Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, heb ik bekeken. Is eigenlijk een perfecte match. Cruise control en veel andere opties worden toch nooit gebruikt. Met 10000km per jaar is 30000€ voor een nieuwe van een ander merk eigenlijk overkill… Hopelijk hebben ze de EV know how van de Zoe toegepast en voor de rest de degelijkheid van de Dacia.

Vraagt alleen nog wat mindset wijziging om naast de Tesla te zetten.
Voor 15-20k kun je een jong gebruikte B250e naast de Tesla zetten. Zelfde range als de Dacia, degelijke Daimler koets, Tesla batterij en motor. Staat er toch een Tesla naast de Tesla...
 

Attachments

  • 6F3C7815-5287-4850-89F3-D4FC3BD5B84A.jpeg
    6F3C7815-5287-4850-89F3-D4FC3BD5B84A.jpeg
    147.7 KB · Views: 30
  • Informative
  • Disagree
Reactions: djlorenz and Hbrink
Knap,maar wat is het voordeel? Dit gaat toch nooit geïnstalleerd worden op openbare plaatsten of dit moet een standaard worden voor de gehele industrie. En voor thuis lijkt het mij prijzig tov een laadpaal met een snoer.
Misschien bij Ionity en uiteraard voor de kapitaalkrachtige Porsche rijder.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het probleem van inductieladen is inderdaad niet zozeer het vermogen of de efficiency maar het kip/ei probleem.
En welke partij gaat erin investeren terwijl een stekker aansluiten je maar 3 seconden kost.
Oftewel: het is nog steeds een oplossing waarvan ik het probleem zoek.
Ik zou het voor thuis wel handig vinden hoor. Geen onoverkomelijk probleem, maar net iets handiger als het kan. Ook de kost kan goed meevallen als het een kwestie is van een paar in je garage te leggen. Net zoals het niet op een startknop moeten duwen in een Tesla, je auto automatisch ontgrendelen met je gsm,...
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Knap,maar wat is het voordeel? Dit gaat toch nooit geïnstalleerd worden op openbare plaatsten of dit moet een standaard worden voor de gehele industrie. En voor thuis lijkt het mij prijzig tov een laadpaal met een snoer.
Misschien bij Ionity en uiteraard voor de kapitaalkrachtige Porsche rijder.
Innovatie noemt men dit. mobiele telefoon opladen werkt(e) ook super, en nu laad tegenwoordig iedere telefoon draadloos.
 
Innovatie noemt men dit. mobiele telefoon opladen werkt(e) ook super, en nu laad tegenwoordig iedere telefoon draadloos.
Lees even opnieuw, ik trek draadloos laden niet in twijfel maar wel als dit door 1 partij in een hoekje wordt gefabriceerd.
Jouw telefoon laadt draadloos op door een standaard die wordt ondersteund door Apple, Samsung, etc namelijk QI.
Of wil je bij elke aankoop van een nieuwe wagen je infrastructuur vervangen dan? De EU heeft een tijdje terug USB-C ook als standaard verplicht. Hetzelfde met de CCS(2) standaard (niet verplicht maar wel leuk dat je ermee uit de voeten kan doorheen Europa)
 
Lees even opnieuw, ik trek draadloos laden niet in twijfel maar wel als dit door 1 partij in een hoekje wordt gefabriceerd.
Jouw telefoon laadt draadloos op door een standaard die wordt ondersteund door Apple, Samsung, etc namelijk QI.
Of wil je bij elke aankoop van een nieuwe wagen je infrastructuur vervangen dan? De EU heeft een tijdje terug USB-C ook als standaard verplicht. Hetzelfde met de CCS(2) standaard (niet verplicht maar wel leuk dat je ermee uit de voeten kan doorheen Europa)
Volgens mij moet er één de eerste zijn
 
Zou wel interessant worden wanneer het rijdend kan gebeuren.
Eender welke oplossing die rijdend laden mogelijk maakt zou een waanzinnige doorbraak zijn. De accu van een BEV zou flink kunnen verkleinen waardoor de ecologische balans nog verder doorslaat richting BEV. En er blijven totaal geen argumenten over voor de ontkenners.
In de UK kwam een bovenleiding op de autosnelweg voor vrachtwagens als de meest ecologische en economische oplossing om vrachtverkeer te vergroenen: vrachtwagens zouden alleen de last mile, weg van de grote wegen op een accu moeten afleggen. Maar de investeringen zijn torenhoog.
 
eerst zien dan geloven ( "zou kunnen" druipt ervan af), maar de snelheden zullen de komende jaren nog wel stijgen, ook bij Tesla.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Interessant. wel weer echt gescheven door een 'journalist' hoezo 335 Ah, dat zijn gewoon Amperes geen Ampere uur dingetjes als je het over kW hebt.
 
eerst zien dan geloven ( "zou kunnen" druipt ervan af), maar de snelheden zullen de komende jaren nog wel stijgen, ook bij Tesla.
Ik vraag me meer en meer af hoe relevant dit gaat worden. Met het uitbreiden van thuis laden en trage laadpalen waar je 's nachts in de wijk kan laden, zie ik niet direct een incentive om bv 900kW aan te bieden aan bv 3x de prijs van 300kW.

Ik bedoel maar, ik heb er weeral 7000km op zitten zonder een keer te DC laden. En dan rij ik met zo een auto met lelijk grote batterij.

En dan vind ik laden ook tijdverlies, maar anderzijds vaak te kort om te combineren met een lunch.

Maar goed... Om 900kW te bereiken op 800V heb 1124A nodig. Dan mag je nog beweren dat de batterij niet warm wordt, maar je zit dan wel in megacharger-regionen...
 
Ik vraag me meer en meer af hoe relevant dit gaat worden. Met het uitbreiden van thuis laden en trage laadpalen waar je 's nachts in de wijk kan laden, zie ik niet direct een incentive om bv 900kW aan te bieden aan bv 3x de prijs van 300kW.

Ik bedoel maar, ik heb er weeral 7000km op zitten zonder een keer te DC laden. En dan rij ik met zo een auto met lelijk grote batterij.

En dan vind ik laden ook tijdverlies, maar anderzijds vaak te kort om te combineren met een lunch.

Maar goed... Om 900kW te bereiken op 800V heb 1124A nodig. Dan mag je nog beweren dat de batterij niet warm wordt, maar je zit dan wel in megacharger-regionen...
Klopt, maar ik zie het enkel als gemoedsrust en comfort voor langere reizen met eventueel, voor wie wil, met aanhanger.
(Zonder de steeds maar wederkerende discussie over het nut of “onnut” van snel op een vakantiebestemming te geraken op te rakelen)
 
Voor mij blijft dit een moeilijke. Er zijn eigenlijk drie scenario's
  1. we slagen erin om de energiedensiteit van accu's significant te verhogen
  2. we slagen erin om een accu met steeds hogere vermogens te laden
  3. de combinatie van 1 + 2
Indien ik moet kiezen tussen optie 1 en 2 , dan kies ik resoluut voor optie 1.
De accu van een model 3 LR weegt bijna 500 kg. De solidstate accu's van Blue Vision (in de e-citaro van Mercedes) halen nu een energiedensiteit van 250 Wh/kg. Met die technologie zou je dus een accupakket van 120 kWh in een model 3 kunnen hebben, zonder extra gewicht. Een autostrade-rijbereik van 800 km...
Wel, dan neem ik de maximale laadsnelheid van 0.2C er gewoon bij. Iedere keer dat je stopt onderweg de wagen aan de lader aankoppelen en aan 24kW laden, dan kan je eigenlijk een hele dag rijden. En de laadinfrastructuur wordt een stuk eenvoudiger. Ik ben er vrij zeker van dat ik optie 1 verkies boven een Model 3 die nog 3 keer zo snel oplaadt.
Indien 3 haalbaar is, kies ik waarschijnlijk wel voor 3, met een wagen die 200-250 kg lichter is en nog altijd even mobiel is als de model 3 vandaag....
 
Een autostrade-rijbereik van 800 km...
Wie heeft dat nu in godsnaam nodig?

Dat is meer dan wat een internationale vrachtwagenchauffeur per dag kan/mag rijden, en dan moet ie halverwege ook nog een pauze nemen.

Uit de praktijk zal wel komen dat een rijbereik zoals de SR+ een sweet spot zal blijken, deels door de lagere kostprijs van de batterij en deels door de ruimte en gewicht die het inneemt.

Die solid state accu's zijn leuk, maar kosten een godsvermogen en zijn dus enkel nuttig op locaties waar gewicht echt een rol speelt. En zelfs in een bus vraag ik me af waarom ze er SS in steken, en niet gewoon LFP's. Bussen zijn nl. volume beperkt, niet gewicht beperkt. Net zoals de meeste vrachtwagens, overigens...