Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Gaaf dat ze ook op de CES staan. Overigens zijn de recente concrete Sony aankondigingen niet nieuw in dit draadje. Maar vind dit wel een heel interessante ontwikkeling. Er gaan ook verhalen rond dat Sony de mobility tak (via een SPAC?) apart naar de beurs wil brengen omdat Sony niet meer genoeg financiële armslag heeft om dit zelf te trekken.
 
horta said:
Wegen slijten van vrachtwagens, niet van personen auto's
Minder zal je bedoelen? Als je toch echt 'niet' bedoelt, kan je dat onderbouwen?
Hier wat onderbouwing (uit Factsheet Wegslijtage van Rijkswaterstaat, Uitgevoerd door DELTARES en TNO, mei 2016):

Per gereden kilometer op de snelweg/landelijke weg is de slijtage alsvolgt:

1641648433285.png


Vrachtauto's zorgen voor ruim 5 keer zoveel slijtage per kilometer als personenauto's.
(Opmerking: In de "bebouwde kom" is de slijtage ca. 2 keer zo hoog als bij landelijke/snel wegen, t.g.v. meer remmen en optrekken.)
Maar personenauto's maken 40 keer zoveel kilometers als vrachtauto's , dus trek je (voorlopige) conclusie.

Overigens is dit eigenlijk inrillevante informatie want wegenslijtage bepaalt niet of het wegdek vervangen moet worden.
Het rapport zegt daarover:
Er is geen kwantificering van totale wegdekslijtage mogelijk vanuit het wegenbeheer. Het wegdek wordt namelijk niet vervangen t.g.v. centimeters slijtage (een maat voor totale slijtagemassa) maar ten gevolge van spoorvorming, breuk, scheuring, innovaties (bijv. de invoering van ZOAB) of t.g.v. andere werkzaamheden (bijv. onderhoud of riolering).
En bij breuk, scheuren en vooral bij spoorvorming kun je zien dat vrachtauto's de oorzaak zijn (alleen de rechterbaan).
Daarom geef ik Horta gelijk: "
Wegen slijten van vrachtwagens, niet van personen auto's" :)
 
Fisker is de eerste die digitale radar gaat gebruiken: Fisker Inc. Reveals World’s First Digital Radar in a Production Vehicle, Bringing State-of-the-Art Safety to Fisker Ocean All-Electric SUV

Nog iemand hier die het gevoel heeft dat Fisker niet veel voorstelt en wel eens de volgende Nikola kan worden? Voor zover mijn geheugen reikt, heb ik Fisker altijd geassocieerd met faillissementen. Mijn gevoel is dat het een ok designer is die telkens een grote bubbel creëert en dan wegloopt.
Er staan al enige tijd een aantal nieuwe Fiskers bij Jaguar Landrover Hilversum op het terrein. Ik wist dat Fisker met nieuwe modellen bezig is maar dacht alleen een SUV dus waande mij even terug in de tijd.

E86272AB-E0D9-437A-9463-2795D24D2C93.jpeg833E754F-7251-4DAA-8AE3-58BBBFCB4B8E.jpeg
Excuus voor de kwaliteit, was al rijdend genomen
 
Er staan al enige tijd een aantal nieuwe Fiskers bij Jaguar Landrover Hilversum op het terrein. Ik wist dat Fisker met nieuwe modellen bezig is maar dacht alleen een SUV dus waande mij even terug in de tijd.

View attachment 753480View attachment 753481
Excuus voor de kwaliteit, was al rijdend genomen
Dat zijn geen Fiskers, maar Karma Revero's naar alle waarschijnlijkheid.
 
Of lichtere auto door minder accu's
Mercedes werkt aan een oplossing met solid state accu's in haar autobussen, net omdat ze een hogere energiedensiteit hebben, zowel volumetrisch als per gewicht. Die accu's laden op dit ogenblik wel erg traag op, de vraag is op welk vlak men in die technologie kan verbeteren.
Met de huidige accu-technologie heeft een accupakket van 150 kWh helemaal geen zin, maar voor een technologie die een veel grotere energiedensiteit heeft maar traag oplaadt, zou dat wel zin kunnen hebben.
 
Mercedes werkt aan een oplossing met solid state accu's in haar autobussen, net omdat ze een hogere energiedensiteit hebben, zowel volumetrisch als per gewicht. Die accu's laden op dit ogenblik wel erg traag op, de vraag is op welk vlak men in die technologie kan verbeteren.
Met de huidige accu-technologie heeft een accupakket van 150 kWh helemaal geen zin, maar voor een technologie die een veel grotere energiedensiteit heeft maar traag oplaadt, zou dat wel zin kunnen hebben.
Pas wel op, er zijn momenteel meer dan 30 types solid state batterijen. Diegene die we echt willen zitten nog steeds in de laboratorium fase. Net nog een artikel gelezen over een belangrijke breakthrough:

 
Pas wel op, er zijn momenteel meer dan 30 types solid state batterijen. Diegene die we echt willen zitten nog steeds in de laboratorium fase. Net nog een artikel gelezen over een belangrijke breakthrough:

En er gaan er misschien enkele succesvol zijn. Ik denk dat het nu gewoon nog te vroeg is om daar over te speculeren. Ik wil alleen aangeven dat er op verschillende manieren compromissen kunnen gemaakt worden tussen energiedensiteit, laadsnelheid; kostprijs, levensduur en ladingsverlies.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Er was ooit een heel leuk "draadje" over de overstap van een Tesla S naar een i4 M50 maar deze ging op slot om dat het te gezellig werd. Om niet weer een gezellig draadje te starten hier mijn ervaringen na een proefrit met de BMW i4M50. Ik had deze dus besteld en mijn Model S ingeruild. De enige ontbindende voorwaarde in het koopcontract was dat ik de koop kon annuleren als de proefrit (meer dan een maand na het tekenen van het contract) tegen zou vallen. Half december heb ik de BMW mee gekregen voor een halve dag (van 's middags 16:00 uur tot de volgende ochtend 9:00 uur) . Bij het in ontvangen nemen was ik erg enthousiast, de auto ziet er geweldig uit (behalve die lelijke neus), de afwerking is echt van een hoger niveau dan de Tesla. Binnen is de BMW "knus" en hightech. Het grote scherm is mooi. Ik hou er wel van dat je de "klokken recht voor je hebt. Alle toeters en bellen werken uitstekend, de headup display is best cool, had ik nog nooit mee gereden. De user interface is duidelijk minder dan Tesla, een enorme hoeveelheid aan apps die je ook nog eens allemaal zelf in kan delen. Leuk maar het maakt het er niet overzichtelijker op. De stoelen zitten perfect (m-sport stoelen). Achterin houdt de beenruimte niet over. De auto is super snel, met name de acceleratie van 100-naar heel hard is verbluffend. En het voelt op geen enkele manier eng of gevaarlijk als je boven de 200 rijdt. Hij kleeft aan het wegdek. Ik heb de indruk dat de model s onder de 100km stiller(wind) is dan de BMW maar daar boven veranderd het dan lijkt de BMW stiller. En dan waarom heb ik de auto geannuleerd. Ik heb eerst een test gedaan met optrekken en snelheid. De aandrijflijn maakte een enorm kabaal bij 0-100 dit klonk niet goed. daarna wat snelheid testjes en toen aan de laadpaal. (fastned). met 40%==> 80% lading koste mij 45 minuten. met een opgewarmde batterij. Vervolgens de lange test gedaan over stukken die ik ook met de Tesla rijdt. onder de zelfde omstandigheden en met snelheid nooit boven de 110 km./u haalde ik een verbruik van 28,5 kWh/100km. met mijn S op exact het zelfde traject 19,5kWh. (alles gemeten a.d.h.v. afgelegde km en laden tot 80%. Laden aan de normale laadpaal thuis zorgde er eerst voor dat de stoppen er twee keer uitvlogen voordat ik de boel aan de praat kreeg. Met name het verbruik heeft mij doen besluiten niet voor de BMW te gaan. En de enorme herrie in de aandrijflijn heeft ook niet echt geholpen. En nu.... Ik heb een Taycan RWD besteld. deze heeft met de zelfde test methode een gelijk verbruik als mijn Model S.
 
Er was ooit een heel leuk "draadje" over de overstap van een Tesla S naar een i4 M50 maar deze ging op slot om dat het te gezellig werd. Om niet weer een gezellig draadje te starten hier mijn ervaringen na een proefrit met de BMW i4M50. Ik had deze dus besteld en mijn Model S ingeruild. De enige ontbindende voorwaarde in het koopcontract was dat ik de koop kon annuleren als de proefrit (meer dan een maand na het tekenen van het contract) tegen zou vallen. Half december heb ik de BMW mee gekregen voor een halve dag (van 's middags 16:00 uur tot de volgende ochtend 9:00 uur) . Bij het in ontvangen nemen was ik erg enthousiast, de auto ziet er geweldig uit (behalve die lelijke neus), de afwerking is echt van een hoger niveau dan de Tesla. Binnen is de BMW "knus" en hightech. Het grote scherm is mooi. Ik hou er wel van dat je de "klokken recht voor je hebt. Alle toeters en bellen werken uitstekend, de headup display is best cool, had ik nog nooit mee gereden. De user interface is duidelijk minder dan Tesla, een enorme hoeveelheid aan apps die je ook nog eens allemaal zelf in kan delen. Leuk maar het maakt het er niet overzichtelijker op. De stoelen zitten perfect (m-sport stoelen). Achterin houdt de beenruimte niet over. De auto is super snel, met name de acceleratie van 100-naar heel hard is verbluffend. En het voelt op geen enkele manier eng of gevaarlijk als je boven de 200 rijdt. Hij kleeft aan het wegdek. Ik heb de indruk dat de model s onder de 100km stiller(wind) is dan de BMW maar daar boven veranderd het dan lijkt de BMW stiller. En dan waarom heb ik de auto geannuleerd. Ik heb eerst een test gedaan met optrekken en snelheid. De aandrijflijn maakte een enorm kabaal bij 0-100 dit klonk niet goed. daarna wat snelheid testjes en toen aan de laadpaal. (fastned). met 40%==> 80% lading koste mij 45 minuten. met een opgewarmde batterij. Vervolgens de lange test gedaan over stukken die ik ook met de Tesla rijdt. onder de zelfde omstandigheden en met snelheid nooit boven de 110 km./u haalde ik een verbruik van 28,5 kWh/100km. met mijn S op exact het zelfde traject 19,5kWh. (alles gemeten a.d.h.v. afgelegde km en laden tot 80%. Laden aan de normale laadpaal thuis zorgde er eerst voor dat de stoppen er twee keer uitvlogen voordat ik de boel aan de praat kreeg. Met name het verbruik heeft mij doen besluiten niet voor de BMW te gaan. En de enorme herrie in de aandrijflijn heeft ook niet echt geholpen. En nu.... Ik heb een Taycan RWD besteld. deze heeft met de zelfde test methode een gelijk verbruik als mijn Model S.
Ik vind het verbluffend dat met elektrische auto's het gross van de mensen niet naar het verbruik kijken maar zich blindstaren op snelladen of accu capaciteit. Als ik kijk naar mijn volgende auto zou ik zonder twijfel voor een SR gaan. Dat zou voor mij nu meer dan genoeg zijn. En op een lange trip met kooters moet je toch laden. De efficientie is ook iets beter dan bij een 3/Y LR.
 
Ik vind het verbluffend dat met elektrische auto's het gross van de mensen niet naar het verbruik kijken maar zich blindstaren op snelladen of accu capaciteit. Als ik kijk naar mijn volgende auto zou ik zonder twijfel voor een SR gaan. Dat zou voor mij nu meer dan genoeg zijn. En op een lange trip met kooters moet je toch laden. De efficientie is ook iets beter dan bij een 3/Y LR.
Precies, ik ben het helemaal met je eens. Wat ik al schreef het verbruik van die BMW is enorm. Ik vermoed dat het gros van de BMW rijders niet kijkt , zich niet interesseert voor verbruik. Snelheid etc daar draait het om. Overigens denk ik dat dit bij benzine auto's niet anders is. Alle advertenties gaan over het algemeen over de range die je in theorie kan halen, best raar.
 
Dat verbruik is abnormaal hoog ja. Daarmee kan je een Model X rijden. En die laad ook nog eens sneller.

Voor mij is rijbereik en laadsnelheid wel belangrijk, de interface, het gemak met laden en zelfrij-capaciteiten. Er is niks dat BMW heeft te bieden dat me aanspreekt.
 
Dat verbruik is abnormaal hoog ja. Daarmee kan je een Model X rijden. En die laad ook nog eens sneller.

Voor mij is rijbereik en laadsnelheid wel belangrijk, de interface, het gemak met laden en zelfrij-capaciteiten. Er is niks dat BMW heeft te bieden dat me aanspreekt.
voor jou geldt toch: Er is niks dat BMW een ander merk dan Tesla heeft te bieden dat me aanspreekt. ;)
 
Niet vergeten dat ik van BMW kom, een merk dat toen wél te bieden had wat me aansprak.

Ik kom ook uit een BMW en een BEV BMW mist alles wat een ICE BMW een BMW maakt.
Wegligging, stuurgedrag zijn weg in een BEV BMW.

Zelfs de latere generaties ICE BMW hebben al veel van het BMW DNA verloochend.
Een Model 3 rijdt inmiddels meer als een BMW dan de laatste generaties ICE BMW 3 series.
 
  • Informative
Reactions: job-lek