Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Björn Nyland heeft eergisteren de 1000 km challenge met de Audi e-tron GT afgelegd in 9h35. Dat is ondanks de lagere temperatuur 15 minuten sneller dan de model S LR Raven, maar nog veel belangrijker, bijna even snel als de Kia PHEV waarmee hij de test ooit uitvoerde als referentie voor een ICE.
De model 3 LR 2021 zou volgens Björn op een vergelijkbare tijd uitkomen met V3 superchargers, maar die zijn nog onvoldoende uitgerold.
Wat nogmaals bewijst wat we allemaal al weten: met een gestroomlijnde wagen en een goede laadcurve is het verschil tussen ICE en BEV verwaarloosbaar.
Benieuwd wanneer de nieuwe cellen worden uitgerold. Knappe prestatie nevertheless maar eigenlijk zou het maar erg zijn aangezien Tesla sinds jaar en dag de batterij evolutie met haar partners heeft getrokken en dus de andere "enkel" hebben moeten investeren in de drive train te optimaliseren. Men kan dus eindelijk mee met een model dat binnenkort zal worden geupgrade en de lat weer zal verleggen.

Of moet ik mijn fan boy bril afzetten 😅
 
Het viel me op dat de Porsche Taycan niet in zijn lijst stond van auto's die ie had getest op 1000km, dus het valt aan te nemen dat de Taycan eigenlijk al vroeger de Tesla's aan de top van de troon had kunnen duwen.

Maar Taycan/e-tron GT zijn ook al weer relatief oude battery packs, maar nieuwer dan de 18650's van de Tesla Model S plaid die plaats 1 had, en de 2170's van de Model 3.

Ik begrijp ook dat de 1000km testen van de Tesla's op het Supercharger netwerk werden uitgevoerd, wat ook weer de vraag geeft wat dat zou geven aan een reeks Ionity laders.

En dan zijn er nog de opkomende 4680 cellen die de rangschikking weer zal beïnvloeden.

Maar toch knap van Audi, en bij associatie Porsche. Als iemand me vandaag vraagt wat te kopen, zeg ik Tesla, en als ze dat niet willen, raad ik ze naast de goedkopere merken ook de modellen van VAG aan. Zolang de mensen niet te vaak in Parijs moeten zijn 🤡.
 
Porsche heeft Björn nooit een Taycan willen lenen. De e-tronGT die getest werd had nog zeer grote velgen. Bij wat warmer weer en andere velgen zou er nog 10 min afgaan. Tesla test Björn ook op ionity indien hem dat beter uitkomt, maar model 3 heeft minder goede laadcurve op ionity dan bij suc.
Nogmaals wat mij betreft is het niet Tesla vs de anderen maar BEV vs ICE.
IX3, ID4, EQA en ID.3 kwamen ook relatief goed uit die test met de grote accu.
Ik vermoed dat de EQS, de nieuwe model S en Hyundai Ioniq 5 nog wat van deze tijd gaan afhalen. De argumenten pro ICE worden heel erg dun. Ik zie dat er onder mijn collega’s nog amper PHEV en ICE besteld worden. Vorig jaar werd ik nog weggezet als iemand met gebrek aan realisme omdat ik een Tesla M3 koos.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik begrijp ook dat de 1000km testen van de Tesla's op het Supercharger netwerk werden uitgevoerd, wat ook weer de vraag geeft wat dat zou geven aan een reeks Ionity laders.
Ik heb dat recent aan Björn gevraagd, met name v3. Hij heeft ook geantwoord: Hij heeft een vaste route voor de 1000 km challenge en daarop staan eenvoudigweg onvoldoende v3 SuC's om dat voordeel van Tesla mee te nemen, dus ik neem deze tests met een flinke korrel zout. Zegt meer over de niet-tesla's onderling dan over vergelijking met Tesla in onze met SuC's overladen contreien.
" Eddy
1 maand geleden
Maybe redo the Tesla's with new charging speeds (V3) too this summer (or even right now)?

Bjørn Nyland
Bjørn Nyland
1 maand geleden
Pointless because there are too few V3 on the route."
 
Last edited:
Ik heb dat recent aan Björn gevraagd, met name v3. Hij heeft ook geantwoord: Hij heeft een vaste route voor de 1000 km challenge en daarop staan eenvoudigweg onvoldoende v3 SuC's om dat voordeel van Tesla mee te nemen, dus ik neem deze tests met een flinke korrel zout. Zegt meer over de niet-tesla's onderling dan over vergelijking met Tesla in onze met SuC's overladen contreien.
" Eddy
1 maand geleden
Maybe redo the Tesla's with new charging speeds (V3) too this summer (or even right now)?

Bjørn Nyland
Bjørn Nyland
1 maand geleden
Pointless because there are too few V3 on the route."
Het zou pas echte pure manipulatie zijn wanneer Björn zijn route zou aanpassen om een model 3 er beter uit te laten komen. Dit is een real-life test. V3 superchargers zijn nog altijd zeldzaam. Ionity laders niet. De test voor de model 3 is zelfs gekleurd in het voordeel van de model 3 want hij stopt ook met de model 3 bij ionity in plaats van het suc netwerk. De meeste tesla rijders gaan waarschijnlijk aan een suc stoppen ( inclusief het verlaten van de autostrade)
Het voordeel van V3 suc is een theoretisch voordeel want je vindt ze nog amper.
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Het zou pas echte pure manipulatie zijn wanneer Björn zijn route zou aanpassen om een model 3 er beter uit te laten komen. Dit is een real-life test. V3 superchargers zijn nog altijd zeldzaam. Ionity laders niet. De test voor de model 3 is zelfs gekleurd in het voordeel van de model 3 want hij stopt ook met de model 3 bij ionity in plaats van het suc netwerk. De meeste tesla rijders gaan waarschijnlijk aan een suc stoppen ( inclusief het verlaten van de autostrade)
Het voordeel van V3 suc is een theoretisch voordeel want je vindt ze nog amper.
In Nederland zijn er nauwelijks nog SuC's zonder V3. En ook Duitsland (waar 60% van het vakantieverkeer doorheen gaat en in de wintersport 80%) zijn vrijwel alle SuC's voorzien van V3. Vandaar ook mijn verzoek aan Björn. Overigens is Ionity inderdaad ook niet beroerd qua snelheid en zeker beter dan Tesla v2.