Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Bmw had de i3 met optionele range extender.

Dit model had achterin een 650 cc grote tweecilinder benzinemotor die actief werd als het accupakket leeg dreigde te raken.

Plug-in hybride
In Nederland werd de REX-uitvoering vrijwel nooit verkocht, omdat de range-extender van de i3 een plug-in hybride maakte en de auto daardoor in de bijtellingscategorie van 22 procent viel. Ook wereldwijd was de vraag naar de i3 REX beperkt. De meeste koper kozen nu al voor een volledig elektrische variant.
i3 REX
Range-extender in BMW i3 verleden tijd

 
Bmw had de i3 met optionele range extender.

Dit model had achterin een 650 cc grote tweecilinder benzinemotor die actief werd als het accupakket leeg dreigde te raken.

Plug-in hybride
In Nederland werd de REX-uitvoering vrijwel nooit verkocht, omdat de range-extender van de i3 een plug-in hybride maakte en de auto daardoor in de bijtellingscategorie van 22 procent viel. Ook wereldwijd was de vraag naar de i3 REX beperkt. De meeste koper kozen nu al voor een volledig elektrische variant.
i3 REX
Range-extender in BMW i3 verleden tijd
Ik heb gelezen dat BMW ook behoorlijk wat problemen had met die REX :veel pannes. Veel mensen bleken die REX te weinig te gebruiken. Wat uiteindelijk ook bewijst dat een hybride met een fatsoendelijk bereik niet zo nuttig is
 
Trailer met 1 paard zit rond de 1400. Dus de 3 lukt dan niet. Een X zie ik zelf op dit moment niet zitten.
Audi e-Tron en Mercedes EQC mogen 1800kg trekken. Volvo XC40 Recharge mag 1500kg trekken. Als je dan toch 1400kg moet trekken, ga je toch niet in een duffe hybride X5 zitten, of de hybride versies van de Q5/XC40 rijden?
 
Indien je de combinatie correct ontwikkelt, is een hybride met ICE die functioneert als generator een pak efficiënter dan een hybride met dubbel aandrijving. Maar niemand doet dit, omdat je dan minder vermogen op de wielen kunt overbrengen...
Want de motor die die generator aandrijft kan je continu op het ideale toerental laten draaien (constant vermogen, op het maximum van de koppelcurve), wat echt veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor met wisselende belasting. En goed ontworpen generator zet minstens 95% van het motorvermogen om in stroom. En de combinatie is ook lichter dan de huidige vorm van PHEV, met dubbele aandrijving...
En zelfs dat nadeel trek ik in twijfel, want je kunt prima een 300pk elektromotor gebruiken om de auto voort te bewegen, hetgeen toch zeker 10 keer meer is dan de ICE motor.
 
En zelfs dat nadeel trek ik in twijfel, want je kunt prima een 300pk elektromotor gebruiken om de auto voort te bewegen, hetgeen toch zeker 10 keer meer is dan de ICE motor.
De beperkende factor zal 'm in de combinatie batterij en bekabeling zitten.

300pk elektromotor is 223kW. Met dat piekvermogen trek je een 9kWh batterij leeg in iets meer dan 2 minuten.
 
De beperkende factor zal 'm in de combinatie batterij en bekabeling zitten.

300pk elektromotor is 223kW. Met dat piekvermogen trek je een 9kWh batterij leeg in iets meer dan 2 minuten.
Ja, als je nonstop voluit gaat idd misschien, maar A mijn suggestie was een 50kWh batterij en B, 2 minuten lang op volle kracht met 223kW is wel een beetje erg veel van het goede of niet?
 
De beperkende factor zal 'm in de combinatie batterij en bekabeling zitten.

300pk elektromotor is 223kW. Met dat piekvermogen trek je een 9kWh batterij leeg in iets meer dan 2 minuten.
En die mensen willen dat vermogen altijd ter beschikking hebben, niet alleen gedurende die eerste 30 km dat hun wagen nog 'jus' in de accu heeft zitten. Vandaar dus een flinke ICE-motor
 
Ja, als je nonstop voluit gaat idd misschien, maar A mijn suggestie was een 50kWh batterij en B, 2 minuten lang op volle kracht met 223kW is wel een beetje erg veel van het goede of niet?
De fysieke grootte van de batterij groeit dus, en de elektromotor wordt ook groter om het gevraagde vermogen te kunnen leveren.

Waar steek je dan nog de verbrandingsmotor en benzinetank?

De VW ID.3 heeft zelfs geen frunk omdat het er allemaal maar net in past.

DB2019AU01067_overfull.png


Hybride is een zinloze technologie, en over middellange termijn gaat niemand dat nog willen. Ja, de boomers van nu blijven misschien nog wat kleven in prehistorische tijden maar de jeugd is wel klaar met fossiele brandstoffen.
 
  • Like
Reactions: horta
De fysieke grootte van de batterij groeit dus, en de elektromotor wordt ook groter om het gevraagde vermogen te kunnen leveren.

Waar steek je dan nog de verbrandingsmotor en benzinetank?

De VW ID.3 heeft zelfs geen frunk omdat het er allemaal maar net in past.

DB2019AU01067_overfull.png


Hybride is een zinloze technologie, en over middellange termijn gaat niemand dat nog willen. Ja, de boomers van nu blijven misschien nog wat kleven in prehistorische tijden maar de jeugd is wel klaar met fossiele brandstoffen.
Ik bedacht het destijds voor de model S, maar, op de locatie van de versnellingsbak? Wat mij aangaat kan hybride werken in extreme situaties, als de temperatuur heel laag is kan een hybride de auto verwarmen en wanneer je veel range nodig hebt kan het helpen. In normale situaties is het inderdaad zinloos en steeds zinlozer. Wel kan het batterijen besparen, je kunt 2 keer zoveel model S hybrides maken op de manier zoals ik voorstelde ten opzichte van zoals het nu is, puur door het gebrek aan batterijen.
 
Ik bedacht het destijds voor de model S, maar, op de locatie van de versnellingsbak?
Dit is de grootte van een 20000 watt generator. Op basis van de uitlaat kan je wel afleiden hoe groot de rest van de machine is.

iu


Net daarom zat er in de BMW i3 REx een 600cc tweecilinder van BMW Motorrad/Kymco. Weet niet of je zo een tweecilinder snorrend blokje tussen de voorzetels wilt, met een pijpje naar achteren onder de vloerbedekking.

Ik stel voor dat we het hierbij laten? Niemand van de concurrenten is hier serieus mee bezig.
 
Last edited:
Hoe kan je jaarcijfers over 2019 en 2020 met elkaar vergelijken zonder het woord Corona in je mond te nemen?
Inderdaad. Ronduit lachwekkende analyse.
Ford heeft in 2019 belist om zich te koppelen aan het MEB-patform van VW, en zal dus EV's produceren die gebaseerd zijn op VW technologie. Geen wonder dat ze niet bezig zijn met zelf een platform te ontwikkelen.
Ik vind dat persoonlijk geen goede strategie, want je wordt afhankelijk van een concurrent, maar het is een gemaakte keuze met het oog om extra schaalvoordelen te halen.