Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De eerste BaaS is in europa! Noorwegen bijt de spit af:
 
De eerste BaaS is in europa! Noorwegen bijt de spit af:

Al geloof ik zelf wat minder in accuswaps, ik ben blij dat er veel verschillende ontwikkelingen zijn. Zag bij het AD ook nog twee positieve artikelen over snelladen: andere aansluiting en ander type batterij. Hoe meer ideeën en testen, hoe meer kans dat het ei naar boven komt ;)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De eerste BaaS is in europa! Noorwegen bijt de spit af:
Hoe lang zal het duren voor dat traditionele OEM gaan klagen bij europa dat ze subsidies hebben nodig om publiek BaaS te ontwikkelen, of hun lobbyen inzetten om Nio onder druk te zetten om Nio's BaaS open te maken voor andere EVs ??? :rolleyes:
 
Hoe lang zal het duren voor dat traditionele OEM gaan klagen bij europa dat ze subsidies hebben nodig om publiek BaaS te ontwikkelen, of hun lobbyen inzetten om Nio onder druk te zetten om Nio's BaaS open te maken voor andere EVs ??? :rolleyes:
Zelf geloof ik niet zo sterk in battery swapping. De batterij vervangen bij Nio gaat inderdaad sneller dan aan de laadpaal hangen, maar dat voordeel is volledig weg als je moet aanschuiven. Gezien er maar één auto tegelijk zijn batterij kan wisselen per station, zie ik in elk YouTube-filmpje over swapping in China een rij van twee tot vijf auto's. Neem daar dan nog eens de kost voor de Nio-werknemer bij in Europa versus China, en ik heb zo mijn twijfels. Het enige voordeel is dan nog dat je niet moet inzitten met degradatie, maar dan kan je evengoed voor batterijhuur gaan, zoals sommige andere merken aanbieden.
 
De eerste BaaS is in europa! Noorwegen bijt de spit af:
Ik vraag mij af hoe men zo een station met inhoud eigenlijk beveiligd tegen diefstal ?
Als ik lees hoe ver koperdieven soms gaan, tem elektrocutie 😒
Thuisbatterijen zijn (nog) zeer duur, dus kan de moeite zijn om zo een station eens te gaan "bezoeken".
 
Zelf geloof ik niet zo sterk in battery swapping. De batterij vervangen bij Nio gaat inderdaad sneller dan aan de laadpaal hangen, maar dat voordeel is volledig weg als je moet aanschuiven. Gezien er maar één auto tegelijk zijn batterij kan wisselen per station, zie ik in elk YouTube-filmpje over swapping in China een rij van twee tot vijf auto's. Neem daar dan nog eens de kost voor de Nio-werknemer bij in Europa versus China, en ik heb zo mijn twijfels. Het enige voordeel is dan nog dat je niet moet inzitten met degradatie, maar dan kan je evengoed voor batterijhuur gaan, zoals sommige andere merken aanbieden.

Volgens mij zijn de nieuwste NIO swap stations zonder personeel.
Maar ben het met je eens hoor: ik twijfel ook aan de toekomst van zo'n swap station. Tenzij er meerdere merken gaan zijn die hetzelfde swap station kunnen gaan gebruiken. Min of meer analoog aan de huidige snelladers die je met (vrijwel) alle merken kunt gebruiken.
We gaan het beleven, ik ben benieuwd hoe NIO het in Noorwegen gaat doen.

Met een aangekoppelde aanhanger battery swappen zal er ook niet in zitten ;)
Niet dat dat bij een laadpaal vaak wel kan.
 
Volgens mij zijn de nieuwste NIO swap stations zonder personeel.
Maar ben het met je eens hoor: ik twijfel ook aan de toekomst van zo'n swap station. Tenzij er meerdere merken gaan zijn die hetzelfde swap station kunnen gaan gebruiken. Min of meer analoog aan de huidige snelladers die je met (vrijwel) alle merken kunt gebruiken.
We gaan het beleven, ik ben benieuwd hoe NIO het in Noorwegen gaat doen.

Met een aangekoppelde aanhanger battery swappen zal er ook niet in zitten ;)
Niet dat dat bij een laadpaal vaak wel kan.

Swap station voor EV lijkt me in NL idd niet de juiste keuze.

Voor vrachtvervoer zie ik wel mogelijkheden. Trucks rijden soms 24/7 en laden tijdens laden/lossen is niet altijd/overal mogelijk. Daarbij gaat het om enorme vermogens waardoor strategische/SMART-laden veel voordelen kan hebben. Bij heftrucks wordt een batterij wissel al gedaan, ik zie bij bepaalde sectoren in vrachtvervoer ook wel voordelen.
 
Trucks rijden soms 24/7
Dat zijn dus wel meer als 2 chaufeurs op 1 vrachauto dan.

qua wachttijd heeft een normale vrachwagen heel erg veel oplaad momenten;

ononderbroken rijtijd;
  • De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur.
  • Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten.

En dan heb je ook nog als chaufeur te houden aan rijtijden en rusttijden bij wegvervoer
  • maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
  • per week maximaal 56 uur rijden;
  • per 2 weken maximaal 90 uur rijden. Dit geldt voor week 1 en 2. Maar ook voor week 2 en 3, enzovoort.

ik zie HEEL VEEL oplaad momenten


info van website Wat is er wettelijk geregeld voor de rijtijden en rusttijden bij wegvervoer?
 
Dat zijn dus wel meer als 2 chaufeurs op 1 vrachauto dan.

qua wachttijd heeft een normale vrachwagen heel erg veel oplaad momenten;

ononderbroken rijtijd;
  • De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur.
  • Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten.

En dan heb je ook nog als chaufeur te houden aan rijtijden en rusttijden bij wegvervoer
  • maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
  • per week maximaal 56 uur rijden;
  • per 2 weken maximaal 90 uur rijden. Dit geldt voor week 1 en 2. Maar ook voor week 2 en 3, enzovoort.

ik zie HEEL VEEL oplaad momenten


info van website Wat is er wettelijk geregeld voor de rijtijden en rusttijden bij wegvervoer?
Al eens de enorme hoeveelheid ‘rustende’ trucks zien staan op de overvolle Belgische parkings? Als die ondertussen moeten laden dan is dat een enorme logistieke uitdaging. Maar dat wordt met wen swap niet beter. Als je een batterij inderdaad in 5 minuten kan swappen, dan moet ze nog altijd geladen geraken. Is een verschuiving van het probleem.
Dus, met een swap los je het probleem op van de idle time tijdens het laden. En die idle time is er toch zowel voor auto’s als voor vrachtwagens. Voor auto’s echter niet wettelijk verplicht maar wel moreel verplicht (om de woorden van @wooter maar eens te gebruiken).
 
Al eens de enorme hoeveelheid ‘rustende’ trucks zien staan op de overvolle Belgische parkings? Als die ondertussen moeten laden dan is dat een enorme logistieke uitdaging.


Het zal geen toeval zijn dat veel van deze locaties al bekend zijn als truckstops, en dat op heel wat van deze locaties al laadinfrastructuur bestaat. Je moet dus enkel het aantal aansluitingen verhogen.

1637674529239.png
 
Al eens de enorme hoeveelheid ‘rustende’ trucks zien staan op de overvolle Belgische parkings? Als die ondertussen moeten laden dan is dat een enorme logistieke uitdaging. Maar dat wordt met wen swap niet beter. Als je een batterij inderdaad in 5 minuten kan swappen, dan moet ze nog altijd geladen geraken. Is een verschuiving van het probleem.
Dus, met een swap los je het probleem op van de idle time tijdens het laden. En die idle time is er toch zowel voor auto’s als voor vrachtwagens. Voor auto’s echter niet wettelijk verplicht maar wel moreel verplicht (om de woorden van @wooter maar eens te gebruiken).
Bedenk vooral dat je het merendeel van de trucks niet tegenkomt op een parking, maar aan de laaddock van transportbedrijven etc. De vrachtwagens op de parkings nabij snelwegen zijn veelal de internationale vervoerders. Dat is betreft dan 5% van de vrachtwagens. Laten we vooral eens starten met die 95% te verduurzamen. Die rijden overigens dagelijks veelal niet meer dan 400km.
 
Ik loop wat te pielen met Google Trends, geinig om te zien dat de interesse in Tesla ver uitstijgt boven enkele concurrenten.

View attachment 736761

View attachment 736762


Dit is echter wel weer opvallend.....

View attachment 736763
Bepaalde pieken zijn wel te verklaren (nieuwe modellen)
Maar wellicht ook om voor-/nabeurs koers op te zoeken
Of zelfs de koers van komend kwartier (als je net als ik geen zin hebt om daar een paar euro per maand voor te betalen bij DeGiro :p )