaar.