Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Tjsa, ik heb het al eerder geschreven, old auto wordt aan alle kanten door de Chinezen ingehaald. Naar nu blijkt gebeurt dat zelfs met Tesla.
Een beetje gratuite commentaar. De fabrieken van BYD hebben kunnen doordraaien gedurende de lockdowns die Shanghai zogoed als gesloten hebben gehouden. De problemen in de Duitse fabrieken en het tegenwerken van zowat iedereen (media, overheden, autobouwers,…) werkt ook niet constructief.

Ik vermoed ook dat het BYD gamma uit iets meer “te betalen“ modellen bestaat in China.

Nu goed, dat neemt niet weg dat de Chinezen de EV markt zullen domineren in de (nabije) toekomst maar ik vrees dat dit eerder met onze Westerse mentaliteit te maken heeft dan met Tesla.

We graven zoals steeds weer ons eigen graf door het willen behouden van een status quo die onhoudbaar is en ondertussen lachen de Chinezen ons uit en hebben al half Afrika in hun zak. Mijnen/havens worden opgekocht voor het veiligstellen van hun grondstofaanvoer en invloedsfeer.(Incluis BYD, bezitten 11 mijnen in Afrika)
 
Vandaag in De Tijd:
BYD, dat naast auto's ook batterijen en bussen maakt, verkocht in de eerste zes maanden van dit jaar 641.000 elektrische auto's: een verdrievoudiging in een jaar tijd. Dat is aanzienlijk meer dan de 564.000 die Tesla in dezelfde periode verkocht.
Oja, je moet trouwens even opzoeken hoeveel van die 641.000 daadwerkelijk vol elektrische auto's zijn ;)
 
Bon, laat u gaan zou ik zeggen. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat m’n niet uit is op goede ervaringen…..

 
Bon, laat u gaan zou ik zeggen. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat m’n niet uit is op goede ervaringen…..

Heb 'm maar ingestuurd:
"
Rit naar Italië en Oostenrijk vorig jaar in de zomer.
Kwestie van de juiste auto hebben (Tesla dus) zodat je een goed onderliggend netwerk kunt gebruiken (Tesla superchargers). Overigens is het probleem ook voor andere merken steeds kleiner. Wel zijn andere netwerken minder betrouwbaar.
Positieve aspecten:
1. Je neemt steeds tijdig pauzes die lang genoeg zijn en als je thuis vol vertrekt zijn het 3 stops per 1000 kilometer want je bent natuurlijk zo slim om telkens van plm 10% tot 70% en soms maximaal 80% te laden. Dat duurt 20-25 minuten. Eerste stop is na 3,5 uur, alle volgende ruim twee uur later. Op de lokatie aangekomen zet je hem weer aan het laden zodat je iedere ochtend genoeg hebt voor een dagtrip of rit en 100% voor de thuisreis. Dat duurt dus 0 minuten (want hij laadt terwijl jij slaapt)
2. Je kan vanaf iedere plek je auto aan het koelen zetten ook als je er niet in zit.
3. Nooit problemen in de bergen, want je hebt bergop heel veel meer vermogen dan een benzine of diesel en omlaag hoef je niet bij te remmen en laadt dan je auto tegelijkertijd op (Je moet dus wel genoeg geladen hebben om boven te komen, maar daar waarschuwt Tesla je tijdig voor. Oververhitten van motor of remmen is onmogelijk.
4. In de file gebruik je amper energie (alleen om te koelen en dat is erg weinig). Ook fijn voor degene achter je: Geen uitlaatgassen!! Geen oververhitting van de motor.
5. Aan de pomp nooit vieze benzinedampen inademen of met vieze diesel-handen de auto in.

Nadeel:
1. Op zeer lange ritten plm 1 uur extra stoptijd per 1200 kilometer (en dat per vakantie twee keer en nogmaals keer het aantal vakanties met lange reizen in een jaar: Verwaarloosbaar en je bent op vakantie toch?)
Daarbij mag je niet vergeten dat je die "laten we zeggen 4 uur” op 2 verre vakanties terugverdient doordat je het hele jaar door nooit aan de pomp staat (thuis laden) en daarmee "laten we zeggen" met het omrijden erbij 48* 5 minuten bespaart en ook dan nooit vieze handen hebt of mondkapjes op moet. "
 
VAB heeft ook een test gedaan met twee MGs om van België naar het zuiden te rijden en terug. De trage MG (100km/u) bleek iets sneller dan de snelle MG (120-130km/u).


Wel onduidelijk aan welk % er werd geladen, dus voor mij kan dit zowat alle kanten uit...
 
VAB heeft ook een test gedaan met twee MGs om van België naar het zuiden te rijden en terug. De trage MG (100km/u) bleek iets sneller dan de snelle MG (120-130km/u).


Wel onduidelijk aan welk % er werd geladen, dus voor mij kan dit zowat alle kanten uit...
Een leuk stuk, inderdaad zou het mooi zijn als de "data" gemeld zou worden. Het kan inderdaad alle kanten uit als je de route niet kent die de auto's hebben afgelegd en hoe er is omgegaan met laden en tot welke percentages.

Een MG5 zou normaliter wel de eerste lag bij vol vertrek bijna 400KM moeten halen als je 100 rijdt. De vraag is ook met welke variant zijn ze opstap geweest. SR of LR. Ook scheelt het in snelladen of je de SR of LR hebt.

Voor mij eigenlijk wel heel interessant daar wij een MG5 LR hebben besteld. #sorry voor het vloeken in de kerk
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
VAB heeft ook een test gedaan met twee MGs om van België naar het zuiden te rijden en terug. De trage MG (100km/u) bleek iets sneller dan de snelle MG (120-130km/u).


Wel onduidelijk aan welk % er werd geladen, dus voor mij kan dit zowat alle kanten uit...
1657117005324.png

1657117029804.png


nog een opmerking van de VAB redactie:

"We hebben de test gedaan met de long range versie. Je kunt de meeste informatie terugvinden in het artikel in bijlage. Daar staan alle laadplaatsen. Vertrek was na een snellaadbeurt bij het Tesla station in Montelimar, dus op 80%. De percentages bij aankomst aan de snelladers hebben we zo niet voor handen, maar er is telkens een laadpaal gezocht bij 80 a 100 km range, waarbij de kleinste range 40 km bedroeg. De ‘trage’ auto reed in eco-stand, de ‘snelle’ auto niet."
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Al
View attachment 825325
View attachment 825326

nog een opmerking van de VAB redactie:

"We hebben de test gedaan met de long range versie. Je kunt de meeste informatie terugvinden in het artikel in bijlage. Daar staan alle laadplaatsen. Vertrek was na een snellaadbeurt bij het Tesla station in Montelimar, dus op 80%. De percentages bij aankomst aan de snelladers hebben we zo niet voor handen, maar er is telkens een laadpaal gezocht bij 80 a 100 km range, waarbij de kleinste range 40 km bedroeg. De ‘trage’ auto reed in eco-stand, de ‘snelle’ auto niet."
In dit kleine citaat al verschillende beginnersfouten.
Vertrekken voor 1000km doe je met 100%.
Laden met 80-100km range over. Dat betekent dat je niet lang de volle power krijgt en ook dat je te vaak moet laden.
De snelle wagen is dus met 20% te weinig vertrokken (65 km range niet benut) en hij heeft 6 keer geladen, met nog 80 km range over, dus nog eens 480 km niet benut, of wellicht zo’n 2 laadstops te veel gedaan.
 
Last edited:
De snelle wagen is dus met 20% te weinig vertrokken (65 km range niet benut) en hij heeft 6 keer geladen, met nog 80 km range over, dus nog eens 480 km niet benut, of wellicht zo’n 2 laadstops te veel gedaan.
80km range over is niet zo raar? In Nederland hebben we nogal luxe wat Superchargers betreft.. Maar als ik even naar Frankrijk kijk, bijvoorbeeld Chateauroux naar Limoges (afstand tussen 2 SuCs) dan is dat 121km.

Zelfs in Nederland is het niet altijd haalbaar.. Groningen - Emmeloord is ook 90km.

Deze denkwijze stoort mij ook vaak aan de opgegeven range van EVs. Leuk dat ie 500km kan op papier, maar dan moet er wel net op 499km een laadpunt zijn. En dat is er meestal niet. Dus zul je toch ergens tussen de 0 en de 140km eerder al moeten stoppen.
 
Ligt eraan. Als je gebruik maakt van andere laadpunten of homechargers, dan is de range accuraat, je bent niet verplicht om superchargers te gebruiken. In Nederland maak ik nooit gebruik van superchargers, ook al rij ik flinke afstanden op een dag. Dus voor mij is de afstand tussen die superchargers niet interessant. Alleen op vakantie wordt het wat relevanter. Echter ook daar maak ik gebruik van andere laadpunten indien nodig en ben nog nooit in paniek geraakt omdat ik geen range en oplaadpunt had.


80km range over is niet zo raar? In Nederland hebben we nogal luxe wat Superchargers betreft.. Maar als ik even naar Frankrijk kijk, bijvoorbeeld Chateauroux naar Limoges (afstand tussen 2 SuCs) dan is dat 121km.

Zelfs in Nederland is het niet altijd haalbaar.. Groningen - Emmeloord is ook 90km.

Deze denkwijze stoort mij ook vaak aan de opgegeven range van EVs. Leuk dat ie 500km kan op papier, maar dan moet er wel net op 499km een laadpunt zijn. En dat is er meestal niet. Dus zul je toch ergens tussen de 0 en de 140km eerder al moeten stoppen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Maar als ik even naar Frankrijk kijk, bijvoorbeeld Chateauroux naar Limoges (afstand tussen 2 SuCs) dan is dat 121km.
Er is meer in de wereld dan Tesla SuCs hé.
En dan nog. Dan laadt je op de vorige laadbeurt niet zo lang, zodat je geen 80 km over hebt. Die laatste 80 km gaat immers trager en op de lader waar je met 80 km aankomt, duikt het vermogen ook weer sneller naar beneden. Hoe leger hoe beter.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Al

In dit kleine citaat al verschillende beginnersfouten.
Vertrekken voor 1000km doe je met 100%.
Laden met 80-100km range over. Dat betekent dat je niet lang de volle power krijgt en ook dat je te vaak moet laden.
De snelle wagen is dus met 20% te weinig vertrokken (65 km range niet benut) en hij heeft 6 keer geladen, met nog 80 km range over, dus nog eens 480 km niet benut, of wellicht zo’n 2 laadstops te veel gedaan.
Ze vertrekken allebei aan 80%SoC, maar de "snelle" wagen laadt al een eerste keer na...93km. Dat het laden dan niet geweldig snel gaat kan ik me wel voorstellen.
 
Gisteren weer nieuwe BMW prototypes gezien aan de Mont Ventoux. Ik ben ieder jaar de eerste vrijdag van juli op de Ventoux, en zie daar ieder jaar heel wat gecamoufleerde BMW's rijden.

Ik kan met zekerheid zeggen dat BMW zijn motto gaat veranderen. "Freude am fahren" wordt 'Freude am bremhsen". Een gecamoufleerde elektrische BMW 5 (i5 dus waarschijnlijk) haalt me aan het begin van de afdaling richting Bedoin in, om dan te remmen tot helemaal aan de voet van de berg.
Heel mijn afdaling verknoeid, aan een gemiddelde snelheid van 36 km/h naar beneden gefietst :mad:
Aangezien er nog een gecamoufleerde SUV voor die i5 reed, kon ik ze ook moeilijk effe voorbij.

De wagen had in ieder geval een trekhaak.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Gisteren weer nieuwe BMW prototypes gezien aan de Mont Ventoux. Ik ben ieder jaar de eerste vrijdag van juli op de Ventoux, en zie daar ieder jaar heel wat gecamoufleerde BMW's rijden.

Ik kan met zekerheid zeggen dat BMW zijn motto gaat veranderen. "Freude am fahren" wordt 'Freude am bremhsen". Een gecamoufleerde elektrische BMW 5 (i5 dus waarschijnlijk) haalt me aan het begin van de afdaling richting Bedoin in, om dan te remmen tot helemaal aan de voet van de berg.
Heel mijn afdaling verknoeid, aan een gemiddelde snelheid van 36 km/h naar beneden gefietst :mad:
Aangezien er nog een gecamoufleerde SUV voor die i5 reed, kon ik ze ook moeilijk effe voorbij.

De wagen had in ieder geval een trekhaak.
Ik heb ze ook al een paar keer voorbij zien rijden door de dorpjes hier in de Provence.
”Hybride Test Vehicle” met imposante uitlaten …. 🥱